Иван Биларев: Контрабандистите на цигари на дребно не се страхуват от наказанията

От началото на април всички марки цигари, които се продават на българския пазар, поскъпнаха средно с 30%, или 1 лв. Тогава изтече срокът, до който дружествата можеха да продават тютюневи изделия със стар бандерол. Причина за рязкото увеличение на цените е по-високият акциз от началото на 2010 г., който достигна 148 лв. на 1000 къса при 102.3 лв. през 2009 г. Как се справя с конкуренцията в тази ситуация държавният холдинг "Булгартабак", който отново е и в процедура по приватизация - за това разговаряме с изпълнителния директор на холдинга Иван Биларев. |
- Продажбите ни намаляха с 30% през първото тримесечие - Заловените във Варна "Виктори" категорично са фалшиви |
Г-н Биларев, какво е състоянието на пазара на цигари в момента?
- Пазарът е объркан. При всяко голямо увеличение на акциза пазарът се шокира. Настава хаос в избора на марки. През това време пушачите се преориентират, пробват най-различни цигари, докато открият собствената си марка, която да отговаря на вкуса и бюджета им.
Това състояние на пазара ще се запази още поне два-три месеца. Подобна беше ситуацията през 2006 г., когато акцизът се увеличи двойно и скочи от 19 евро на 39 евро за 1000 къса. В условия на абсолютен монопол на "Булгартабак" по това време, защото пазарът беше затворен, не бяхме членове на Европейския съюз, загубихме 27% от пазара. Това беше шок. Намалението беше за сметка на отказали се от пушенето хора и контрабандата.
Има хора, които като поскъпнат цигарите, казват, че няма да пушат. Те спират, да кажем, за два месеца и пак започват. Този период също е фактор за пазара. В момента ситуацията е подобна - увеличението на акциза беше голямо, цигарите поскъпнаха и финансовата криза намали покупателната способност на българите.
Доста хора преминаха към ръчно свити цигари, като започнаха да купуват рязан тютюн. Много решиха да се откажат от пушенето, други не можеха да си позволят такива цени и започнаха да търсят по пазарите цигари без бандерол. Има доста цигари, които са с неясен произход, най-вече в по-малките градове и селата. Това е нерегламентираната търговия.
Почти всяка седмица правим срещи с Агенция "Митници", подаваме им информация от нашите мърчандайзинг специалисти и отдел "Сигурност" към холдинга. Предоставяме я и на органите на МВР. Работим в много тясно сътрудничество, но все още има доста незаконни цигари на пазара и сигурно ще се наложи да се направят промени в законодателен план, за да се прекратят подобни практики.
Какви законодателни промени са необходими, за да се намали контрабандата?
- Точните промени могат да бъдат предложени от юристите, но посоката трябва да бъде такава, че да има ефект от наказанията за продавачите на цигари без бандерол. В момента са предприети доста мерки по границите, има мобилни скенери, които проверяват камионите, но контрабандистът, който реализира на дребно продукта, не се страхува особено от наказание.
Съставените актове за митнически нарушения в тези случаи лесно падат в съда. След това не следва нищо. Например хващат нарушител с един стек цигари, който струва 50 лв. – най-малкото наказание по закон е акт за митническо нарушение, който е 1000 лв.
В съда пада, защото тези 1000 лв. не съответстват на 50-те лева. Конфискуват цигарите на човека, но нищо не го спира утре пак да продава. Трябва глобите да са ефективни, може да се обмисли вариант и за конфискация на цялата стока, която служи за прикритие на контрабандата. Така е в много страни.
Казахте, че през 2006 г. при подобна ситуация и без конуренция сте загубили 27% от продажбите си? Колко загубихте сега?
- Ако сравним първото тримесечие на 2010 г. с първото тримесечие на 2009 г., отчитаме спад с повече от 30%. Самият бандеролен пазар е паднал с 26% за същия период. Например, ако през първите три месеца на миналата година са се продали 4.35 млрд. къса, сега са 3.24 млрд.
Причините са няколко – контрабандните цигари, отказалите се пушачи, преминалите на ръчно свити цигари и, разбира се, кризата. Има хора, които преди са пушили по две кутии на ден, сега пушат по една или по половин. Спадът не се дължи 100% на контрабанда, но не се дължи и 100% на отказали се пушачи.
Конкуренцията стана ожесточена. Не приемаме свиването на продажбите със спокойствие, правим анализ и ще предприемем мерки, за да развием по-добре марките си през следващата година. Подготвили сме интересни кампании за пушачите на нашите марки, дори в момента тече една, на "Ева слимс".
Предвиждаме и преминаване на "Виктори уайт" в нов, по-съвременен формат. Обмисляме пускането на добре позната наша марка, но с изцяло нов дизайн.
Нормално е да загубим пазарен дял, когато сме били монополисти и изведнъж този пазар се е отворил. Хората искат да опитат нещо различно. Но все още сме лидер на пазара, движим се с дял около 40%.
С колко се е увеличила контрабандата, след като влязоха в сила по-високите цени?
- Не мога да кажа. Трябва да се направи изследване. Според нас трябва да се успокои пазарът и тогава да се направят анализи.
Марки на "Булгартабак" са залавяни в различни контрабандни пратки, включително и на митницата във Варна в средата на февруари. Как ще коментирате това?
- Категорично заловените във Варна цигари с марка "Виктори" са фалшиви. В цял свят се фалшифицират марки, които са известни и които се търсят. "Виктори" е лидер на пазара в България, той е най-търсената и най-пушената марка.
За цигарите, които бяха заловени във Варна - направихме анализ в наша лаборатория, Агенция "Митници" направи анализ и в независима лаборатория, имаме резултатите и от лабораторията на Института по тютюна. Категорично цигарите не са произведени от "Булгартабак". Фалшификатът беше много добър на външен вид, но с коренно различно съдържание. Цигарите се различаваха от еталоните ни. Притеснява ни, че има много фалшификати на пазара.
Преди месец финансовият министър публично сподели хипотезата, че цигарени фабрики в България работят легално денем и нелегално нощем. И цигарите им вместо за износ остават на българския пазар или се връщат...
- При нас няма как това да се случи. Нещата са така направени, че не може да не осъществяваме реален износ. Когато натоварим камион за експорт от фабриката в Благоевград или София, той се ескортира от полицията до фактическата граница.
След това по служебен път получаваме т.нар. ПАД – придружителен административен документ от митниците, който удостоверява, че стоката е напуснала страната. Много рядко се среща на българския пазар наш продукт, който не е предназначен за българския пазар. Но и това не означава, че ние сме го внесли обратно. Може да е внесен през зелена граница, дюти фрий зона или по друг начин.
Кои са основните канали, по които влизат незаконните цигари в България?
- Не знаем, с това се занимават службите. Веднага щом засечем подобна контрабанда, моментално подаваме информация на съответните органи. Категорично искам да кажа, че "Булгартабак" няма как да участва в тези неща. Това е много опасно заиграване с името на компанията. Имаме ръст на експорта и трябва да имаме, за да можем да натоварваме линиите си и да постигаме добри финансови резултати.
От началото на годината се забелязва повишено търсене към рязания тютюн за свиване. Планирате ли да развивате дейността си в тази посока?
- Имаме регистрирана марка "Уелкам" за ръчно свиване на тютюн. Сега пуснахме и "Мелник". Тепърва този пазар ще се развива. В момента голяма част от тютюна се внася, други компании започнаха по-рано да се занимават с това.
При рязания тютюн няма гаранциите, които съществуват за основните съставки на цигарите, изписани върху кутията. Ние например сме длъжни по закон да изпишем колко е съдържанието на никотин, катран и въглероден оксид. Има заложени лимити от ЕС за не повече от 1 милиграм никотин, 10 мг катрани и 10 мг въглероден оксид. При рязания тютюн не може да се каже какво е съдържанието, защото всеки сам си свива цигарата и няма как да се измери предварително.
Освен това тези показатели се постигат с филтри, хартии и коркофан. Не може да се каже, че рязаният тютюн е по-безопасният. Той е по-търсен, защото акцизът му е по-нисък, което всъщност е проблем. Акцизът на рязания тютюн е 51 евро на килограм. От един килограм тютюн може да се направят 1300 цигари, което означава, че на 1000 къса акцизът ще е 39 евро, а на цигарите е 76.
Преди година говорихте за "ценова война" на пазара, има ли такава и в момента?
- Тепърва ще видим, но сега има по-малка възможност за "ценова война", защото специфичната част на акциза е по-голяма и разликата между по-скъпите и по-евтините цигари е малка.
Планирате ли ново увеличение на цените на цигарите?
- Не мога да са ангажирам на 100%, че марките ни няма да поскъпнат до края на годината. Към момента не предвиждаме увеличение на цените до края на годината, достатъчно са високи Дори търсим резерви как да ги наложим на пазара, защото поскъпването, което се получи, е между 0.90-1 лв.
Преди година смятахте, че ако се забави приватизацията на "Булгартабак", може да се обединят фабриките в Благоевград и София. Това все още ли е на дневен ред? - Не е на дневен ред. Капацитетът ни е пълен. Работим усилено и по изпълнение на поръчките за износ. В сравнение с миналата година експортът се е увеличил с 30%. Това компенсира спада на вътрешния пазар. Важно е да се отбележи, че 90% от този експорт са марки, които не се пушат в България.
Основно се изнася марката "Престиж", която в страната има 0.6% пазарен дял. Ръст има при "Трезор" и "Ева". Основният ни експорт е насочен към Близкия и Далечния изток, към Тайван, Хонконг и района около тях. Продаваните там цигари са с други предупредителни надписи и изглеждат по съвсем различен начин от предлаганите на българския пазар.
Компанията за пореден път е в процедура за приватизация, по какъв начин това се отразява на дружеството?
- По-трудно се работи оперативно. За всяка инвестиция или освобождаване от неоперативен актив трябва да питаме Агенцията за приватизация. Имаме много добра комуникация с тях, но все пак това си е процедура. Като цяло не пречи, никой не ни е спрял да правим инвестициите, които са ни необходими, или пък е блокирал договори за реализация.
Как гледате на слуховете, че криминални контрагенти искат да купят "Булгартабак"?
- Това не е наша работа. Това е въпрос на начина на приватизация и е работа на Агенцията за приватизация. Важно е какви форми ще изберат, за да продадат холдинга, така че да се елиминират участници с "нечисти помисли".
Какво е финансовото състояние на холдинга в момента?
- Въпреки че след увеличение на акциза първото тримесечие е най-трудно, в чисто финансов план резултатите за 2010 г. са в пъти по-добри за нас в сравнение със същия период на миналата година. Загубата на фабриката в София е намаляла от няколко милиона на 150 хил. лв., при Благоевград има положителен резултат.
За холдинга като цяло резултатът е отрицателен, но това е нормално за този период на годината. Тенденцията е положителна и се дължи основно на оптимизация на разходите, организация на производството, увеличение на цените за експорт.
В края на миналата година държавата поиска допълнителен дивидент от "Булгартабак", как това се отрази на дейността на компанията?
- Държавата като акционер в "Булгартабак холдинг" е в правото си да гласува допълнителния дивидент, който е събран през годините. В оперативната дейност на компанията това няма да се отрази негативно. Имаме достатъчно възможности да се справим със средствата, които имаме – да си посрещнем нуждите за плащането на тютюни, материали и т.н.