Манос Кукуракис, генерален мениджър на JT International България: Има почти 50% спад на легалния пазар на цигари за юни и юли

Манос Кукуракис, генерален мениджър на JT International България: Има почти 50% спад на легалния пазар на цигари за юни и юли

Манос Кукуракис, генерален мениджър на JT International България
Манос Кукуракис, генерален мениджър на JT International България
След резкия скок на акциза върху цигарите от началото на тази година, довел до поскъпването им средно с 1.30 лв. за кутия, очаквано се отчита и рязко увеличение на нелегалния пазар, както и срив в приходите от акцизи от тези продукти. Очаква се до края на годината да бъдат внесени 150 млн. лв. по-малко от косвения данък върху тютюневите изделия. В България работят осем цигарени компании, които произвеждат над 50 марки. За проблемите пред бранша и тяхното разрешаване разговаряме с генералния мениджър на международната цигарена компания JTI  за България ("Джапан табако интернешънъл") Манос Кукуракис.
- За да има приходи в бюджета, акцизите трябва да растат постепенно

- Искаме през 2011 и 2012 г. ставките да не се променят

- През 2009 г. бяха продадени 16 млрд. къса, тази пазарът ще падне до 10 млрд. Надяваме за две години
да се стабилизира на 12.5-13.5 млрд. къса
Г-н Кукуракис, как се отразиха на пазара и на бранша новите акцизи на цигарите?
- Новите ставки, които влязоха в сила в началото на април, оказаха сериозен ефект върху пазара. Отчитаме почти 50% спад на продажбите за юни и юли в сравнение със същите месеци миналата година. Увеличението на акциза накара потребителите да се ориентират към по-ниски ценови категории и продукти, набавяни по алтернативен начин.
По данни на Агенция "Митници" делът на нелегалният пазар на цигари надминава 30%, каква е реакцията на JTI?
- Изчисленията ни показват, че незаконната търговия в България надминава 40%, като вземем предвид и малките населени места, не само големите градове. За преодоляване на контрабандата работим с останалите представители на индустрията.
Като цяло считаме, че данъчните закони в която и да било страна са тясно свързани с незаконния пазар. Високите данъци върху цигарите биха могли да доведат до висок процент незаконна търговия. За да стабилизираме пазара и да успеем да превърнем част от незаконния в законен, в началото на лятото подписахме писмо от името на големите производители.
Изпратихме го до Министерството на финансите. Предложението ни е за постепенно увеличаване на акцизите до достигане на европейските изисквания през 2018 г. Има връзка между високите данъци и избора на потребителите. Отчитаме, че България е част от по-широка общност. Страната граничи с Румъния, Турция, Сърбия и Македония, което дава възможност на потребителите да купуват цигари от страни, където акцизите са по-ниски и съответно те са по-евтини.
С повечето страни от Европейския съюз обаче акцизните ставки са по-високи, а България е една от страните с най-ниски данъци...
- Отчитаме, че данъците са различни в различните страни, но и доходите са различни. Независимо за какъв продукт говорим, в случая цигари – той трябва да е съобразен с доходите на населението. Заплатите на българина не са същите като тези на германеца или на други от ЕС. От една страна, Брюксел иска да изравни акцизите върху цигарите, но от друга, доходите остават различни.
Считаме, че колкото е по-плавен преходът към високите акцизи, толкова по-гарантирани ще бъдат приходите в държавния бюджет от цигари. Разбираме желанието на държавата да събере колкото се може повече акцизи, но това може да стане само с постепенно нарастване на данъците, а не чрез резки скокове. Практиката показва, че при бързо увеличаване на акцизите се събират дори по-малко приходи.
Получихте ли отговор от финансовото министерство на вашето предложение?
- До момента не сме получили официален отговор от Министерството на финансите. Виждаме и чуваме техните публични изявления в тази насока. В най-високите сегменти делът на данъка в цената на цигарите достига до 80-82%. В ниския ценови сегмент, между 4.20 лв. и 4.40 лв., данъкът се движи между 87 и 88% от цената, която аз и вие като пушачи плащаме.
Освен това цигарените компании трябва да плащат на дистрибуторите си и за самото производство. Така в крайна сметка нищо не остава за тях самите, което превръща България в неатрактивен пазар от инвестиционна гледна точка.
Общата печалба от продажбите на цигари в страната е 50 млн. долара, които се разделят между дружествата. Тези пари се използват за инвестиции, оперативни разходи, дистрибуция. Печалбата се разпределя между седем компании, които оперират на пазара – "Булгартабак", "Филип Морис", "Бритиш американ табако", JTI, "Кингс табако", "Карелия" и "Импириъл".
Какво е бъдещето пред тези компании в такъв случай?
- Данъците бяха увеличени много, но каквото се е случило, се е случило. В момента акцизът в страната е 76 евро на 1000 къса. До 2018 г. ЕС е поставил цел от 90 евро на 1000 къса. Защитаваме позиция, че през 2011 г. и 2012 г. не трябва да има увеличение на акциза, за да се стабилизира пазарът.
Защо мислите, че пазарът може да се възстанови само за две години при ниво на контрабандата от над 30 на сто?
- Две години не са достатъчни пазарът да се върне на нивата, на които е бил достигнал преди кризата. През 2009 г. се продадоха над 16 млрд. къса цигари, очакваме сега да се свият до 10 млрд. Не вярвам, че за две години този спад ще бъде компенсиран, но ще може да достигне някакви междинни нива от 12.5 до 13.5 млрд. къса.
Два са факторите, които смятаме, че ще спомогнат за това. От една страна, потребителите ще приемат, че това са нормалните цени за следващите две години, от друга страна, възстановяването на икономиката от кризата като цяло.
На българския пазар едновременно се отрази глобалната икономическа криза и драстичното увеличаване на акциза на цигарените продукти, което измести продажбите от легалния към нелегалния пазар. Очакванията ни са свързани и с антиконтрабандните мерки, които ще бъдат взети от правителството.
Знаете ли къде се произвеждат марки като "Ракел", "Слимс", "Натур", които в момента са много разпространени на българския пазар?
- Производителите на тези марки са неизвестни, но това е така във всяка една страна, където има високо ниво на контрабандата. Може да са в Китай, може да са навсякъде другаде по света. Незаконен внос може да се осъществи през всяка една от граничните точки от страни - членки на ЕС, може да се случи и през пристанищата на Варна и Бургас.
Какви цели си поставяте за развитие в България?
- Искаме да останем на местния пазар. Ние сме международна компания с японска собственост, абсолютно легални. Целта ни е да разрастваме бизнеса си тук - не изведнъж, постепенно. Всяка година искаме да отчитаме лек ръст от 0.5-1%, като запазим лоялността на клиентите си. Този вариант на развитие означава бавен растеж, но в същото време – сигурен.
Стремим се да поддържаме добри отношения с останалите играчи на пазара – нашите конкуренти, защото считам, че потребителят е този, който трябва да избере своята марка. Например между "Асос", "Вайсрой", "ММ" или "Уинстън". В същото време искаме да работим заедно и с правителството – митниците, финансовото министерство, икономическото министерство и МВР. Виждаме, че всички те водят борба с контрабандата, и се стремим да предоставяме своето ноу-хау за намаляване на нелегалния пазар.
Освен че потребителите предпочитат евтини цигари, какви са другите специфики на пазара в България?
- Половината от хората между 18- и 64-годишна възраст в България са пушачи. Тютюнопушенето е важна част от местната култура. Хората изпушват средно около 17-18 цигари дневно. В големите градове предпочитат цигари от по-високия ценови сегмент, а в по-малки населени места като Луковит, Монтана или Враца купуват по-евтини. Една от всеки четири цигари, или 25% от пазара, са слимс, а 65% от потребителите предпочитат по-леки тютюневи изделия.
Интересна тенденция, която забелязвам тук, а аз съм бил в 9 страни преди България, е, че хората купуват цигари, без да мислят дали са произведени от местна или международна компания. Те гледат марката и външния вид и купуват продукта.
В България внесените акцизи са сериозна част от приходите на държавния бюджет. Общата сума на данъците – акциз и ДДС, върху цигарите, внесени в бюджета през миналата година, нахвърля 2.2 млрд. лв. Увеличението на контрабандата се отразява еднакво негативно както на цигарените компании, така и на държавата, която се лишава от приходи.
Вярвам, че ако всички работим заедно, накрая ползите ще бъдат поделени и преди всичко за потребителя, който ще пуши качествени цигари. Считаме, че контрабандните могат да бъдат опасни заради неясния си произход. Да се пуши не е добре, но ако все пак сте направили този избор, е по-добре да използвате качествени продукти.
В много страни броят на цигарите в кутиите е ограничен. Не смятате ли, че по-малките опаковки стимулират още повече тютюнопушенето?
- Кутиите с по-малко цигари вътре биха могли да накарат потребителите да пушат, но това преди всичко е  решение за пазари, където има високи данъци. Това е отговорът на легалните компании и така потребителите могат да си купят легален продукт, въпреки че не разполагат с много пари. През последните две години в България има значителен финансов проблем, който създава липса на ликвидност както при търговците на дребно и едро, така и при крайните клиенти.