Нона Караджова, министър на околната среда: Спираме "Брикел" през пролетта

Акцент |
---|
- Вече не преговаряме с "Брикел" за никакви банкови гаранции за сероочистката, квотите за парникови емисии или евентуални глоби. - Ако решим заводът за боклук на София да отоплява града, Брюксел ще отпусне допълнителни средства за проекта - Възможно е в бъдеще България да печели от бактериите за кисело мляко |
Взехте ли окончателно решение за Брикел?
Решението ни е много ясно. И преди това ясно показах какъв е законът и какво трябва да се случи – с две последователни писма от август и септември РИОСВ отправи категорично искане към "Брикел" да изготви план за извеждане от експлоатация, но той отказа да изпълни това свое задължение.
Затова на 10 ноември внесох доклад за разглеждане в МС с предложение икономическото министерство да окаже техническо съдействие за прекратяване дейността на предприятието, а МВР да съдейства, ако това не се случи доброволно. На това заседание моите колеги, министрите на икономиката, на труда и на образованието, изказаха съображения за поетапно извеждане на "Брикел" от експлоатация до април следващата година, тъй като анализите сочат, че за отоплението на град Гълъбово в момента няма алтернатива.
В Гълъбово, както знаете, има около 10 социални заведения, които се отопляват от "Брикел". Явно не
можем да затворим училищата, това са деца. Затова миналата седмица правителството реши "Брикел" да бъде изведен от експлоатация на два етапа. Министърът на икономиката ще изготви план за незабавно запечатване на четири от котлите (от общо 6 в централата – б.а.) и това ще стане до 1-2 седмици. "Брикел" ще работи с минимална мощност - един или два котела - максимум до края на отоплителния сезон. Ако още преди това намерим решение – има техническа възможност бързо да се монтира един котел от 3 мегавата на газ.
Той ще е достатъчен за отопление и "Брикел" ще може да преустанови дейност още преди края на зимата. Министърът на финансите ще отпусне целево бюджетни средства, за да се намери алтернатива за отоплението на града възможно най-бързо – ангажимент, който държавата изпълнява едва сега, а е трябвало още до края на 2007 г. икономическото министерство да намери заместващo отопление. Това не се е случило и затова сме в тази ситуация.
А когато в края на лятото обявихте, че го затваряте, не беше ли ясен проблемът с парното?
Като министър на околната среда си свърших работата докрай. И нито един министър в правителството няма колебание, че "Брикел" трябва да бъде затворен. Вече не преговаряме за никакви банкови гаранции за сероочистката, квотите за парникови емисии или евентуални глоби. Просто през пролетта приключваме. Сега алтернатива за топлоснабдяването на град Гълъбово трябва да потърси кметът и да информира министъра на икономиката и министъра на финансите за възможните решения. Не може да се разчита, че следващата зима този сценарий ще се повтори. Така че аз се обръщам към гражданите на Гълъбово с ясното послание, че оттук нататък отоплението на града зависи единствено и само от действията на техния кмет.
Обсъждали ли сте вариант за заетост на тези 2000 души в "Брикел"?
Министърът на социалната политика се ангажира да се създаде програма за хората, които ще останат без работа. Такива програми има за всички райони с концентрация на подобни производства.
Какво предстои за ТЕЦ "Марица 3" в Димитровград, който също е с лимит от 20 000 часа експлоатация?
Преди 2-3 месеца им оставаха около 5000 часа. За да не се случи същото, вече изпратихме предупредително писмо. Ще проверим дали там може да има такъв проблем. В тази ТЕЦ обаче няма намерения за строеж на сероочистка и просто ще бъде затворена.
За софийския завод за боклука Еврокомисията поръча анализ на възможността да се прави парно от отпадъците. Това означава ли, че препоръчва този вариант?
Не, просто иска анализ дали това решение е възможно, защото без съмнение заради спестяване на транспортни разходи е по-евтино. Сега Столична община плаща за извозването до циментовите заводи, които са далеч, а на тях - за да изгарят RDF-а (Refuse Derived Fuel – пелети от отопадъци).
Това предвижда и настоящият проект за завода. Комисията заяви, че ако е възможно друго решение – боклукът да се използва за отопление на София, тя е готова в следващия програмен период (2013 – 2020 г.) да отпусне средства за такава пещ в "Топлофикация – София". Това ще реши един голям проблем на софиянци.
Когато се правеха предпроектните проучвания за софийския завод, вариантът с парно обаче беше отхвърлен като неподходящ.
Тогава имаше спорове между министерството на икономиката и общината за собствеността върху топлофикацията. Държавата не искаше да я прехвърли на общината и общината не можеше да поеме ангажимента за такъв скъп и сложен проект. ("Топлофикация - София" вече е общинска - бел.ред.)
Кога ще бъде готово контролното измерване на ски зона Банско по сигналите, че фирма "Юлен" е надхвърлила площта, която ползва на концесия?
Първото измерване е готово, приключи и контролното замерване. Най-късно до 15 декември ще обяви
м резултатите.
Как ще постъпите, ако се окаже, че "Юлен" си е превишила правата?
В момента много внимателно проучваме договора за концесия, тъй като в него има някои неясноти. Защото ако в резултат на тези измервания се наложи някаква промяна в концесионния договор на "Юлен", процедурата ще мине през МС.
Говорите за вариант да измените концесионния договор, не и да го разтрогнете.
По-скоро ще се опитаме да намерим компенсации за всичко, което се е случило в нарушение на правилата.
С глоби?
Да. И с увеличаване на размера на концесионната такса. Въпросът за площта се поставя от 2006 г. и преди мен никой не е направил нищо по него. За да тръгна да правя това измерване, а аз не бях задължена, е видно, че имам най-доброто намерение да поставим ползването на този национален ресурс на адекватна основа с адекватно плащане. Курортът е построен, естествено че няма да го съборим – това е абсурд, защото той все пак носи конкурентоспособност на икономиката. Само трябва да се управлява по правилата и държавата трябва да има и преки ползи от това.
Когато беше внесен проектът на новия закон за лова, прехвърлящ разрешителните за отстрел на мечки от вас към земеделския министър, зам.-министър Евдокия Манева заяви, че това би било абсурдно, тъй като земеделското министерство не се занимава с природозащита и има икономически интерес от този отстрел. Защо в крайна сметка дадохте положително становище?
Да припомня, че това беше предложение на група депутати, не на правителството. Ние предложихме към внесените текстове за оперативност и яснота да се добави, че за регулиране числеността на мечката двамата министри ще определят всяка година до края на януари общия брой на екземплярите за отстрел в страната.
Смятаме, че участието на министъра на земеделието не е толкова опасно. Водещ в случая е законът за опазване на биоразнообразието. В крайна сметка служителите на агенцията по горите и държавните горски и ловни стопанства (служби на земеделското министерство) наистина имат много повече информация от нас. Така че заедно на базата на научна информация от започналия вече мониторинг на мечките ще определяме годишната квота.
Кой ще взима крайното решение колко мечки да се отстрелват за годината?
Двамата министри заедно на базата на предложения на националния комитет по мечката, в който влизат представители на екоинспекции, ловни стопанства, неправителствени организации. Искаме да видим някакви предварителни резултати от мониторинга с редовни преброявания, фотокапани и ДНК анализи, преди да определим квотата за следващата година.
Тези резултати обаче ще са непълни, понеже мониторингът трябва да трае няколко години.
Така е, но преди пък нямахме никаква научна информация. Очевидно е обаче, че трябва да предприемем нещо, защото хората са много стреснати, проблем има. Данните от минали години сочат, че в България явно има доста некадърни ловци, нека не ми се обиждат. През 2008 г. например са издадени 12 разрешения за отстрел, а са отстреляни 4 мечки.
През 2009 г. са издадени 7 разрешения и са отстреляни 4 броя. През 2010 г. сме дали 9 разрешения, при това в критичната ситуация в Родопите от лятото, а са отстреляни 5. Тази статистика ме навежда на мисълта, че броят на разрешенията и занапред няма да бъде реализиран, явно не е толкова лесно.
Разбирам хората на място, които ги е страх да отидат в планината. И те казват: мечките са 1000. Неправителствените организации, които се занимават професионално с въпроса, обаче казват: 200 са и вие ще ги унищожите. Очевидно е, че трябва да вземаме информирани решения, за да няма заплаха за хората и за да опазваме вида.
Какви решения бяха приети на скорошната конференция на ООН за биоразнообразието в Нагоя и как засягат България?
Три са основните документи, които бяха одобрени: стратегическият план за опазване на биоразнообразието до 2020 г., стратегията за мобилизация на ресурси в подкрепа на тази сфера и протоколът за достъп и разпределение на приходите от използването на генетичните ресурси на планетата. Последният е много важен и интересен документ.
Целта му е да се създаде механизъм, чрез който страните, предоставящи ценни генетични ресурси за развитие на производства и технологии, за бизнеса, да бъдат възмездявани от ползвателите. Протоколът ще бъде открит за подписване през 2011 г. и за да влезе в сила, трябва да го одобрят поне 40 страни. На срещата в Нагоя решихме той да важи и за вече разпространените генетични ресурси, които и досега са се ползвали вън от държавите на произхода си.
Това ще бъде едно изключително сложно за разработване законодателство и предполагам, че ЕС ще има собствени правила. Става дума за активни съставки например от редки билки, животни или други биокултури, които имат голямо приложение в биотехнологиите. В България такива са защитеното блатно кокиче (от което се извлича галантамин за производство на различни медикаменти – бел.ред.), бактерията за киселото мляко (лактобацилус булгарикус).
Според новия регламент страна, която ползва или иска да ползва този наш ресурс, който няма в природата си, ще трябва да плаща права за това подобно на правилата за интелектуалната собственост. Не става въпрос за бране на билки и продажбата им навън, а за възпроизводството на активните съставки или самите организми в промишлени условия и мащаб в друга страна.
Т.е. в бъдеще Япония ще плаща на България, че ползва лактобацили за производство на кисело мляко?
Точно това означава. Не само Япония, а всички страни, които ползват тази бактерия. Много от страните с богато и специфично биоразнообразие са бедни, така че това може да е важен приход за тях, който да се инвестира в опазване на природата.