Божидар Йотов, председател на управителния съвет на пътната агенция: Договорите за "Тракия" са сключени така, че цената и срокът са без коментар

Божидар Йотов, председател на управителния съвет на пътната агенция: Договорите за "Тракия" са сключени така, че цената и срокът са без коментар

Божидар Йотов, председател на управителния съвет на пътната агенция
Божидар Йотов, председател на управителния съвет на пътната агенция
Въпреки успехите, които правителството отчита със строителството на магистралите, Европейската комисия не е доволна от темповете на изпълнение на проектите, стана ясно преди дни. Дори се появиха информации, че Брюксел иска да закрие агенция "Пътна инфраструктура". По този повод разговаряме с председателя на управителния съвет на АПИ Божидар Йотов. Разговорът е броени дни след наводнението, при което р. Струма отнесе част от пътя в Кресненското дефиле и на практика затвори най-използвания маршрут за Гърция. Прогнозите са, че за възстановяването на пътя ще бъдат необходими поне десетина дни. А премиерът Бойко Борисов заяви, че с изграждането на магистрала "Струма" проблемите ще се решат.
- Магистралата през Кресненското дефиле ще се проектира и строи едновременно

- Екоорганизация се опита да ни рекетира за "Тракия" през Брюксел

- Дължим около 70 млн. лв. на компаниите за свършена работа
АПИ събира доста критики от страна на Европейската комисия, че пътните проекти по оперативна програма "Транспорт" не вървят с темпото, което те очакват. Има ли драматично забавяне и ще се закрива ли пътната агенция?
- Няма драматично забавяне. Имаме план, т.нар. библия, със срокове за всички пътни проекти. Европейската комисия е запозната с него, движим се в график.
Не знам да се закрива пътната агенция. Постоянно сме във връзка с експертите по програма "Джаспърс", която е инструмент на Брюксел за големите инфраструктурни проекти. В момента уточняваме с експерти от Световната банка и Европейската инвестиционна банка (ЕИБ) по кои проекти каква точно помощ ще ни окажат.
Победа на АПИ е, че успяхме да не спрем ремонта на 2000 кв.км пътища, които се реализират със средства на двете финансови институции. За година и половина сме провели над 300 обществени поръчки за пътища, което е безспорен успех.
Но упреците са, че не сте внесли нито една апликационна форма за магистралите в Брюксел (набор от документи, от чието одобрение зависи отпускането на европейските средства), освен тази за магистрала "Тракия"?
- Основният проблем за апликационните форми е, че няма мастер план на всички пътища, а той трябва да се направи от Министерството на транспорта. В момента то води преговори с фирмата - изпълнител на плана "Фабер Менсъл", които се надявам да приключат скоро.
Това ще даде възможност да се подготвят апликационните форми. Този мастер план е необходим, защото носи много данни, необходими за попълването на една апликационна форма  - трафик, разходи/ползи и т.н.
АПИ наема фирми, които да изработят апликационните форми, защото това са сложни документи. За магистрала "Струма" сме провели конкурс за избор на изпълнител, който да подготви апликационната форма, но тя беше само за три лота без този през Кресненското дефиле. В момента обаче уточняваме вкарването и на тази отсечка, защото искаме да пуснем цялата магистрала на търг.
За участъците Долна Диканя - Дупница и Сандански - ГКПП Кулата има готови проекти и търговете за строителството им ще бъдат пуснати през 2011 г. Отсечките от Дупница до Благоевград и тази през Кресненското дефиле ще се пуснат на инженеринг, което означава проектиране и строителство едновременно.
Очакваме на предстоящия комитет за наблюдение на оперативна програма "Транспорт" това да бъде разрешено и да се включи в годишната индикативна програма. Необходимо е и решение на Брюксел дали могат да осигурят финансиране за отсечката през Кресненското дефиле, която ще струва много пари, по предварителни изчисления около 350 млн. евро. За целта ще се търси прехвърляне на средства вътре в самата програма.
Иначе одобрението на една апликационна форма отнема около 6 месеца.
Но повече от 6 месеца вече се чака одобрението за "Тракия", а стана известно, че има и серия от въпроси от страна на Брюксел за преминаването на магистралата през екомрежата "Натура"...
- Няма проблеми с апликационната форма на "Тракия". Действително имаше много въпроси от Брюксел, свързани с екологията. Ставаше въпрос за хабитати, за преход на сърни и катерички. Една неправителствена организация тръгна да рекетира магистрала "Тракия" през Брюксел. Ние отговорихме подробно и изчерпателно на всички въпроси. В Европейската комисия са доволни от отговорите и се надявам, че няма да има проблем с апликационната форма.
Иначе за опазване на флората и фауната по "Тракия" са заложени редица мероприятия като изграждане на специални мрежи с височина от 4 метра и дължина 8 метра, за да съхраним птиците, сухи пътеки за земноводните при водостоците и т.н.
За магистралите се търси "да" от Брюксел, но защо не тръгват малките проекти до 50 млн. евро, за които не се иска санкция на еврокомисията?
- Строителството на отсечката от софийския околовръстен път до Гара Яна не тръгва заради неприключили отчуждителни процедури. Докато не свършат отчужденията, не може да се вземе разрешение за строеж, а без него не може да се подпише договор.
Но решихте да глобите "Магистрали Трейс" за "Тракия", защото не могат да внесат искане за плащане заради пречеща техническа инфраструктура, а тя до 1 декември не можеше да се премести поради липса на разрешения за строеж, свързани отново с неприключили отчуждителни процедури...
- Санкцията е съгласно договора за строителство и ние сме задължени да я наложим. Имахме среща с изпълнителя и той не възрази срещу нея. С "Магистрали Трейс" има подписано споразумение за инженерните мрежи (бел. ред. - техническата инфраструктура). Беше направена ревизия на програмата как да сертифицират първия етап, без да им пречат инженерните мрежи. Питайте ги тях защо не внасят сертификатите.
Те казват, че нямат право да говорят без разрешение на АПИ. Другите фирми внесоха ли сертификати?
- Така е. "Магистрали Трейс" по техни съображения не внасят сертификата и заради забавата ние ще удържим 20% от стойността по първия, което е около 250 хил. евро. Гръцката компания "Актор", която строи отсечката от Нова Загора до Ямбол, вече е внесла два сертификата за плащане.
Строителят на участъка от Ямбол до Карнобат все още не е внесъл, но той започна работа последен, през септември. "Холдинг Пътища" официално не са поискали и оскъпяване на строителството на отсечката. Всички фирми изграждат магистралата съгласно утвърдените графици.
Депутатът от БСП Димчо Михалевски е поискал да му предоставите договорите за "Тракия", защото има съмнение, че те са сключени без единични цени за видове дейност, което според него може да оскъпи проекта при форсмажорни обстоятелства. Крие ли АПИ договорите за "Тракия" и защо не ги направи публични? Дадохте ли ги на неправителствената организация "Прозрачност без граници"?
- На Димчо Михалевски му е отговорено. За да получи договорите, той трябва да подаде искане по Закона за достъп до обществената информация, но такова не е пристигнало от него. На "Прозрачност без граници" договорите са предоставени, защото са наш партньор и искаме да видят, че всичко е прозрачно. Те обаче нямат право да ги разгласяват.
Договорите за "Тракия" са без единични цени, но това няма как да доведе до оскъпяване на магистралата. Договорите са сключени така, че цената и срокът на изпълнението са без коментар. Цените са на етап на изпълнение. Рисковете са поделени между възложителя и изпълнителя. Един път археологията е за сметка на изпълнителя, в следващи етапи обаче е за сметка на възложителя. Всеки етап е сам за себе си. Липсата на единични цени по никакъв начин няма да се отрази на цената и срока за изграждане на "Тракия".
Заради "Мостстрой", които обявиха процедура по фалит, ли завишихте изискванията към участниците за магистрала "Марица"? От строителната камара казаха, че само три-четири български фирми ще могат да изпълнят изискванията. Така ли е?
- Търгът за отсечката от Оризово до Димитровград е пуснат. Не само четири фирми, но доста повече български компании ще отговорят на изискванията. Условията не са дискриминиращи. Ако ме боли гърлото, отивам на доктор уши, нос и гърло, а не на гинеколог.
Така и за магистралите искам всички фирми от консорциума да са строили пътища и да имат опит. Иначе на българските фирми, които не са правили това, не им е забранено да работят като подизпълнители. Те могат да се включат в общата работа с изкопни и насипни дейности, подравняване и т.н. Т.е. ще има много работа за българските фирми.
Какъв е бюджетът на АПИ за 2011 г.? Отпуснаха ли ви повече пари, след като пътищата са приоритет на правителството по думите на премиера Борисов? За какво ще ги харчите?
- Бюджетът за следващата година не е по-голям от този за 2010 г. Той е 211 млн. лв. Средствата ще отидат предимно за текущ и основен ремонт, както и за съфинансиране на оперативните програми "Регионално развитие" и "Транспорт". Нямаме проблем с европейските средства. Получихме максималния размер на авансовите плащания от 35%, а ние отпуснахме на изпълнителите по 10% от стойността на договорите. С останалите евросредства от авансите ще плащаме влизащите сертификати.
Лидерът на СДС Мартин Димитров ви обвини, че сте раздавали неправомерно бонуси на служители. Кои са отличниците на АПИ и можете ли кажете с колко сте ги възнаградили за добре свършена работа?
- Всички бонуси са дадени правомерно. Всяко плащане в АПИ минава през контрола на министерството на регионалното развитие. Над 1 млн. лв. са изплатени на служителите, които бяха съкратени. Други над 500 хил. лв. отидоха за плащане на средствата за облекло от 2009 г. Около 400 хил. лева са платени за извънреден и нощен труд, участие в комисии и награди. Бонуси за Нова година няма да даваме.
Трябваше да съкратите над 15% от хората в АПИ. Направихте ли го?
- Точно така и голяма част от тези т.нар. бонуси над 1 млн. лв. отидоха, за да изплатим обезщетение от една заплата на напусналите. Това са служителите от управление "Пътни такси и разрешителни", които в началото на годината преминаха към Агенция "Митници".
Само това ли са съкращенията?
- Не. Отделно съкратихме още 20% от служителите в областните пътни управления, които също трябваше да обезщетим.
На колко възлизат неразплатените средства на АПИ към фирмите?
- Неразплатените задължения за минали години възлизат на около 70.млн. лв. Единственият начин компаниите да си вземат тези пари беше да се възползват от механизма чрез банката за развитие. Учтиво ги помолихме, но някои фирми не го направиха. В бюджета за тази година нямаше пари за минали години. За 2010 г. средствата се плащат редовно на фирмите. Има забавяне в плащанията заради сложната контролна система, но ще разплатим всичко до края на годината, защото имаме парите.
Защо се получиха толкова много обжалвания на търговете за зимно почистване?
- Защото залогът е много голям. Срокът на договорите е 4 години за поддържане на цялата пътна мрежа във всяка от 28-те области. Жалбите на повечето от фирмите обаче са без основание.