Борис Чухран: Автомобилната застраховка трябва да е много скъпа за шофьорите камикадзе

Борис Чухран: Автомобилната застраховка трябва да е много скъпа за шофьорите камикадзе

Борис Чухран, главен изпълнителен директор на "Дженерали България холдинг"
Борис Чухран, главен изпълнителен директор на "Дженерали България холдинг"
Борис Чухран е начело на "Дженерали България холдинг" от май 2009 г. Преди това е работил като финансов консултант в Deloitte Consulting Paris и в застрахователя Groupama Assurance International, бил е мениджър в KBC Group в Източна Европа. През 2004 г. създава застрахователната AEGON Life Insurance Company в Чехия, а през 2006 г. е един от създателите на компанията за интернет застраховане и кредитиране Netfinance в Чехия и Словакия. През 2008 г. се присъединява към застрахователя Sputnik Group/Rennaissance Insurance Group в Москва. Има магистърска степен по международни отношения, икономика и международно право от Московския държавен институт по международни отношения и е защитил следдипломна квалификация по европейско право в Националното училище по администрация в Париж.
- Много застрахователи предлагат ниски цени на водачи с много катастрофи

- Откакто изчисляваме цената според риска, печелим от "Гражданска отговорност"

- Не съм сигурен, че всички компании имат достатъчно пари, за да покрият новите резерви
Дали ако автомобилните застраховки са по-скъпи, шофьорите ще бъдат по-внимателни?
- Не мисля, че по-скъпи застраховки ще направят шофьорите по-внимателни, ако цените са високи за всички. Вярно е, че водачите карат много по-отговорно, ако плащат повече, ако знаят, че при инцидент ще са отговорни и след това ще платят пет пъти по-висока цена, отколкото за тези без инцидент.
Мисля, че трябва да има голяма разлика между добрите и лошите водачи. Това вече се прилага в много други страни, казва се бонус-малус система. При нея добрият шофьор има бонус – по-ниска цена, а за по-лошия има малус – оскъпяване.
Използвате ли данни за катастрофите от системата на Гаранционния фонд, за да определите по-точно цената на автомобилните полици?
- Използваме информация от различни източници. От нашата система например - имаме много богат архив, събиран през последните 15 години, един от най-добрите на пазара. Освен това използваме и специален софтуер.
Знаем много добре как да определяме тарифите с всички различни видове риск, знаем каква да бъде рисковата премия в малък и голям град, за малка и за мощна кола, за модела, марката, какъв риск носи мъж шофьор и какъв жена, защото всеки показател и всяка комбинация носи различен риск за застрахователя.
Смятаме, че младите шофьори много често не са добри от гледна точка на риска за компанията. По-внимателни често са хората със семейство и жените. Това са нормални неща и ние използваме комплекс от данни, когато изчисляваме адекватната цена за всеки шофьор, а на всеки три месеца определяме нови тарифи по "Гражданска отговорност".
Губи ли компанията ви от "Гражданска отговорност"?
- Не, имахме загуба от "Гражданска отговорност" за няколко години, но откакто изчисляваме цената много точно технически през последните две години, вече сме на печалба от тази застраховка. И сме една от малкото компании на българския пазар, които имат много добра квота на щетимост по "Гражданска отговорност".
Може ли загубата, която реализират по-голяма част от компаниите, да се отрази лошо на целия пазар?
- Добър въпрос. Ако много големи компании, с много клиенти, реализират големи загуби, това е опасно за целия пазар и за икономиката. Ако имате няколко компании с общо 500 хил. клиенти, всички са на загуба от "Гражданска отговорност" и на практика са в неплатежоспособност, това означава само едно – застрахованите вече няма да имат покритие на полиците си. Това значи, че няма да има кой да плати претенциите и щетите, които те ще направят при пътни инциденти или вече са направили.
Можете да си представите един български шофьор, който причинява катастрофа, има застраховка, но компанията му е фалирала. Ако този шофьор причини големи щети върху други хора или върху тяхно имущество, автомобили, къщи, кой ще плати? Той ще трябва да извади пари от собствения си джоб. Ако няма достатъчно пари, пак трябва да се намери кой да плати на засегнатите. Това е ситуация, при която всички губят.
Можете да си представите какво ще се случи, ако компания, продаваща "Гражданска отговорност", фалира, а нейни клиенти пътуват в чужбина и направят катастрофа там. В Италия, в Германия, където щетите могат да стигнат до 1 млн. евро. Или застрахованият, или Гаранционният фонд ще трябва да плати – така че някой ще изпадне в голяма беда да извади наведнъж сериозна сума. На свободния пазар няма безплатен обяд.
Какъв ще бъде ефектът от новите изисквания на надзора за по-високи резерви?
- Мисля, че нашата компания е на първа или втора позиция на пазара с най-добри провизии. Това означава, че съотношението на резервите към премиите е най-високият или вторият най-висок сред българските застрахователи. Така че за нас новите изисквания не променят нищо. Но мога да си представя компании, които имат ниски резерви, те ще имат голям проблем, защото в кратък период трябва да вложат много средства. А не съм сигурен, че всички имат достатъчно пари, за да го направят.
Дали повишенията в цената на "Гражданска отговорност", направени досега, ще са достатъчни за стабилни резерви, или на някои компании ще се наложи да увеличат още?
- Това зависи от всяка отделна компания. Например в "Дженерали" можем да определим коректни тарифи за всеки отделен шофьор. Това е същото като покупката на дреха – когато си едър, не можеш да си купиш малка дреха. Мисля, че няма такова нещо като средна пазарна цена, защото всеки отделен водач е различен и носи различен риск за застрахователя. От тази гледна точка мисля, че въпросът е много общ.
Той трябва да се зададе от гледна точка на техниката и застрахователната наука, която казва, че премията трябва да отговаря на риска. Не съм сигурен обаче, че всички компании го правят, защото виждам много застрахователи, които предлагат ниска цена на шофьори камикадзе. Аз съм много изненадан как тези компании могат да направят някаква печалба и как изобщо оцеляват с такова портфолио от шофьори.
За много опасните водачи, тези с мощни коли, които имат много инциденти, цените трябва да се увеличават много силно. Те трябва да отговарят на индивидуалния риск и застрахователите, които познават по-добре клиентите си от статистиката, трябва да определят тарифите според всеки отделен шофьор. Според мен много от компаниите не изчисляват тарифите според себестойността на застраховката или не знаят какъв е рискът.
Как се развива инициативата ви "Джентълмените на пътя"?
- Трябва да разпространяваме идеята за отговорното шофиране и бяхме изненадани колко хора са заинтересувани от тази инициатива. Получаваме много информация от обикновени хора, от журналисти, от лекари. Щастливи сме, че нашата компания стартира такава идея, за да покаже колко е важно отговорното шофиране за България и хората тук. И това е един начин да се намалят жертвите на пътя и инцидентите.
Кога животозастраховането ще стане по-важно за българите, отколкото застраховането на автомобила?
- Застраховките на автомобили са диспропорционално големи за българския пазар. Това е характерно за всички страни от Източна Европа. Мисля, че една от причините е манталитетът на бившите комунистически режими, усещането, че собствеността, в този случай колата, е по-важна от хората, от живота им, от този на близките им или от здравето им. И мисля, че имаме нужда от промяна – първо в главите ни.
Можете да видите, че във всички социалистически режими наказанието за криминални престъпления срещу държавна собственост беше много високо, в някои случаи 20-25 години затвор. В същото време наказанието за убийство е по-ниско. Ние още живеем в тази ненормална ситуация, приели сме я дълбоко в нас. В западните страни животът е много по-важен, отколкото собствеността и материалните неща. Защото животът е уникален и можете да го изгубите само веднъж.
Когато хората все повече започнат да осъзнават, че животът е най-важното нещо, което имат, те ще започнат да се грижат много повече за животозастраховките на себе си и на близките си. Но това е дълъг процес и трябва промяна на манталитета. Ние можем да помогнем, като образоваме, можем да им обясним защо животозастраховането е много важно.
А повишава ли се интересът към застраховането на жилища на фона на наводненията през последните години?
- Да, със сигурност виждаме по-висок интерес към застраховките на дома. В последно време видяхме много наводнения, в Централна Европа те бяха по-силни, отколкото тук, и там всеки се интересува от имуществени полици. За България също има увеличение на интереса и се надяваме, че тенденцията ще се засилва. Все пак покритието тук остава много ниско, има да се измине дълъг път, но това е една от застраховките с голям потенциал в бъдеще.