Борислав Богоев: Маркировката не пази колата от кражба, това е работа на полицията

На живо
На живо: Протестът на "Боец" пред МВР

Борислав Богоев: Маркировката не пази колата от кражба, това е работа на полицията

Борислав Богоев, заместник-председател на Комисията за финансов надзор
Борислав Богоев, заместник-председател на Комисията за финансов надзор
Борислав Богоев е заместник-председател на Комисията за финансов надзор, отговарящ за застрахователната дейност. В момента регулаторът, МВР и няколко застрахователни компании работят по нормативни промени, които да премахнат маркирането на автомобилите при сключване на застраховка "Автокаско". Нещо, на което се противопоставят няколко компании от бранша.
В бъдеще може да уеднаквим маркировката и тя да е свързана с полицията

Има връзка между ниската цена на "Гражданска отговорност" и забавените плащания

Дейността на здравните фондове няма да се променя
 
Защо и надзорът, и МВР, и част от застрахователите толкова настояват да се премахне маркирането?
- Не може в отношенията между застрахователя и клиента му да се вмъква фирма, която маркира, и това да е условие за изпълнението на полицата. Компаниите не би трябвало да изискват от клиентите си да плащат по 50-60 лв. за маркиране, когато купуват "Каско". Сегашната практика застраховките да влизат в сила едва след като има маркиране, макар премията вече да е платена, трудно може да се оцени като коректна към клиентите.
Маркирането се извършва от фирми, които стоят далеч от отношението застрахован - застраховател. Не виждам никакво основание застрахователите да предоставят част от бизнеса си на трето лице, при положение че отношенията с клиента се уреждат от двустранния им договор.
Самото маркиране ли настоявате да отпадне или само лепенките?
- Това, за което на този етап настояваме, е маркировката да бъде премахната. Другата хипотеза, която беше лансирана на публичното обсъждане "за" и "против" маркирането, е стикерите да се унифицират, тоест всички застрахователи, предлагайки "Каско", да предлагат една и съща маркировка и тази база данни да е свързана с полицията. Може и това да стане на един следващ етап. В момента се твърди, че стикерът пази автомобила от кражба. Каква е логиката той да го пази?
Автомобилите се пазят от полицията, кражбата на автомобил е криминално деяние и следва да бъде разследвано от полицията. Не може някаква фирма да издирва автомобила ви, да ви дава информация за него, да следи къде се намира, това е дублиране на функцията на полицията и е доста съмнително деяние. Аз не съм против технологията, която маркировъчните фирми прилагат, сигурно е съвременна и добра, против съм да има посредничество по този начин в отношенията застрахован - застраховател.
Има слухове, че маркиращите фирми са на застрахователи, вие имате ли такава информация?
- Не, нямам.
Какви са наблюденията ви за кампанията по "Гражданска отговорност", по-стабилни ли са сега застрахователите, след като изискахте повече резерви от тях?
- Тази кампания мина доста по-спокойно в сравнение с предишни, без рекламните агресии, които провеждаха застрахователите. Нямаше онова "Ако днес не сключиш застраховката, утре вече е късно". Доскоро отвсякъде ни заливаха реклами, които бяха свързани изключително и само с отстъпката.
"Гражданска отговорност" (ГО) като задължителна полица просто няма нужда от рекламиране, тъй като е определена с точни текстове в Кодекса за застраховането. Какво да рекламираш, че изпълняваш закона ли? Разбира се, тази кампания не беше толкова спокойна за нас като орган, който контролира бизнеса.
Имаше ли нарушения?
- Да, ние ги обявихме още в края на януари. Едно от нарушенията беше антидатиране, това е сключването на полици със задна дата. На някои компании сме съставили актове. Предприели сме политика на прозрачни действия от страна на регулатора и веднага съобщаваме за предприетите мерки спрямо една или друга компания.
Колко е в момента средната цена на "Гражданска отговорност" и по-висока ли е от миналата година?
- За цялата минала година средната цена е 185 лв., което е с 10.8% повишение на средната премия в сравнение с предходната година. Смятаме, че посоката, която сме поели, е правилна, помагаме ГО бавно да върви към средноевропейските нива. Неведнъж съм казвал, че има връзка между ниската цена и забавените плащанията, отказът да се платят претенции, създаването на порочни практики между застраховател, клиент и пострадало лице.
Адекватна ли е в момента цената на обезщетенията, които се плащат?
- Този въпрос изисква по-сериозен анализ. Освен това има голяма разлика между имуществени и неимуществени вреди, тъй като имуществените са лесно измерими, обективно може да се прецени колко струва един калник, фар, стъкло.
Докато неимуществените са трудно оценими и претърпените болки и страдания не могат обективно да се измерят. И се забелязват големи разлики в присъждането на обезщетения при идентични случаи. Мога да кажа, че сега цената е по-адекватна, отколкото през миналата година. Заделят се и достатъчно пари за резерви.
Готова ли е вече методиката за оценка на нематериални щети при катастрофи и кога ще влезе в сила?
- Експертите работят по нея и скоро ще сме готови да я представим пред обществеността за широко обсъждане. Всички, които имат отношение към въпросната методика, ще имат възможността да изкажат мнението си.
Колко е в момента обхватът по "Гражданска отговорност"?
- Все още не можем да дадем окончателни данни заради срока за отчитане на полиците по време на кампанията от 15 декември до 15 февруари. През март ще обобщим всички данни от застрахователните компании и с точност ще обявим какъв е процентът на сключилите задължителни полици. Но не мисля, че ще скочи много над средния обхват за миналата година и едва ли ще премине 70%.
Мисля, че нещата ще се променят в положителна посока, след като се въведе единната електронна система, която трябва да е готова до края на юни, и такива уверения съм получил от Гаранционния фонд, Асоциацията на застрахователите и от избрания изпълнител. След като се изгради в нея, трябва да бъдат вкарани данни за застраховките, тоест в рамките на 24 часа всички полици да се въвеждат в системата. В момента не всички се отчитат навреме, за миналата година установихме около 200 хил. закъснели отчитания на ГО и всичко това изкривява информацията за обхвата.
Какви ще са новите условия, на които трябва да отговарят здравните фондове, и наистина ли с тях ще се промени съществено и дейността им?
- Нищо подобно. Те спокойно ще могат да работят както досега. Трябва да се знае, че бъдещите изменения няма да се отразят на предлаганите от здравноосигурителните дружества продукти. Промените, ако бъдат приети от парламента, ще засегнат единствено изискването за по-голям капитал, трябва да е поне 4.6 млн. лв. Ще се повишат и изискванията към капитала, да не е заемен, както и изискванията към органите на управление.
Ще трябва дейността да бъде съобразена с добрите корпоративни практики за управление и да бъде обезпечена с адекватни информационни системи. В тази насока ще бъдат промените и ако дружеството реши да продължи да се занимава единствено и само със здравно осигуряване, то дори няма да е задължено да променя името си, остава си здравноосигурителено дружество.
Вярно ли е, че координатори на фонда вече няма да могат да насочват и водят пациентите до болницата и те ще трябва сами да намират лечебно заведение и лекари, а после фондът само да възстановява плащанията?
- Искам да наблегна на това, че дружествата ще могат за извършват досегашната си дейност без промяна, след като се пререгистрират като застрахователи. Въпросните промени трябва да се извършат, защото с тях транспонираме няколко европейски директиви. Освен това трябва да се отчете, че Европейската комисия е започнала наказателна процедура срещу България заради неизпълнението им.
Обсъждали ли сте с брокери по-високите изисквания и за тях, които смятате да въведете, и дали няма много от по-малките да отпаднат?
- Още през септември направих срещи с асоциациите на брокерите, пред които представих своята програма за развитие на застраховането и какви действия мислим да започнем като регулатор. Получихме множество коментари, становища, предложения и някои от тях ще бъдат взети предвид при подготовката на промените в застрахователния кодекс. Трябва да се има предвид, че брокерството е отговорна и сериозна дейност, за която са необходими достатъчен капитал и достатъчно професионализъм. Този пазар в момента е доста фрагментиран и няма достатъчно регулация.
Ще получават ли клиентите им по-добра услуга?
- Надявам се. Промените са точно в тази посока.