Любомир Христов, зам.-кмет по транспорта: От лятото ще има нови цени за паркиране в София

Любомир Христов, зам.-кмет по транспорта: От лятото ще има нови цени за паркиране в София

Любомир Христов, зам.-кмет по транспорта
Любомир Христов, зам.-кмет по транспорта
Проект за нов ред за платено паркиране в София беше представен наскоро от Центъра за градска мобилност. Той предвижда сега съществуващата синя зона, в която се плаща по 1 лв. за час престой, да бъде разделена на две части с различни тарифи. Освен това времето за платено паркиране ще бъде удължено с 2 часа. От лятото на тази година вероятно ще изчезнат и маршрутките в София, а за такситата ще има таван на тарифите. Как ще се отразят тези промени на трафика в града разговаряме със зам.-кмета по транспорта Любомир Христов.
Целта ни е да намалим потока от коли към центъра

Таванът за такситата в града ще е 1.60 лв./км
Г-н Христов, кога ще влязат в сила новите правила и цени за паркиране в центъра на града?
- Предложението се обсъжда в момента в комисиите на общинския съвет, събират се мнения и становища. Надявам се, че до края на март тази предварителна процедура ще приключи и изменението на наредбата ще влезе в дневния ред на общинския съвет за последната сесия през март или първата за април. Някои от новите мерки ще влязат в сила по-рано, като например абонаментът за живеещите в центъра, защото търсим някакъв облекчен режим за тази категория хора.
Някои от другите предложения предполагат по-дълъг период от време чисто организационно и технически. Разделянето на сега съществуващата синя зона на две предполага ново маркиране и поставяне на знаци, създаване на техническа организация и възможност за плащане с SMS. Съответно трябва да има период, в който хората да бъдат добре информирани за новите правила, за да има нормален преход. Вероятно тези мерки ще влязат в действие от лятото.
Общината очаква ли повече приходи от увеличената такса за паркиране в идеалния център и от разширяването на зоната?
- Не очакваме, честно казано, повече приходи от зоната за платено паркиране. По-скоро очакванията са свързани с това да подредим по-добре централната част, да продължат мерките за сваляне на колите от тротоарите. Не става въпрос само за това, но и за т.нар. вторични градски центрове - зони, които са атрактивни за паркиране. Целта не е толкова да се генерират повече приходи, а да се намали потокът от коли към центъра.
Това са мерки, които се прилагат в цял свят. Навсякъде в големите градове има такива проблеми и освен насърчителни мерки има и фискални регулации. Примерите са много и различни, като започнем от Стокхолм и Лондон, където има такса за влизане в центъра, и стигнем до Прага и Белград, където спирането в центъра струва пари. Стремежът на всички градове, които въвеждат такива регулации, очевидно не е свързан с това да акумулират средства. Приходите на се толкова големи, смисълът е да се въведе ред.
Има упреци, че въвеждате по-строги правила за паркирането, без общината да е осигурила достатъчно места или някаква алтернатива. Ще има ли скоро действащи паркинги в центъра и около метрото?
- Що се отнася до централната част на града, от Центъра за градска мобилност са направили проучване, което показва, че при 10 хил. места в синята зона в момента на същата тази територия има 7 хил. места в паркинги. Те са подземни, надземни, частни и общински. Дори в момента се строят паркинги и ги строи общината по програмата за изграждането на втория метродиаметър.
Става въпрос за четири - най-големият е на бул. "Цариградско шосе" за 1300 автомобила, на булевардите "Джеймс Баучер" и "Черни връх", на Централна гара и в кв. "Обеля". Вече сме възложили проектиране на вътрешното пространство на паркинга на стадион "Васил Левски", който е изграден и е за около 200 коли. Общината прави инвестиции и полага усилия.
Наистина ли ще изчезнат маршрутките от София и каква точно е идеята за новия конкурс?
- В средата на лятото изтичат договорите на фирмите, които обслужват допълнителните автобусни линии в София. Когато конкурсите са били проведени преди 7 години, транспортните реалности в града бяха съвсем различни. Най-малкото първата линия на метрото вече работи. В момента върви интензивно строителство на втората линия и до есента на 2012 г. тя ще влезе в експлоатация.
В тази връзка част от маршрутните линии абсолютно изгубиха икономическа логика и такава за генериране на трафик. Затова в момента колегите правят нова транспортна схема, която ще бъде предложена на общинския съвет за одобряване и за провеждане на процедура за избор на оператори, но на линии, от които има реална необходимост. Част от принципите на сегашната организация на движение трябва да бъдат променени. Най-малкото трябва да бъдат определени места за спиране, тъй като сегашното хаотично спиране на маршрутките генерира проблеми за трафика.
Възнамеряваме да променим част от маршрутите - там, където това е разумно, възможно и смислено. Ще бъдат въведени и допълнителни изисквания за превозвачите. Това, което ще предложим на общинския съвет, е да бъдат заложени други критерии, свързани с безопасността и комфорта на пътниците. За мен лично е много важно осигуряването на достъпна среда за хората с увреждания, за майки с колички и наличието на климатична система.
Повечето автобуси, тролеи и трамваи обаче не са достъпни за инвалиди и майки с колички и рядко имат климатици...
- За съжаление част от тях не са. Това е част от други мерки, които трябва да се предприемат. Новите тролеи, които бяха доставени, са с нисък под. Това е една от първите стъпки към подобряване. Немалка част от купените в последните години автобуси също са нископодови. Отделно от това при проектирането на ремонта на трамвайната линия по бул. "България" се предвижда спирковите перони да бъдат на нивото на трамваите. Всичко това са поетапни стъпки.
Кога ще има таван на тарифата на такситата и знае ли се вече каква ще е максималната цена?
- Имахме срещи с представители на таксиметровите компании в София, коментирахме една методика на министерството на транспорта, която им е била представена и на среща с бранша от цялата страна. Те, общо взето, се обединиха около сумата 1.60 лв. на километър пробег като максимална тарифа. Това, което обсъдихме, е, че е важно да се каже на хората, че максималната цена ще дава възможност на тези, които смятат, че могат да предоставят услуга с добавена стойност като по-голям комфорт на пътуването, по-скъп автомобил или други допълнения към услугата.
Общото мнение на таксиметровите компании в София е, че като цяло пазарът не е в състояние да поеме увеличение на цената и тя се определя на пазарен принцип. Моите очаквания са, че въвеждането на пределна стойност няма да доведе до увеличение на цената на услугата или поне това няма да е причината. До момента формирането на цената беше абсолютно либерално. В почти всички столици на държавите от Европейския съюз има някакъв вид регулация на цените на таксиметровия превоз.
Наскоро кметът Йорданка Фандъкова обяви, че строителството на втория метродиаметър върви по план и той ще е готов до есента на 2012 г. Има идея за трета линия на метрото (от кв. "Княжево", през "Красно село" и "Сердика", центъра до кв. "Васил Левски"), но дали ще се намери финансиране за него, както и за продължение на първата линия до летището и Бизнес парка в "Младост"?
- Относно изграждането на трета линия на метрото със средства от оперативната програма "Транспорт" общинското дружество "Метрополитен" вече имат консултант, който разработва проект. С него "Метрополитен" ще може да кандидатства през следващия програмен период след 2013 г. за европейско финансиране за третата линия.
За продължаването на първия метродиаметър до летището и до Бизнес парка и в момента има разговори с Европейската комисия. "Метрополитен" работи по проектирането на тези два участъка. Следи се много внимателно усвояването на средствата по отделните оперативни програми. Министър Томислав Дончев пое пряк ангажимент там, където има  изоставане в усвояването, средствата да бъдат пренасочени към метрото, ако е възможно.
Има теоретична възможност още в рамките на този програмен период - до 2013 г., да се намери финансиране. Европейската комисия оценява строителството на софийското метро като един най-успешните инфраструктурни проекти, финансирани от еврофондовете.