Иван Биларев, изпълнителен директор на "Булгартабак холдинг": Легалният пазар на цигари ще се увеличава

Иван Биларев, изпълнителен директор на "Булгартабак холдинг": Легалният пазар на цигари ще се увеличава

Иван Биларев, изпълнителен директор на "Булгартабак холдинг"
Иван Биларев, изпълнителен директор на "Булгартабак холдинг"
Втора поредна година легалният пазар на цигари продължава да намалява, а контрабандата по данни от ноември 2010 г. все още остава около 40 на сто от продажбите в страната. За миналата година в България официално са реализирани 10 млн. къса цигари при 17 млн. къса две години по-рано. Най-голям дял на вътрешния легален пазар продължава да държи държавната "Булгартабак", около 36.6%. Дружеството е в процес на спешна приватизация от две години и досега все още липсва метод за продажбата му. За трудностите и възможностите пред компанията разговаряме с изпълнителния й директор Иван Биларев.
- С 40% за месец са се увеличили продажбите на кутиите с по 10 цигари

- Най-силните ни външни пазари са Близкият изток и Балканите
Г-н Биларев, как бихте оценили ситуацията на пазара на цигари в момента?
- За последния месец се наблюдава увеличение на продажбите ни, което е оптимистичен знак за развитието на пазара. През март ръстът за отделни марки на "Булгартабак" достига до 40% в сравнение с февруари.  При "Виктори" има увеличение с около 14%, като при някои от асортиментите достига до 25 на сто. Отчитаме  и нарастване на търсенето на слимс цигарите.
Наблюдава се ръст с около 40 на сто при цигарите, които се продават в опаковка от по 10 броя. Опитваме се да увеличим продажбите си в този сегмент, защото той се развива много динамично. В същото време се наблюдава намаление при търсенето на тютюн за ръчно свиване, причината е повишаването на акциза  от началото на годината.
Как си обяснявате увеличените продажби през март?
- Няколко са факторите - засилените мерки за борба с контрабандата, както и сезонният фактор, който влияе върху потреблението на тютюневи изделия. През по-топлите месеци обичайно се наблюдава увеличаване на потреблението на тютюневи изделия.
Отчитате ли ръстове и на годишна база или напротив?
- За първото тримесечие не е възможно да се направи точно сравнение с предходната година, тъй като през 2011 г. нямаше промяна в акциза, а за този период това е значим фактор.
През 2010 г. легалният пазар в страната достигна 10.6 млрд. къса, какви са очакванията ви за 2011 г.?
- Очаквам легалният пазар да се увеличава, независимо че тютюнопушенето в страната е намаляло. Отделно се отчита и намаление на броя изпушени цигари на ден. Положителна роля за стабилизацията на пазара ще окаже и обещаното от финансовия министър Симеон Дянков моментно фиксиране на акцизните ставки до 2015 г.
Какви мерки взимате, за да се борите и самите вие с контрабандата?
- Това, което можем да направим и правим, е регулярно да подаваме информация за пазара до Агенция  "Митници" и МВР. Друга възможност за противодействие е да развиваме сегмента за продажба на цигари с по 10 къса, където с много добри позиции са марките ни MM и GD. От една страна, говорим за качествени цигари, а от друга – цените им са конкурентни.
Ръстът в продажбите при тях говори, че потребителите предпочитат да дадат пари за 10 цигари, отколкото за контрабандни. Искам да посъветвам хората да купуват легални продукти, тъй като с безбандеролните цигари се излагат на риск. В тях може да има всичко и никой не носи отговорност.
Какви мерки взима компанията, за да избегне имитацията на своите марки?
- Наскоро променихме формата на основния ни бранд "Виктори". Използваме специален триизмерен релеф за буквите и герба върху кутията. Използват се висококачествени метализирани мастила и най-новото в областта на печатарството, което прави кутията на "Виктори" много трудна за имитация. Кутията GD е с релеф, който затруднява фалшифицирането й. Това са част от защитите на най-търсените ни марки. Разбира се, има и други, които не мога да коментирам.
В каква степен са натоварени производствените мощности на фабриките в Благоевград и в София, предвид досегашното свиване на пазара?
- Фабриките ни работят в трисменен режим на работа при почти пълен капацитет. Имайте предвид обаче, че натоварването е относително понятие. Всяка машина има определен капацитет, но това не е единственото ограничение - хората трябва да почиват, има планови ремонти. От девет линии в Благоевград например само три не са натоварени напълно.
Едната от тях е за производство на цигари в мека опаковка. Възможно е по-голямо натоварване и при линиите за цигари с дължина 94 мм, но и при тях поръчките се увеличават, особено за експорт. Продължаваме да търсим и нови възможности за октагоналния слимс, за който в момента няма голямо търсене както в България, така и за експорт.
Как влияе върху дейността ви политиката за ограничаване на пушенето? Пушенето в закрити публични помещения все още е разрешено, но се замисля тотална забрана на рекламата?
- Според нас действащият режим за тютюнопушене в страната е изключително либерален – създадени са условия и за пушачите, и за непушачите, за да не си пречат едни на други. Намерена е, така да се каже, златната среда. Що се отнася до рекламата на тютюневи изделия, и към момента законът е доста рестриктривен и няма кой знае какви възможности. Тоталната забрана за реклама ще се отрази най-вече на марки, които не са добре познати на пазара.
Как така изведнъж, само за две години, "Булгартабак" постигна толкова високи нива на износа?
- Това, което се случва с експорта на компанията, е плод на постоянната и целенасочена работа на целия екип на "Булгартабак" през последните пет години. За нас е по-скоро очаквано, отколкото бързо. Широката продуктова гама, непрекъснатите инвестиции в съвременно технологично оборудване, дългогодишният опит и традициите в производството на тютюневи изделия са все фактори, които способстват ръста в реализирания от нас износ.
Най-силните ни външни пазари са Близкият изток и Балканите. С марката "Ева" на част от пазарите сме дори лидери в сегмента – Босна и Херцеговина, Черна гора. Опитваме се да навлезем и на македонския пазар. От 515 млн. къса през 2008 г.,сега износът ни за Балканите е над 900 млн. къса. През последните три години увеличението в Близкия изток е над три пъти. Бележим ръст от 140% в реализираните цигари на компанията за експорт за 2010 г. спрямо 2008 г.
Планирате ли да реинвестирате печалбата си от 20 млн. лева, която отчетохте през 2010 г.?
- Това е въпрос на решение на акционерите ни. Разбира се, голяма част от печалбата ни винаги е била реинвестирана, в момента изпълняваме сериозна инвестиционна програма. Производството ни се развива и това е съвсем нормално, защото иначе няма да сме конкурентоспособни на пазара. Ако не бяхме внедрили линии за производство на раунд корнър опаковка например, сега нямаше да присъстваме на пазара в Близкия изток.
Какви финансови резултати очаквате за първото тримесечие на 2011 г.?
- В края на април ще бъдат готови предварителните финансови резултати за тримесечието. Очаквам те да са по-добри от същия период на 2010 г. В момента държим около 37% от пазара, като целта ни до края на годината е да няма отстъпление от този процент. За последните месеци отчитаме стабилизиране и ръст в нашия пазарен дял.
За нас е огромно постижение, че за последните пет години оставаме лидер на пазара, независимо че от 2007 г. той беше либерализиран и на него започнаха да продават едни от най-големите компании в света. Нормално е при дял от 90% през 2006 г. сега той да е паднал, защото при пазарна конкуренция хората ще посегнат и към други марки, най-малкото от любопитство. Имайте предвид, че няма нито една компания в света като нашата, която след отваряне на пазара да е запазила лидерската си позиция.
Как се отразява на компанията продължаващата повече от 10 години нейна приватизация?
- Както виждате, резултатите ни са добри, компанията се развива и стои стабилна. Това, което за нас е важно, е да има приходи, да увеличаваме пазарния си дял, да налагаме продуктите си.