Ваньо Танов, директор на Агенция "Митници": Износът на горива е реален, важното е да не се връщат по нелегални канали

Ваньо Танов, директор на Агенция "Митници": Износът на горива е реален, важното е да не се връщат по нелегални канали

Ваньо Танов, директор на Агенция "Митници"
Ваньо Танов, директор на Агенция "Митници"
Агенция "Митници" започна нова акция за наблюдение на производството и дистрибуцията на горива. В продължение на 3 месеца митничари ще следят денонощно зареждането данъчни складове и разпределението на продукцията след тях. По темата разговаряме с директора на митниците Ваньо Танов.
- Нелегалните цигари идват главно от Гърция

- Няма да се спра, докато не изхвърля корумпираните от агенцията

- Лицензираните фабрики за алкохол са 100% осветени
Приведоха ли всички задължени фирми оборудването си в съответствие с изискванията на наредбата за контрол на акцизните стоки (Наредба 3)?
- Само "Лукойл Нефтохим" не са изпълнили изискванията от горивния бранш. Те твърдят, че рафинерията им е огромна и не може в сроковете, които наредбата поставя, да изпълнят изискванията й. Като станат готови резултатите от мониторинга, който започнахме в понеделник, на тяхната база ще се вземе и съответното решение по въпроса.
Като липсва част от информацията, като не се подава тя, не могат да бъдат проверени данните. Затова в момента не мога да кажа и какъв е размерът на нелегалния пазар на горива. След приключване на този мониторинг в данъчните складове в страната ще знаем наистина колко се внася, колко се произвежда и след това се продава или изнася. Данните от това наблюдение ще служат и за прогнозиране на приходите от акцизи в бюджета за следващата година.
Какви проверки досега сте правили на "Лукойл", защото много се говори за акции, а резултати все не се показват?
- Истината е, че се провежда една ревизия на "Лукойл България", която продължава вече втора година. Това е твърде голяма компания и капацитетът на митниците не позволява ревизията да приключи по-бързо. Друг е въпросът защо през годините не е създаден такъв капацитет в агенцията и защо подобна ревизия не е правена. Преди това митничари не са влизали в "Лукойл". Данъчните също не са правили ревизия на компанията.
На какво се дължи близо стопроцентовият ръст на износа на горива за трети страни от началото на годината спрямо януари - май миналата година?
- На два фактора - нараснали количества и по-високи цени. За първото полугодие "Лукойл" са изнесли с 50% повече гориво спрямо същия период на миналата година. Към това може да се прибавят и по-високите цени и резултатът е налице.
В никакъв случай обаче износът не е фиктивен, той си е реален. Трябва да кажа, че след като това гориво напусне страната с танкер и той излезе в международни води – след 12 мили от брега, с него може свободно да се правят сделки. Не изключвам опити след това същото гориво да бъде връщано от новите му собственици, включително и по нелегален начин. И това е възможно основно с бункеровачи по Дунав. Никак не е трудно един такъв бункеровач да се разтовари, дори и без да има пристанище. Маркучите се пускат, цистерни се зареждат и корабът си заминава.
В една такава схема износът е реален, но не трябва да има подобно връщане на горива в страната. Нашето усилие е насочено именно да няма такова връщане, защото тези "върнати" горива ощетяват бюджета и заемат пазарния дял на горивата с платен акциз.
Защо свързването между системата ви и тази на НАП не дава толкова големи резултати, колкото се очакваше?
- Истината е, че това свързване се оказа по-полезно за НАП, отколкото за нас. Системите на Агенция "Митници" са изградени напълно по европейски стандарт, но те не са съвместими с тези на НАП. Затова сега се изготвя техническо задание за нова информационна система, свързана с НАП, която да контролира целия процес от освобождаването на горивата до реализацията им, за да бъде проследено плащането на ДДС и акциз. Тази софтуерна връзка е особено важна.
Каква част от уволнените митничари в рамките на започнатата от вас реформа водят дела за възстановяване на работа и каква част от делата завършват в полза на недоволните?
- До момента са възстановени на работа от съда 52 човека от около 600 освободени. Всички спечелени дела са на втора инстанция. Аз не искам тези хора в системата на Агенция "Митници" и няма да се спра в опитите си да ги махна, също както и тези, които останаха след реформата, но имат нагласи да взимат подкупи.
Тъй като делата се печелят на втора инстанция, а казусът е един и същ за всички дела, ние поискахме тълкувателно решение от Върховния административен съд. Ако то е в наша полза, никой повече няма да може да печели дело. В момента недоволните митничари опитват по-бързо да приключат делата си, преди да получим това тълкувателно решение от административния съд.
Кое гарантира, че атаките срещу подалия оставка бивш ваш заместник Антоний Странджев, на когото имате пълно доверие, няма да се повторят и срещу неговия наследник Николай Алдимиров?
- Антоний Странджев бе оперативен работник с дълъг професионален опит. Всеки с неговия стаж вече си е създал много и различни врагове. А Николай Алдимиров е по-млад, идва от финансовото разузнаване, където естеството на работата му е било различно. Освен това Агенция "Митници" работи през последните месеци при относително по-голямо спокойствие.
Работите ли добре с НАП и МВР?
- Много се спекулира с този въпрос, но нито Агенция "Митници" е Танов, нито МВР е Цветанов. Работим с органите на МВР по места и се допълваме. В тази част, където смятаме, че може да се направят подобрения, ние имаме своите забележки и те залегнаха в проекта за промени в Наказателно-процесуалния кодекс и Закона за митниците, които ще дадат разследващи правомощия и на митничарите. Да се надяваме тези промени да минат успешно и през парламента.
Как върви оборудването ви със скенери?
- Текат процедури и със съдействието на Световната банка, която съфинансира покупката. Оборудването е много добро, но и много скъпо. Всяко от устройствата струва по два милиона евро. Затова ние искаме да поставим два на морските ни пристанища Варна и Бургас и да вземем още два мобилни, с които да проверяваме трафика по сухопътните ни граници. 
Ако се знае, че скенерите подобряват успеваемостта в борбата с контрабандата, защо тогава толкова се бави тяхното поставяне?
- Не искаме процедурата да се опорочи и недоволни фирми да обжалват доставката, с което да я забавят.
Какви са в момента контрабандните канали на цигари?
- Правете разлика. За да се нарече нещо контрабанда, то трябва да се внесе през граница без знанието на митниците. След влизането на България в ЕС границата ни с Гърция е вътрешна. Там митниците нямат място. Точно оттам идва основната част от вноса на цигари, но ние можем да противодействаме с мобилни групи по транспортните артерии.
Дори и срещу това гърците се жалват. А истината  е, че 90% от контрабандните цигарите, които залавяме, са влезли или опитват да влязат през Гърция. Това поне показват резултатите досега. Най-много хващаме именно от Гърция.
Колко голям е реалният пазар на цигари - в милиарди късове?
- Спекулира се, че е 19-20 милиарда къса цигари, по данни от 2008 г. Но тогава акцизът се вдигна и производителите закупиха голямо количество бандероли, за да облепят с тях и цигари, които да продават през първата половина на 2009 г.
Това бяха 2 милиарда къса, които митниците унищожиха и трябваше да се върнат парите на производителите, след като срокът, в който  може да се продават цигари с миналогодишен бандерол, бе скъсен от 6 на 3 месеца.
За тези цигари държавата трябваше да върне парите на производителите. Затова ние поискахме законът да се промени и бандероли да се купуват всеки месец. Освен това сега бандеролът се закупува, като се заплаща само себестойността на хартията му, но акцизът се заплаща едва когато облепените с бандерол цигари напуснат данъчния склад.
Няма предварително облепяне, за да няма после горене на цигари за стотици милиони. Но това действа в момента, а тогава, когато трябваше да връщаме пари, онези предварително закупени бандероли изкуствено вдигнаха оценката за размера на пазара.
Ако изключим домашните казани и ракията, продавана между приятели, колко сериозен е проблемът с нелегалния алкохол?
- След въвеждането на Наредба 3 аз категорично мога да заявя, че в лицензираните дестиларни нелегален алкохол не се произвежда. Нелегалното производство е в обекти, които нямат лиценз и регистрация. Това е криминално производство, с което не Агенция "Митници", а органите на МВР трябва да се занимават.