Веселин Пейков изпълнителен директор на "Летище София": Много е трудно да се борим с "Лукойл" за зареждането със самолетно гориво

Преди повече от месеца министърът на транспорта Ивайло Московски направи първите смени в ръководствата на държавните компании в сектора. Рокада имаше и в "Летище София", която управлява столичната аерогара. Директор на дружеството стана Веселин Пейков. Той работи на аерогарата от 1994 г., като последно е бил директор "Информационни технологии и поддръжка". Занимавал се и с проекта за изграждане на втория терминал на летището. Разговаряме с Пейков за плановете му за развитие на аерогарата и подобряване на финансовото състояние на компанията, която губи приходи заради конкуренцията в наземното обслужване и при зареждането на самолетите с гориво. |
- Надяваме се компании от Близкия изток и Азия да проявят интерес към летище София - Проектираме разширение на аерогарата и повече търговски площи - Конкуренцията и по-ниските цени на наземното обслужване намаляват приходите |
Поехте поста със задачата да оптимизирате работата и да постигнете по-добри финансови резултати. Как смятате да го направите и какви са финансовите резултати на "Летище София" до средата на годината?
- Приех поста поради няколко причини. Първата е поставеното условие летище София да продължи да се развива като инфраструктура, терминали, подобряване на обслужването и след това увеличаване на приходите. Двете неща са взаимно свързани. Подобряването на инфраструктурата, обслужването на пътниците, разширяването на терминалите ще доведе до увеличаване на пътникопотока и повишаване на приходите.
Постъпленията на "Летище София" се формират по две основни направления – от авиационни дейности и от неавиационни дейности. В първата сфера влизат приходите от наземното обслужване на авиокомпаниите (обслужване на самолетите и пътниците като чекиране, товарене на багаж и др. - бел. ред.). Постъпленията от неавиационна дейност идват от паркингите, от реклама, от отдаване на площи под наем и всякаква друга дейност, която е позволена от закона и може да бъде развивана на летището.
Финансовите показатели за първото полугодие са над заложените в бизнес плана за 2011 г. Приходите са около 47 млн. лв., а разходите – 41 млн. лв. Печалбата преди данъчно облагане е 5.8 млн. лв., а печалбата след данъци е около 5.3 млн. лв.
По-добри или по-лоши са резултатите спрямо миналата година? През 2010 г. приходите на "Летище София" започнаха да намаляват заради навлизането на още един наземен оператор, както и директното зареждане на самолетите с гориво от "Лукойл авиейшън".
- Приходите са по-ниски от миналата година и това е свързано именно с посочените процеси. Работим в нова среда, в която реално имаме 4 наземни оператора - "Суиспорт", "Голдеър хендлинг", "България ер", които се самообслужват, и "Летище София". Реално пазарният дял на държавната компания е около 50%, но поради факта, че конкуренцията е много голяма, вече и цените са различни, което води до намаляване на приходите.
"Лукойл авиейшън" също взеха една немалка част от пазара за зареждане на гориво. Реално там приходите ни са намалели, но все още според мен са добри. Ръководството на летището обсъжда тези въпроси и се стараем да намерим решение как да запазим пазарния си дял дори и в тази сфера, за да може приходите да бъдат запазени на това ниво и дори увеличени.
Какви конкретни мерки ще предприемете?
- В момента ги обсъждаме, защото нещата не са прости. "Лукойл" e голяма компания, която си е затворила цикъла - от производството на керосин до зареждането. Тази тема е много щекотлива, особено сега, когато има проверка в Комисията за защита на конкуренцията (за злоупотреба с монопол на пазара на авиогориво – бел. ред.). Реално ситуацията, в която сме поставени, и в тази конкурентна среда е много трудно да се борим с този партньор.
Казахте, че летището трябва да продължи да се развива като инфраструктура. В каква посока ще става това?
- Едната посока на развитие е разширение на площите в летателното поле – проектиране на нови пътеки за рулиране, които да свързват магистралната пътека за рулиране с пистата за излитане и кацане. Целта е да се увеличи капацитетът на пистата и пропускателната й способност. Другото ни желание е да разширяваме перона източно от терминал 2.
Така самолетите ще бъдат паркирани по-близко, транспортирането на багаж и пътници ще става по-лесно и обслужването на самолетите ще стане по-добро. Другото, което обмисляме, е как да разширим терминалите, защото новият терминал е проектиран за 2.5 млн. пътници в година, а старият терминал 1 може да обслужва около 1.5 млн. души на година, което означава общо 4 млн. пътници.
Нашите планове са тази година пътникопотокът да достигне 3.5 млн., тъй като за миналата година имахме 3.3 млн. пътници. Това ни кара да мислим как да разширяваме терминалите. За това работим усилено с нашите архитекти.
Разработваме и концепция за увеличаване на търговските площи в новия терминал. Надявам се скоро това предложение да мине през борда на директорите и да се започне проектирането на площите. След това ще обявим конкурси за отдаването им под наем.
Как ще финансирате плановете за разширение? Може ли това да стане със собствени средства?
- Ще се инвестира на етапи. "Летище София" разполага със средства и ние можем да финансираме разширенията. Още повече че те бързо ще бъдат изплатени.
Кога предвиждате да обявите конкурсите за търговските площи?
- Първо трябва да приключим с проектирането и да получим разрешение за строеж. Надявам се, че до края на годината проектите ще са готови и одобрени и веднага след това да започнат процедурите по отдаването на площите под наем. Това трябва да бъде съгласувано с министерството на транспорта, тъй като министърът дава разрешение за отдаването им под наем.
За другите проекти за разширение също се надявам да са готови до Нова година и след това да се обявят поръчките за строителство, които да приключат до средата на следващата година. Летището трябва да има агресивна политика в тази област, за да може да увеличава приходите, тъй като от тях зависят и заплатите на хората.
Колко средства ще са нужни за осъществяването на плановете за разширение на терминалите?
- Сумата е много относителна. Не искам да коментирам точно колко би струвало, защото в момента икономическата среда е такава, че цените на строителните работи в сравнение с 2008 г. са значително по-ниски. Затова ми е трудно да коментирам, а и компаниите следят подобни публикации и ще си направят сметка колко пари сме отделили.
Тази информация така или иначе ще стане ясна, когато обявите обществените поръчки.
- Когато ги обявим, ще има конкуренция между фирмите. За нас е важно да получим най-доброто предложение от финансова и техническа гледна точка.
Как се развива авиопазарът от началото на годината? Има ли авиокомпании, които проявяват интерес за навлизане в България?
- Маркетинговата ни дирекция провежда агресивна политика и се опитва по всякакъв начин да привлича превозвачи. От септември започват полетите на "Катар еъруейс". В последните седмици се срещнах с почти всички авиокомпании, които летят до и от летище София. Голяма част от тях декларират, че ще увеличат честотата на полетите си, с което ще нарасне и броят на пътниците.
Никоя авиокомпания не започва да лети до някъде просто ей така. Проучват внимателно пазара, защото не искат да трупат загуби. Надявам се, че компании от Близкия изток или Азия ще проявяват интерес към летище София, след като започнат полетите на "Катар еъруейс". Обслужените самолети до момента са с 3.8% повече отколкото за шестте месеца на миналата година. Пътниците са се увеличили с 8.4%, а товарите със 7.5 на сто.
Увеличение на пътниците се наблюдава и на другите европейски летища, което показва, че донякъде излизаме от стагнацията.
В Народното събрание бяха внесени промени в Закона за гражданското въздухоплаване, с които се въвеждат две нови летищни такси, а летище София като най-голямото в страната ще може да определя само размера на тези вземания. Може ли това да се използва за привличане на повече авиокомпании или пък за увеличаване на приходите?
- Реално до момента таксите се определяха от министъра на транспорта и от министъра на финансите и се гласуваха от Министерския съвет. С въвеждането на европейската директива, която налага и промяна на закона, тази методика ще остане за другите летища, а за летищата с над 5 млн. пътници или най-големите за дадената държава таксите ще се определят по друг начин.
Сформира се група, която да работи по наредбата за прилагане на новия ред за определяне на таксите. Те трябва да са разходоориентирани, а след формирането им трябва да бъдат съгласувани с авиокомпаниите. Имаме някои предложения, които искаме да обсъдим, но не желая да ги коментирам в момента, тъй като са част от политиката ни за привличане на превозвачи. Таксите обаче ще зависят от разходите за услугата.