Апостолос Петалас, главен изпълнителен директор на "Фурлис груп": Moже да отворим 3 до 4 магазина ИКЕА в България

След няколко години подготовка гръцкото дружество "Фурлис", което държи франчайз правата за няколко страни от региона на веригата №1 в света за обзавеждане ИКЕА, отворя първия си магазин в България на 20 септември. Обектът, който се намира на столичния околовръстен път, ще бъде с площ от 30 хил. кв.м. За това какви са плановете на компанията за развитието на ИКЕА, какво се случва с проекта за търговски център в съседство с магазина, както и за веригите "Интерспорт" и New Look, разговаряме с главния изпълнителен директор на "Фурлис груп" Апостолос Петалас. Той заема тази позиция през 2007 г., преди това е работил за "Пепси ко" и "Колгейт Палмолив" |
Какви са очакванията за приходите от първия магазин ИКЕА в България през първата година и в средносрочен план?
- Очакваме добри резултати. Те, разбира се, зависят от различни неща - от макроикономическата ситуация и как ще нараства икономиката, от потребителските навици, от конкуренцията. Заради това мисля, че не е правилно просто да кажа едно число за очакванията ни. Числото, в което вярваме и което искаме да постигнем, е свързано с това много хора да посетят ИКЕА и да направят живота си по-добър, използвайки продукти й. Искаме да постигнем 2 млн. посетители за първия ни обект в София. След това, когато отворим втори магазин - обмисляме той да бъде във Варна - искаме да постигнем подобен брой клиенти от източната част на България. Кога планирате да отворите магазин във Варна? Имате ли вече закупена земя за него?
- На този етап разглеждаме няколко варианта, работим с няколко различни архитекти, за да видим какво е най-подходящо за клиентите в този регион. Обмисляме какво е най-подходящо като лесен достъп до магазина. След това ще започнем да развиваме и самия проект и ще са необходими 2-3 години, както беше и в София. Затова днес не мога да кажа конкретна дата, на която ще отвори магазинът ни във Варна.
Засега сте обявили намерения само за тези два магазина. Планирате ли отварянето на други и в какъв срок евентуално може да се случи това?
- Динамиката на населението в България показва, че ИКЕА може да има 3 до 4 магазина в страната, за да задоволи изцяло търсенето във всички региони. Сега стартираме с първия магазин, разказах ви плана за втори и след това ще преценим как вървят нещата. Тогава ще мислим за трети магазин и евентуално за четвърти, който при икономически подем също е възможен. Нямаме планове за повече магазини, тъй като страната е с население от около 7 млн. души и смятаме, че магазините трябва да бъдат 3 до 4.
Стъпвате в България в трудна за икономиката ситуация, включително и при сериозен спад в строителния сектор. Как променихте първоначалните си планове и каква маркетинг и ценова политика ще следвате?
- Истина е, че ситуацията в момента не е най-добрата, при която можем да дойдем в България. Но ние вярваме, че в тази трудна икономическа ситуация ИКЕА заедно с качествените си продукти, много добрите и ниски цени е още по-добра за клиентите сега, отколкото когато има икономически бум. Когато потребителите са по-скептични за бъдещето, те повече обмислят какво да купят и как да инвестират парите си. От тази гледна точка мисля, че е позитивно за клиентите, че ИКЕА идва в този момент.
Освен магазина ИКЕА имате план с ваши партньори да построите търговски център в съседство с него. Кога ще започне строителството?
- Нашата група е един от двамата партньори в проекта за строителство на мол до ИКЕА. Имаме визия да го направим много модерен, с много лесен достъп и добри магазини. За да се развие този проект, мениджърите му работят с различни търговци и на по-късен етап ще можем да съобщим повече подробности. Това ще бъде много скоро.
Развивате в България и веригата за спортни стоки "Интерспорт". Как оценявате този пазар в момента?
-"Интерспорт" има уникална концепция- това са мултибранд магазини, предлагащи едновременно маркови и немаркови продукти за различни спортни занимания и в различен ценови клас. Мисля, че тази концепция е много подходяща за клиентите в България, както и в другите държави, където присъства. Макроикономическата динамика в момента не позволява много бърз ръст, но той е стабилен.
Това, което виждаме, е, че младите хора в България се интересуват от все повече спортове и следват все по-здравословен начин на живот. Затова независимо от икономическата ситуация сега ние сме оптимисти за развитието на "Интерспорт" в България.
Планирате ли да отваряте нови магазини "Интерспорт"?
- Да, планираме. Сега имаме два магазина в София, един във Варна и един в Бургас. Ние вярваме, че ще успеем да ги направим седем до осем в следващите няколко години.
Къде ще бъдат новите обекти?
- Ще бъдат в големите градове. Планираме да увеличим магазините в София, градове като Пловдив и Стара Загора също са възможни. Разбира се, решенията за конкретните места ще зависят от макроикономическата динамика и динамиката на населението, но се фокусираме върху големите градове.
В какъв период ще отваряте следващите магазини?
- В рамките на следващите 3 до 5 години.
Наскоро беше обявено, че групата "Фурлис" е получила и франчайз права за веригата New Look (английска компания за дрехи от класа на Zara - бел. ред.) за България и Румъния. Какви са плановете ви за нея?
- New Look е нова концепция за нас и вярваме в нейния успех. Открихме първия магазин в Букурещ преди две седмици. Миналата седмица отворихме и втори магазин в Румъния, отново в столицата. Така че вече присъстваме в най-добрите молове в Букурещ. Планираме да открием съвсем скоро, може би в следващите 12 месеца, първия магазин New Look и тук, в България.
Къде ще бъде той?
- Той ще бъде в София, в някои от успешните молове. Може би след това ще отворим още един и в мола в съседство с ИКЕА.
Колко магазина New Look планирате в България?
-Планираме да открием между 8 и 10 магазина в България в период от пет до осем години в зависимост от икономиката.
Колко ще бъдат магазините в Румъния?
- Плановете ни също са за между 8 и 10 магазина.
Цените са пазарано адаптирани Цените на ИКЕА в България са "пазарно адаптирани", а дадените в каталога й са "максимални" за период от една година. Това съобщиха от компанията по повод питания на читатели на "Дневник" защо те са различни за определени продукти (за някои тук са по-високи) в България спрямо останалите държави, в които веригата присъства (ИКЕА публикува онлайн каталога си миналата седмица, а хартиеният му вариант вече се разпространява в цялата страна). "Бизнес идеята на ИКЕА е да предлагаме голям асортимент от добре проектирани и функционални мебели на толкова ниски цени, че възможно най-голям брой хора да могат да си ги позволят. Ценовата политика на ИКЕА е пазарно адаптирана и стремежът е цените да са най-ниските на пазара", коментираха от дружеството, допълвайки, че "това важи и за българския пазар и като резултат някои цени са по-ниски в едни страни и по-високи в други". Оттам казаха още, че стойностите в каталога са максимални и са валидни за една година до август 2012 г. |