Франк Тийман от "Ролс-Ройс": Покупката на нашите коли е инвестиция във време на криза

Франк Тийман от "Ролс-Ройс": Покупката на нашите коли е инвестиция във време на криза

Британският производител на автомобили "Ролс-Ройс" (Rolls-Royce) разработва първия си модел през 1904 година. През годините компанията се налага като производител на луксозни, скъпи престижни, качествени и до голяма степен уникални автомобили. За дългата си история марката "Ролс-Ройс" е част от портфолиото на различни автомобилни производители, включително и "Фолксваген" (1998-2003 г.). От 1931 до 2003 година компанията е част от едно дружество със сегашния си основен конкурент - "Бентли". От 2003 година "Ролс-Ройс моторс карс" е дъщерна компания на БМВ. Франк Тийман е мениджър корпоративни комуникации за Европа в компанията и беше у нас в началото на месеца за няколко инициативи за популяризиране на марката.
Предлагате скъпи продукти. Отрази ли се световната финансова криза на компанията и как?
- Кризата удари автомобилния пазар в края на 2007 и продължи през 2008, за да достигне пика си през 2009 година. Точно през 2009 година ние в Европа продадохме толкова коли, колкото и през 2008. Спад имаше в САЩ и Китай. За нас Европа беше стабилизиращ фактор. Според мен това се дължи на факта, че на Стария континент клиентите виждат в колите "Ролс-Ройс" един вид инвестиция. Вероятно разсъждават, че след като могат да загубят парите си във всеки момент, е хубаво да инвестират в нещо трайно, което няма да загуби стойността си в следващите десетилетия. През 2010 г. с лансирането на "Гоус" отчетохме ръст на продажбите от над 160 процента. Дори в Европа продажбите се удвоиха.
Какви са очакванията ви за продажбите тази година?
- Отсега е ясно, че това ще е поредната рекордна година по отношение на продажбите. През 2010 ние продадохме 2711 коли, тази година ще са повече.
Казвате, че автомобилите "Ролс-Ройс" са вид инвестиция. Нима при тях като при всички коли няма поевтиняване, като остареят?
- Естествено, през първите няколко години колата ще поевтинее. Но ако погледнете как се е движела цената на великите модели на компанията в миналото, те са поевтинявали в началото, след което са започвали да поскъпват. Няма как обаче да предвидя какво ще се случи с моделите, които предлагаме сега. Според нас те продължават традицията на великите автомобили "Ролс-Ройс" от миналото.
Китай може да стане най-големият ни пазар за сметка на САЩ
Кои са основните пазари на автомобилите "Ролс-Ройс"?
- От близо век насам САЩ са основният пазар за "Ролс-Ройс". През 2005 г. всеки втори автомобил от марката заминаваше за Щатите. През миналата година САЩ бяха пазар №1, Китай заемаше второ място, а Великобритания. беше трета.
Що се отнася до Европа, подредбата е Великобритания, Русия, Германия. Между другото тази година има голяма вероятност Китай да стане нашият най-голям пазар, като изпревари САЩ. Трябва да видим резултатите от последните два месеца. Нашата фирмена политика обаче изключва възможността да ви кажа конкретно колко автомобила "Ролс-Ройс" са продадени в отделните страни.
Как стои въпросът с продажбите в Близкия изток?
- Близкият изток играе важна роля, когато направите съотнасяне на продажбите към населението. Страните от този регион обаче са номер 1, що се отнася до персонализацията и индивидуализацията на колите с неща, които по-принцип не присъстват в каталозите с екстри. В това отношение Абу Даби е без конкуренция.
Виждаме резерви в страните от Централна и Източна Европа
В кои страни виждате най-голям потенциал за увеличаване на продажбите?
- Повишаването на обема на продажбите не е точно това, към което се стремим. Далеч по-важна е печалбата. Ние се нуждаем от здравословно, устойчиво развитие. Що се отнася до потенциал, то определено такъв има в страните от групата BRIC (Бразилия, Русия, Индия, Китай). На нашия континент резерви има в страните от Централна и Източна Европа, като България например.
Колко време се чака за един "Ролс-Ройс"?
- Всички автомобили "Ролс-Ройс" се произвеждат на ръка в нашия завод в Гудууд (Великобритания), като сглобяването на една кола отнема няколкостотин часа. Производството на дългата база на "Гоуст" отнема 300 часа ръчен труд. Времето за доставка зависи от модела.
Ако поръчате "Гоуст" сега, ще го получите след три-четири месеца. За "Фантом" се чака пет-шест месеца. Естествено това са срокове, ако нямате някакви ексцентрични желания. Тук само ще посоча, че един клиент искаше на подглавниците на седалките на неговия "Фантом" купе да има избродирана глава на орел. Само изпълняването на този каприз отне три дни.
Всичките ни модели са нишови
Имате портфолио от два модела в шест варианта. Какъв нов модел да очакваме. Някакви ниша ли ще се стремите да запълните или?
- Всички наши модели са нишови, защото се правят в малки серии. Буквално преди дни започнаха доставките на "Гоуст" с удължено междуосие. Естествено работим и по нови модели, но все още няма взето конкретно решение. За момента сме фокусирани върху версиите на двата ни основни модела - "Гоуст" и "Фантом".
Каква е причината да дойдете в България. За някаква европейска обиколка ли става въпрос?
- Не бих нарекъл това, което правим, европейско турне. Двете коли, които са в България, преди това бяха в Словакия и с това обиколката ни завършва. Версията на "Гоуст" с увеличено междуосие тепърва излиза на пазара и естествено стремежът ни е да го представим пред възможно най-широка аудитория. Естествено не търсим масовост, а по-скоро индивидуален контакт с определени хора, които биха могли да станат наши клиенти.
Какво се надявате да постигнете с идването си в България?
- В България ние нямаме дилър, така че целта е да покажем нашите автомобили пред потенциални клиенти. Искаме също да дадем възможност на ресорните журналисти да усетят колите "Ролс-Ройс", а на обществеността шанс да ги види. Естествено поканихме на тест драйв и потенциални клиенти, но политиката на компания изключва възможността да ви кажа нещо повече за тях.
Имаме клиенти в България
Имате ли данни колко автомобила "Ролс-Ройс" има в България?
- Знам, че имаме няколко клиенти тук. Те са купили колите си от чужбина. Преди няколко години видях два автомобила "Фантом" с български номера в Прага и си казах, че може би България ще се окаже интересен пазар.
Как стои въпросът с обслужването на автомобилите "Ролс-Ройс" в страни, в които нямате дилър, както е в България. Доколкото знам дори рутинни процедури като смяна на масло не могат да се извършат във всеки сервиз.
- И тук водещ е индивидуалният подход. Зависи и от самата кола, защото няма два еднакви автомобила "Ролс-Ройс". Те са уникални като пръстовите отпечатъци. Знам за клиент, който живее на 2000 километра от най-близкия дилър, до който техниците отиват със самолет с мобилно оборудване, нужно за обслужването на колата. Друг дилър пък изпраща камион, който взема автомобила и го транспортира до сервиза и обратно. Има клиенти, които всяко лято пътуват с колата си до Лазурния бряг и там, паралелно с почивката си, си обслужват автомобила. При всички случаи тук не правим компромиси и търсим най-удобния за клиента вариант.
В Женева видяхме електрически "Ролс-Ройс". Има ли шанс скоро да започне производството на сериен модел на ток?
- Въпросният ЕХ на електричество служи като платформа за експерименти. Предстоят анализи и разговори с клиентите как биха приели подобна кола. Няма планове този автомобил да влезе в производство.
Ние като нишов производител не можем да си позволим експерименти. Преди да пуснем модел, задвижван от алтернативно гориво, трябва да сме сигурни, че нашите клиенти биха приели такова решение. До момента електрическият "Ролс-Ройс" е каран от над 300 клиенти, който са споделили своите впечатления.
Вашите клиенти са хора с много пари, които цената на горивото едва ли ги интересува. В този смисъл важен ли е за тях екологичният аспект и искат ли те да виждат екологични модели на "Ролс-Ройс". Интересуват ли се те дали колата им разполага с технологии, намаляващи консумацията на гориво например?
- Нашите клиенти се интересуват от опазването на околната среда. Около 80% от купувачите имат свои компании и ги вълнува какъв е въглеродният отпечатък на тяхната фирма. Те очакват, че един отговорен производител на автомобили ще има отговорно отношение и към природата. Затова и ние се вълнуваме от екологията. Щом тя е важна за нашите клиенти, тя е важна и за нас.
Ние не се фокусираме само върху вредните емисии и разхода на гориво. По тези показатели сме лидери в сегмента. "Гоуст" например е 20% по-икономичен от всяка кола в класа си, а това е огромна разлика.
Когато говорим за екология, става въпрос и за устойчиво развитие, тоест да се произвеждат трайни продукти. Според нашите изчисления около 70% от всички сглобени някога автомобили "Ролс-Ройс" са все още в движение. Едва ли има друг производител на коли, който прави толкова дълговечни продукти.