Алекси Стратиев, шеф на КАТ: Камерите по пътищата ще станат 170 до края на 2013 г.

В "Дневник" продължаваме темата какво може да се направи и/ли промени, за да намалеят нарушенията по пътищата и пътуването да се превърне в нормално, а не екстремно и опасно преживяване. Как могат да реагират гражданите, ако станат свидетели на нарушение, докато шофират или някой се опитва да ги притисне, или ги изпреварва неправилно и какво още прави КАТ. Отговорите на тези въпроси потърсихме от шефа на КАТ и заместник-директор на "Охранителна полиция" Алекси Стратиев.
Къде може шофьор да подаде сигнал, че някой го "притиска" или присветва отзад, за да го изпревари?
- На телефон 112 - там най-добре ще реагират, защото сигналите се пренасочват веднага. Но е малко субективно конкретно за такъв тип нарушение, защото то не е установено от контролен орган и преразказването от някой на нещо като истинско събитие подлежи на проверка и ако няма нещо допълнително като доказателство или някой, който да потвърди разказаното, трудно може да се вземе отношение.
Когато човек подава сигнал на 112, трябва да може да го обективизира. Защото усещанията на шофьорите може да са различни. При всички случаи 112 ще помогне на човек, който се чувства застрашен, изпаднал е в беда или му е необходима помощ.
Да дадем примерна ситуация - някой звъни на 112 и казва, че кола неправилно го е изпреварила...
- Да, съобщава, че с това изпреварване е застрашил живота му. От 112 ще сигнализират районното полицейско управление в конкретния район.
Ако те спрат нарушителя, какво се случва?
- Най-малкото могат да го предупредят, защото нашият процес изисква нещата да са писмени. Трудно е органът, който контролира, да се позове на данни на друго лице и да го санкционира. Това може да стане само ако той собствено го установи.
Понякога едно спиране и проверка би повлияло не по-малко от едно наказание. Зависи и от двамата - и от контролния орган, и от шофьора.
Глобите, предвидени в чл. 180 от закона за движение по пътищата, достатъчни ли са? Там е записано, че санкцията е от 20 до 150 лв. за случаи, в които с присветване или друго поведение се застраши животът на останалите участници в движението?
- Спорен е въпросът - някои казват, че санкциите трябва да се завишат, други казват - доходите на хората са ниски. Трябва да се намери златната среда. Моето мнение е, че по-важното от глобите е контролът. Защото дори да сложим глоба от 10 хил. лв., ако няма кой да контролира правилото, за нарушаването на което е предвидена тази санкция, глобата е безсмислена.
Пак ще се върна към камерите, защото това си беше революция - за пръв път техническо средство само наказва - няма субективен фактор. С тези камери се гарантира по-ефективен контрол, защото те работят 24 часа. Така, ако всеки, който наруши, бъде наказан, това ще е полезно. А ако е голяма глобата, а няма контрол - може би ще има обратен ефект.
Как може да се реагира на тези нарушения - чрез законодателна промяна или чрез усилия за превенция на такова поведение на пътя?
- Обикновено тези нарушения са свързани с превишаване на разрешената скорост - има текстове в закона за движение по пътищата, които предвиждат санкция за такова нарушение. Освен това при притискане се нарушава и дистанцията. Скоростта я контролираме и ако по някакъв начин в момента, когато някой притиска или изпреварва неправилно друг, се размине със санкция, вероятно ще бъде засечен с някой от нашите радари заради превишена скорост.
Колко са в момента камерите, които засичат превишена скорост?
- Около 20 стационарни засега. Планирали сме, че ще ни трябват около 170 камери, които ще покрият всички републикански пътища и най-вече там, където има интензивно движение. Има и план за местата, където трябва да се сложат тези камери, и да се надяваме, че до края на следващата година всички те ще бъдат поставени.
Идеята е да прилагаме най-съвременния начин на контрол, който е "section control", или секционен контрол - контролира се цялата скорост между две точки. Това е по-ефективно, защото много шофьори рязко намаляват преди радара и после отново увеличават скоростта си. В момента сме монтирали една такава камера - на магистрала "Люлин", с която тестваме този метод. Според мен едно от най-важните неща, които повлия положително на безопасността на движението, е именно поставянето на камерите и въобще използването на този вид контрол. Защото усещането преди това, че можеш да се договориш с някого за нещо, с камерите отпада. И водачите знаят, че някъде по някое време може да бъдат снимани, ако карат с превишена скорост.
Колко ще струват стационарните камери и откъде идват средствата за тях?
- Близо 13 млн. лв. е планираната сума, а тя трябва да бъде осигурена от Фонда за безопасност на движението, където постъпват глобите от снимките за скорост.
Освен стационарни има и мобилни камери. Колко са те в момента и предвижда ли се да има още?
- Мобилните камери са към 70, но в следващите десет дни трябва да бъдат монтирани още 40. Те освен скорост могат да засекат и неправилно изпреварване и засичане.
Тези мобилни камери могат ли да засекат нарушение на пешеходец?
- Могат, но по-същество те засичат скорост и на базата на самата снимка се генерира електронен фиш и съответното наказание. То директно заминава към нарушителя. Но ако заснеме пешеходец или друго нарушение, снима се, но трябва да се привика нарушителят и да се започне по процедурата за съставяне на акт, респективно фиш - в зависимост от нарушението. Само при превишаването на скорост автоматично се налага самото наказание.
Предвижда ли се за други нарушения да се издава електронен фиш веднага, както при превишена скорост?
- Други нарушения могат да са преминаване на червен светофар и например паркирането донякъде, но това е свързано и с много средства. Ние се стремим да се окаже ефект върху най-честата причина за пътнотранспортни произшествия - високата скорост. В България средно около 90% от загиналите на пътя са заради скорост. Средно за Европейския съюз този дял е 30%. Тук наистина това е сериозен проблем.
Разполагането на камерите и организирането на контрола чрез тях всъщност сериозно повлия и вече имаме ежегодно много сериозно намаление на загиналите. За миналата година според статистика на Европейския съюз България е една от държавите, където се регистрира най-голямо намаление на загиналите на пътя - с около 15%. Средно за Европейския съюз намалението е 2%. А в някои държави като Франция и Германия има увеличение на загиналите.
А в кои случаи гражданите могат да са полезни и трябва да са активни да подават сигнали?
- За много нарушения, включително неправилното изпреварване. И това е много тежък проблем, не толкова на магистралите, колкото по другите пътища. Неправилно спиране в населените места. Нека всички, които мислят, че има нарушение, да изпращат сигнали. Нека да свикнат да реагират, защото когато обществото реагира, не може и държавните органи да останат безучастни.