Цвятко Луканов, бивш шеф на Авиоотряд 28: Отрядът не може да търгува с полети

Цвятко Луканов, бивш шеф на Авиоотряд 28: Отрядът не може да търгува с полети

Цвятко Луканов
Дневник
Цвятко Луканов
Преди ден стана известно, че правителственият Авиоотряд 28 често превозвал футболни отбори, включително и аматьорския футболен отбор, в който премиерът Бойко Борисов е централен нападател - "Витоша" - Бистрица, известен като "Бистришките тигри", както и етрополския ПФК "Чавдар". За полета имало фактура за около 20 хил. лв., платена от отбора от Етрополе. "Дневник" потърси за коментар генералния директор на авиоотряда Пенчо Пенчев, но той беше лаконичен, тъй като бил в отпуск. За уточнения по неясните въпроси за функциите и правомощията на отряда, може ли да извършва полети за частни нужди се обърнахме към бившия генерален директор на отряда Цвятко Луканов. Луканов е ръководил правителствените самолети от юли 2008 г. до ноември 2009 г. Преди това е бил главен пилот, а в отряда работи 19 години.
Г-н Луканов, работили сте 19 години в Авиоотряд 28, как функционира той? Възможно ли е да бъде използван за частни нужди?
- Устройственият правилник на авиоотряда е написан така, че ако през държавната администрация се заяви полет, реално всеки може да ползва самолета. Но не това е същественото в случая. Всички говорят кой може да лети и кой не с правителствения самолет. Тук въпросът опира до това - как се финансира, кой плаща разходите, какво заплаща точно. Никой не споменава какво има право да извършва отрядът.
Точно затова се обърнахме към вас - какво има право да извършва авиоотрядът?
- Отрядът има сертификат за определен вид дейности - т.нар. сертификат за авиационен оператор. Отрядът не е регистриран по Търговския закон, не е дружество и не може да купува, продава и да прави търговия. Това, че в момента новото ръководство на авиоотряда, който вече е на пряко подчинение на министър-председателя, са си направили устройствен правилник, в който взимат пари, пък дори и от държавната администрация - това е вид търговия. Дори нещо повече - включили са допълнителни суми над преките разходи за полет. Ако това не е търговия, не знам кое е.
Какво имате предвид под допълнителни суми?
- Основното финансиране на отряда е от държавния бюджет. С него се изпълняват всички дейности - провеждане на полети, обучение на състав, заплати, поддържане на авиационна техника, резервни части. Преди всичко се покриваше от бюджета. С приемането на новия устройствен правилник от ноември 2010 г. разходите за всички полети, дори и на тези със специално предназначение - на президент, вицепрезидент, председател на Народното събрание, министър-председател, също се заплащат на отряда.
Преките разходи за един полет включват горивото, таксите за кацане, такси за пътници, хотели за настаняване на екипажа. Това преди се поемаше от бюджета на отряда, сега - от съответната администрация, заявила полета. Въведено е обаче и нещо друго - министерства или ведомства да плащат допълнително над преките разходи за полета в размер на "0,3 на сто на ден от сбора на отчетените за съответното въздухоплавателно средство разходи по бюджета на Авиоотряд 28 от предходната година за текущ ремонт и резервни части, застраховки и разходи за осигуряване на техническата изправност и регулярни прегледи на въздухоплавателните средства и разходи за тренажорна подготовка".
Това вече ми намирисва на търговия, а отрядът няма право на такова нещо. Към ръководството трябва да се зададе въпросът за какво има сертификат отрядът. Защото в България има две наредби за сертифициране на авиационните оператори - едната е за тези, които извършват търговска дейност, като големите транспортни и чартърни фирми. Отрядът няма сертификат за търговски полети, той е сертифициран за извършване на специализирани авиационни работи.
Там е разковничето - кой или какво разрешава на отряда да извършва полети срещу заплащане и реално се взима и някаква добавена стойност за всеки извършен полет извън специалните полети на първите четирима.
От обясненията на транспортния министър Ивайло Московски и от генералния директор на авиоотряда Пенчо Пенчев останахме с впечатление, че Българският футболен съюз има договор с неясно коя държавна институция за ползване на правителствения самолет.
- Разковничето е в плащаните средства. Никой не задава въпроса на авиоотряда какви полети има право да изпълнява.
Опитахме се да попитаме генералния директор Пенчо Пенчев къде може да видим тарифите за ползване на самолетите за частни нужди от граждани, но той отклони въпросите ни, защото бил в отпуска.
- Тарифи не могат да ви кажат, но както е записано в устройствения правилник, по първични документи се доказват разходите плюс начисленията на някакви суми. Нека министърът на транспорта да изиска от Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" (ГДГВА) сертификата за авиационен оператор на Авиотряд 28, записано ли е в него, че може да изпълнява полети срещу заплащане. Тук се бият нещата.
Според вас адекватна ли е сумата от 20 хил. лв., която е платена за полет от София до Варна по твърденията на депутата от ГЕРБ Емил Димитров?
- Мисля, че е адекватна.
Дали пък не би било по-евтино с граждански полет?
- Възможно е.
Летателните машини ползват ли някакви преференции при кацане на летище?
- Само специалните полети, когато пътуват президент, вицепрезидент, председател на Народното събрание и министър-председател. В тези случаи отрядът е освободен от плащане на определени такси.
В последните години правителствените самолети бяха използвани за транспорт на граждани при спешни здравословни случаи. Това законно ли е?
- С промяната от 2010 г. авиоотрядът е на пряко подчинение на министър-председателя. С благословията на премиера отрядът може да изпълнява какъвто и да е полет. Премиерът може да нарежда всичко - самолетът да отиде там, да докара този или онзи. Основният проблем остава заплащането на разходите.
Твърденията на властта са, че който поръчва полет и ползва авиоотряда, си плаща на държавния бюджет.
- Тогава защо отрядът се издържа от бюджета и отделно от плащането на всички тези полети. По-рано се издържаше само от бюджета. Сега хем има същия бюджет, хем всички си плащат за полетите. В правилника е записано, че приходите на отряда се формират от държавната субсидия, от собствени приходи и други приходи от дейността. Казано е за какво се ползват средствата от бюджета, но никъде не пише за какво се ползват и как се разпределят средствата от собствените приходи.
Докато сте били в отряда, имало ли е подобни граждански полети?
- Имало е такива и с наши самолети дори сме изпълнявали полети за нуждите на бившата БГА "Балкан", после за "България ер". Когато не им достигаха самолетите, имаше договор за "мокър лизинг", тоест за наемане на самолет и екипаж на авиоотряда за полети на търговски фирми.
Такава практика е имало, но тя беше прекратена след влизането в сила на двете наредби за издаване на сертификати на авиационните оператори и след приемането на България в ЕС през 2007 г. реално.
Както ви казах, авиоотрядът беше сертифициран за специализирани авиационни работи и му се забрани да изпълнява други полети.
Този "мокър лизинг" съществува и сега в правилника.
- Принципно да, но той се отнася за това, че авиоотрядът може да наеме самолет с екипаж.
И пак казвам, разковничето е в сертификата на отряда, в него е описано какво има право да извършва всяко въздухоплавателно средство.
Този сертификат за какъв период се издава?
- Всяка година се потвърждава.
До 2009 г., докато сте били в отряда, не е можело да извършва такива граждански полети?
- Нямахме право да изпълняваме полети срещу заплащане. Според мен и сега отрядът няма право, защото не е променен сертификатът за авиационен оператор. Слушах внимателно в сряда премиера какво каза и защо, след като футболните отбори "Левски" и ЦСКА летят, защо и бистришките тигри да не летят. Принципно "Левски" и ЦСКА също нямат право да летят, защото отрядът няма право да взима пари за това, което извършва. Ако юристите смятат, че това не е търговия, може пък отрядът да има право да извършва тези полети, знам ли?
Ако пък има това право, възниква въпросът дали всеки гражданин може да си плати за полет със самолет на авиоотряда?
- Очевидно да. Стига да убеди една държавна администрация да му заяви полета и премиерът да го утвърди, явно може.
При тези полети самолетът с герба на България ли е?
- Естествено, но знаците на самолета не дават никакви предимства. Преди време имаше заповед, когато летим за нуждите на други компании, с фолио да заличим надписа "Република България", за да не се вижда, че това е правителствен самолет. Имаше такава практика, но сега не е така.