Омбудсманът Константин Пенчев: Не очаквайте новият съдебен съвет да направи чудеса

Разговаряме с омбудсмана Константин Пенчев, който е бивш председател на Върховния административен съд (ВАС) за новия състав на Висшия съдебен съвет, за проблемите на системата и за неотложните задачи пред членовете на съвета. Според Пенчев при избора на ВСС e нямало нужната отговорност и не е бил направен анализ на това, което се е случило.
Новият Висш съдебен съвет вече е факт. Как ще коментирате процесите, съпътствали избора му?
- Мога да кажа, че има напредък. Например в публичността – тя започна в парламента и бе възприета донякъде и при магистратските квоти. Видяхме, че все пак имаше смисъл. Например имаше разместване на имената при сочените за сигурни да бъдат избрани кандидати в парламента в последния момент - нека не посочвам имена, но все пак нещо се случи.
Нужна е обаче още повече прозрачност при номинациите, защото те минаха бързо и неясно при всички квоти. Също беше неясен елементът "гласуване" в целия процес. По закон магистратските квоти се избират с тайно гласуване. В парламена - с явно. Но независимо от това след изслушванията на кандидатите може би е редно да има дебати – всеки да каже защо ще гласува за даден кандидат и защо няма да гласува за друг. Трябва да има сериозна мотивация, каквато има при гласуването на законите например. Имам чувството, че при магистратските квоти имаше още по-голяма неяснота в този процес, но така или иначе трябва да признаем, че все пак вървим напред. Но искам да кажа и друго важно нещо за избора на ВСС – няма я отговорността.
Коя отговорност визирате?
- Става дума за това кой носи отговорността за избора? Знаете, че този ВСС, дали основателно или не, претърпя най-много критики. Питам – не беше ли възможно в парламента, в правната комисия или в пленарна зала да се направи обсъждане, да се даде оценка поне на парламентарната квота във ВСС? Нищо, че е избрана от друго мнозинство и друг парламент. Още повече че голяма част от номиниралите ги и гласували за тях депутати и сега са в парламента.
Тоест да има една завършваща фаза, нещо като отчет. Когато се говори, че миналият парламент е избрал едни лоши хора и една лоша квота във ВСС, нека се отчете защо те са били лоши, какви са причините, довели до това. Такъв анализ трябва да има и в магистратската квота. Защото, когато съдиите излязоха на безпрецедентен протест срещу ВСС - те са избрали тези 6 човека в този ВСС и тези хора са едни от най-спорните фигури в него. Влезли са от магистратската квота, т.е. съдии ги избраха. И срещу какво тогава протестираха? И дали са направиха изводите?
Чуха се и много критики срещу политизирането на парламентарната квота. Дори имаше призиви тя да отпадне. Какво е вашето мнение?
- Да, много се говори против политизирането, против парламентарната квота за ВСС. За мен тази квота е много важна, защото може да е свежият, гражданският въздух в капсулираната съдебна власт. За добро или зло – в момента от парламентарната квота са избрани все действащи магистрати, но се питам дали смисълът на тази квота не е да се пратят и хора извън гилдията - преподаватели по право, защо не и адвокати. При тях я няма и тази зависимост - когато свърши мандатът, да трябва да се върнат в съдебната система.
Всичко това, което казвам, не е точно критика, а по-скоро разсъждения как да завършим този процес на подобряване на нещата, който все пак започна. Има много проблеми още, много недовършени неща, но все пак нека да не бъдем крайно черногледи – има подобрение.
Изказаха се мнения, че изслушванията за кандидатите за ВСС са били безпрецедентно публични, но изборът не беше прозрачен. Вие останахте ли с такова впечатление?
-Точно това имах предвид, като казах, че прозрачен избор би трябвало да значи все пак да има някакви дебати. Но искам да кажа, че ако говорим за прозрачност на избора, то такъв пък въобще нямаше при магистратските квоти. Аз не чух някой да се изкаже дори против или за някой кандидат. Никой не се мотивира, нямаше такъв дебат. Надявам се да го има в бъдеще.
Преди време казахте, че има лица сред кандидатите за нов ВСС, които са участвали в съсипването на съдебната система. Бяха ли избрани тези, които имахте предвид?
- Отново казвам - може би няма да е зле да се прави в края на мандата отчет, да има контрол, да се поеме отговорност. Нека го кажа така: изборът вече е факт, има 22 нови лица във ВСС. Нека тези, които са ги избрали, да носят отговорността за техните действия. Това е моят отговор.
Какво мислите за заявката на неправителствения сектор да стане фактор в процеса на избор на нов ВСС?
- Аз много уважавам дейността на НПО сектора, адмирирам парламента, че ги допусна като наблюдатели. Но нека се върнем към въпроса кой носи отговорността – този, който избира. И който избира, той има право да номинира. Имаше критични статии, че предложенията на НПО сектора не са намерили място и подкрепа от депутатите. Това обаче е тяхно право. Който номинира и избира, той носи отговорността. Нека не подменяме отговорността. Не бих приел едно мнозинство в парламента да каже: няма ние да номинираме кандидати, нека го направят неправителствените организации. Ами тогава организациите трябва и да ги гласуват.
Ние сме в началото на процесите. Съгласни сме, че трябва да има реформа, но не сме провели най-важния разговор – какво се случи през тези години, кой носи отговорност и какви грешки точно се допуснаха. Този разговор не е воден – ние говорим сега как да реформираме неработещата система, без да сме се обърнали назад и да видим грешките. Как да знаем какво да направим оттук нататък, ако не знаем къде сме сбъркали?
Има ли приоритетни проблеми, с които новият ВСС трябва да се заеме веднага?
- В работата им например един от първите приоритети трябва да е въпросът с натовареността на магистратите, който не е толкова сложен и не е нужно да търсим някаква методика от други планети, за да се разбере колко малко е натоварен един съдия и колко много друг. Много е важно обаче обществото да разбере, че новият ВСС или новият прокурор не са лицата, които ще реформират съдебната система. Няма да се уморя да казвам, че законодателят, политическата власт е тази, чиято отговорност е да направи модел на системата, който да е добър и работещ. Много е деликатно. Всеки път когато някой се опита да реформира съдебната власт, някой скача и започва да вика, че има натиск върху независимата съдебна власт. Едно е обаче даден политик да се обади на съдията и да му каже "искам да решиш ето така това дело" или да говори в медиите, че ето този престъпник трябва да е в затвора – да, това е намеса в независимостта. Но когато цялото мнозинство седне и напише конституция и въз основа на нея напише закони – това не е намеса, а е политическа воля, поемане на отговорност, която се полага на политиците.
Имам чувството, че обществените очаквания са страшно нереалистични. Един вид сега, като дойде новият ВСС и новия главен прокурор, и системата ще заработи страшно добре. Няма как да стане. И не трябва да има такива големи очаквания, защото, когато той не успее, разочарованието е огромно.
Какво не успя да направи настоящият ВСС?
- Беше адски муден. Нека оставим настрана всички скандали. Но беше страшно муден в кадруването. За две години не направиха нищо, за да преразпределят щатните бройки в системата. А това е работа на ВСС – ритмично, обяснимо и открито кадруване. Има и нереализирани идеи – например тази във ВСС да има регионално представителство, както е в парламента - да има квоти за членовете му по апелативни райони, за да поддържат връзка с местните магистрати на място.
При добро управление ВСС може да обхване цялата система, да я обвърже административно, да централизира някои дейности – например уебсайтовете да са еднотипни и т.н., и т.н. Много неща можеха и могат да се направят, при това без много усилия и ресурс. Управлението на бюджета също може да се подобри.
Вие преди време по повод един от скандалите, които ВСС произведе – за плевенския бизнесмен Красимир Георгиев – казахте,че има кръг от "бели покривки" със задкулисно влияние в кадруването на магистратите. Има ли още влияние този кръг и ще въздейства ли в работата на новия ВСС?
- Това беше изказване по повод скандала. Тогава казах, че кадруването не става на масата, на която сме ние, а в плевенска дискотека на маса с бели покривки. Красимир Георгиев – Красьо Черния не е единственият проблем на системата. Винаги се е кадрувало по един непрозрачен начин. За момента това положение не се е променило. Дали новият ВСС ще бъде подложен на същото влияние, зависи от това доколко са ясни правилата.
Да сменим темата - какви са вашите победи и грешки като омбудсман?
- Победа е всеки път, когато съм успял да помогна на човек. То е като с делата – няма големи и малки дела, няма големи и малки победи. На всеки човек неговият проблем е най-важен. Дори ако става въпрос за една надписана сметка за телефон. Мога да кажа, че е победа и когато помогна на голяма група хора и решавам проблемите им. Например когато Конституционният съд отмени необжалваемият размер на всички глоби. Това беше победа на върховенството на закона и на правовата държава. Важно беше, когато успяхме да влязат за реимбурсиране лекарствата за болни от Алцхаймер.
Сигурно има много грешки, може би не съм постигнал точно толкова, колкото ми се иска. Може би не съм бил винаги толкова настоятелен, колкото е било необходимо. Омбудсманът трябва да защитава правата на всички хора, независимо дали споделя възгледите им
Липса ли ви работата в съда?
- Работата на омбудсмана не е много различна. Не съм се преместил в сферата на материалното производство, например. Тук отново се сблъсквам много с право, но хубавото е че няма граница на възможностите на омбудсмана. Съдът казва – това е законно и няма право да разсъждава повече. Омбудсманът може да каже, че това е законно, но не е човешко или справедливо. Може да има повече удовлетворение и да си разгърна вижданията за доброто и злото в полза на хората.
От какво най-много се оплакват гражданите?
- От доставчиците на обществените услуги, от битовите си проблеми. Но искам да подчертая нещо друго: редовно ме питат дали хората знаят за правомощията на омбудсмана. Ами знаят, защото не съм масово сезиран за неща, за които не мога да помогна. Хората знаят какво работи и се ориентират добре.
От работата си като омбудсман какви са вашите наблюдения за отношението на хората към съда?
- Хората са недоволни, което е нормално, когато едно. Сблъсквам с всеобщото недоверие към съдебната система. За което в голяма степен самата тя си е виновна. Подхожда се с предубеждението, че изначално съдебната система не работи, но какво е съдебното решение – никой не се интересува.