Мария Бояджийска, зам.-кмет на София: Имаме заснети бусове, които стоварват бездомни кучета

Мария Бояджийска, зам.-кмет на София: Имаме заснети бусове, които стоварват бездомни кучета

Мария Бояджийска
Мария Бояджийска
Зам.-кметът Мария Бояджийска отговаря за околната среда в Столичната община. "Дневник" разговаря с нея за едни от най-сериозните проблеми в София - бездомните кучета, сметосъбирането и благоустройството на градските паркове.
До какво доведоха приетите през лятото на 2012 г. промени в структурата на общинското предприятие "Екоравновесие", което отговаря за проблема с бездомните кучета в София?
- Наблюдава се намаляване на общите административни разходи. Същевременно увеличихме техническия персонал. Това означава повече диспечери, които приемат обажданията и ги разпределят към екипите. Увеличихме и ветеринарните лекари и фелдшерите, защото се включва и управлението на новия приют за 2000 кучета.
Досега общинското предприятие управляваше един приют - в Сеславци, заедно с кастрационния център и това струваше на общината около 1.2 млн. лева на година. С новия приют при двойно увеличение на екипите и при засилена работа с кастрационната програма на практика, ако сравняваме разходите за 2011 и 2012 г., се вижда, че има едно намаляване на общия размер на разходите.
Направихме прогнози колко пари ще ни трябват за новия приют за следващата година при работа с 1000 кучета, както и с предстоящото разширяване за още толкова животни. Нашите разчети показват, че разходите ни ще достигнат 2.6 млн. лева.
Ще бъде въведена в експлоатация и кастрационна клиника в Банкя, към която сме поели ангажимент да осигурим средства за режийни разноски - електричество, вода и септичната яма. Останалите разходи се поемат от Фондация "4 лапи".
Защо бюджетът на "Екоравновесие" се увеличава значително през 2013 г.?
- Ако приемем, че сега при 250 кучета бюджетът на "Екоравновесие" е бил 1.2 млн. лева, би следвало при 2000 кучета през 2013 г. да увеличим разходите с 10 пъти. Не предлагаме подобно нещо, а предлагаме едно увеличение до по-малко от 3 млн. лева, за да можем да покрием тези разходи, които смятаме, че с повишаването на ефективността, намаляването на разходите и вътрешната оптимизация ще се справим в рамките на този бюджет.
Действително всеки разход, който прави директорът д-р Манол Нейков, минава през мен. Проверявам дали цената е наистина възможно най-ниската, за да не допусне за една спринцовка да се изхарчат повече пари.
Залагаме за догодина обработката на 6000 кучета. Дали ще се увеличи този брой зависи от капацитета и от начина на работа на приюта, от кастрационните центрове. Знаете, че през годината нещата се променят. Вярно е, че за 2012 г. първоначалният бюджет, който бяхме заложили, беше над 800 хил. лева. След инцидента от пролетта засилихме работата и на практика това доведе до тотална оптимизация в "Екоравновесие".
Вижда се, че се харчат по-малко средства, а се върши повече работа. Очаквах, че за тази година разходите ще стигнат до 1.5 млн. лева, но съм доволна, че не стана така.
Какво предстои?
- Предстои вторият етап от приюта в Долни Богров. Да се надяваме, че Министерството на земеделието и храните ще успее да запази новите изисквания към приютите. Предстои да продължим програмата за децентрализация в районите, така че всеки районен кмет да има ресурс и да следи популацията на безстопанствените кучета, защото кметът Фандъкова няма физическата възможност.
Като даваме възможност на районните кметове да направят екипи за залавяне, да сключват договори с ветеринарни клиники за кастрация, ще успеем да покрием територията на столицата. Няма как с 8, дори с 10 екипа на "Екоравновесие" да направим това. Трябва във всеки един район да има екип, т.е. 24.
Пробвахме този подход в "Надежда". Над 300 кучета бяха обработени. Районният кмет вложи доста усилия и на практика сега той ще следи популацията на кучета на неговата територия. Ако се появят нови, външни кучета, той ще ни информира.
Откъде тръгна тезата, че идват кучета както от съседните райони и че има пренасяне на животни с бусове, както веднъж каза директорът на "Екоравновесие"?
- Това е факт. Имаме ги документирани. На някои места имаме дори заснети номера на бусове, които правят точно това. (Бояджийска уточни, че всичко, което имат, е подадено за проверка в СДВР и чакат резултати - бел. ред.)
При условие че няма единна национална програма за решаването на проблема с безстопанствените кучета, които да разписват еднакви мерки и правила, няма как очакваме, че сама общината ще се справи с този проблем. Нито една от общините Костинброд, Сливница, Божурище няма изграден собствен приют. Къде според вас тези общини работят за намаляване на популацията им кучета. Не е нужно да го доказваме.
Животните мигрират, защото те търсят храна. Когато на едно място не я намират, то е логично да се преместят на друго място. Логично е, че София е притегателен център, защото създава подходящи условия на живот. Нашето настояване пред Министерството на земеделието и храните е да се работи активно по националната програма. Да се задължат общините да работят с едни и същи мерки, за да има ефект. А именно кастрация, ваксиниране, поставяне на чип и контрол на собствениците на домашни кучета.
Неофициалният брой на домашните кучета в София е 200 000...
- Кой го каза? Миналата година, когато Националният статистически институт (НСИ) правеше преброяване, ги помолихме да включат в тяхната анкетна карта и такъв въпрос - имате ли домашен любимец. За съжаление това не беше възможно и нямаме точна информация за собствениците на домашни кучета. Гадаем.
Всякакви такива числа според мен са непотвърдени и спекулативни. Трябва да имаме преброяване, което да бъде направено от специалисти, а не от популисти.
И все пак Столичната община знае ли колко са собствениците на домашни кучета?
- Не, не знаем. Няма единен регистър за домашните кучета. Ветеринарните лекари бойкотират създаването му.
Защо?
- По закон всеки ветеринарен лекар е длъжен да регистрира кучетата, за които се грижи. Тази информация трябва да се предоставя на общината ежемесечно. Тази разпоредба от закона не се изпълнява от тях. Агенцията за безопасност на храните според мен взима твърде спорадични и козметични мерки за засилване на контрола. Така или иначе не ни предоставят тези данни. Дори напротив поискаха от Столичната община да им заплатим близо 30 лева на куче, което ветеринарите са чипирали, а това е тяхно задължение и не трябва да събират каквато и да било такса.
Да не говорим, че таксата, която те взимат за чиповете, е основният конфликт между общината и ветеринарния съюз и че цената, на която се предоставят, е между 35 и 40 лева, а Столичната община има реална цена под 5 лева след обществена поръчка.
Ако ветеринарният съюз разсече този възел, тогава ще има решение на проблема. Трябва да се приеме, че ветеринар губи лиценза си, ако не предостави информация или тя е непълна или невярна. На практика непредоставянето на информация от клиниките към районните администрации по местоживеене не носи никакви санкции за ветеринарите.
Колко са регистрираните кучета в София?
- Около 4 хиляди. Това е много малко.
Кога ще се напълни новият приют?
- Работим. Там всички животни са обработени. Всички кучета, които се залавят от "Екоравновесие", първо минават през клиниката в Сеславци. До март приютът ще бъде пълен.
И през 2012 г. основна тема беше сметоизвозването. Ще бъде ли пренасочват отпадък от вече почти запълнилото се депо в Суходол към старото сметище в Долни Богров?
- Депото в Долни Богров е в процес на рекултивация. В началото на годината имаше доста ровове, багери, булдозери и хора, които търсеха метал. В момента депото изглежда по друг начин.
Проектът за рекултивация на сметището беше променен. Първоначално трябваше да се използват строителни отпадъци, с които да се запълнят свободните обеми при техническата рекултивация.
По-късно при този темп на строителство, който намалява, не можем да изпълним проекта. От друга страна, в резултат на икономическата криза няма изобщо строителни отпадъци, намаляха дори ремонтите в жилищните сгради. Единственият начин, при който не трябва да плащаме допълнително за кариерни материали, са остатъчните фракции след сепариращите инсталации в Суходол. Това са тежката фракция от инертен материал, която пада под ситото - камъни, пръст, и другият материал - надцитовата фракция, от която са извадени всички материали годни за рециклиране - хартия, пластмаса, метали, стъкло.
Свободният обем е 1.3 млн. куб. м, разделен в три отделни клетки, които се запълват в три последователни години. Този проект е ревизиран от министерството на околната среда и водите, от регионалната инспекция по околна среда. Тази промяна е прецизирана. Освен той се финансира от оперативна програма "Околна среда". Ако имаше някакъв проблем, той щеше да бъде видян. Нямаше да се одобри проектът най-малкото.
Това е едно интелигентно решение. Едновременно изпълняваме проекта за рекултивация и в същото време не ни се налага да пренасяме отпадъци на големи разстояния. При управлението на отпадъците основно перо е логистиката. В същото време изпълнението на проекта ще доведе до едно цялостно благоустройство на района с изграждане на парк и залесяване на една много голяма територия.
В момента там се изпълнява магистрала, което е още една полза. През годините в резултат от дейността на "Кремиковци" са се появили много екологични проблеми. Те трябва един по един да се решават.
Получихте ли вече комплексно разрешително, което да позволи пренасянето на фракции?
- Още не. За момента обаче не ни е необходимо. Комплексното разрешително е в процедура на издаване, като се очаква то да бъде готово до края на януари. Не би трябвало да има някакъв проблем.
***Какво се случва с втората фаза от строителството на завода за отпадъци в София?
- Предоставили сме подробна информация по всички искани въпроси от Европейската комисия. Въпросът с ДДС на проекта много малко хора си дават сметка, че е много важен въпрос за Столичната община. Признаването му за разход ще облекчи бюджета с над 40 млн. лева.
Беше поставен въпросът и с държавната помощ. Първоначалното намерение на общината беше да създаде ново дружество, което да управлява новите активи. След няколко срещи с ЕК стана ясно, че търговско дружество не бива да поема експлоатацията на тези активи, защото на практика това автоматично означава, че ние ще загубим ДДС по проекта.
Променихме нашата идея и решихме да направим общинско предприятие. Столичната община се ангажира с всички дейности - организиране на продажбите и пласмента на продукти. Тежка задача, но по този начин ще натрупаме ноу-хау, както и екип от служители.
Общинското предприятие вече е структурирано, готов е и правилникът за дейността, анализът на разходите е направен. Изчислена е субсидията за издръжка - 1.5 млн. лева.
Може би това ще бъде втората по големина инсталация в Европа. Има няколко големи, като най-модерната е в Хановер и в Барселона има с такива капацитети, като готвената в София. Нашата обаче ще е по-нова като технологии.
Какви ремонти предстоят в парковете през 2013 г.?
- Северният парк е третият или четвъртият по големина парк в града. Изключително красиво място с невероятни възможности. Навремето е имало система от езера, даже е имало възможност за лодки и водни колела. За съжаление не е ефективен начинът за снабдяване с вода, защото не е възможен такъв обем да бъде доставен.
В момента обсъждаме да намалим водните площи, като увеличим местата за спорт и детски площадки. Така че тези дъна на езера да бъдат използвани колкото се може по-рационално. Освен това искаме да направим ремонт на централния вход откъм бул. "Жеков", включително осветлението, цветната изложба, езерото не знам дали ще успеем за следващата година, но поне ще го проектираме, както и поливни системи на тревните площи и ремонт на чешмите. По предварителни данни проектът ще струва 1 млн. лева.
Колко средства ще са нужни?
- Освен този парк догодина продължаваме в Борисовата градина - настилките и поливната система. Не можем да коментираме още конкретна стойност. При всички случаи ще започне реконструкцията на Докторския паметник. Баня Лозенец също е готов като проект, имаме готовност за обществена поръчка на етапи. Първо ще е осветлението и детските площадки, после охраната и видеонаблюдението.
Искаме да включим в капиталовата програма и парк "Мир и дружба" в Студентски град. Много интересен елемент в проекта е откритата сцена, където ще могат да се провеждат различни културни, музикални и всякакъв тип събития.
Предлагаме още ремонт и реконструкция на пространството около паметника "Васил Левски". Друг проект е за нов парк в район "Нови Искър" - "Кестените", като за 2013 г. предлагаме да бъдат отделени около 200 хил. лева за изграждането му.
Предвиждаме паркоустройство на градината на "Западна порта", което е пряко свързано с археологическите разкопки.
Искаме да направим реконструкция и на пространството около НДК, който се подготвя за финансиране по оперативна програма "Регионално развитие".
През 2013 г. за ремонт са отделени общо 3.6 млн. лева, за нови съоръжения - 1 млн. лева и още 1 млн. лева от специализирания общински приватизационен фонд.
Всички проекти ще бъдат публикувани на интернет страницата на общината и ще очакваме коментари.
*** Интервюто е направено, преди вчера да стане ясно, че ЕК одобрила парите за завода за отпадъци.