Посланикът на Германия: Правителството не трябва да решава какво става с медиите

"Очевидно някои неща отидоха съвсем на зле за започналия през 2009 г. престой в България на германския посланик Матиас Хьопфнер. Той е човек, който си мери думите с германска прецизност, и в същото време не се бои да поеме риска да бъде много откровен за един посланик."
С встъпителни тези думи започва интервюто с него, взето от Антоний Георгиев за излизащото на английски списание Vagabond. С любезното съдействие на изданието ви предлагаме част от интервюто, посветена на свободата на медиите в България.
След интервюто са добавени и съветите му към чужденците, опитали да инвестират в страната, за какво да внимават.
Един от големите проблеми пред българската демокрация в момента е сриващата се свобода на медиите. Имате личен опит с български вестник, който манипулира ваше интервю, за да цензурира критични забележки, и вие реагирахте необичайно, като публикувахте разяснение на сайта на посолството.
- Смятам, че е тревожно, че според Индекса за свобода на медиите, публикуван от "Репортери без граници", България падна от 35-о място преди влизането в ЕС на сегашното 87-о, най-ниското в ЕС.
Тези мои притеснения са споделени от множество мои колеги в София и от международни наблюдатели.
- Според мен пред българските медии има три предизвикателства. Първо, концентрацията на медийна собственост трябва да се избягва и е нужно да се гарантира пълна прозрачност на структурите на собственост. Второ, има съобщения за автоцензура. Трето, изглежда е масова практиката на скрита реклама и платени публикации и репортажи.
Тези предизвикателства са вероятно също толкова опасни, колкото пряката политическа цензура, защото те са по-невидими и прикрити. Проучването, публикувано неотдавна от сп."Обектив" на Българския хелзинкски комитет, дава интересна храна за размисъл.
Как да получат власт журналистите, за да се справят с подобни "неудобни" теми?
- Като посланик мога да посоча проблема, но в крайна сметка българското общество и журналисти трябва да си открият решението. Вярвам, че са нужни повече солидарност сред журналистите и повече подкрепа от гражданското общество за независимите медии.
Част от проблема или част от решението е правителството на Бойко Борисов?
- В днешната медийна демокрация всички правителства, включително германското и българското - са длъжни и имат законен интерес да обясняват политиките си на обществото чрез медиите. От друга страна, те имат и дълг да гарантират и защитават критичната и плуралистична журналистика. В собствения им интерес е да поддържат баланс между двете, дори понякога независимите медии да се обръщат срещу тях. Това невинаги е лесна задача, особено в година на избори.
Още по-важни са и солидният набор от институционални и базирани в гражданското общество контролни и балансиращи функции за защита свободата на журналистиката. България още не е оставила зад гърба си прехода към демокрация. Смятам, че има няколко начина да се подсилят регулациите и саморегулациите на медиите. Съществуват също различни варианти за подобряване на инструментите, необходими за гарантиране на свободната и честна конкуренция в медийния бизнес.
Така че част от проблема е и част от решението?
- Правителството е важен фактор в една сложна игра, играч, който може да влияе, но не и да решава сам играта. Уверен съм, че правителството разбира, че сегашната ситуация носи рискове за развитието на България.
Може ли Германия да направи нещо?
- Германските политически фондации с присъствие в София, както и посолството на Германия се опитват да помогнат, например като информират българските политици и съответни елементи от българското общество за правните и етични рамки за медиите в Германия. В нашата страна сме създали балансирана смес от сдържана регулация, ограничена единствено до няколко аспекта и комбинирана със силна система за саморегулация.
Поканихме български медийни експерти и депутати в Германия да се запознаят с този подход.
А какво очаквате от подобен обмен?
- Очаквам подобен обмен да подкрепи необходимия дебат за това какво е нужно да се направи в областта на медиите. Нищо повече, нищо по-малко.
Няма съмнение, че българите сами трябва да се справят със ситуацията в медиите, но може ли и трябва ли Западът да помага?
- Разбира се, на първо място отговорността да се действа е на българското общество и на българските власти. Но има и общи европейски интереси. Медийният плурализъм е сред основните ценности на ЕС. Впечатлението ми е, че ЕС и членовете му са станали доста чувствителни по тези въпроси.
Какви конкретни мерки може очакваме, ако ситуацията не се подобри?
- Най-общо очаквам да има алтернативен мониторинг. Но го казвам още веднъж - основно отговорност на българското общество е да следва позитивни стъпки и да проправя път за тях. В този контекст смятам за доста обещаващо, че на 7 февруари с помощта на Българския център за развитие на медиите започна Европейска инициатива за медиен плурализъм.
В броя има и кратък разговор с американския посланик Марси Рийс, която също засяга темата за свободата на медиите. Между другото тя казва: "Вече разговарях с доста журналисти и се опитвам да следя какво става в медиите. Има няколко неща (...) едното е, че журналистите трябва да са отговорни, обективни и прецизни; другото е, че трябва да са свободни да пишат по каквато искат тема. Чух за изнудване на журналисти, водещо до автоцензура. Важна е и разследващата журналистика. Трябва да видим отговорна журналистика, основана на проучване на теми като корупцията и др." |
Запитан какво би посъветвал германски бизнесмен, искащ да работи с България през 2013 г., посланик Матиас Хьопфнер казва, че "първото и най-важно - опознайте добре страната, преди да вложите парите си тук."
След това той описва, че тук има само 10% корпоративен данък, силни макроикономически показатели, добре квалифицирана работна ръка и подобряваща се инфраструктура. "И въпреки това инвеститорите трябва да знаят и за някои капани. Системата за прилагане на законите има слабости, особено за предвидимостта и надеждността в уреждането на търговски спорове. Оценката и управлението на риска в тази страна невинаги са лесни."
Поради това Хьопфнер препоръчва на инвеститорите добре да познават хората, с които ще работят, и да се запознаят с общите условия на инвестицията си. "Търсете квалифициран съвет и се консултирайте с експерти с продължителен опит, които са и почтени хора, за да избегнете лоши изненади."
Вторият съвет е потенциалният германски инвеститор да реагира гъвкаво на промените в бизнес средата, защото конкурентите му имат в арсенала си някои изненади. "Те невинаги гледат на конкуренцията като на необходим и полезен инструмент на пазарната икономика. Бъдете готов за внезапна поява на административни изисквания, които не сте очаквали, и не изключвайте изведнъж да бъдат направени промени в правната рамка."
Посланик Хьопфнер отбелязва "масивното подобряване на българската инфраструктура и множество интересни проекти и че България е не само една от четирите - членки на ЕС, за които през 2014-2020 година са предвидени повече средства от бюджета на ЕС, но и най-големият нетен бенефициент на средства.
"И накрая, но това не е маловажно: внимателно четете конкурсите и стриктно отговаряйте на условията. Няма смисъл от бизнес с посредници, които обещават, че ще ви направят приятели с подходящите хора. Правете го, "както го правим в Германия" - предлагайте високо качество, внушавайте доверие и се отнасяйте към всички така, както бихте искали да се отнасят към вас", завършва със съветите си посланикът.
Преводът и заглавието са на "Дневник"