Иво Маринов, заместник-министър: Никое лого не би се харесало на всички

През миналата седмица България участва в едно от най-големите международни изложения за туризъм - ITB в Берлин. На него страната планираше да се представи с новото си лого, което за разлика от предишните три в годините назад, беше създадено след обществена поръчка и като част от бранд стратегия на България. Видът му обаче предизвика доста негативни реакции и министерството на икономиката възложи на спечелилите поръчката - "Обединение за бранд България", да го преработят след консултации с всички организации, които искат да изкажат мнение по въпроса. Защо се стигна до тази ситуация и какъв е полезният изход от нея, какво показват резултатите за зимния сезон до момента, какви са прогнозите за предстоящото лято - по тези и други въпроси разговаряме с Иво Маринов, заместник-министър на икономиката, енергетиката и туризма в оставка .
Какво показа участието на България на международната борса в Берлин през миналата седмица?
- За нас Германия си остава може би най-важният пазар. Основно там сме популярни с летния морски туризъм. Първите групи ще пристигнат в края на април – началото на май. Нашето представяне беше с цел да разширим предлагането – да не е само с лято и море, а да има културен, балнео и СПА туризъм. По време на пресконференцията на България с посланика ни в Берлин обяснихме, че протестите и недоволството в момента са нещо нормално за една демократична страна, така че не очакваме да има последствия за предстоящия летен сезон.
Под въпрос е приемането на целия нов закон за туризма заради разпускането на Народното събрание. Това ще създаде ли проблеми?
- Чак фатално няма да бъде. Но ние включваме много нови моменти, които да съответстват на туристическото развитие в страната – като районирането, срочната категоризация на средствата за подслон, регламентиране дейността на туристическите информационни центрове, създава се възможността да се сключват договори с потребителите по електронен път, възможност всички документи за регистрация да се подават в електронен вид. Предвидено е отпадане на регистрационния режим за категоризация на плажовете и ски пистите, въвежда се възможността да се разработят стандарти за качество в СПА центровете.
Текстовете предвиждат чрез друг нормативен документ да се направи регламент за финансирането и стопанисването на националните курорти, да се подготви наредба за ученическия и младежкия туризъм и за професиите планински водач, планински спасител и екскурзовод. Така че неприемането на закона ще е пречка, а през последните две години бяха положени огромни усилия да се постигне съгласие по всички текстове.
В Берлин питаха ли ви защо България не се представя с новото си лого?
- Не е имало такива въпроси изобщо.
Защо се стигна до тази ситуация с логото?
- Логото е само видимата част на целия проект за бранд на България. В тези пет месеца, в които работиха изпълнителите, бяха извършени много проучвания, бяха анализирани бранд стратегиите и логата на 20 пазара. Проблемът може би дойде от това, че изследванията показаха, че България е основно разпознаваема като морска и евтина дестинация и е трудно да бъде избран един символ или лого, което да бъде разпознаваемо и от българските, и от чуждестранните туристи. Естествено логото трябва да има и художествена стойност, но то е един маркетингов инструмент.
Бяха разработени, както вече е известно, четири графични варианта, тествани в България и чужбина, и беше избрано предложението на консорциума с около 55-60% одобрение сред хората, които са участвали в проучването. Ясно е, че какъвто и да бъде графичният знак, трудно би се харесал на всички и това не е прецедент само в България. Затова сега се реши да се направят срещи между изпълнителите и различни организации, които имат отношение по темата.
Какъв може да е резултатът от тези срещи, защото не е възможно дори и в преработен вид логото да се хареса на всички?
- Самите изпълнители трябва да предложат вариант, който да е приемлив за всички или поне да е приет в максимална степен. Очакваме в близките дни нови варианти с редизайн на логото.
Нови изисквания към изпълнителите поставили ли сте?
- Не, защото те са действали съобразно техническото задание на самата поръчка, изпълнили са всички компоненти и сега ние искаме за тяхна сметка да проведат тези срещи и да видим какво ще се случи със самия графичен знак. Въпросът е, че каквото и да се прави занапред, трябва да се стъпи пак на същите анализи, защото това са фактите. Дали ще бъде направен редизайн, дали ще отпадат елементи, предстои да видими, но така или иначе имаме продукт, който търпи корекции.
Избраният към момента вариант е бил тестван пред чужденци. Когато се направи редизайн или чисто ново лого, отново ли ще се направи такова допитване сред чужденците за това как го приемат?
- Ще видим доколко то ще е променено, за да може да се прецени има ли нужда отново да се тества. Идеята е то най-вече да се харесва навън и да направи България по-разпознаваема.
Не е ли решението на министерството да поръча преработка за сметка на изпълнителите лош знак за бизнеса, защото ще има и други поръчки за нови проекти и не е сигурно дали всеки път някой като не хареса нещо, няма да се стига да подобна ситуация?
- Който и да е изпълнител, който държи на своето име, би направил допълнителни действия, за да се получи един добър продукт. Проблем може би на бизнеса е, че когато се кандидатства за дадена поръчка, предлага екип, но не се канят по-широк кръг експерти, които да влязат в него. И невинаги привличат хора, които са с име или позиция в бизнеса. Но факт е, че за толкова време и толкова минали поръчки за пръв път се случва такъв прецедент.
Какъв е крайният срок, който сте поставили на изпълнителите?
- Ние ще работим за намиране на приемлив вариант. Краен срок няма засега. Важното е да има компромисен вариант.
Вие смятате ли, че са основателни коментарите за това, че логото твърде много прилича на това на Киргизстан, което е било показано през есента и може би са заимствани идеи от него?
- Не смятам, че има заимстване. Те даже изпълнителите бяха обяснили по какви причини не може да се говори за такова нещо. На пръв поглед може и да има прилика като гледаш отдалече, но то е една картинка, няма рекламни продукти, да се види как седи на тях, нито е част от бранд стратегия.
Междувременно представители на организацията, която се занимава с тяхното лого, обявиха, че България очевидно го е копирала. Каква ще е българската реакция?
- Изпълнителите на проекта твърдят, че няма заимстване. Логото, което те са предложили, е в резултат на техни проучвания, разработени няколко варианта, тестване сред българи, чужденци, туроператори.
Имате ли убедителни аргументи, че бившата служителка на министерството Александра Ланг, която е работила по този проект, не е в конфликт на интереси?
- Всички документи по случая са предоставени на инспектората на министерството. Проблемът дойде от това, че тя е била председател на комисията за избор на изпълнител, а след това е била член на екипа на министерството, който оценява работата на самите изпълнители. Но самото задание, процедурите са дадени в инспектората, така че те ще се произнесат по този въпрос.
В условията на служебен кабинет каква ще е съдбата на този проект?
- Това, че ще има служебен кабинет, не значи, че ще бъде спряна работата. Тя ще продължи с изпълнителите и с всички, които изразиха мнение по темата, защото това е много важен проект, на базата на който България трябва да бъде препозиционирана на международния туристически пазар.
Какво показват данните на министерството до момента за зимния туристически сезон?
- Данните за януари показват ръст на чуждестранните туристи от 7 на сто в сравнение с миналата година. Като цяло очакваме той да е между 3 и 5 на сто, но тъй като снегът е в изобилие тази зима, може би сезонът ще продължи до средата на април. Това е добра новина, разбира се. Най-големите ръстове на туристи ще са от пазар Русия, пазар Турция се движи много добре, особено в Пампорово, пазар Израел се движи добре, много туристи има от съседните страни – Сърбия, Македония.
Продължава за поредна година отливът на британски туристи, но това не се отнася само до България. Кризата в тяхната страна ги принуждава да се ограничават с една почивка годишно, която основно е лятната. Провеждането на спортни състезания у нас, основно в Банско, пък привлича повече българи. Май месец ще можем да направим точна оценка за изминалия зимен сезон. Мисля, че са добре нещата.
Споменахте Банско. Защо подкрепихте ново строителство на съоръжения в курорта на фона на основателните, като се има предвид случилото се до момента - протести на природозащитници?
- Факт е, че през последните години заради направените инвестиции Банско се превърна в един от водещите зимни курорти в Европа. Факт е също, че през почивните дни особено се чака по два часа за съоръженията, което вреди на имиджа на курорта. Освен това те искат в сега действаща ски зона да има влекове и нова въжена линия. Което при спазването на законодателството трябва да облекчи туристите и да направи Банско още по-привлекателно. Ние като цяло подкрепяме развитието на ски зоната в Банско, но при спазване на законите.
Въпросът е, че и в момента има съмнения за нарушения на законите там и няма гаранция, че занапред всичко ще е по правилата...
- Зависи от гледната точка. Чувам, че имало неизрядности спрямо Закона за защитените територии, но пък бил спазен Законът за устройство на територията, така че трябва всъщност експертите да се произнесат. Но трябва да се случи нещо на Банско, за да се избегнат тези опашки и задръствания.
Парламентът вече наложи забрана за строителство по Черноморието, но имахме няколко скандални случая наскоро на започнати строежи на фона на и без това презастроеното крайбрежие. Това няма ли да отблъсне туристи през лятото?
- Беше започнато строителство, но се взеха всички мерки това се забрани. Затова не очаквам това да има някакъв ефект върху предстоящия летен сезон.
Ще продължи ли България да бъде освен евтина, но и популярна алкохолна дестинация през лятото?
- Продуктът е такъв, какъвто е в момента. Той не е създаден само през последните години. Основната леглова база у нас винаги е била на морето. Освен това България невинаги е най-евтината дестинация, някои изследвания сочат Гърция и Турция като по-евтини. Гърция например значително е свалила цените на нощувките. Трябва да се стремим да излезем от този имидж, но според изследванията, които се направиха за бранда, чуждестранните туристи, които избират България, са средноплатежни, а не бедни. А пък аз не смятам, че Слънчев бряг, за който, подозирам, питате, конкретно е алкохолна дестинация, защото в един такъв голям курорт има публика с всякакви интереси. Може би се преекспонира този въпрос. При 200 хил. легла не може да няма групи, които идват с такава цел. Пък и това не се случва само в България.
Ефектът от забраната върху пушенето на закрито какъв е към днешна дата?
- През лятото не е имало ефект. Усеща се по думите на хотелиерите и ресторантьорите през зимния сезон, което е нормално. Но пък в моите разговори с представители на висока категория хотели и ресторанти това няма негативен ефект. Забраната си е тенденция в цяла Европа и по света. В Русия от 1 юли също влиза в сила такава забрана. Турция дори забрани наргилетата. Но ако трябва да се върне старият режим, да се изграждат прегради, инсталации и други скъпи съоръжения, това са големи разходи, при които финансовият резултат ще е като този сега, когато не се пуши.
Очаквате ли това лято вече да е преодолян негативният ефект върху интереса на туристите от Израел за почивка у нас след атентата през миналата година?
- Неотдавна бях на изложенията в Тел Авив, говорих с туроператорите и смятам, че спадът, който се получи, е преодолян. Дори за зимния сезон по думи на някои водещи туроператори има увеличение на туристите спрямо миналата година. Израел е важна дестинация за България – мисля, че това лято ще се върнем на нивата опреди атентата.
Наред с участието в туристически борси планирате специални рекламни кампании в няколко страни. Какъв ефект очаквате?
- Предстои стартирането на интегрирани рекламни кампании на няколко пазара в чужбина – някои от тях са традиционно важни за България - Румъния, Украйна, Полша, Швеция, Германия и Русия. Полша е също голям пазар от миналото и искаме да му дадем допълнителен тласък. В Румъния искаме да затвърдим позициите си. Затова се надяваме до месец-два да изберем изпълнителите на кампаниите. Ако няма обжалване, през юни вече можем да имаме избрани изпълнители и кампанията ще обхване лятото и следващия зимен сезон. Освен това в момента подготвяме посещение на туроператори и журналисти от Китай и Индия.
От есента сте вече в Пловдив, какъв е ефектът от това, като се има предвид, че чисто обективно повечето събития, свързани с туризма, са в София и постоянно пътувате?
- За нашата работа ефектът е, че се подобри координацията с органите на местната власт не само в района на Пловдив, но и в други общини. Подобри се работата с туристическата индустрия. Бяха привлечени на работа с конкурси много добри кадри. Около 12 души.
Не звучи достатъчно убедително...
- Това е една пилотна дейност. Даже ако трябва да пътувам, да речем, в посока към морето, е по-близо до Пловдив. Мисля, че нещата са добре. Няма драми и сътресения.