Петя Евтимова, зам.-министър: Амбицията е програмата за образование и наука да започне с големи проекти

Петя Евтимова, зам.-министър: Амбицията е програмата за образование и наука да започне с големи проекти

Зам.-министъът на образованието, младежта и науката Петя Евтимова
Министерство на образованието, младежта и науката
Зам.-министъът на образованието, младежта и науката Петя Евтимова
При договарянето на новите оперативни програми с евросредства за периода 2014 - 2020 г. кабинетът "Борисов" реши да обособи програма за развитие на науката и образованието, каквато нямаше досега. Обявяването й съвпадна с поредицата от протести на учените и беше повод за тях да се поздравят. Работата по Оперативна програма "Наука и образование за интелигентен растеж" вече започна. Министерството на образованието, младежта и науката, което ще я администрира, вече сформира работна група, която да определи какви ще са конкретните схеми и проекти, по които ще се действа до 2020 г. Засега не е ясно на колко средства ще може да разчита България.
За ръководител на групата беше избрана Петя Евтимова - заместник-министърът на образованието, младежта и науката, отговорен за структурните фондове, която остава на поста си и в служебния кабинет. "Дневник" я потърси за подробности.
Какво налага създаването на новата оперативна програма? Протестите на учените ли бяха повод за нея? 
- Европейските фондове имат за цел да подпомагат развитието на държавите членки, а науката и образованието са онези фактори, които реално допринасят за икономическия растеж на една страна. В настоящия програмен период средства за подпомагане на образованието са предвидени разпокъсано в две оперативни програми – Оперативна програма "Развитие на човешките ресурси" и Оперативна програма "Регионално развитие", а някои мерки, обвързани с иновациите, които частично могат да се отнесат до научните изследвания, са предвидени в Оперативна програма "Развитие на конкурентоспособността на българската икономика". Там, където имаше възможност, сме доближили и мерки, насочени към последната образователна и научната степен - доктор.
Това не дава достатъчна ефективност на инвестициите и затруднява кандидатите за европейски средства – основно училища, университети и научни организации - да кандидатстват пред три различни управляващи органи, да отговарят на три различни процедури и да не разполагат с единен инструмент, насочен конкретно към нуждите на образователния и научен сектор.
Считаме, че обвързването на мерките за наука и образование в една оперативна програма ще доведе до значително повишаване на качеството на научните изследвания и ще осигури ефективност на образователния процес. Такава интегрирана програма ще даде възможност координирано да се планират мерки както в сферата на човешките ресурси в науката и образованието, така и за подобряване на научната, образователната и младежката инфраструктура.  
Предложението за отделна Оперативна програма "Наука и образование за интелигентен растеж" беше направено още през месец септември 2012 г. като резултат от работата на междуведомствена работна група в Министерството на образованието, младежта и науката, в която бяха включени представители на академичната общност. Тази група, в изпълнение на Решение на Министерския съвет от месец април 2012 г., имаше за задача да разработи приоритетите и мерките в областта на науката и образованието, които да се финансират през следващия програмен период, както и да предложи финансов инструмент или инструменти, по които те да се финансират.
Заключението на работната група още през септември беше да се предложи на Министерския съвет създаването на отделна оперативна програма с мотивите, които вече споменах.
Кой ще може да се възползва от новата оперативна програма?
- Бенефициенти по тази програма ще могат да бъдат научни организации и техните институти, висши училища, училища, детски градини, общини, социални партньори, неправителствени организации, младежки организации, музеи, библиотеки, различните агенции към МОМН и, разбира се, всички, които работят или се обучават в тези институции и организации.
Целите и приоритетите й не се ли припокриват с част от останалите програми, особено с тази на социалното министерство? 
- Това на пръв поглед сега изглежда така, защото в момента просветното министерство е междинно звено по Оперативна програма "Развитие на човешките ресурси" (ОПРЧР) с управляващ орган Министерството на труда и социалната политика. При подготовка на новите програми за периода 2014 - 2020 г. единият от основните принципи, които трябва да се съблюдават, е именно избягване на припокриването или дублирането на дейности. Затова при разписването на Оперативна програма "Наука и образование за интелигентен растеж" стриктно ще следим демаркацията не само с ОПРЧР, но и с останалите оперативни програми. Вече сме започнали работа с колегите по очертаване на границите на интервенция на различните програми. 
Кои са най-важните приоритетни области на програмата и те ще получават ли повече средства?
- В концепцията за отделна оперативна програма, изготвена в рамките на МОМН, се предвиждат 5 приоритетни области, без да им се дава отделно преимущество, тъй като всички те са еднакво важни за постигане на целите на икономическия растеж. Приоритетните оси, които предвиждаме, са:
- Научни изследвания и технологично развитие
- Образование за реална заетост, мобилност и предприемачество
- Образователна среда за активно социално приобщаване
- Насърчаване на образованието, уменията и ученето през целия живот
- Образователна инфраструктура.           
Новата работна група предстои да изготви проект на Оперативна програма "Наука и образование за интелигентен растеж" с конкретните мерки по тези приоритетни оси. Нашите амбиции са още със старта на новия програмен период да започнем изпълнението на няколко големи предварително дефинирани проекта, свързани с изграждане на центрове за компетентност в приоритетни научни области; предучилищни и училищни програми за подобряване на достъпа до образование; общински програми за личностно развитие, практики в реална работна среда; ученически, студентски и докторантски стипендии и други.
Колко средства прогнозирате, че ще бъдат отпуснати по новата оперативна програма? Парите за наука и образование ще се увеличат ли, или програмата ще се захранва от другите шест ресора?
- Твърде рано е да се каже на колко средства можем да разчитаме. Първо, преговорите в Европейския съвет по многогодишната финансова рамка за периода 2014 - 2020 г. вървяха изключително трудно на европейско ниво. След като Европейският съвет взе решение на 13 март, Европейският парламент отхвърли предложението на Съвета за  многогодишната финансова рамка.
За съжаление едва след окончателното решение на Европейския парламент и на Съвета по бюджета за периода 2014 - 2020 ще можем да говорим колко средства ще получи България през следващия период общо за всички програми и тогава можем да правим конкретни прогнозни бюджети на всяка отделна оперативна програма.  
Предвид факта, че и на европейско ниво акцентът за следващия програмен период се поставя върху научните изследвания и образованието, което ясно е подчертано в стратегия "Европа 2020", вярваме, че ще можем да осигурим повече средства за тези изключително важни за развитието на страната системи.
Какви промени ще са необходими в структурата на министерството, за да се администрира програмата?
- Вече казах, че в момента министерството е междинно звено по ОП "Развитие на човешките ресурси" и като такова разполага с Главна дирекция "Структурни фондове и международни образователни програми" с щатен състав от 90 високо квалифицирани експерти в управлението на европейски средства.
Така че имаме основа, която само ще надградим, за да отговаря на изискванията за управляващ орган. И в момента структурата на тази дирекция не се отличава съществено от подобни структури в министерствата, които са управляващи органи, поради което считам, че няма да са необходими съществени ресурси за тази промяна.
Кой ще влезе в състава на работната група и какви ще са първите й задачи?
- Работната група има задължителен състав, който е определен в постановление на Министерския съвет. Съгласно това постановление в състава на тематичните работни групи за новия програмен период задължително се включват представители на Министерския съвет, на други министерства, на Националния статистически институт, на Националното сдружение на общините в Република България, на Комисията за защита от дискриминация, на регионалните съвети за развитие, на национално представителните организации на работодателите, работниците и служителите, на национално представителните организации на и за хора с увреждания, на академичната общност, на неправителствени организации, работещи в сферата на науката, младежта и образованието.
Ведомствата и организациите излъчиха свои представители, които са включени в заповедта, а за тези, които все още не са посочили поименно своите представители, ще допълним заповедта веднага щом получим техните предложения.
Част от членовете на тематичната работна група участваха в работната група, създадена през 2012 г., която разработи концепцията за Оперативна програма "Наука и образование за интелигентен растеж 2014 - 2020", така че ще бъде осигурена приемственост при разработването на този важен документ за финансиране на науката и образованието през следващите 7 години.
В подготовката на концепцията се включиха представители на Българската академия на науките, на Съвета на ректорите, на различни висши училища, на  ведомства, организации и представители на гражданското общество. Сега главната задача на работната група е да изработи в кратки срокове проект на програма, в която са отразени както основните положения от концепцията, така и коментарите, дадени от Европейската комисия по време на първата официална среща между представителите на образователното министерство и Европейската комисия на 7 февруари 2013 г.
Най-общо казано, тези коментари се свеждат до продължаване на добрите практики от този програмен период и планиране на нови мерки, от които ясно да се вижда принос към постигане на целите на Стратегията на ЕС за интелигентен, устойчив и приобщаващ растеж "Европа 2020", а именно - повишаване на инвестициите в научни изследвания, повишаване на броя на завършилите висше образование и намаляване на броя на отпадналите от училище.