Дъг Шпек, вицепрезидент на "Волво": Geely ни накараха да се движим по-бързо

Дъг Шпек, вицепрезидент на "Волво": Geely ни накараха да се движим по-бързо

Дъг Шпек, вицепрезидент на "Волво": Geely ни накараха да се движим по-бързо
Дъг Шпек е старши вицепрезидент, отговорен за маркетинга, продажбите и клиентското обслужванe във "Волво кар корпорейшън" от 1 юни 2011 г. Целият му професионален път минава в автомобилната индустрия, като е работил за "Форд" и "Ягуар". Последният пост на Дъг Шпек преди настоящия е на президент на "Волво" за Северна Америка.
Как започна годината във финансов план за "Волво"?
- Глобално до края на април имаме спад на продажбите от 6.4%. В Китай обаче сме луксозният производител с най-голям ръст за април - 30%. Очакваме до края на годината страната да изпревари Швеция по продажби на автомобили "Волво" и да стане вторият най-голям пазар за марката. В САЩ търсеното е на същите нива, но в Европа ситуацията е тежка, като продажбите са с 12% по-слаби. Що се отнася до цялата година, очакваме лек ръст - 1-2%, основно заради Китай, където ще лансираме нови модели.
Споменахте основните ви пазари към момента, но в кои страни виждате най-голям потенциал за растеж?
- От инвестиционна гледна точка безспорно Китай е много важен за нас. През миналата година лансирахме там 42 000 коли, а през тази ще са между 55 и 60 000. До 2020 очакваме да стигнем годишни нива от 200 000 автомобила "Волво".
Япония също е интересен пазар за нас. Миналата година имахме ръст от 30%, очакваме и през тази да се запаси този темп на растеж. Североизточна Азия - Сингапур, Малайзия, Индонезия, също отбелязва сериозно нарастване на търсенето - около 20%. Потенциал виждаме и в Източна Европа и, разбира се, в Русия. Що се отнася до Западна Европа няма как да прогнозираме сериозен ръст.
Когато Geely купи "Волво" преди почти три години, се появиха много коментари, че китайците получават на готово най-добрите технологии по отношение на сигурността и двигателите и това е основната цел на тяхната инвестиция. Как бихте отговорили на подобни твърдения?
- Истината е, че Geely не купиха "Волво" заради технологиите, а заради потенциала, който видяха в марката. Те инвестираха сериозни средства в развитие на нови платформи и двигателите, и в разрастване на бизнеса. "Форд" бяха добър собственик, но те имаха своите финансови проблеми и нямаха възможност да инвестират във "Волво" толкова, колкото беше нужно. При "Форд" инвестициите от година на година намаляваха, а при Geely се увеличават. А в този бизнес трябва да инвестираш, за да си успешен.
Друга голяма промяна, която донесоха китайските ни собственици е, че ни накараха да се движим по-бързо, това е част от тяхната култура. Китайците се движат много бързо и са много креативни, когато става дума за решаване на проблеми. Получи се взаимно изгодна сделка.
"Волво" има голям международен опит по отношение на производството, проучванията и внедряванията на нови разработки. Това е ценно, за китайците, защото на тях това им липсва. От друга страна, те имат парите и желанието нещата да се случват по-бързо. И така вместо за година един проект става реалност за шест месеца.
Споменахте колко важен пазар за "Волво" е Китай. Значи ли това, че можем да очакваме модели специално за Китай или пък промени в дизайна на колите "Волво", който е по-приемлив и търсен в тази част на света?
- В миналото повечето глобални автомобилни компании се съобразяваха с вкусовете в САЩ и Европа. Сега се появява трети фактор, като при създаването на нов продукт трябва да се отчетат особеностите на вкусовете в САЩ, Европа и Китай. Напълно разбираемо към дизайнерските центрове в Гьотеборг и Калифорния, прибавихме такъв и в Шанхай. Всеки от тези екипи има своята роля при разработването на дизайна на новите ни модели. В този смисъл по-скоро ще минем през една еволюция и това се налага не защото сме собственост на китайска компания, а защото пазарът там е важен.
Повечето производители правят модели специално за Китай. "Волво" има ли такива планове?
- Вече имаме един такъв, който е с удължено междуосие, сглобява се в Китай и е само за местния пазар. Ще имаме такива модификации и на повечето седани в нашата гама, защото това се търси и конкуренцията го предлага. Има още нещо, което може да се направи - външни промени за различните пазари. Например добавянето на хром, специални цветове, защото в Китай се харесват по-големите коли, по-бляскавите неща.
Какви са основните цели за "Волво" в следващите няколко години?
- Най-важното е да имаш добър продукт. При нас предстои лансирането на цяла нова гама бензинови и дизелови двигатели, като началото ще е още края на тази година. Основно става дума за четирицилиндрови мотори.
Предстои пускането на нова платформа на "Волво" за средноголеми и големи модели. Първо тя ще се ползва от новото ХС90, което ще лансираме до 18-20 месеца. Тези новости ще доведат до промени в цялата ни гама в следващите три до пет години.
Техният прием ще даде отговор на въпроса какъв производител ще е "Волво". Определено няма да се развиваме в посока сближаване с германските марки. Те акцентират много на техниката. Ние се интересуваме по-скоро от усещанията на хората, ще се стремим да сме "по-топли", чувствителни към желанията на клиентите, загрижени за природата, разбира се.
Накратко, фокусираме се върху продуктите, имиджа и продажбеното и следпродажбеното обслужване.
"Волво" е луксозен производител, но все още нямате модел, който да съперничи на модели като "Мерцедес" S-класа, БМВ Серия 7, "Ауди А8". Работите ли по такъв модел?
- Първата ни цел е да имаме истински конкурент на Е-класата и Серия 5, Х5 и ML. Ще се фокусираме върху модели в сегментите D и Е, след това тези от С-сегмента, който расте най-много в световен план, коли като V40, Серия 1 и А3. Ако успеем да имаме добри модели в тези сегменти, мисля, че ще достатъчно, за да разчитаме на пазарен успех. Така или иначе стремежът е към преминаване към по-малки и по-леки автомобили.
Планирате ли разработването на нови шест- и осемцилиндрови мотори?
- Не. Техните показатели могат да се постигнат от новите четири и петцилиндрови двигатели, които има значително по-нисък разход на гориво.
Във "Волво" къде виждате бъдещето на автомобила - при чистите електромобили, хибридите или модели с друг тип задвижване.
- Ясно е, че за момента чистите електромобили имат своите ограничения основно заради запасът от ход и дългото време за зареждане. Зареждащите се от електрическата мрежа хибриди са много интересни за нас, пускаме такива версии на V60 дизел. Без да е скъп колкото електромобилите, този модел дава възможност за избор - дали да караш само на ток (може да измине до 50 км) или комбинирайки дизеловия двигател и електромотора. Общата мощност е 280 к.с., което осигурява спринт до 100 км/ч за 6 секунди, като в същото време е запазена мултифункционалността на комбито. Инвестираме и в чистите електромобили, разбира се.
"Волво" инвестира сериозни суми в спонсорство на спортни прояви като регатата Volvo Ocean Race, проведеният в България голф-турнир. Имате ли проучвания доколко "работеща" е този тип популяризиране на марката?
- Стремим се да подпомагаме спортове и инициативи, които отиват на нашата марка и се свързват с нея. Ние сме марка, която акцентира на излетите сред природата, активния начин на живот и двете прояви се свързват с нашите ценности. Не трябва да се забравя и медийното отразяване на тези състезания. Постоянно следим доколко са ефективни нашите инвестиции в подобни прояви и за момента те имат възвращаемост. Със сигурност не искаме да спонсорираме каквото и да е безразборно.