Велко Лазов от "Тойота Балканс": Стимулите за бизнеса носят повече приходи в хазната

Велко Лазов е управляващ директор на "Тойота Балканс" (официален вносител на Toyota и Lexus) от 2009 година. Работи в автомобилния бранш още от студентските си години. Започва като стипендиант в "Изотимпекс" - голяма външнотърговска организация от времето на социализма, която е първият вносител на "Пежо" за България. След промените Лазов и по-големият му брат създават "Ведимекс" и внасят "Мицубиши" и "Волво" от Австрия. Започва кариерата си в "ТМ Ауто" като мениджър "Продажби" през 1996 г., малко след като "Инчкейп" става собственик на компанията. През 1998 г. създава фирмата "Булмоторс", с която е самостоятелен дилър на Toyota до 2004 г. Следва кариера в "Алфа груп" (2002 - 2004) и "Инчкейп Полша" (2004 - 2006). От октомври 2006 г. заема длъжността изпълнителен директор на "ТМ ауто", както и управител "Продажби крайни клиенти" на "Инчкейп" за България, Румъния и Македония.
Как вървят продажбите на Toyota през тази година у нас в сравнение с миналата?
- Смятам, че тази година имаме доста добри предложения на българския пазар, като например моделите Prius Plus, Yaris Hybrid, Auris Hybrid & Prius, наскоро въведохме Wi-Fi интернет като стандартно оборудване в автомобилите Toyota. Затова през първите седем месеца на тази година Toyota бележи ръст в обема продадени автомобили, както и ръст в пазарния дял от 1% при леките автомобили и 0.6% при леки и лекотоварни автомобили.
При липсата на публична информация за пазара на нови автомобили в България бихте ли ни казали кои са най-популярните марки според вашите данни?
- Според доброволно декларираните данни в Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България (ААП) и официалните данни за регистрации в КАТ Toyota е предпочитана марка в България и се радва на високо доверие и лоялност от страна на потребителите.
Стои ли проблемът "реекспорт" в отношенията между компаниите и продължава ли той да "изкривява" пазара?
- Да, това е наболял въпрос в анализирането на българския пазар и поставянето на реални цели и изграждане на адекватна стратегия. Разчитаме, че много скоро подходът на всички автомобилни компании ще стане по-зрял и професионален, за да може на всяко ниво в индустрията да има обективна възвръщаемост на инвестициите.
От години автомобилните вносители и търговците на нови автомобили искат от държавата подкрепа за бизнеса си, но без сериозен резултат. Какви са най-наложителните законови промени или инициативи, които биха ви помогнали?
- Има няколко фактора, които биха оказали положителен ефект върху бизнеса. Първо, държавата трябва ясно да осъзнае, че осигуряването на стимули на бизнеса като цяло води до повече приходи в хазната. Правителството трябва да бъде в постоянен диалог с всеки отрасъл от бизнеса и да не се страхува да дава преференции, защото ако то постъпи така, бизнесът щедро ще се отплати.
Второ, България е последната държава в Европейския съюз без съвременно автомобилно законодателство. Време е държавата да приеме стратегия и да въведе активни мерки за стимулиране на продажбите на нови екологични автомобили, като същевременно ограничи вноса на употребявани, стари и замърсяващи автомобили. Тези мерки ще подкрепят заетите в легалния автомобилен бранш, обществото като цяло и околната среда.
Трето, бизнесът от своя страна трябва да бъде също агресивен и изключително иновативен. Ние живеем в ново време, с нови правила и изцяло променена потребителска култура. Сега е наистина важно да се промени начинът на мислене и подходът към клиента, за да му се даде увереност и спокойствие.
Например на 17 октомври 2012 Министерският съвет одобри Националния план за действие за насърчаване на производството и ускореното навлизане на екологични превозни средства 2012-2014 година, според който субсидия от 2500 лева ще получава всяко физическо или юридическо лице за покупка на ново хибридно превозно средство с електродвигател. Мерките в този план ще се финансират само ако има предвидени за тях пари в бюджета. Към момента в бюджет 2013 такова перо няма разчетено, т.е. изпълнението остава най-рано за 2014 г. "Тойота Балканс" ЕООД, официален вносител на Toyota & Lexus, превърна това добро намерение от страна на държавата в реалност още през 2013 година.
Toyota е сред лидерите на пазара от години, на какво се дължи този успех?
- Toyota присъства на българския пазар от двадесет години, като за този период от време много често е заемала първото място по продажби в страната. Любопитен факт, е че през последното десетилетие всеки десети продаден нов автомобил в България е Toyota. Това, което ни прави лидер, не са единствено продажбите. Ние вярваме, че лидерството не е еднократно постижение, а начин на мислене. То носи със себе си голяма отговорност към българските потребители, която ни кара винаги първи да предлагаме на клиентите най-добрите решения. Това ни вдъхновява да създаваме иновации, които променят автомобилната индустрия и правят автомобилите все по-достъпни, удобни и приятни за българските потребители. Затова мога да кажа, че не продаваме автомобили, а предоставяме на клиентите комплексна услуга за мобилност.
Може ли да се каже, че българският клиент на Toyota получава всичко онова, което получават и ползвателите на автомобилите с марката в страните от ЕС например?
- Освен традиционното качество и надеждност на Toyota българските клиенти на марката могат да се възползват от редица иновации, които нямат аналог нито на местния, нито на останалите европейски пазари. Сред най-успешните ни проекти например са програмата Toyota Optimal Leasing, "10 години нова Toyota", преференциите и стимулите за хибридни автомобили, пълното техническо обслужване за 5 години или 100 000 км пробег. В тази връзка е важно да посочим, че България беше първият в света пазар на Toyota, който въведе Wi-Fi интернет като стандартно оборудване в автомобилите на марката. Мисля, че всичко това свидетелства за усилията и стремежа ни винаги да предоставяме най-добрите решения за нов автомобил на българските клиенти, изпреварвайки очакванията им.
Кои са най-популярните модели на Toyota в България?
- Моделите Yaris, Auris & Avensis са най-продаваните модели на Toyota в България. В същото време 4х4 моделите Land Cruiser, Hilux, RAV4 са сред най-популярните модели на Toyota в своите сегменти.
Пред последните години обаче хибридите на Toyota се възприемат все по-добре на българския пазар. Факт е, че продажбите на пълни хибриди с марката Toyota в България се увеличиха с над 50% през първата половина на 2013. Най-голямо е увеличението при новия Auris HSD. При него поръчките нарастват с цели 450% за първите три месеца на годината и всеки трети продаден Auris в България вече е хибрид!
При липсващи държавни стимули за покупката и притежанието на хибридни модели "Toyota Балканс" се зае да предложи собствени бонуси за моделите на Toyota и Lexus. Какво ви накара да прибегнете до този подход и дава ли той резултат?
- "Toyota Балканс" следва глобалната мисия на Toyota и Lexus в продажбите на екологични автомобили. Затова предоставяме сериозни стимули и преференции на българските клиенти за закупуване на хибридни автомобили с марките Toyota и Lexus. Мисля, че този наш подход се приема добре от клиентите и резултатите вече са налице.
Като пазарен лидер считаме за своя отговорност да популяризираме най-авангардната автомобилна технология, а именно хибридната, и да поощряваме избора и чрез най-изгодните условия за закупуване. Всеки хибриден автомобил с марката Toyota и Lexus ползва хибридна преференция и се предлага в България с 5 години гаранция и напълно безплатно техническо обслужване за 5 години или 100 000 км, гарантиращо абсолютно спокойствие и ниски разходи по поддръжката на автомобила.