Снежина Петрова, актриса: Нищо голямо не можеш да свършиш в нещастно общество

Снежина Петрова, актриса: Нищо голямо не можеш да свършиш в нещастно общество

Снежина Петрова
Снежина Петрова
Актрисата, преподавател по актьорско майсторство и ръководител на департамент "Театър" в НБУ, Снежина Петрова е позната от ролите си на театралната сцена в спектакли като "Три сестри", "Монолози за вагината", "Приятнострашно", "Старицата от Калкута", "Ангели в Америка", "Идиот 2012" и други. Но тази година кариерата й взе някои завои.
Петрова участва в "Шшшт...попей ми", която се наложи като една от най-популярните български късометражни продукции за годината, но безспорно най-голямо внимание привлече ролята й на пазещия идеалите на честната журналистика издател Анита Инджова в сериала на БНТ "Четвърта власт" (излъчва се всяка неделя вечер от 20:45).
Пред "Дневник" тя разказва повече за героинята си, за артистите и протестите срещу правителството, предстоящия филм на Костадин Бонев, с когото тя снима "Подгряване на вчерашния обяд" (2008), както и новата "политическа" постановка на често експерименталната в подходите си режисьорка Деси Шпатова, с която тя многократно е работила през годините. Иронично на фона на разговора и политическите събития новият им проект носи името "Всичко ни е наред".
Досега участващите в "Четвърта власт", които са били интервюирани за "Дневник", не бяха още гледали сериала, най-много началото му. Как ви изглежда той, след като вече започна, и какви равносметки правите след изминалите епизоди?
- Сериалът изглежда добре и за някои това е част от проблемите му, за други е точно обратното. Мисля, че целта на проекта беше да провокира реакции от всякакъв вид и ако беше преминал безшумно и без сътресения, то той нямаше да изпълни мисията си. Покрай сериала за първи път медиите се интересуват повече от моята гражданска позиция, от отношението ми към микротемите в него...
Което оценявате като нещо положително? Често хората в изкуството не искат да бъдат намесвани твърде много с подобни въпроси...
- Просто времето е такова и изисква от нас да заявим позиция. Като актриса аз съм се отегчила да говоря по лайфстайл теми, така че за мен това положение е ново, интересно, а и възможност да рикошира в театъра. Защото ние, актьорите, като съсловие от публични личности трябва да осъзнаем, че можем да направим много повече от театралните си роли за това общество. Много мои колеги в сериала заемат позиция и не са дошли просто да изиграят персонажите, а споделят патоса на проекта. Патосът не е само художествена концепция, но и гражданска позиция.
Излизането на "Четвърта власт" също съвпада с тези събития, което е часто от предизвикателстото пред него.
Споменахте, че за някои хора е проблем това, че сериалът изглежда добре...  
- Може би пречи на зрителя, който не може да се идентифицира с тези персонажи, на когото му се струва, че те не са част от българската реалност, а от друга страна, темата е изключително българска и актуална. Това противоречие между форма и съдържание е проблем за част от аудиторията на сериала. Може би имаше очаквания проектът да има въздействието на документален филм, защото е толкова близо до реалните събития, но не трябва да забравяме, че става дума за фикция. За втори сезон е много рано да се говори, но при всички случаи е важно, че БНТ направи тази крачка и заложи на политически трилър. Това е рисков проект и не непременно комерсиален.. Нека на масовия зрител се предлагат и други образи – на интелектулаци, журналисти, на хора с каузи. Те може да не са от най-забавните или важните, но трябва да се знае, че ги има.
Снежина Петрова като Лидия Инджова
Снежина Петрова като Лидия Инджова
Бяхте на концерта пред Ректората в подкрепа на окупиращите студенти миналия уикенд, а също така сте ръководител на театралния департамент в Нов български университет. Няма как да не попитам как бихте коментирала тези събития?
- Според мен тези окупации са задължителни и е добре, че се случиха едва сега, когато ентусиазмът на протестите се поумори. Абсолютно подкрепям опита на студентите да се осъзнаят и да действат като граждани. Те са нашето бъдеще и е много важно да приемем това клише като част от битието ни.  
Ако гласът им остане глас в пустиня, аз виждам една България, която все повече се превръща в гето. Има много сили, които целенасочено ще компрометират тяхното усилие, вероятно протестът им дори ще бъде опорочен. Има критики, че не знаят какво искат, че не могат да дадат заветната рецепта за обществен консенсус. Това не е тяхна работа.
Значи те могат само да поискат решение?
- Решенията са работа на политиците и не знам защо има хора, които изискват от гражданите това решение. Те могат само да отхвърлят и одобряват, но не и да вземат управленчески решения. Политическият елит е длъжен да ги измисли и предложи.
Тези протести приближиха България към Европа, защото те са много свързани с изкуствата, това за мен е изключително вдъхновяващо и обнадеждаващо, особено на фона на настанилата се апатия. Аз и много мои приятели живеем в тесни кръгове и с този протест всички тези кръгове от хора, тези острови, се събраха и накараха големия остров на надеждата да изплува. Политиците трябва да отговорят на този обществен натиск, но отговор няма.
Толкова е лесно да внушиш на хората, че няма смисъл – всичко е компрометирано, всички са престъпници, всички са крадци, и това така се наложи, че аз започнах да ставам все по-апатична. А това е съзнателно внушено на хората...
От кого?
- От който има интерес да сме на това ниво – да не ходим да гласуваме, само да си гледаме работата и това е. Не можеш да свършиш нищо голямо, ако живееш в нещастно общество без лица, без идоли. Та ние нямаме нито един положителен герой на нашето време.
Снежина Петрова по време на концерта през уикенда в подкрепа на студентите, окупирали университетите си.
Снежина Петрова по време на концерта през уикенда в подкрепа на студентите, окупирали университетите си.
В сериала работите с Деян Донков и Светлана Янчева, а сега се събрахте за екранизацията по "Потъването на Созопол". Какво може да разкажете около филма и героинята си?
- Главният герой е поверен на Деян Донков. Животът на персонажа е много свързан със Созопол и след всякакви катастрофи, сполетели семейството му, той отива в града, за реши дали да продължи със себе си. Времето, което си е дал, за да реши това, е времето на неговите спомени и в тях се появява жената, която той обиква и която впоследствие си тръгва. Беше огромно удоволствие да работя с целия екип (бел. авт., включващ още Леонид Йовчев, Стефан Вълдобрев и работилия със Снежина Петрова в "Дзифт" Веселин Мезеклив) и всяко излизане извън ритъма на ежедневния живот те настройва по съвсем друг начин. Прекарахме един месец, откъснати от обичайния свят и отдадени на нашия си. Снимахме на Синеморец, Ахтопол и Варвара.
Кадър от очаквания през 2014 г. "Потъването на Созопол"
Личен архив
Кадър от очаквания през 2014 г. "Потъването на Созопол"
Какво предстои на театралната сцена?
- Проектът, който в момента репетираме с Деси Шпатова, е пиесата "Всичко ни е наред" на Дорота Масловска (бел. авт., полска драматуржка, чиято пиеса "Двама нещастни румънци, говорещи полски" се играе в Червената къща). В екипа са и Леонид Йовчев, Теодора Духовникова, Карла Рахал, Радена Вълканова, Илиана Коджабашева, Елена Телбис, Вяра Табакова и Дамян Тенев. Изключително вълнение е, когато имаш шанса да работиш върху текст като този – автентичен, политически, гротесков, европейски.
"Всичко ни е наред" артикулира неспособността ни да живеем в хармония с миналото и настоящето си, да се определим като национална идентичност, да правим изкуство извън клишетата и настоява да имаме памет, за да имаме бъдеще. В съвременната българска драматурга отсъстват подобни текстове. Всяка промяна започва с личен акт и един значим драматургичен текст може реално да преобърне театралните ни нагласи. Крайно време е да се появи този политически и социално ангажиран български драматург. Това би извело театъра ни в европейски контекст.