Дончо Барбалов, зам.-кмет на София: Ще бъде изтеглен заем от 100 млн. лева за градския транспорт

Дончо Барбалов, зам.-кмет на София: Ще бъде изтеглен заем от 100 млн. лева за градския транспорт

Дончо Барбалов
Дончо Барбалов
Дончо Барбалов е заместник-кмет на Столичната община с ресор бюджет и финанси. В края на миналата седмица той представи проектобюджета на София за 2014 г., който е с 230 млн. лева повече спрямо тази година най-вече заради спечелени европейски проекти. "Дневник" разговаря с него за 5-процентния буфер върху общинските бюджети, заложен в държавните финанси догодина, за промените в данъка за моторните превозни средства, както и за предстоящите промени в такса смет през 2015 г.
Бюджетът на София за 2014 г. е по-голям спрямо тази година. Кои са основните направления, за които са предвидени инвестиции догодина?
- Това са пътната инфраструктура, екологията и детските градини, като съпоставимо с тях е и разширението на метрото. Капиталовата програма на общината също е по-голяма тази година - 696 млн. лева. От тях 468 млн. лева са очакваните плащания по европейските оперативни програми. Това са проектите за завода за механично-биологично третиране, чието строителство започва догодина, метрото, както и доставката на нови трамваи, автобуси и мотриси.
От друга страна, започваме осъществяването на проекта за строителство и рехабилитация на пътища със средствата от заема на Европейската инвестиционна банка - над 50 млн. лева за 2014 г. Добавяме и 98 млн. лева от собствените приходи на общината.
В държавния бюджет е заложен 5% буфер в плащанията към местната власт. Каква е опасността в края на 2014 г. Столичната община да изпита финансово затруднение?
- Този буфер няма да се отрази в капиталовата програма, защото държавната субсидия за капиталови дейности е много малка за размера на нашия бюджет - малко над 5 млн. лева. Не е малко като сума, но сравнено с общия бюджет, е незначителна част. Не сме критично зависими.
Буферът ще се почувства при държавно делегираните на общините дейности. Тези 5% ние заложихме в нашия бюджет като резерв, което означава, че структурите ни ще трябва да се справят с 95% бюджет. Това засяга най-вече образованието, а там финансирането е свързано с брой ученици. Всяко намаление ще е неприятно и за обществото, и за заетите в сектора.
Надявам се, че при второто гледане на държавния бюджет в парламента депутатите ще направят така, че буферът да не засяга образованието за цялата местна власт. Все пак рискът е значителен тези средства да не бъдат предоставени в края на годината, защото те зависят от изпълнението на държавния бюджет. А и всички общини сме в група - или всички ще получим петте процента, или не.
Народното събрание одобри промени в Закона за местните данъци и такси, с които се увеличава данъкът за моторни превозни средства. Как ще се отрази това на собствениците на коли в София?
- За 10% от автомобилите, регистрирани в София, ще се намали данъкът, а за останалите или ще остане същият, или ще се увеличи. Вече изпратихме писма до Министерството на финансите и Националната агенция за приходите с искане да ни дадат разяснение какви документи трябва да изискваме от хората, когато те не могат да се получат по служебен път. Т.е. документ на кой евростандарт отговаря превозното средство.
В понеделник с "Информационно обслужване", които поддържат софтуера на Столичната община, се разбрахме до края на седмицата да ни дадат подробна справка, съобразена вече с гласувания вариант на закона.
Надявам се в по-кратък от законовия срок, който е 31 януари, да получим и данни от КАТ, за това на кой евростандарт отговаря дадената кола според тяхната база данни.
На практика с промени законодателят намалява с 10% данъка за новите автомобили до 100 конски сили, които отговарят на Евро 5 и Евро 6. В средносрочен план това означава, че ще се намали приходът на общината, защото всички се надяваме, че броят на тези автомобили ще нарасне. Данъкът за колите, произведени преди 2000 г., се увеличава, защото се намалява отстъпката. Те ще плащат между 10 и 30 на сто повече, като решението точно с колко е делегирано на общинските съвети.
Има ли яснота Столичната община с колко ще намали отстъпката?
- Ще преценим след справката на "Информационно обслужване". Ще се опитаме да направим и прогноза за следващите 2-3 години. Трябва да се отчете че промените в закона засягат не само леките автомобили, но всички превозни средства. Годините за въвеждане на отделните стандарти на различните превозни средства невинаги съвпадат, което също трябва да се анализира.
Ще закъснее ли началото на данъчната кампания?
- Не бих казал, че ще закъснее. Законът предвижда информацията от КАТ да ни се предостави до края на януари. Имахме планове кампанията в София да започне от февруари. Ако получим данните от КАТ в края на януари, ще започнем както е традиционно от март.
Това е първият по-сериозен сблъсък на общините с новия парламент и кабинет. Имаше ли разговори преди да се приемат промените, защото чак сега се изготвят справки?
- Страхувам се, че нямаше достатъчно диалог. За този законопроект всички разбрахме, когато той се появи един ден на сайта на Министерството на финансите. След това имаше една дискусия, която по-скоро беше посветена на такса смет. Оттам нататък присъствах на едно обсъждане в парламентарна комисия между двете четения, където за съжаление не приключи работата, защото отсъстваха част от вносителите. После са имали отделно заседание и са приели това, което влезе в сила в крайна сметка. Според мен можеше малко по-диалогично да се подходи в този случай.
Трябваше да се обсъди с общините, с обществеността... В крайна сметка хората може да не са разбрали за промените и догодина да бъдат изненадани, че техните данъци се променят. Не е добре премислено.
Дончо Барбалов
Дончо Барбалов
Има заявки и за промени в такса смет от 2015 г. Проблемът не успя да намери решението си за софиянци в продължение на години. Дори предшественикът ви Минко Герджиков си замина заради неуспешен опит за промяна. Имате ли идея, която ще лансирате пред парламента?
- На общините се поставя една сложна задача. До 30 юни 2014 г. Националното сдружение на общините и Министерският съвет трябва да разработят нова методика и да я внесат в Народното събрание. Очевидно е, че това лесно не може да се направи. И тук първо трябваше да поработим с Министерския съвет и после да се изменя законът, но в крайна сметка, каквото е приел законодателят, ще го изпълняваме.
През годините не сме били със скръстени ръце. Направихме проучване за това, което правят в различни държави, какъв е опитът и неговите предимства и недостатъци. Следихме в два района количествата генерирани отпадъци. Но виждахме промяната като по-премислен процес, за да може при настъпването й да сме сигурни, че тя ще работи.
Има ли промени във финансирането на общинските предприятия? В кои и с колко повече или по-малко пари ще получат те?
- Няма съществени разлики. Единствено е предвиден бюджет за новото общинско предприятие, което ще управлява активите на завода за отпадъци.
А при общинските търговски дружества? Какво става с охранителната фирма "Егида"?
- "Егида" има някои проблеми. От моя гледна точка основният е, че фирмата работи в силно конкурентна среда и дори за обществени поръчки на Столичната община тя участва наравно с всички фирми, но по една или друга причина не съумява да спечели договори.
Докъде е приватизацията на Общинска банка?
- В момента се търси консултант, тече процедура по избор. Трябва добър правен консултант, за да може общината да получи добра цена за актива си. През годините това, че банката е собственост на общината, не помага. От време на време в общинския съвет има остри дискусии и всичко това се отразява на работата й като финансова институция.
Какво става с дълговете на Центъра за градска мобилност?
- Има доклад на зам.-кмета по транспорта Любомир Христов за следващото заседание на общинския съвет, в който се предлага Центърът за градска мобилност да обяви обществена поръчка за избор на банка за взимане на заем до 100 млн. лева. С парите дружеството ще се разплати с транспортните оператори.
От една страна, е заемът, от друга, Центърът за градска мобилност ще се договори за редукция на задълженията към транспортните оператори, и от трета, ще се подготви актуализация за транспортните разписания за оптимизиране на работата.
Тези 100 млн. лева ще покрият ли просрочените задължения на дружеството, които само до края на 2012 г. бяха 95 млн. лева?
- Важна е каква ще бъде редукцията. Ще има и втори доклад, защото договорите с транспортните оператори ще трябва да минат през общинския съвет.
Това ще реши ли проблема в градския транспорт?
- Най-важното е да се спре натрупването на нови задължения. Ако това стане, със заема в следващите пет-шест години всичко ще бъде добре. Годишно от общинския бюджет се отпускат 95 млн. лева, които отиват за компенсиране на карти за намаление и за компенсиране на загубата на транспортните оператори, т.е. за услуги под себестойност.
Стигат ли 95 млн. лева?
- Трудно стигат. Трябва да се повишат приходите и да се намалят разходите на транспортната система.
Измина една година от скандала "гаф за милиони", когато вие бяхте съвносител на доклад за изплащане на лихва по договор с "Карат - С" за 16 линии. Тогава на компанията щеше да бъде платена петкратно по-голяма от дължимата сума. Заемът ще покрива ли натрупаните лихви по просрочените задължения?
- За това да отговори Центърът за градска мобилност.
Не искате да взимате отношение...
- Направил съм си домашното.
Година по-късно можете ли да кажете какво всъщност стана?
- Всичко се разясни още тогава. Става дума за една доста неприятна грешка на Центъра на градска мобилност. Наехме вещо лице, което да смята какви би трябвало да бъдат лихвите. Поучихме се от грешката си.
Умишлена грешка ли беше?
- Беше си неприятна грешка. Важното е, че я установихме сами и навреме, средствата не бяха изплатени.
Тоест не трябва да очакваме грешки със заема?
- Там отговаря Центърът за градска мобилност. Те също направиха промени и подобриха финансовата си отчетност.