Проф. Петър Колев: Студентите ни експериментират и с микроавтомобил с браунов газ

В новите данни от рейтинговата система на университетите Висшето транспортно училище "Тодор Каблешков" отбеляза ръст в почти всички направления, в които обучава студенти. Най-изненадващо зае четвърта позиция в класацията по направление "Икономика", с което се доближава до най-престижните университети, които обучават такива специалисти. Висшето училище е второ в професионално направление "Транспорт, корабоплаване и авиация" и в "Архитектура, строителство и геодезия", трето в "Комуникационна и осигурителна техника" и четвърто в "Машинно инженерство".
"Дневник" разговоря с ректора на Висшето транспортно училище проф. д.т.н. Петър Колев и с неговия заместник по научноизследователската и международната дейност доц. д-р Даниела Тодорова, която отговаря и за развитието на икономическите специалности.
От седемте направления, в които Висшето транспортно училище "Тодор Каблешков" обучава студенти, в шест отбелязва напредък според новите данни от рейтинговата система на университетите. Как постигнахте тези резултати за една година?
Проф. Колев:
- Тези резултати се постигат с работа и с уважение към труда на хората. Нашият университет е единственият, който е въвел тристепенното формиране на работната заплата. Държавните ръководители не го харесват, тъй като при него ще влизат в неприятни взаимоотношения със служителите си.
При нас възнаграждението се разделя на основно; допълнително с постоянен характер - клас "Прослужено време", специализации и други; и допълнително възнаграждение с непостоянен характер. Последната част се определя в зависимост от определени критерии, които се следят от преките ръководители.
По този начин едно публично учреждение, в случая ние сме държавна собственост, се доближава до частния сектор, което е много хубаво. В противен случай има само една основна работна заплата. Работи, не работи, служителят я получава. По нашия начин поощряваме наистина работещите.
След оповестяването на данните от рейтинга служебно на всички дадох максимално допълнително възнаграждение. Заслужава си хората да бъдат стимулирани.
Най-голям напредък има при направление "Икономика", което изненадващо зае четвърта позиция веднага след сочените са основните университети, които обучават такива кадри - Американският университет, Софийския университети и Университетът за национално и световно стопанство.
Зам.-ректор Тодорова:
- За нас това не е изненада, защото се дължи на упорита и всеотдайна работа както на преподавателите, така и на студентите. Процесът е двустранен. Активността на студентите ни е много сериозна в извънучебните занимания - участват в научни форуми и в нашия университет, и във форуми на други висши училища. Имаме младежко научно списание "Млад форум", което им дава допълнителен бонус при кандидатстването за европейски стипендии. Инициативни са студентите ни, с което повишават и имиджа ни.
Стараем се да предлагаме гъвкави форми на обучение. Имаме учредени годишни награди на ректора за студентите и така те се чувстват оценени. Открили сме към направление "Икономика" и център за бизнес планиране и управление на проекти, в който участват студенти от всички специалности на университета. Там се разработват проекти, с които могат да участват за конкретно финансиране, да навлязат на пазара на труда, да реализират бизнес идея или да започнат собствен бизнес.

Доволни ли сте от резултатите от другите направления?
Проф. Колев:
Доста сериозно постижение имаме при специалността "Комуникационна техника". При нас тя е не само комуникационна, както в повечето университети, свързана е с управление, сигнали, комуникации, включително и за бързите влакове, за които говорим, но още нищо не е направено по този въпрос.
Имаме "Електротехника и електроника", което не е много напред по рейтинг, но в направлението резултатите на университети са с много близки точки. Гордея се с тази специалност. И тези студенти са изключително активни в научната дейност и освен това директно реализират работата си.
Създадоха електромобил с всички удобства. Ако се качите в такава кола на колеги от друг университет - не искам да споменавам кой, ще усетите как потегля като тролей, лашкане. При нашия няма да разберете, че двигателят е електрически. Той е направен от студенти и наши преподаватели.
Допълнително е създаден и микроавтомобил, при който експериментираме с браунов газ. В момента пък студентите работят за създаването на електроголф кар.
При кои направления е нужно още развитие?
Проф. Колев:
- Върху направление "Общо инженерство", което е на четвърта позиция. Доволен съм, защото въпреки силната атака срещу БДЖ, каквито кадри се готвят там, заемаме добра позиция. Въпреки удара върху престижа на професията ние стоим добре. Такива специалисти работят и в софийското метро и ако не сме ние, то няма да върви. Като започнеш от управлението до диспечерите - всички са наши кадри. Да не говорим и за частните железопътни компании. Вече може да говорим, че и БДЖ се изправя и заплатите редовно се покачват.
Зам.-ректор Тодорова:
Намерихме гъвкава схема да се ориентираме към пазарното търсене какви специалисти са нужни. Затова разкрихме и голяма палитра от магистърски програми. Те са тясно профилирани, за да се задоволи нишата от специалисти в конкретната сфера.
Много се говори за връзката между университетите и бизнеса...
Зам.-ректор Тодорова:
- При нас връзката е засилена, основно с транспортни фирми. Самите хора от бизнеса ни казват какви специалисти им трябват. Например ръководните кадри в почти всички транспортни фирми - и държавни, и частни, ни казаха: "Липсва ни икономическата част. Знаем ги нещата, но за по-добър анализ ни трябват хора със специализирани знания."
Затова ние преди седем години направихме магистърска програма "Икономика на транспорта", където входът е само за завършили бакалавърска степен по инженерни специалности. Два семестъра ги запознаваме с основните неща, които трябва да знае един управленец, така че да прави задълбочен анализ и да планира своята дейност. Тази магистратура и досега е с много силен прием. Обучаваме буквално кадри, които се реализират като ръководни кадри. Бизнесът ни казва, че тези хора са им много полезни.
Предстои ли разкриването на нови специалности?
Проф. Колев:
- Да. Съвместно с Висшето военноморско училище ще открием специалностите "Корабоводене и корабоплаване" и "Корабна механика" от догодина. Втората специалност е тежка, но пък е изключително престижна. Нашите специалисти са ценени в чужбина, търсени са. Който се запише тук, ще учи малко повече, но пък ще бъде оценен навсякъде. При "Корабоплаването" винаги има желаещи, защото това е една авантюристична професия, свързана с управлението на кораби.
Как ще коментирате стратегията за развитието на висшето образование, която се подготвя от просветния министър Анелия Клисарова?
Проф. Колев:
- Още видът й е суров, но е доста амбициозна. Хубавото е, че доста ректори се включиха в едно плодотворно обсъждане. Тече един процес на взаимна чуваемост, което може би се случва за първи път. Революционни идеи няма вътре, а еволюционни. Революцията изяжда и хубавото, а еволюцията дава ход на доброто.
Ще ви дам един пример. Няколко години един голям университет се опитваше да разкрие специалността "Автотехническата експертиза", но не се случи. При нас стана за месец и половина. Това показва, че малките университети са по-мобилни. В големите мастодонти трудно се взима решение, а при малките по-бързо.
Всеки трябва да търси връзка с бизнеса, а той не бива да стои само като ментор. Крайно време е да се включи във финансирането, защото досега финансират само данъкоплатците.
Точно по какъв начин? Чрез стипендии...
Проф. Колев:
- И сега при нас има стипендии, например от БДЖ. Но когато дружеството беше в незавидно състояние, студентите не кандидатстваха. Сега също има проекти, свързани с практики и стажове.
А например цялостно финансиране от бизнеса?
Проф. Колев
- Имаме кариерни центрове. Идва бизнесът, вижда, харесва си хора, взима ги на работа, но все още не инвестира в образование, а би трябвало.
Доц. Тодорова:
Има случаи, при които бизнесът плаща на свои служители за повишаване на квалификацията им. Например завършване на магистърска програма, но за цялостно обучение - не.

Имате ли контакти с чужди университети?
Доц. Тодорова:
- Списъкът е огромен - 63 университета. Имаме договори за сътрудничество и обмен на студенти и преподаватели. Наши студенти отиват на практика за няколко седмици в други университети, а техни студенти идват тук.
Проф. Колев:
В Германия, Австрия, Казахстан, даже в Китай, навсякъде. На базата на договори имаме сътрудничество с най-старите руски университети, които обучават в областта на съобщенията, пътищата и железниците. Това са Петербургският университет по пътища и съобщения и Московският университет по транспорт. Редовно всяка година по 15 студенти от нашето висше училище отиват на стаж там, а техни групи - при нас. Подготвяме в момента със Сорбоната общо обучение по международен транспорт.
Като ви казах, че малките университети са мобилни и взимат бързи решения, това е едно от тях. Обръщат се към нас и веднага задвижваме. Няма бюрократично забавяне.
Просветният министър Клисарова лансира идея за връщане на някаква форма на държавна поръчка заедно платено обучение. Тя предложи общ изпит за всички, които искат да учат в едно направление независимо от университета. Как ще я коментирате?
Проф. Колев:
- Моето мнение ще бъде субективно повлияно, тъй като се търсят специалисти в транспортния бранш. При всички случаи ще бъдем включени в такъв вид държавна поръчка. Но би било хубаво да се субсидира обучението така, както досега, защото тази система показа нещо много важно - едва 4.6% безработица при завършилите висше образование. Това си заслужава.
Някои казват: "Ние влагаме инвестиции в образованието, а после нашите студенти отиват в Европа." Какво от това - те са наши посланици. Пък и сме част от Европейския съюз, откъдето също започнаха да идват хора.
Би могли да продължим по сегашната система, но с повече изисквания за резултат. На практика с предложението на Клисарова се цели да се подпомогне бизнесът и съответните важни отрасли, които се нуждаят от специалисти. Понеже не достигат средствата, държавата би инвестирала средствата там, където иска да даде развитие. Идеята е добра за тази икономическа обстановка.
Малко съмнения имам за общата работа между университетите. Възможно е обаче някой да започне кампания за създаването на негативен образ на определени висши училища в медиите, за да получи повече той.
БСП и ДПС внесоха проект за изменение на Закона за висшето образование, с който да се премахне забраната едно лице да заема само два последователни мандата ректор. Управляващите предлагат решението да бъде взимано от самите университети. Какво е вашето мнение?
Проф. Колев:
- Това се представя като даване на по-голяма автономност на университетите. От тази гледна точка я считам за добра. Но съм против поправката в закона.
Защо?
Проф. Колев:
- Длъжността ректор обаче е изключително административна. Ако един човек не е достигнал тавана на своето научно развитие, когато заема поста, трудно би станал доктор на науките в истинския смисъл и т.н. Не че тези неща не се случват, но се съмнявам в качеството им. Когато има определени само два мандата, след това си продължаваш научната дейност.
Има твърдения, че с промените е възможно някой да е ректор пожизнено...
Проф. Колев:
- Няма как да стане. Ако общността не го иска, няма да го избере. Вярвам на академичната оценка. Не вярвам, че има таен замисъл зад предложението.