Росен Плевнелиев: Победата над задкулисието зависи от всеки един от нас

На живо
Протест в центъра на София, организиран от "Правосъдие за всеки"

Росен Плевнелиев: Победата над задкулисието зависи от всеки един от нас

Росен Плевнелиев
Росен Плевнелиев
"Дневник" публикува интервюто с президента Росен Плевнелиев в предаването "Панорама" по БНТ от петък вечерта.
Правителството подаде оставка. Вие тържествувате ли?
- Категорично не. През живота си съм избягвал безсмислените противопоставяния. Още повече, вярвам, че в политиката не е важно кой кого, а кой какво, какво смислено е свършил, а не кой кого е победил. Най-важното – не само че аз нямам никакви поводи да тържествувам, но и народът няма. Защото след две години на много тежко политическо противопоставяне нито един от големите проблеми пред нацията не е решен. А те са ясни – безработица, доходи, пенсии, демография, енергетика, която е пред срив. По тези теми е крайно време всички ние, политическите лидери, да обърнем дневния ред, а именно този на хората, и този да решаваме.
Вие казвате: Избягвал съм безсмислените конфронтации. Но в петъка, в който назначиха Пеевски, вие бяхте в това студио и в това студио свалихте доверието си от Орешарски, Станишев и Местан. Така не станахте ли страна и участник в рушенето на мостовете?
- Честната позиция винаги е градивна позиция. Вярвам, че с моята позиция тогава аз бях и първият политик, който в рамките на един час отговори на големия въпрос "Кой?". Посочих тримата, снех доверието в рамките на един час. Днес, година и половина по-късно, много други политици още не са отговорили на въпроса "Кой?". Но това, което получих на базата на моята честна позиция, в която посочих проблема, дадох и решение с изявление пред нацията, се получи една много тежка атака срещу държавния глава, което не е проблемът. Но проблемът е, че се роди контракултурата. Ние видяхме на студентите – контрастуденти; на протестите – контрапротести; на гражданите – контраграждани. Това доведе до този тупик, в който стигнахме всички заедно, че политическото противопоставяне за пореден път и реваншизмът доказаха, че са улица без изход.
"Кой?" казвате – кой свали от власт Орешарски?
- Веднага отговарям – суверенът със своя мъдър вот на последните европейски избори. Но и гражданското общество, което порасна и заздравя в последната една година. И това е голямата новина от изминалата политическа година. Но преди всичко и правителството се самосвали. Ще ви кажа като строител, като човек, който разбира, построил е много сгради – няма как да построите една сграда здрава, къща, ако тя няма здрави фундаменти. За съжаление това правителство беше оставено в самото начало без здрави фундаменти. Нямаше коалиционно споразумение, не се знаеха механизмите, по които то взима решения. Съвсем логично то започна да живее ден за ден, реформи не се случиха, хоризонтът се скъси.
Въпросът е какво правим оттук нататък? Сега вие днес поискахте да отворим досието на Корпоративна търговска банка и да научим тайната. Как така ще стане това, господин президент? Вие не можете ли да отворите тези досиета?
- Има компетентни институции, които са длъжни в този случай да стигнат до край. И аз днес апелирах и от най-високата трибуна в Народното събрание, че прокуратурата, Националната агенция по приходите, Комисията за финансов надзор, Комисията за защита конфликт на интереси, Комисията за незаконно отнемане на имущество, придобито по престъпен начин, са длъжни, включително и Финансовото разузнаване на България, да координират много внимателно действията си и да стигнат до края – кредит по кредит, актив по актив, сметка по сметка. Защото днес казусът КТБ е под светлината на прожекторите, на гражданите. Те са много чувствителни по тази тема. Политиците трябва да бъдат на височината на очакването, че този път 1996 г., когато се заметоха следите, няма да се повтори. Аз като държавен глава стоя като гарант и ще направя всичко, което зависи от мен, за да подкрепя тези институции, но и да изискам от тях да стигнат до край.
Вие не може да не знаете какво има в килера на КТБ или не знаете?
- Държавният глава инициира консултации, включително и по тази тема. Ние всички чухме докладите на главния прокурор, както и на ръководството на БНБ. Присъстваха и лидерите на парламентарно представените политически сили. Решението е ясно – нов закон няма да има. Това, което е необходимо, е законът, който е съществуващ, който е европейски, който е добър – да бъде изпълнен със съдържание. Ще го кажа в прав текст – в политиката не се впечатлявам от силни политици, но много се впечатлявам от силни институции. На тази планета има само два типа богати държави, а ние искаме да бъдем богати. Едните са тези, които имат газ, нефт, петрол, но другите са тези, които са богати, защото имат силни институции, защото гарантират справедливост, които гарантират правила, които гарантират инвестиции, човешко и икономическо развитие. Днес дойде моментът за институциите в България заедно да работят и да докажат, че на тях може да се разчита, и да раздават справедливост в казуса КТБ.
Въпросът е докъде го докараха българските институции – парламент без кворум доскоро, централен банкер с полуоставка, президент и вицепрезидент с разногласия. Това държава ли е?
- Българската държава е такава, каквато народът сам си я е подредил, така, както и всеки един подрежда сам собствената си къща и тя показва неговото отношение към правилата, към законите, към конституцията. Аз вярвам, че всички ние носим своята отговорност, и съм оптимист, защото именно и по казуса КТБ, именно и по казуса каква ще бъде предизборната кампания в следващите месеци, какво ще направим в следващото XLIII Народно събрание ще си проличи дали тази къщичка има добри стопани.
Но и вашата къщичка имаше разногласия, господин президент, имам предвид в Президентството.
- Това е част от работната атмосфера, която аз уважавам.
Сериозно.
- Казвам го и вярвам, че от президентството няма да дойде сигнал на контракултура. От президентството ще дойде единствено ясно послание, че знаем какво правим, че спазваме Конституцията и преди всичко сме открити към гражданите. Вижте какво стана в рамките на два дни – поставихме поредния рекорд, че за един ден имахме вот, извинете, оставка на правителство, в същия този ден имахме консултации при държавния глава и в същия този ден имахме и връчен и върнат мандат. За мен това означава прозрачност, ефективност и прогнозируемост, най-вече, в действията. Такъв трябва да бъде и вицепрезидентът, такъв трябва да бъде и президентът – прогнозируем. Нацията трябва да може да разчита на тях, а те трябва винаги да изненадват не негативно, а позитивно, т.е. ние сме символ на държавност.
В последната година вие най-често повтаряхте думата "задкулисие". То сега победено ли е или се прегрупира за нови съюзи?
- Задкулисието е модел на управление. То зависи от всеки един от нас. Всяка една институция може да допусне и може и да се противопостави на задкулисието, всяка една политическа партия. Затова е важно днес да си дадем сметка, че гражданското общество посочи много ясно проблема. Ние вече дебатираме каква е нашата демокрация – дали тя е фасадна или изпълнена със съдържание, какви са нашите институции – дали те са фасадни и какво съдържание, какви резултати постигат, така че хората да кажат – да, те са изпълнени със съдържание и постигат резултати. Затова вярвам, че всеки един от нас трябва да бъде на височината на очакването да работи за по-малко задкулисие и за много повече прогнозируемост.
А вие за какво работите? Не посредничите ли в момента за нов съюз между ГЕРБ и ДПС?
- Категорично не, държавният глава от първия ден е обещал и категорично изпълнява обещанието си, че коалиции от какъвто и да е тип в Президентството няма да се правят, докато аз съм държавен глава. Забележете как действах през миналата година, когато беше тежко, когато бях изненадан с оставката на правителството на Бойко Борисов и когато трябваше в рамките на две седмици да реагирам със служебно правителство – всички на масата, заедно, дебати, посочих на кого ще връча, на кого няма да връча. Посочих срокове, поех ясни ангажименти. Сега е също така – трябва да си даваме сметка, че хората очакват от политиците спазени, поети, но и изпълнени ангажименти.
Все пак съвпадат ви мненията – вашето, с това на ГЕРБ, с това ДПС, с това на Пламен Орешарски в последния ден. Такова впечатление се създава.
- Аз ще се радвам и мненията на много повече политически субекти и институции да съвпадат. Какво е лошото да се анализира точно каква е ситуацията с държавния бюджет в една много непредсказуема среда и то да се направи не по политически, а по национално отговорен и експертен начин? Какво е лошото – не да крием фактите за бюджета, а да ги посочим, че днес строителите чакат 1 милиард плащания и вместо да ускоряват работа по обектите, спират, че днес пациентите чакат над 300 милиона плащания, че днес приходните агенции не дават това, което очакваме като приходи, че разходите са повече от това, което сме планирали, че общините са пред фалит, защото вместо да се ускоряват еврофондовете, за което те трябва да бъдат подкрепени с авансови плащания и с поемане на финансовите корекции, те са пред фалит?
Защо трябва да крием фактите такива, каквито са за Фискалния резерв? Затова аз вярвам, че обективният и честен прочит на всеки един проект, на всяко едно държавно действие помага. Това не са коалиции. Аз благодаря на Пламен Орешарски и на неговото правителство, че инициираха в последните дни от мандата промяна в бюджета, която е разумна и която е важна за нацията.
Но преди една година вие не искахте актуализация на бюджета. Също така вие, сега, предлагате Калин Христов за шеф на народната банка, а няма 160 депутати, които да подкрепят това. Подозренията са, като че ли, че вие искате да овластите вашето, служебното правителство да може да взима външни заеми и да оперира с големи пари.
- Обещал съм на нацията да налагам вето и да давам идеи, включително и да инициирам проекти само с ясни и категорични аргументи. Миналата година аз изложих публично моите аргументи по отношение на процедурата за бюджета. По същия начин го правя и сега. Нека да се излезе и да се каже дали това не е така, дали цифрите, които посочваме, всички анализираме, а те не са само от мен, те са от опозицията, те са включително и от много експерти, които работят.
Искането е за това да се даде възможност на служебното правителство да подписва договори с международни финансови институции и други държави по необходимост за социална защита и финансова стабилизация не е нещо за българската политика. То веднъж е правено в далечната 1996 година в подкрепа на първите дни на правителството служебното на Стефан Софиянски. Не искам нищо повече от един стандартен текст, който вече е практика в нашата политика. Какво получавам? Поредната доза безпочвени обвинения, но това е отвъд представата, за която аз вече съм изградил и която следвам.
Аз съм един добронамерен, прагматичен държавен глава. Вярвам, че държавният бюджет трябва да се актуализира не заради служебното правителство и не заради мен, а заради пациентите, заради общините, които са пред фалит, заради строителите, заради хората, заради усвояването на еврофондовете. По същия начин вярвам, че ако се приеме решение, което вече е приемано през 1996 година, това ще добави допълнителна доза институционална култура и стабилност.
Един добронамерен държавен глава, както се изразявате, може ли да задължи тези, които ще дойдат на власт през октомври, да правят реформи, да рискуват, а не по стара, стародавна българска традиция да се оправдават с предишните?
- Реформите за неотложни. Посочил съм го много пъти в мои изявления. Ще го кажа и тук много ясно – това означава, че ние трябва да бъдем активни и да подготвим тези реформи добре. Знаете много добре, че спешната помощ просто няма как повече да бъде отлагана нейната реформа. Същото се отнася за пенсии. Същото се отнася за образование. Същото се отнася и за други сектори в икономиката, сектор "Сигурност", "Води" и така нататък.
Това, което предложих като прагматично мислещ и добронамерен държавен глава – на последния Консултативен съвет по национална сигурност предложих декларация за широко национално политическо съгласие за провеждане на реформи. Опитах се да помогна на политическите партии, дефинирах седем или осем, включително и сектор "Енергетика", другите ги посочих, реформи, които са неотложни, които са важни. Посочих, че нито една от политическите партии в следващото Народно събрание вероятно няма да иска да плати цената на тези тежки реформи…
Няма да иска.
- Затова е важно сега да търсим националното съгласие. Предложих решение, надявам се, че от втория опит ще стане. От първия не се получи.
Проектът "Южен поток" и проектът "Уестингхаус" за 7-ми блок – Русия и Америка тук са замесени. Пламен Орешарски не направи ходове в последния момент. Ще ги направите ли вие със служебното правителство сега?
- Тук е важен българския национален интерес. Вярвам, че нашия национален интерес диктува "Южен поток" да се случи по европейските правила и на пазарна цена. По същият начин вярвам, че "Козлодуй" 7 може да се случи след много честен и точен анализ. Дали държавата трябва да дава държавни гаранции? Каква ще е цената на тока, която ще произвеждат този реактор? И същевременно дали това е проектово финансиране и дали има други усложнения или проблеми, които не могат да бъдат преодолени.
Служебното правителство не би трябвало да взема големите решения по милиардните проекти в енергетиката. Но служебното правителство може да подпомогне взимането на такива важни решения по възможно най-легитимния начин – да вкара прозрачност, да посочи напредъка, да извади анексите, да покаже истината такава, каквато е. Да работи с Европейската комисия, с регулаторите, с партньорите, за да можем да подготвим добре. Вярвам, че големите, милиардните проекти трябва да се случват в режим наднационален консенсус и широко съгласие – затова ни трябва парламент.
Ако към вътрешната нестабилност се добави външна, как България ще понесе най-новия разлом между Русия и Запада? Този разлом, който руши обикновено доверието между българските институции?
- Вярвам, че никой не иска студена война. Но също така се надявам и ще работя за това като държавен глава, както досега, Европа и демократичният свят да имат силен глас в тази невиждана от 80-те години криза. Трябва да помогнем на Русия да се върне обратно на здравите фундаменти на върховенството на правото и на закона, на международния правов ред. За това, че всеки един от нас работи за доверие, а не изпраща едни зелени човечета с "Калашников", които да анексират и окупират чужди територии.
Трябва да сме наясно, че ако днес Русия реши да спре доставките на оръжия за сепаратистите в Украйна, тя може да го направи на секундата. Също така трябва да съм наясно, когато се доставят не сома патрони и "калашници", но и ракети самата доставка на подобни съоръжение предполага, че някой очаква с тези патрони и да се стреля. Това не е добре. България трябва да си дава сметка, че в тази тежка ситуация, в която се намира Европа, ние не можем и не бива да работим срещу общия европейски глас за връщане към върховенството на правото и международния мир.
Нали си дава сметка България, че не сме ние, които ще обуздаем Русия?
- България не е глобален фактор, но със сигурност е регионален фактор. И в Югоизточна Европа той се чува и е важен. България също така не би следвало да бъде "троянски кон" за когото и да било, но трябва да бъде врата за руски инвестиции в Европа, за европейски към Русия, за китайки, за катарски, за бразилски към Европа и обратно към тези държави. Не бива по никакъв начин да изпускаме своето стратегическо местоположение и да го продадем чрез евтино заиграване с всичко извън ясните позиции на националния интерес. А той е дефиниран от будители, възрожденци, патриоти – България достоен член на Европейския съюз.
Кой – за втори път питам – кой ще бъде служебния премиер?
- Заповядайте на 5 август, в 11.00 часа в Президентството, за да получите отговор на този въпрос.
Вие знаете ли го в момента? Или просто не го казвате?
- Като държавен глава винаги предпочитам да имам алтернативи. Отново се връщам, колко е важно всяко едно персонално решение да бъде поставено на принципна основа. Първо, което ще направя на 5-ти е ще приближа принципите – на какви принципи застава служебното правителство.искам да видим повече представителност на гражданите. Искам да видим ясната проевропейска насоченост. Тези принципи ще бъдат ясно и категорично посочени, след това ще видим и хората, които отговарят на тях.
Къде сбъркахте с предишното служебно правителство? И коя грешка не искате да повторите сега?
- Всяко едно служебно правителство е бъркало и добавяло стойност. Със сигурност, това беше ситуацията с правителството на Марин Райков. Но искам да посоча само едно достойно действие, смело действие, с което те си навлякоха не малко проблеми, но го направиха в интерес на гражданите. Спомнете си, че за първи път от 24 години, служебното правителство на Марин Райков прие правила за прозрачно управление на държавните пари и за управление на риска. Като резултат на това, днес можем да видим цифрата – средностатистически държавните пари в прословутите избрани банки в годините на Прехода, но и специално тази последната са били между 1-1.5 милиарда, днес са 300 милиона. Кой спаси над 1 милиард народни пари?
Кой? Отново.
- Въпросът е дори не да посоча министър-председателя и служебното правителство като личности, но една принципна, институционална, категорична позиция,че в тази държава, държавните пари не са за избрани. Те не са кацата с мед, до която само един или двама имат достъп. Това смело действие, доведе до резултати за народа. Аз им благодаря, защото днес виждаме, че 1 милиард беше спасен.
А как ще избегнете "Котинброд-2"?
- Служебното правителство на Марин Райков не участваше в изборите, то ги организираше. До момента не съм чул категорично становище с аргументи, че някой нещо е сбъркал там. Разбира се, ще очакваме развитието на казуса.
Ще превърнете ли служебния кабинет в оръдие на реванша?
- Вие си спомняте каква атака беше инициирана срещу държавния глава в последната година и няколко месеца. Това обаче само ме мотивира още повече на лошото да отговоря с добро. Не съм реваншист. Но слушам и народа, а народът на последните избори наказа реваншизма. Той показа много ясно, че политическото противопоставяне, на което сме свидетели от години насам, за съжаление, не води до решаването на наболелите и важни проблеми пред нацията. Аз предпочитам да бъда запомнен не с това кого и кой съм победил, а с това какво смислено съм успял да подкрепя и свърша в държавата.
Кого, обаче ще ви попитам аз, ще назначи служебното правителство за български еврокомисар?
- Кристалина Георгиева. Вярвам, че Кристалина Георгиева е човек с безукорна репутация от всяка една държава-членка в Европейския съюз, през Обединените нации, САЩ, Китай, Русия – просто човек, който вдигна високо, гордо българското знаме и който доказа с работата си, независимо дали в Световната банка или в Европейската комисия, че ние имаме жени и българи патриоти на световно ниво.
Вярвам също така, че г-жа Георгиева има не просто шанс да получи възможно най-добрия ресор за България в следващата Европейска комисия, но тя има своите шансове и за най-високата позиция на върховен представител на Европейския съюз по външната политика. Преди два дни бях в Полша, срещнах се с осем мои колеги, държави членки на Европейския съюз, от Централна и Източна Европа. Шест от тях безапелационно подкрепят нашия кандидат Кристалина Георгиева за тази най-висока позиция в Европейския съюз.
Шест от тях?
- Шест от тях. И българската…
А коя е седмата?
- А защо трябва да бъдат седем? Аз се надявам да са много повече.
А кой не подкрепя? Вие сте срещнали седем – един не подкрепя. Длъжен съм да попитам.
- Позволете ми да не посочвам конкретни държави, но много скоро ще стане ясно, че г-жа Георгиева е не просто само един изключителен патриот, а компетентен и доказал се човек. Вижте, когато говорим на английски за high representative – върховен представител, може би трябва да си даваме сметка, че не трябва да се крием зад квотното договаряне в Европейския съюз. Може би трябва да си даваме сметка, че на нашите паспорти не пише "ЕНП" и "ПЕС", а пише Република България. И трябва да си даваме сметка, че когато става въпрос за върховен представител, той хем е върховен, хем е представител, т.е. личност, и аз вярвам, че България ще излъчи една личност на световно ниво.
Също така подкрепям от сърце и с цялата институционална възможност на президентството и на българската държава и г-жа Бокова, която беше преизбрана като един от най-високо стоящите дипломати на планетата за генерален секретар на ЮНЕСКО, и се надяваме в следващите месеци и години да видим повече амбициозни, можещи българи на световната сцена.
Два пъти за една година излъчвате служебен кабинет. На Георги Първанов не му се случи и веднъж за 10 години. Това настройва ли ви за втори мандат или напротив?
- Не мисля за втори мандат, но точно преди два дни преполових мандата. Какво ли не се случи в този мандат. Понякога си пиша и аз в моето тефтерче най-често и откровено мисли, събития и по едно време забелязах колко много неща съм си записал, които, проверено, за пръв път се случват на български държавен глава в годините на прехода и на никой друг. Терористичен акт на родна земя за първи път, сериозна бежанска вълна – за първи път; политическо противопоставяне, невиждано, личностно между единия и другия – за първи път. Много е дълъг списъкът. Две служебни правителства – за първи път.
Нека да кажа още две изречения. За мен не е самоцел да поставя този рекорд. Донякъде той е печален рекорд. За две години ние ще имаме пет сменени правителства. В първата половина на 2013 г. имахме три правителства за половин година. Във втората половина на 2014 г. ще имаме вероятно три правителства за половин година. Това означава нестабилност, а нестабилността пречи на икономическото и човешкото развитие.
Там в това тефтерче записвате ли си онези, които доста усърдно ви критикуваха, а сега също толкова усърдно ви се подмазват?
- Моята позиция, включително и в моите тефтерчета, а те станаха много, защото аз пиша много – моята позиция е изцяло принципна. Такава е и към тези, които ме атакуваха, които изляха какво ли не срещу мен. Такава ще бъде и срещу тези, които лакействат.
Отново накрая питам за някакъв оптимизъм за бъдещето, г-н Президент. Не знам дали е прилично това, в тази ситуация, в която сме изпаднали всички. Какво ще кажете накрая на отчаяните, на тези, които си мислят, че всичко в България е купено и продадено?
- Гордият Балкан, Златна Добруджа, Розовата долина, величественият Пирин няма как да бъдат купени, продадени и изнесени, те остават тук. Те са част от нашата къщичка и така, както се отнасяме към тях – символ на българската държавност – трябва да се отнасяме към себе си, към правилата на държавата и, разбира се, към перспективата заедно, солидарно, изповядвайки общите ценности на демократичното и европейско развитие, да направим и гордия Балкан, и Черното море, и долината, и планините, и нашата прекрасна България наистина не другите да идват, за да ни казват колко е хубава, а самите ние да си кажем "Боже, подредихме си къщата, тя изглежда добре, ние се гордеем с това".
Няма да стане за ден или два, но е крайно време политическото противопоставяне да отстъпи място на чисто прагматичен подход. Ден по ден, утре, вдругиден, след две години, след десет години – смислени проекти, ясни ангажименти, изпълнени обещания, запретнати ръкави. Ще стигнем далеч.