Гунтер Крихбаум: Очакваме всички партии да разпознаят съдебната реформа като проект за бъдещето на държавата

Гунтер Крихбаум (ХДС) е председател на комисията по европейски въпроси в германския Бундестаг. Последователно е избиран за депутат от 2002 г. насам. Завършил е право и е работил като адвокат. "Дневник" му зададе няколко въпроса, свързани с Шенген, съдебната реформа в България и мониторинга на Европейската комисия върху правосъдие и вътрешен ред. - Отношенията между България и Германия са традиционно приятелски, а освен това заради геостратегическото си местоположение и Черно море България има голямо значение за региона и за цяла Европа.
Българското правителство залага много на активизация на отношенията с Германия. От гледна точка на Берлин какви са приоритетите?
След присъединяването на България към ЕС отношенията се задълбочиха още повече. България, ръководена от правителствата на Бойко Борисов, показа, че е партньор, на който Европа може да разчита, че е държава членка, която поема отговорност дори и тогава, когато стане болезнено. Имам предвид примерно, че в процеса на въвеждане на санкции срещу Русия заради нейната политика спрямо Украйна България лоялно се присъедини към тези мерки на съюза въпреки икономическите трудности, които те причиняват на самата нея. Да не забравяме също, че България не се поколеба да стопира изпълнението на проекта за газопровод "Южен поток" при условия, несъответстващи на европейското законодателство.
Ясно е, че в момента погледът на Германия и Европа е фокусиран върху Гърция, но как изглежда България, погледната от вашата страна? С какво не се справя?
Една от големите теми в България в момента е именно съдебната реформа, в същото време в тази сфера се сравняваме с Румъния, предстои и т.нар. устен доклад от мониторинга...
- В България, както и в Румъния, в областта "правова държава" съществуваха дефицити и след приемането им в ЕС. Именно по тази причина евросъюзът създаде Механизма за сътрудничество и оценка (CVM - т.нар. мониторинг - бел.ред.) специално за тези две държави.
В прав текст това означава, че и присъединяването на България и Румъния към Шенген ще бъде възможно, когато дефицитите бъдат отстранени. И най-перфектните системи за пазене на граници нямат особена полза, когато борбата с корупцията на съответните места не е достатъчна. Това е само един пример.
Всъщност и двете държави стоят пред голямото предизвикателството да реформират съдебната си система изоснови. Това би трябвало да е отговорност на всички партии, защото тази реформа е от полза за собствената им държава. В Румъния в последно време наблюдаваме радващ напредък в тази област, в България все още очакваме да видим такъв. Затова много би ми се искало всички български парламентарно представени партии да разпознаят "проекта съдебна реформа" като проект за бъдещето на собствената си държава. Мислейки по този начин, трябва да бъде направено възможното за осигуряването на конституционно мнозинство.
Защо и от външна гледна точка качествената съдебна реформа е толкова важна?
- Не бива да забравяте, че функциониращата съдебна система и осигуряването на правов ред са и най-важният аргумент за германските инвеститори при взимане на решение в коя държава да се ангажират и инвестират. А без такива инвестиции не могат да бъдат създадени работните места, от които се нуждае не само нашето, а и следващите поколения.