Димитър Нойков, мениджър на HBO за България: Пиратство на филми съществува там, където няма реален бизнес

За културата на модерния човек да гледа телевизия, за бизнес модела на медия без реклами и за постоянна надпревара с нелегалните торенти – "Дневник" разговаря с регионалния мениджър за България на един от най-разпознаваемите брандове в екранното съдържание – HBO. Димитър Нойков е ръководител на българския клон на компанията от 2011 г.
В портфолиото на HBO е супер продукцията "Игра на тронове", която владее публиката в последните 5 години. На въпроса няма ли да остане огромна дупка, след като поредицата приключи през 2017 г. (може би), Нойков отговаря уверено: "HBO го е имало и преди и ще го има и след този сериал, няма опасност нещо да се пречупи. Това е като да се питаме какво би станало, ако Меси напусне Барселона – винаги Барселона е бил велик отбор и е печелил купи, независимо дали конкретен играч е участвал, или не." Леко го притеснява това, че HBO започва да се свързва твърде много само и единствено с "Игра на тронове", но е уверен, че заглавия като "Истински детектив" ще утешат феновете.
("Дневник" разговаря с Нойков преди да стане ясно, че телевизията временно е спряла сигнала си към кабелния оператор "Булсатком". Коментарът на регионалния мениджър на HBO по казуса четете тук).
Телевизия ли е HBO? (Девизът на компанията дълго време беше: "Това не е телевизия, това е HBO" – бел. ред.)
- Не трябва да се бърка телевизорът с телевизията. Телевизорът е само платформа, дисплей през който консумираме видео съдържание. В този ред на мисли, сега НВО много повече от всякога в историята си не е телевизия. Преди "Това не е телевизия, това е НВО" целеше да различи и постави НВО като различно изживяване и концепция за забавление. Със старта на HBO GO преди пет години ние ясно заявихме нашите амбиции да предложим и съвременна алтерантива на гледането на телевизия. И към днешна дата сме изключително доволни от резултатите, които постигаме с HBO GO в България.
Но, според мен, най-точно казано е, че НВО не е само телевизия. HBO е забавление. За всички и навсякъде. Нашата аудитория е различна от тази, която под сериал разбира турски, индийски и т.н., а мисли "Игра на тронове", "Престъпна империя", "Семейство Сопрано" . Именно абонатите ни ни карат да се променяме, а с това и дефиницията на НВО.
Какъв е типичния потребител на HBO?
- Типичните потребители на HBO са в повечето случаи хора, които са в активна възраст, с по-високи от средните доходи и с по-високо от средното ниво на образование за страната. Това са хора, които ценят времето си и не искат да прекарват време пред телевизора просто така. Търсят забавление в дома си и не само, а и държат изключително много на качеството във всеки аспект на живота си. Ние сме горди да работим за именно такава аудитория.
Какви са резултатите на HBO GO за две години?
- HBO GO за две години успя да проходи, да провърви и вече се движи в посока на свой собствен живот. Успява да достига до все повече фенове на HBO и най-вече до хора, които нямат толкова време и възможност да планират сядане пред телевизора точно в 21:05 ч. наприемр. В България постигаме резултати, които са наистина впечатляващи на фона на това, което правят и колегите в Европа.
Целта ни до края на годината е да имаме над 80 000 ползващи HBO GO.
Трябва да се знае, че едно от предизвикателствата пред такъв тип услуга е, обвързаността с това колко домакинства имат интернет и какъв е техният профил на потребление. Когато говорим за разпространение на интернет базирани услуги, някак механично се сравняваме с останалия свят и водещите пазари. Тук трябва да отворим скоба и да кажем, че България е много по-различна чисто демографски, да речем от САЩ и не малка част от Европа.
Демографските характеристики ли са по-определящи от достъпа до интернет – всъщност имаме много висока скорост тук.
- Имаме отлична скорост, но съществува един мит в последните години, че едва ли не в България проникването на интернет е много високо и дори над средното за Европа – това не е точно така. Имаме висока скорост, но не толкова голям обхват и аз лично си го обяснявам с демографските характеристики на населението.
Интернет обаче води и проблем за вас. Как ви се отразява културата на нелегално теглене в България?
- Може да прозвучи клиширано, но това не е толкова проблем колкото предизвикателство, защото истината е, че пиратство съществува там където, не съществува реален бизнес. Ние се опитваме с онлайн услуга като HBO GO на достъпни цени да предлагаме все повече и повече възможност на хората, които нямат желание да свалят нелегално съдържание. Естествено, пиратството е предизвикателство в световен мащаб, не само тук.
В България е факт, че развитието на интернет и високата му скорост са плод на търсенето и желанието на потребителите да имат по-бърз достъп до интернет съдържанието, в това число и нелегалното. Операторите отговарят на това с инвестиции в мрежи и това е перфектната комбинация, която води до този феномен на високата скорост на интернет в България. Достъпът до нелегално съдържание беше и е един от големите двигатели на това. Но резултатите, които виждаме в HBO GO, показват развитие, например сравнявайки първите няколко епизода на предишния сезон на "Игра на тронове" и сега - на пети сезон – имаме двойно по-голямо гледане онлайн в нашата платформа.
А това са даже тези 4 епизода, които изтекоха преди премиерата тази година...
- Да, с особена гордост го казвам, защото са точно тези. Това доказва нашата теза, че при съществуването на пиратство в такива големи мащаби единственото, на което можем да заложим, е да даваме удобство и лесен достъп до това съдържание на добра цена. Когато можеш да гледаш нещо на един клик разстояние без особени усложнения като това първо да сваляш, да напасваш субтитри и т.н., хората биха предпочели удобството и гарантираното качество.
В такъв случай защо е толкова малък този бизнес за момента в България?
- Не бих казал, че е малък. Малко са подобните платформи, защото те изискват сериозни инвестиции. Инвестиция в разпространение в България на легално съдържание е трудна мисия. Не и преди да има нормална бизнес среда за това. Ние все пак сме вече 13 години в България, успехът ни е дошъл трудно, но бих казал, че не е случаен. Имаме страхотен продукт, който хората харесват.
Каква е политиката на HBO срещу пиратството?
- В България има два типа пиратство. Първият е свалянето на нелегално съдържание от интернет, за което говорихме. Политиката на HBO е, че естествено ние не подкрепяме, не толерираме и сме пряко засегнати от това. В личен план, не бих си позволил да заклеймявам хора, които правят това, защото разбирам, че това е начин да намериш нещо, което ти е необходимо, а няма къде да го намериш, така че да ти е удобно и лесно. Мисля, че бизнесът е малко или много длъжник на тези хора заради това, че не им предоставя достъпна алтернатива.
Но това са едни сложни процеси, които отпращат към втория тип пиратство в България. Той е свързан със самия бизнес на разпространение на платена телевизия. Не знам дали знаете, но този бизнес продължава да е един от най-сивите в последните 20 години. Говорим за това, че се излъчват телевизионни канали без необходимите права от правоносителя. С други думи - без разрешение и договор за това, много оператори на кабелна телевизия разпространяват канали, за които не заплащат, обаче инкасират приходи от абонати.
Колкото е по-чувствителен пазарът ценово, толкова повече се засилва този вид пиратство. В момента според мен е в пика си, защото извън една малка част, която се опитват да работят по правилния начин с договори за разпространение и рапортуване на абонатите, има огромна част оператори, които не го правят. В България има над 300 доставчици на платена телевизия. Много от тях съществуват само и единствено благодарение или на пиратство или на укриване на абонати и оттам - на данъци.
Това е феномен в България и го няма никъде другаде в такива мащаби. Това са хора, които инкасират приходи на гърба на правоносителите, съответно тези пари не достигат до операторите, които биха ги инвестирали в развитие на технологии, които пък да ни разрешат да имаме достъпни онлайн решения и качествено излизащо извън пределите на българското съдържание. От това губим всички, и бих казал, не само финансово, а чисто като възможност за развитие на цял един сектор в икономиката.
Защо няма ефективен контрол?
- Липсата на контрол идва от липсата на държавна намеса. Съгласен съм, че е много трудно да контролираш толкова много доставчици, но пък да не правиш никакви опити е престъпно. Държавните институции в повечето случаи се оплакват от липса на ресурси, а операторите, които вече толкова много години правят това, са измислили хиляди начини да заобикалят правилата. Особено трудно е да се бориш и с местни кабелни оператори, които смея да твърдя понякога са доста близки с тези, които би трябвало по някакъв начин да ги контролират. Омагьосан кръг.
Защо изобщо HBO GO e обвързан с абонамент към кабелна телевизия? Има много млади хора, които дори не си купуват телевизор.
- Аз също познавам такива хора, но чисто статистически те не са чак толкова много у нас. От друга страна, те не са такива, които можем да пренебрегнем като потребители. Следиме какво се случва в САЩ, където HBO стартира такъв тип услуга, която се казва HBO Now и е насочена именно към хора, които не ползват кабелна телевизия вкъщи. Интересно е това, което се случва там, макар пазарите да са много различни и не изключваме подобна опция, но на този етап не я обмисляме сериозно.
Печеливш ли е в България HBO на фона на глобалното потребление? Излиза ли балансът?
- Излизат ни сметките, да. Това коства все повече и повече усилия, но не случайно правим тези инвестиции в това да предлагаме нови услуги и да сме адекватни на световните тенденции. Българският потребител е достатъчно образован, той вижда какво се случва в целия свят, търси хубавите неща и те просто трябва да му бъдат предложени.
За тези 13 години как се е движил броят на абонатите и цената на услугата?
- В самото начало имахме на практика само един канал - НВО, а цената беше около 6 лв. на месец. В момента предлагаме по 4 канала стандартна резолюция и същите в HD, плюс HBO GO, както и HBO on demand в IPTV платформата на "Виваком", и всичко това струва между– 8-10 лв. на месец. Това е и рецептата всяка година да имаме ръст на абонатите. Над 50% през последните 5 г. Единствената година, в която сме имали спад – 2010 г., беше поради обективната причина, че един от основните оператори в България фалира.

Как се използват устройствата? Хората склонни ли са да гледат нещо, което прилича на кино като "Игра на тронове" на телефона си например?
- Гледа се "Игра на тронове" на телефон, да. HBO GO се ползва най-често на компютъра, което го отдаваме на навика. На второ и трето място с малка разлика са смарт телевизорите и таблетите, и на последно място са смарт телефоните. Генералният извод е, че колкото по-голям е екранът, толкова повече видео съдържание се консумира.
Какъв е бизнес моделът на HBO? Как се правят толкова мащабни продукции без реклами?
- Винаги HBO е бил символ за това как се прави телевизия и как се произвеждат успешни сериали, документалистика и филми. Разбира се, за толкова години история и успех, една компания ако е достатъчно разумна, успява да се развива. Това което ясно личи в концепцията на HBO е залагането на собствени оригинални продукции - "Игра на тронове", "Истински детектив" в последните няколко години, и "Сексът и градът" и "Сопрано" в миналото. Чисто стратегически и концептуално, това което отличава и прави HBO това, което е, основно са собствените продукции и безкомпромисното качество. Едно от най-трудните неща в бизнеса е да надскочиш себе си. Е, ние го правим вече 40 г.
Извън абонамента от какво се печели – сувенири?
- Мърчъндайзингът е пренебрежимо малка част от бизнеса на НВО. Основните приходи на HBO и в световен мащаб и в България са от абонаменти. Имаме около 140 млн. абоната на HBO и Cinemax общо в цял свят, и над 160 000 НВО и Cinemax абонати в България.
На някои пазари, НВО не присъства като собствен бранд, а продава директно съдържанието си. Отделно от това, няколко пъти повече са сериалите които се произвеждат от HBO на година, но това, на което държим като компания е не само количеството, а качеството. Не случайно "Игра на тронове" е най-успешния сериал в последните години, по всеки един параметър.
Като стана дума, "Игра на тронове" не започна ли вече да губи пара в световен мащаб за пет сезона?
- О, не. Даже последният сезон, постигна най-високите резултати в историята на HBO по гледаемост в САЩ. Със сигурност не губи пара, а привлича много и нови верни фенове.
Това се доказа и с турнето, което направихме - излъчихме всичките епизоди от сезон 5 на големи екрани в различни градове на България. Близо 10 хиляди души дойдоха, някои от тях стояха по 2 часа пред залите и местата, които бяхме определили за прожекциите, за да вземат място. На закриването в Борисовата градина дори се уплаших, защото не знаех толкова много хора на едно място как могат да бъдат контролирани. Но нямаше проблеми и това още веднъж доказа качеството на аудиторията, която ние имаме. Целта беше просто да зарадваме феновете.
Вече знае ли се със сигурност колко сезона остават до края на "Игра на тронове"?
- Засега са обявени със сигурност още два сезона, но когато става въпрос за "Игра на тронове" нищо не е окончателно и постоянно. Ще очакваме неочакваното, както досега.
Това което се знае със сигурност, е че ще има разминаване с книгата, просто защото сериалът върви по-бързо отколкото Джордж Р. Р. Мартин успява да пише.
След "Игра на тронове" как се подреждат заглавията по успех?
- Второто топ заглавие в момента е "Истински детектив". До края на годината чакаме още и вторите сезони на "Останалите" и "Хирургът". Друго ново е "Играчите" със Скалата, който е по-леко, лятно забавление на спортна тематика.