Павел Станчев, bTV: През 2016 ще имаме нов български сериал и сезони на "Мастър шеф" и "България търси талант"

Павел Станчев е изпълнителен директор на bTV Media Group от февруари 2014 г. "Дневник" разговаря с него по повод финансовите резултати на компанията - bTV е част от международната медийна група Central European Media Enterprises (CME) - за първите девет месеца, за агресивната конкуренция с "Нова тв" и ситуацията с две системи за измерване на гледаемостта, за програмните планове за 2016г. и атакати от жълтите медии, че Слави Трифонов прави партия с подкрепата на Станчев.
Интервюто е взето преди 13 ноември и темата с новините и предаванията на запис*.
Каква е вашата оценка за състоянието на медиите през 2015 г. и на медийния пазар?
- Ако мога с едно изречение да определя 2015 г., това е краят на спада и първите положителни знаци за връщане към растеж. Усещаме съживяване на медийния пазар. Има положителни знаци, надявам се да се превърнат в тенденция. В Европа наблюдаваме явно излизане от рецесията и виждаме, че и в България много бизнеси подобряват резултатите си. Това са наблюденията и на нашите клиенти.
За тази година вече виждате ли ръст и прогнозата за догодина е, че бюджетите ще са увеличени?
- Да, надявам се, че тази тенденция ще се запази. В частност за телевизиите, за съжаление ръстът не е такъв, какъвто е в съседни на нас държави и основната причина е наличието на две пийпълметрични системи (системите, които отчитат зрителския интерес - бел.ред.).
Ако нашият пазар беше останал с една пийпълметрична система, това го казвам абсолютно отговорно, както беше, в момента щяхме да имаме много по-голям ръст, от порядъка на това, което имат в Румъния, Чехия, да не говоря за Турция и т.н. Това въвеждане на втора валута (рейтингите, измервани от пийпълметричните системи - бел.ред.) на практика свали цените надолу и не ни помага да имаме ръста, който би трябвало да отчитат телевизионните медии. Говоря за всички, включително и за Нова телевизия, която въведе втората система. Мисля, че ръстът щеше да се отрази и при тях, ако на пазара имаше една пийпълметрична агенция, както е на всички телевизионни пазари по света.
А свалянето на цените как всъщност беше повлияно от пийпълметрията?
- Когато има две системи, рекламодателите изпитват затруднения, което води до намаляване на бюджетите в телевизионна реклама като цяло, особено на бюджетите на международни компании.
До кога, според Вас, ще продължи този абсурд с две системи за измерване на аудиторията?
- Тази година се положиха усилия най-вече от Българска асоциация на рекламодателите (БАР) да се създаде т.нар. JIC (joint industry committee). Преди имаше един комитет на индустрията, той още съществува, но на практика вече не функционира, защото един от играчите на пазара предпочете да няма такъв. На практика няма саморегулация в тази сфера.
Това не е bTV, и държа да кажа, че bTV винаги е участвала в заседанията и предлагала решения в полза на целия пазар. Благодарение на този комитет бяха извършени няколко независими одита на системата от международния експерт в тази област - институтът CESP.
Индустрията сега сериозно се нуждае от JIC. В това отношение БАР, където са обединени около 30 от най-големите рекламодатели, положи големи усилия. През юли асоциацията излезе със становище и ясна визия как да се създаде този комитет, на какви принципи да се проведе конкурс за единна система и т.н. bTV изцяло подкрепя тази позиция, но за съжаление липсва ясна воля и намерения у останалите телевизионни играчи на пазара да преминем отново към работещ и саморегулиращ се пазарен модел.
Т.е. вие сте за конкурс, дори след това да се окаже, че ще смените системата, която ползвате?
- Да, ако конкурсът се проведе по начина и критериите, предложени в официалното писмо на БАР, в което предложенията фактически са базирани на т.нар. международни стандарти, те са приети от световната индустрия. bTV изцяло застава зад позицията на БАР. За съжаление други играчи, видимо не застават зад тази позиция, а за да има позитивна промяна в развитието на пазара, трябва цялата индустрия да се обедини зад тази идея.
Често получаваме данни, че bTV и "Нова тв" са били най-гледани предната вечер, разбира се, има разлики във възрастови групи и часови интервали, но как можеш да се прецениш наистина коя телевизия води?
- Това, което мога да кажа от данните на единствената система, която е била анализирана от независим международен одитор, избран от индустрията - ГАРБ е, че за първите 9 месеца на 2015 г. отбелязваме 14% ръст в зрителския интерес, спрямо същия период на 2014 година и достигаме 39% аудиторен дял сред основната група зрители на възраст 18-49 години. Това е невиждан растеж в историята на bTV от 2002 г. досега. Не мога да коментирам данните на другата агенция, тъй като не ги получаваме.
Кои са двигателите на растежа ?
- Ръстът е в зрителската група 18-49 години, но в другите целеви групи също има ръст. Факторите са няколко. Първо, bTV винаги е била абсолютен лидер в телевизионните новини и актуални предавания. Под ръководството на Венелин Петков, през последните близо две години се завърна изцяло доверието в новините ни.
Актуалните предавания също, примерно сутрешния блок с Антон Хекимян придоби огромна популярност и затвърди водещата си позиция.
В развлекателните програми тази година стартирахме два световни формата, които никога не бяха правени в България - "Мастър шеф" и "Фермата" и ги реализирахме с огромен успех.
"Фермата" върви в момента, нейният рейтинг се покачва буквално всеки ден, хората я следят и на сайта. Поради успеха й решихме да удължим епизодите с половин час.
"Мастър шеф" беше категоричен победител на пазара - съвременен формат, който се оказа, че много импонира на българите, форматът се превърна в любим дори на децата. В подготовка на втори сезон сме, кастингите започват след няколко седмици в началото на декември.
Да споменем и другите предавания, които са част от емблемата на bTV като "Столичани в повече", "Комиците", "Шоуто на Слави" и "Лице в лице", "120 минути" и т.н.
Има ли нещо друго, което на вас като зрител ви липсва в телевизионните програми или смятате, че е ниша, която не е заета в България?
- Абстрахирам се да давам оценки като зрител и това съм го научил отдавна. В момента, в който един мениджър започне да налага собствения си вкус в това, което прави, това е началото на края.
Ще кажа, че на мен ми липсват повече български сериали и ние ще имаме. Имаше много успешни български сериали, най-успешните от които се излъчваха по bTV, като "Стъклен дом", "Седем часа разлика", "Столичани в повече" и т. н., както и "Под прикритие" по БНТ.
Това, което според мен липсваше в техния бизнес модел, е, че беше наложен само един модел на много скъпо-струващи сериали. Това поставя телевизиите пред труден избор, особено на фона на рецесията, която имаше от 2009 до миналата година, и за която казах, че започваме да отчитаме признаци на растеж. Сега трябва да се направи опит да се намери нов модел, в който да се правят български сериали. Няма лошо в това да има и скъпи сериали, но на мен ми липсват български ситкоми или български теленовели. Работим по такива проекти за следващата година.
Можем ли да кажем какви ще са акцентите за 2016?
- Нови български сериали, нов сезон на "Столичани в повече", втори сезон на MasterChef, юбилеен пети сезон на "България търси талант", готвим и няколко екранни изненади.
Нов тип риалити ще има ли?
- Като гледам успеха на "Фермата", ще ни бъде трудно да не направим догодина втори сезон. Това е шоу, което много импонира на хората, първо заради атмосферата, наблюдаваме обществени нагласи и статистически тенденции за връщане към корените, традициите, природата. Видяхте огромния успех на събора в Рожен, например. А кастингът на "Фермата" подбра наистина много интересни характери и човешки истории, за да може това предаване да бъде най-гледаното тази есен, без в него да има известни хора. Много по-трудно се прави предаване, в което няма известни хора. Зрителите ги гледат от любопитство, защото искат да видят как известният човек, певец или артист, в една битова среда, прави същите неща, които прави един обикновен човек. Когато вкараш в един формат непознати хора е много по-трудно да ги наложиш.
Изборите какъв дял от приходите носят на bTV, т.е. политическата реклама?
- Все по-малък. Първо, защото тази година имаше местни избори, а най-високите приходи са от парламентарните избори. Ако оставим настрана изборната реклама, отчитаме ръст за 9-те месеца на 2015 г. За деветте месеца мога да отбележа огромния ни скок на оперативната печалба, повече от два пъти.
Той на какво се дължи?
- На два основни фактора - леко повишаване на приходите плюс много добър контрол на разходите.
Съкращаване на разходи?
- Не, говоря за ефективен мениджмънт и стратегическо управление на инвестициите. Печалбата ни расте повече от два пъти за първите 9 месеца на 2015 г., което е висока оценка за доброто управление на бизнеса ни.
Стратегията за догодина каква е, ще има ли още съкращаване на разходи?
- Не бих го нарекъл съкращаване на разходи, а добро финансово управление.
Планираме да увеличим инвестициите си спрямо тази година, как ще разпределяме ресурсите си и инвестициите в съдържание, е част от тайните на занаята.

В портфолиото ви bTV е основният ви приходоносител, как се развиват кабелните канали, както и радио и онлайн?
- Разковничето на успеха е диверсификация. Всички големи телевизии в Западна Европа и САЩ, още преди 15г. разбраха, че не могат да разчитат единствено и само на телевизионната реклама, освен това с дигитализацията на кабелни и сателитни платформи се появиха все повече телевизии. Ние развиваме диверсификацията в няколко посоки, това са приходи от разпространение на тематичните ни канали, които развихме в богат букет от различно съдържание и ще продължим да инвестираме в тях.
Радиото е бизнес, който също е част от тази стратегия за диверсификация и тази година "БТВ Радио Груп" постигна много добри резултати.
Дигиталните ни платформи и сайтове също бележат солиден ръст, това е също тенденция на пазара.
Освен това имаме и друг бизнес като разпространение на кино - bTV Studios.
Имаме и платформата VOYO, която е платформа за разнообразно съдържание с абонамент, която тепърва ще развиваме и която според всички тенденции, е бъдещето в консумиране на телевизионно съдържание.
Как се развива тази услуга, каква е готовността на българите да плащат за такива услуги и вcщност колко агресивно го развивате?
- Това, което ни дава надежда е, че нашите колеги в Словения имат пет пъти по-голям брой абонати, въпреки че страната им е по-малка от нашата.
Не казвате колко са ли?
- Можем да кажем, че абонатите ни са 5 цифрен брой, но виждаме потенциал за растеж. Настоящите потребители на VOYO са много лоялни и няма отлив при тях, което показва, че са доволни от услугата. Освен това таксите при нас са толкова ниски, започват от 4.80 лв. на месец, срещу които в удобно за потребителя време и начин, той има достъп до огромно количество телевизионно и кино съдържание, ексклузивно спортно съдържание, мачове от Шампионска лига, Лига Европа, библиотека със сериали, филми и т.н.
Според мен е въпрос на психология, българинът все още не е свикнал да плаща за съдържание, знаете, че има проблем с пиратски сайтове, торенти, но виждаме, че тези които все пак са решили да изпробват VOYO, виждат разликите в качеството и удобството на услугата, и остават доволни. За нас това е ясен знак за потенциал, но и си даваме сметка, че за такъв пазар е нужно търпение, както и да поднасяме алтернативно и ново съдържание.
Искам да се върна към профила на зрителя на bTV , основният канал, какъв е той. Вярно ли е, че bTV държи малките градове, селата, тази аудитория, докато Нова успява да направи пробив в по-млада градска аудитория?
- Това е мит, лишен от истина. bTV е най-голямата телевизия в България по всички критерии за измерване на телевизионен бизнес - гледаемост от различните зрителски групи, влияние, приходи. От началото на годината досега ние увеличаваме преднината си именно сред по-младата аудитория.
В последните две години, забелязваме ръст именно в градска аудитория. Новинарските и публицистични предавания, предавания като 120 минути, bTV Репортерите, Masterchef, "Преди обед" и др., са насочени много към градската аудитория. Ние се обръщаме към всички зрители, нас ни гледат както в центъра на София и в центъра на Варна, така и в малките селца. Добрият подбор на теми, съдържание и формати ни прави най-голямата национална телевизия.
Конкуренцията ви с "Нова тв" изглежда много агресивна, може ли да се говори за тв война?
- При 12 пункта разлика в полза на bTV трудно може да се говори дори за битка, камо ли за война (Павел Станчев цитира данни на ГАРБ - бел.ред.).
Добре е да има конкуренция и е жалко, че няма повече телевизии, защото например в други държави като
Турция, има много силна конкуренция между 7 национални телевизии, в Гърция, в която в момента има криза, бяха шест. Така че, опитът ми на международни телевизионни пазари ме е подготвил да развивам медии в силна конкурентна среда, управлявал съм и телевизии, които са номер 3 и номер 2. В момента управлявам телевизия номер 1 и мисля, че принципно конкуренцията носи само позитиви, защото ни кара да си вършим по-добре работата.
Има ли канал, който Ви е направил впечатление да е пробил или дори през данните, извън големите три в България?
- Мисля, че ТВ 7 имаше някои добри попадения, но там бяха допуснати много грешки от гледна точка на доверие, телевизията беше ползвана за политически цели и т. нат. Виждам някои добри тематични телевизии и от международни брандове, които са вече на български език.
Имате ли интерес към инвестиции в още телевизионни канали или друг тип медии?
- Имаме и ще продължим да инвестираме, след като има стабилизация на пазара и икономиката, ние отново се оглеждаме за развитие през следващите пет години.
За придобивания или за стартиране на нови проекти?
- И за двете.
Да се върна към нещо за навиците, едно от програмните решения, което направихте е новините да станат в 23:30, кой ги гледа тогава?* (интервюто е правено преди 13 ноември и темата дали тези новини са на запис - бел. авт.)
- Това е едно много добро програмно решение. Първо, този ход увеличи прайм-тайма (най-гледаното време). Предишната програмна схема на bTV с новини в 22ч. ограничаваше времетраенето му. В момента той е много по-дълъг и това помогна и на рейтингите, и на продажбите ни. Това също е част от тенденциите не само в България.
Освен това, между 19 и 20 ч нямаше чак толкова събития, които да се случват, за да може, новините в 22ч да са различни, те до голяма степен бяха повторение на тези от 19ч. В момента новините ни в 23:30ч. са позиционирани по наистина различен начин, темите са по-различни и носят добавена информационна стойност на зрителя.
Какви са разликите в аудиториите?
- Новините в 23.30 ч. са насочени към по-млада аудитория, която по това време на деня все още е активна. Те са по-градски, с различен информационен акцент, имаме и рубрика за социални мрежи, същинска актуалност в съответния час на деня.
А имате ли интерес към още спорни продукти?
- Продължаваме с Шампионска лига още три години, това е топ събитието, мисля, че това е най-висококачествения продукт в областта на спорта. Също, подновихме договора си с лига Европа, с Италианското първенство и с други спортни събития, които поднасяме в bTV Action и RING. Това, което силно развиваме е спортната журналистика и предавания, с които обхващаме по-широк кръг от теми в полза на зрителите.
Спортът става все по-скъп продукт. Виждаме, че опитът на нашите конкуренти да правят платена телевизия от български футбол, е меко казано неуспешен. Но като цяло спортното съдържание ще поскъпва, защото там освен традиционните телевизии като играчи, ще навлязат също и телекомуникационните оператори. При тях ще стане необходимо да има т.нар. трипълплей, в който да предлагат и ексклузивно съдържание.
За Шампионската лига, вие имате телевизионните права, а телеком би имал правата за излъчване онлайн или на телефон?
- Ние в момента имаме всички права и не ги делим с никого, но искам да кажа, че когато ще има отново търгове за други спортни събития, очаквам да има повишаване на цените, защото ще има повече конкуренция за тях.
Не бих задала въпрос, който е базиран на публикации в жълтите медии, обаче от няколко седмици през "Телеграф", "Монитор" и през жълтия сайт ПИК текат твърденията, че Слави Трифонов прави партия с bTV и с Ваша лична подкрепа?
- Аз лично не знам за такъв проект. Слави Трифонов е професионалист и много талантлив човек, видяхте огромния успех на неговите концерти и на неговото шоу, вече 15г. с него имаме много открити взаимоотношения и аз съм сигурен, че ако той би имал да сподели някакво такова свое решение, би го споделил с мен и с ръководството на bTV. Засега това не е случаят, предаването си продължава - то е развлекателно предаване.
С какво си обяснявате тази кампания?
- Ние получихме въпроси от сайта "Блиц", на които отговорихме, че първо това е външно предаване, bTV не участва в създаването на неговото съдържание, то се прави от Слави Трифонов и неговия екип. Във всички наши вътрешни предавания ние се придържаме към принципи на етика, неутралност и безпристрастност. Знаете, че слоганът на новините и актуалните ни предавания е "Всички гледни точки". Също така и даване право на отговор. Нашите външни продуценти, не само Слави Трифонов, винаги дават право на отговор, когато има обективни причини за това. bTV не би имала тази висока репутация на пазара, ако нямахме последователна позиция на обективност, неутралност, независимост. Освен това, както и Слави, така и bTV като медия, през годините много пъти са се ангажирали с различни обществено значими каузи.
Но виждаме някаква кампания, атака, която тече през тези медии, която не е базирана нито на етични, нито на журналистически принципи, а нейните издател и главен редактор са канени като гости на bTV. По този начин според мен bTV ги легитимира. Аз като зрител ако гледам Недялко Недялков в bTV и после чета в ПИК, повече ще се доверя на написаното?
- Като телевизия, която отразява всички гледни точки, не можем да игнорираме нещо, към което читателите проявяват интерес.
Въпрос е и дали сме сигурни в неговата популярност, но въпросът беше, че така се легитимира някой, който не прави журналистика, а и ви атукава по този безумен начин?
- Аз не мисля, че участието на някоя личност в ефира на bTV означава легитимиране. Човек се легитимира в обществото със своя талант, постижения. Обществото решава дали да легитимира или не човек, който се е появил по телевизията. Дали ще бъде гост в актуално предаване или участник в шоу. Това, което сме установили, е че нещата се доказват в дълги разстояния.
Ще предприемете ли нещо спрямо тези публикации в сайтовете? Ако това не е вярно, нормалната реакция е в съда…
- Ще продължим да се фокусираме върху това, заради което сме на пазара - да предлагаме висококачествено тв съдържание - както в новинитие и актуалните предавания, така и в развлекателния жанр. Зрителите го очакват от нас и ние работим, за да им го предоставим.
* През тази седмица в сблъсъка между bTV и Нова тв се добави нов епизод - излъчваното по "Нова" предаване "Господари на ефира" връчи наградата си за гафове "Златен скункс" на новините на bTV. "Господари на ефира" атакуваха с факта, че bTV не са съобщили в късната си емисия (23:30) на 13 ноември за атентатите в Париж и че тези новини на bTV са на запис. СЕМ излезе с общо становище по повода, засягащо всички оператори. Повече по темата - може да прочетете тук.