Д-р Михаел Хафнер от "Мерцедес": Няма неразрешими проблеми пред появата на автономни автомобили

Д-р Михаел Хафнер работи за "Даймлер" от 15 години. В момента е ръководител на екипа, който отговаря за разработката на новите асистиращи водача системи в "Мерцедес".
Автономните автомобили представляват все по-голям интерес. От днешна гледна точка възможни ли са те?
- Разбира се. Индустрията като цяло и ние от "Мерцедес" в частност работим по този въпрос и за момента не виждаме неразрешими проблеми.
До колко време можем да очакваме появата на автономни автомобили на пазара?
- Няма да е много скоро. Ще минем през дълъг етап на еволюция. За момента целта ни е полуавтономното шофиране, което до голяма степен е факт в новата Е-класа. Следващата стъпка е високата автономия, която ще позволи отмяна на шофьора от електрониката в определени периоди от време. Дългосрочната цел е напълно автономно шофиране, без намесата на водача, като колата може да ви закара навсякъде.
Кое е по-голямото препятствие към момента – технологиите или ограниченията от закона?
- Ние имаме добър диалог с регулаторите. Така че не смятам, че промените в законите ще са проблем. Все още имаме да свършим много технологична работа, свързана основно със сензорите, принципите на работа. Смятаме, че промените в регулациите ще вървят паралелно и те няма да забавят навлизането на напълно автономните автомобили.
Преди да стигнете до напълно автономното шофиране, кои функции на автомобила ще се стремите да влязат първо в полуавтономния режим и в колите с висока автономия?
- Винаги, когато се фокусираме върху разработката на една или друга система, анализираме данните за пътните инциденти. Стремежът е асистиращите системи да предотвратят тези, които са причина за най много смъртни случаи и тежки наранявания.
"Мерцедес" има опит в асистиращите системи в своите модели. Имате ли случаи на инциденти "по тяхна вина"?
- Нямаме такива случаи. При евентуално неизправност водачът получава информация веднага и бива предупреден, че управлението на автомобила вече е изцяло в неговите ръце. Всяка система се сертифицира, което е доказателство за нейната безопасност. Разчитаме много и на обратната връзка от клиентите и до момента нямаме негативни отзиви. Повечето коментари са позитивни, нерядко хората казват: "Тази система ми спаси живота." Е, имаме и оплаквания, че системите се намесват твърде често. Ние взимаме предвид всички мнения. Нашата философия обаче е да се стремим да предотвратим всички възможни рискови ситуации максимално рано.
Разполага ли "Мерцедес" с асистиращи системи, които не се предлагат в модел на друг производител?
- Да. За пръв път в сериен автомобил в Е-класата се монтира системата car to X, която позволява комуникация между автомобили и обмяна на информация с пътната инфраструктура. Така без намесата на водача една кола може да изпрати информация до друга за задръствания, проблеми на пътя и т.н. Ние сме и първата компания, която предлага паркиране на колата от разстояние, чрез управление през мобилния телефон. За разлика от решенията при други производители при нас не само е възможно движение напред и назад, но и паралелно и успоредно паркиране.
Имате ли информация доколко клиентите си поръчват тези асистиращи системи?
- Наблюденията ни сочат, че интересът към подобно оборудване расте през последните две-три години. Примерно за S-класата има пазари, където почти всички продадени коли са екипирани с всички асистиращи системи, които моделът предлага. Търсенето нараства и в по-ниските автомобилни класове.
Какви са инвестициите от страна на "Мерцедес" в подобни разработки?
- Конкретните цифри не мога да назова, тъй като това е фирмена тайна. Но така или иначе говорим за процес, в който се инвестират сериозни средства.
Тайна ли е колко хора са ангажирани в разработката на подобни системи?
- Точната цифра, естествено е тайна, но става дума за няколкостотин души.
Компютрите навлизат сериозно в автомобилите. Означава ли това, че тяхното развитие зависи много повече от компаниите в Силициевата долина, отколкото от марки като "Мерцедес"?
- Не смятам. Ние имаме много сериозен опит в конструирането на автомобили. Все пак важността на шасито и задвижващите системи остава първостепенна. Новите играчи на пазара трябва да се съобразят с това. Защото не смятам, че потребителите биха приели един автомобил, който не е комфортен или е лошо изработен. В същото време инвестираме и много в това да предложим най-добрите технологии. Най-важното, с което разполагаме, е опитът да съчетаем автомобила като такъв със софтуера и новите технологии.
Имате ли партньорства с компании от Силициевата долина?
- Разбира се. Освен това имаме и много доставчици, които работят и с IT компаниите. В общи линии датчиците и сензорите, нужни за асистиращите системи, ги получаваме от доставчици, но софтуера, който да накара всичко да работи по най-добрия начин, си правим сами в рамките на компанията.
В интервюто са използвани въпроси и на "Top Gear България".