Стефан Стоянов, зам.-кмет на Пловдив: Монтесори-учителите ще направят образователната система по-добра

От края на 2016 година в пет общински детски градини в Пловдив ще се въведе обучение, възпитание и социализация на децата чрез прилагането на метода на Мария Монтесори, съобщиха от общината в началото на май.
Монтесори е метод за възпитание още от най-ранна детска възраст, основан на практическите наблюдения и на научните открития на италианския лекар и възпитател д-р Мария Монтесори. Главното в нейната философия е "детето - по природа умно и талантливо, чиято уникалност е особено важно да се зачита".
В специална среда то усъвършенства своето физическо състояние, формира моторни и сензорни навици, съответстващи на възрастта му, придобива навици на базата на собствения опит и самостоятелно изучава света. Педагогът само го наблюдава и създава среда, в която то да може да се развива и разкрие своя потенциал.
Основните принципи на метода на Монтесори са свободата и личният избор на детето. То само изгражда своето собствено "аз", самостоятелно решава в кой етап от живота си кой "прозорец" за познания да отвори и да направи възможно възприемането на определени умения и знания. Девизът на педагогиката на Монтесори е: "Помогни ми да се справя сам!".
В България методът на Монтесори педагогиката се прилага единствено в частните детски градини и в този смисъл Община Пловдив е първата, в която в общински детски градини се въвежда новия подход. За подробности около проекта "Детски Дневник" разговаря със Стефан Стоянов, заместник-кмет на Пловдив с ресор образование, бизнес развитие, европейски политики и международни отношения.
Как дойде идеята за въвеждане на Монтесори педагогиката в държавните детски градини в Пловдив?
- В отговор на очакванията на обществото за по-добро образование и прилагане на съвременни методи, през настоящата 2016 година по инициатива на община Пловдив и чрез финансиране от нейна страна, в 5 детски заведения започна процес по въвеждане на иновативен подход за обучение, възпитание и социализация на детето чрез прилагането на метода на Мария Монтесори. Това е най-популярната система за предучилищно образование в света, която дава изключително добри резултати. На първия етап ще започнем с 10 групи или 240 деца.
Вече започна обучението на преподавателите в избраните заведения и общинските служители. Кой ги обучава и какви са отзивите им?
- Като партньори са привлечени квалифицирани специалисти и преподаватели, които притежават международна диплома от AMI (международната Монтесори Асоциация) – Ренета Венева, д-р Йорданка Пискова и други. Обучени по Монтесори педагогика ще бъдат 25 педагози и петима служители от отдел "Образование" в общината. Обучението се осъществява от Нов български университет по специално разработена за целите на проекта учебна програма.
Колегите са изключително запалени и след първоначалните притеснения, сега мога да кажа че имаме шанс почти всички да завършат успешно. Учителите се убедиха и на практика, че въвеждането на Монтесори дава изключително добри резултати и децата се чувстват много добре. Много се радвам, че тази първа група от 30 учители се зарази с пионерски дух и жертват от свободното си време, за да се обучават. Такива хора могат да направят образователната ни система по-добра и да я доближат до добрите европейски практики.
Колко време ще продължи обучението и какво включва то?
- Обучението е с продължителност 10 месеца и включва теория и практически упражнения и две години супервизия над работата на всеки един от завършилите. Ще бъдат повишени компетенциите на екипите на 5-те детските градини за работа в екип, за кооперативност и педагогическо сътрудничество, ефективно позитивно общуване с детето и родителя, развитие на социалните умения и самостоятелност при децата. Повишаването на тон не е приемливо в Монтесори детски градини. Можем да кажем, че "методът на моркова и тоягата" в известен смисъл ще отпадне.
Ще бъдат обучени и родителите на децата, като целта е да се изгради силна доверителна връзка между семейството и детската градина и чрез активно сътрудничество да се осигури приемственост в обучението и възпитанието на децата в детската градина и семейството.
Без въвличането на родителите като подготвени партньори на детското заведение не е възможно да се приложи ефективно Монтесори педагогиката. Обученията ще надградят родителските компетенции за позитивно възпитание у дома.
Кога ще започне да се прилага методът и какви са очакваните резултати?
-В края на 2016 година първата група от педагози ще започнат да преподават по новия начин. В момента адаптираме упражненията към държавния образователен стандарт и на практика ще можем да предложим нова учебна програма на МОН още в началото на 2017 г. Чрез прилагането и следва да настъпят промени в стила на поведение на детското заведение като институция, и на работещите в нея професионалисти. Ще се променят и функциите и ролята на детското заведение като медиатор и модератор в процеса на развитие на детската личност.
Методът на Мария Монтесори е много широко прилаган в 98 страни в света. Най- убедително са залегнали идеите й в Скандинавските държави, Австралия, Африка, Индия, Китай, САЩ, Канада. Днес по света има над 20 хиляди Монтесори училища, детските градини са също няколко десетки хиляди.
По какви критерии бяха избрани петте детски градини?
- Търсихме най-мотивираните екипи, които са готови да се учат и да приложат съвсем нов подход, спрямо традиционните. Плановете ни са да включим и още учебни заведения от 2017 година. Детските градини, в които ще се въвежда иновативния подход засега са "Майчина грижа", "Мирослава", "Буратино", "Велимира" и "Мир".
Ще бъде ли въведено обучението и в други детски градини и кога се очаква да се включат в проекта?
- В следващите 3 години ще бъдат обхванати до 20% от на сто от съществуващите групи в детските заведения по иновативния метод, който е изцяло в унисон с новия Закон за предучилищно и училищно образование и с политиката на местната власт за активно отношение към образователната система в града. Това са близо 200 преподаватели. След това ще преценим направим оценка и ще решим как ще се развие програмата.
Какво е специфичното в оборудването на помещенията в детските градини? Готови ли са вече?
- Няма голяма разлика в самите помещения, но е нужно специализирано оборудване, с което децата работят. Вече са готови 5 от групите, в момента оборудваме и останалите 5. Материалите са изключително практично ориентирани и дават възможност на децата да учат много лесно и интуитивно. Ако едно дете има влечение по математика, не е проблем да се научи да брои до 100 например още на 4 или 5-годишна възраст. Това разбира се е съвсем елементарен пример. Най-важна е свободата, която се дава на децата и правото им на избор. Подходът е индивидуален и това работи много добре за децата. Материалите са ключови в обучението.