Брад Темпълтън, консултант на "Гугъл": България ще е предизвикателство за автономните автомобили заради нарушенията на пътя

Брад Темпълтън е сред основателите на департамента за компютърни науки в Singularity University и е почетен председател и футурист в Electronic Frontier Foundation (EFF). В борда е на Foresight Institute и е консултирал екипа на Google, който разработва автономните коли на гиганта. Считан е за един от най-големите специалисти в тази област. Той беше един от лекторите на конференцията Digitalk, организирана от вестник "Капитал", Launchhub и Neveq
Да започнем с това. Защо са ни нужни автономните автомобили?
- Краткият отговор е - защото те могат да променят и спасят света. Нека си го кажем - хората са лоши шофьори. 93% от пътните инциденти са заради разсеяност. Годишно в цял свят при катастрофи загиват 1.2 млн души. Само в САЩ жертвите са около 33 000, а пострадалите са милиони. По правила това са млади хора, като автомобилният травматизъм ощетява страната с 230 млрд долара, или 2.5% от БВП.
Навлизането на автономните автомобили ще има и икономически ефект. Американците прекарват зад волана годишно 50 млрд часа, като ако дори част от тях се оползотворят, това може да донесе 1 трилион долара, достатъчни да повишат БВП с 8%.
Автономните коли ще направят излишни 600 милиона паркоместа, защото в идеалния случай те ще се движат непрестано, като обслужват човек след човек. Така ще си върнем 10% от площа в градовете.
Как автономните автомобили ще променят автомобилната индустрия?
- В недалечно бъдеще притежаването на автомобил няма да е разумно. Какво правим сега - купуваче си, която да успее да задоволи всичките ни нужди. А в бъдеще може да си поръчваме споделени автономни автомобили, който да задоволят нуждата ни в момента. Ако искаме да отидем на ски в планината - ще поръчаме SUV. Ако просто трябва да се придвижим от едно място до друго в града ще заявим едноместна компактна кола.
Промени ще има и за автомобилните компании. От производителите на продукт - автомобилът, те ще се превърнат в доставчици на услуга - транспортиране.
Коя област на живота ще претърпи най-сериозна промяна с масовото навлизане на автономните коли?
- Архитектурата на градовете. С появата на влаковете и автомобилите се промени драстично цялата структура на градовете. Навлизането на робоколите ще има същият ефект. Ще бъдат засегнати и редица индустрии. Вече споменах автомобилната, но ще бъдат засегнати също застрахователния бранш, лизинговите компании, търговията с недвижими имоти, транспорта, бизнесът с доставки, медицината и т.н. Дори бизнесмодела на радиостанциите ще се провени. В автономните коли няма нужда да има аудиосистема, днес всеки носи музиката в джоба си, на своя смартфон.
Ако си представим едно бъдеще, в което на пътя има автономни автомобили и коли, шофирани от хора. Как ще си разбират те. Очаквате ли проблеми?
- В началото ще има проблеми. Но ще трябва постепенно да се адаптираме. Всички създатели на автономни автомобили взимат предвид това, че ще ги пуснат в среда, където има превозни средства, шофирани от хора. Най-голямото предизвикателство, ще е навлизането на автономните коли в държави, и България изглежда е една от тях, където не можеш да шофираш без да нарушаваш правилата. Тоест, ако спазваш всички правила, няма да стигнеш до никъде.
Така че големият проблем е как да направиш автомобил, който шофира както хората го правят, но без техните грешки. Със сигурност обаче ще се намери решение.
Как си представяте във времето навлизането на автономните автомобили?
- Вече вървят тестове. Във Финикс, Аризона няколко семейства се обслужват от такива коли. Така ще бъде и вбъдеще - с пилотни проекти в различни части на света. Такива тестове има в няколко европейски града, в Токио, Сингапур. Подобни проекти ще продължат до края на това десетилетие.
След като автономните автомобили докажат качествата си в тези тестове, те ще започнат да се предлагат и свободно на пазара. Със сигурност автономните автомобили ще навлязат първо в градовете и страните където пътните правила се спазват и живеят заможни хора. Последни роботизираните коли ще бъдат пуснати в страни с хаотично движение, като Индия. За България не бих могъл да дам прогноза.
Що се отнася до законите, нужни за легализацията на автономните автомобили, дали хората, който трябва да ги направят първо ще изчакат резултатите от тестовете, или нещата ще вървят паралелно.
- Законотворците не са от хора, които бързат. От друга страна с масовото навлизане на интернет видяхме как те могат да действат и бързо, притиснати от обстоятелствата. Надявам се да видим нещо подобно и тук. Очаквам да се стигне и до своеобразно съревнование между държавите, които ще искат да са първите, на чиято територията тези автомобили от бъдещето ще се движат.