Юлия Реда: Директивата за авторското право е подигравка с демократичния процес

На живо
Заседанието на Народното събрание

Юлия Реда: Директивата за авторското право е подигравка с демократичния процес

Юлия Реда: Директивата за авторското право е подигравка с демократичния процес
В идните седмици Европейският парламент ще гласува спорната директива за авторското право и това ще бъде последната възможност влизането ѝ в сила да бъде предотвратено. Последният ѝ вариант, плод на компромис между парламента, Съвета на ЕС и Еврокомисията, има два аспекта, които възмутиха защитниците на свободния интернет. Първият - в чл. 11 на директивата - задължава сайтовете да плащат на медиите, за да цитират каквото и да е, освен "отделни думи или много кратки откъси" от техни публикации.
Вторият - в чл. 13 - задължава сайтове и приложения, където потребителите могат да качват материали, да положат "усилия" предварително да купят лицензи за всичко, което потребителите биха могли да качат, и да предотвратят нарушенията на авторското право - макар да не са длъжни да въвеждат филтри, не е ясно по какъв друг начин те биха могли да се справят със задачата.
Изключения ще има само за сайтове, които са създадени преди по-малко от три години, имат по-малко от 10 млн. евро оборот годишно и по-малко от 5 млн. уникални потребители месечно. По темата "Дневник" говори с Юлия Реда, евродепутат от Пиратската партия и докладчик в сянка за директивата.
- Доволни ли сте от постигнатия компромис?
- Много съм недоволна. Изходът от преговорите на практика е просто тайно договорената от Германия и Франция сделка. Няма никакви значителни промени и особено лош аспект е това, че дори малки компании, стига да са на повече от 3 години, ще трябва да използват филтри.
- През септември евродепутатите гласуваха, че филтрите не са задължителни, но текстът на директивата бе достатъчно неясен и не обясни как се очаква да изпълнят задълженията си, без да ги прилагат, нали така?
- Старият текст на парламента гласеше, че "филтрите трябва да бъдат избягвани". Този текст вече го няма. Поискахме го, но Съветът (на ЕС - бел. ред.) не бе склонен да приеме. Ясно е, че намерението им е да направят филтрите задължителни. Текстът сега гласи, че платформите трябва да предотвратяват нарушенията на авторското право, но единственият начин да го направят е чрез филтри.
- Не дава ли това прекалено много власт на големите платформи? Кой ще ги спре, ако наложат прекалено строги филтри?
- Така мисля. Мисля, че това предложение дава власт на най-големите носители на права, които имат монопол върху информацията кое произведение на кого принадлежи, и на големите технологични компании, които създават филтрите. Ако сте малък форум например, няма да имате парите да създадете собствени филтри, ще ги купите от голяма компания. Мисля, че крайният резултат ще бъде, че ще засилим позицията на големите многонационални компании и малките технологични компании няма да имат възможност да растат.
- Как това развитие би могло да бъде обяснено на фона на факта, че в последните години Европейската комисия е доста агресивна към големите компании - комисар Вестегер наложи сериозни глоби, създаде се Кодекс за борба с дезинформацията?
- Мисля, че в Комисията понякога лявата ръка не знае какво прави дясната. Уважавам много борбата на комисар Вестегер срещу нечестните практики и нарушенията на правилата за конкуренцията, извършвани от технологичните компании. Но мисля, че ЕК е прекалено близка с медийните компании, които не целят да направят интернет по-честен, те просто искат да предотвратят развитието на нови технологични компании. Не са особено доволни от съществуването на "Гугъл", "Фейсбук" и т.н, така че искат да спрат нови платформи да навлязат на пазара. Някои експерти от страната на медийните издатели са казвали това в прав текст - че целта е създаването на онлайн платформи да стане непривлекателно, че предпочитат те да контролират достъпа на хората до информация и култура.
- Отчасти това може да бъде разбираемо, след като "Фейсбук" унищожи модела на финансиране на журналистиката. Но има ли данни как чл. 11 ще повлияе на медиите?
- Според мен истинският проблем на медийните компании е пазарът на реклама. "Гугъл" и "Фейсбук" са доминиращи там и това доведе до огромен натиск върху бизнес модела на новините. Но от "данъка върху линковете" в Германия научихме, че той влошава нещата. В Германия издателите не спечелиха нищо от това предложение, защото "Гугъл" просто промени показването на новините в Google News и спря да показва дългите откъси, за което би се изисквал лиценз. В резултат по-малко хора отиваха в новинарските уебсайтове, защото са по-склонни да кликнат на линк, ако има откъс. Издателите дадоха на "Гугъл" безплатен лиценз да използва откъси, но не направиха това за по-малките търсачки от Европа. В крайна сметка те дадоха на "Гугъл" предимство в конкуренцията. Мисля, че ЕС трябва да ремонтира рекламния пазар, вместо да поправя този рекламен проблем със законодателство за авторското право. Проблемът се корени там. Вместо това те се вслушват в частните интереси на няколко големи медийни компании, чиято цел не е да разбият рекламния монопол на "Гугъл" и "Фейсбук", а да обединят пазара и да гарантират, че няма малки издатели и малки платформи, а само няколко големи издатели, които да преговарят помежду си.
- Кои са тези компании?
- Например "Бертелсман", която е една от големите медийни компании, дори написа писмо, в което казваше, че предложенията не са достатъчно екстремни. Имаме "Аксел Шпрингер", които лобират много за този закон, музикални лейбъли и други. Ясно е, че Европейската комисия се вслушва в много от тези по-големи медийни компании и предложенията до голяма степен са оформени по техните идеи. По време на преговорите имах чувството, че хората седят около масата и си четат един на друг предложенията на носителите на авторски права. Това е подигравка с демократичния процес и се надявам, че Европейският парламент ще го отхвърли.
- Но все пак не можем да кажем, че няма проблем с авторските права. Какъв би бил адекватният подход?
- Мисля, че се нуждаем от един европейски закон за авторските права, който е лесен за разбиране и справедлив спрямо всички. Това означава, че не само притежателите на авторските права имат права, но и потребителите имат права. Сега потребителите нямат такива. Има няколко изключения, които не важат за целия ЕС, но ако например качите нещо законно, например пародия, и филтърът го блокира, вашите права не са били нарушени, няма много какво да направите. Мисля, че се нуждаем и от фундаментална промяна, в която притежателите на авторски права трябва да регистрират правото си, ако искат да го защитят. Защото в наши дни очакваме онлайн платформите да познават всяка творба в света и да знаят кой е авторът ѝ. Ако кача картина онлайн, как може платформата да знае дали картината е моя, или съм я взела от някого другиго? Невъзможно е.
- Мислите ли, че директивата ще мине през парламента?
- Не. Когато парламентът гласува през септември, имаше малко мнозинство за филтрите, около 70 гласа, и имаше пълно изключение за малките бизнеси - под оборот от 10 млн. Но това вече го няма. Сега вече има изключения за платформите, които са по-млади от 3 години, оборотът им е по-малко от 10 млн. и имат аудитория по-малко от 5 млн. потребители на месец. Тоест дори малък дискусионен форум, стига да е по-стар от 3 години, трябва да използва филтри. Не мога да си представя, че парламентът ще приеме това, и е важно хората да пишат на евродепутатите си и на кандидатите на европейските избори през май, за да им кажат, че няма да изберат човек, който подкрепя това предложение.
- По друга тема - какво се случва с пиратските партии в Европа?
- Пиратската партия ще участва в изборите в 13 държави и много се радвам, че в следващия парламент ще има не един пират, а може би поне 5. Пиратската партия е най-силна в Чехия, където е в националния парламент като най-голямата проевропейска партия, сега има подкрепа около 15%. Германия вероятно ще изпрати един евродепутат и имаме шанс за други държави като Люксембург или Швеция също да вкарат някого.