Габриела Чех, "Фейсбук": Българите водят важни дискусии за политика, избори, икономика

Габриела Чех е директор по публичните политики на "Фейсбук" за Централна и Източна Европа. Тя бе в България за конференцията "Социалните медии: предимство или вреда за демокрацията?", организирана от фондация "Конрад Аденауер" и Софийския форум за сигурност с партньорството на "Гьоте институт България". Макар да нямаше възможност за интервю на живо, за "Дневник" тя отговори на писмени въпроси за работата на компанията в България и региона.
- Вие сте директор по публичните политики за Централна и Източна Европа вече няколко години. Как потребителите на "Фейсбук" се промениха в това време? Коя част от работата Ви в региона е различна в сравнение с други места в Европа и по света?
- Преди седем години, когато се присъединих към компанията, "Фейсбук" имаше около 500 млн. потребители. Тогава имаше само едно приложение, сега имаме Messenger, Instagram, Oculus, WhatsApp и около 2.7 млрд. души месечно използват приложенията ни по целия свят. През това време навиците и предпочитанията на потребителите, естествено, са се променили и промените в продуктите ни отразяват това.
Преди седем години хората използваха "Фейсбук" на десктоп, а сега предимно на мобилни устройства. Потребителите ни влизат в профилите си от смартофоните си, за да видят известия, плъзгат се по потока от новини. Самият поток се е променил много - сега това е мястото, където хората четат новини, присъединяват се към каузи, записват се за участие в събития, следват лидери на мнение, гледат и коментират видеа на живо.
За мен е привилегия да отговарям за целия регион, включително за България. Хората тук, както и в други страни на света се вълнуват от страната, ценностите, които ръководят живота им, общностите им, независимо дали става въпрос за политическа партия, благотворителна организация или футболен клуб.
Българите използват "Фейсбук" не само за да поддържат връзка с приятели, а за да провеждат важни дискусии за политика, избори, икономика. Много е важно хората да могат да изразяват мнението си свободно и да са в безопасност в същото време. Ние предлагаме инструменти, които позволяват на потребителите ни да защитават неприкосновеността си, да опазят акаунта си и да потърсят помощ, ако биват нападани или ако техен приятел се нуждае от помощ. Важно е да има дебати, да чуем мнения, различни от своите, но да се уважаваме един друг.
- Очакваме офис на "Фейсбук" да бъде отворен в София до края на годината. Смятате ли, че компанията може да разшири присъствието си като работодател в България и региона?
- За да бъдем ясни, трябва да подчертаем, че ревю офисът, който отворихме в София, не е офис на "Фейсбук". Това е център, в който оперира един от партньорите ни - Telus International. Екипът в София е част от нашия екип за операции на общността. Работата им е изключително важна, те преглеждат потенциално проблематично съдържание, идентифицирано от хора във "Фейсбук", и, все повече, от нашите системи за изкуствен интелект, за да опазят хората във "Фейсбук" в безопасност. Винаги оценяваме оперативната поддръжка и нуждите на общността и разширяваме екипите си, където такава нужда съществува.
Назначили сме микс от служители на пълен работен ден, контрактори и компании, с които си партнираме за преглеждането на съдържание. Работим с глобална мрежа от парньори, за да можем бързо да адаптираме фокуса на работната си ръка. Това ни дава възможност да се уверим, че имаме правилната езикова експертиза - и че можем бързо да назначаваме хора в различни времеви зони - с идването на нови нужди или когато изникне ситуация по света, която го изисква.
Тези партньри са внимателно подбрани и достойни за уважение - като TELUS International, CCC, Arvato and Accenture. Работим в близка връзка с тях, за да наемаме правилните хора, да гарантираме, че те получават необходимата подкрепа и подходящи облаги, и работят в подходящи офиси, които винаги изглеждат и имат атмосферата на офиси на "Фейсбук".
- Г-н Зукърбърг спомена наскоро идеята във "Фейсбук" да се създаде секция, посветена на висококачествени новини. Можете ли да разкажете малко повече за това как подобно пространство би изглеждало и как би функционирало? Как подредбата на новини от различни източници ще се вмести в контекста на това, че платформата е политически неутрална?
- Тази идея се обсъжда от известно време, но продуктът все още не е в развитие.
- Компанията нае повече модератори в последните години, но разчита и на изкуствен интелект да алармира за забранено съдържание. Как намирате баланса между работата на алгоритмите и понякога необходимата човешка преценка?
- Непрекъснато експериментираме с начините, по които новите технологии могат да ни помогнат да се уверим, че "Фейсбук" е безопасно място. Използваме автоматизация по разнообразни начини, за да могат да работят новите приложения и да решаваме проблеми в голям мащаб - включително в помощ на ръчното прилагане на правилата от нашите ревюиращи. За да дам пример, автоматизацията помага да се приоритизират свързани със сигурността докладвания или за да разпознае дублиращи се докладвания от членове от общността, тоест ако 1000 човека подадат доклад за едно и също съдържание, да няма 1000 души, които да преглеждат едно и също.
Използваме я и за да сме сигурни, че докладванията стигат бързо до ревюиращи, които са наясно с темата или имат необходимите познания по езика. На последно място, автоматизацията се използва, за да спре разпространението на определено съдържание, което много очевидно нарушава нашите Стандарти на общността, например търговски спам или линкове до комерсиални порнографски сайтове. Тази технология все още е в ранен етап, но показва сериозен напредък. Определено има места, в които е необходимо човек да оцени съдържанието и контекста му, например речта на омразата.
Искаме да създадем интернет, в който общностите могат да се срещат една друга, а хората могат да изкажат мнението си без намеса или тормоз. За съжаление не всички споделят тези ценности, така че лошото съдържание може да се разпространява и това се случва. Имаме много работа занапред, но основната ни задача е да се подобряваме устойчиво с времето. Ето защо инвестираме в глобалните си екипи за безопасност и сигурност, като изграждаме инструменти с изкуствен интелект, които да помогнат по-добре да идентифицираме акаунти, групи и страници, които нарушават правилата ни.
Само във второто и третото тримесечие на 2018 г. премахнахме 12.4 млн. поста с терористично съдържание от "Фейсбук", 23.3 млн. поста с насилие или неподходящо съдържание и 5.4 млн. такива с реч на омразата. Повечето от тях бяха проактивно изтрити, преди някой да ги види. Изграждаме и инструменти, които проактивно намират и премахват най-лошото съдържание - т.нар. hashing технология, която създава дигитален "отпечатък" на вредното съдържание, например свързаното с тероризма или с експлоатацията на деца, така че можем да го премахнем веднага, ако бъде споделено. Друг пример е работата ни по "деликатните екрани" в "Инстаграм", които ни позволяват да замъглим и да сложим предупреждение върху постове, отбелязани от потребителите като обидни.
- Имате ли коментар за европейската директива за авторското право? Планира ли "Фейсбук" да прилага филтри за следене на съдържанието за нарушения на авторското право?
- Без коментар.
- "Фейсбук" използва ли все още плъгините за "харесвания" и "споделяние" в други сайтове, за да следи потребителите (включително тези, които нямат акаунт)? Как мислите, че това се отразява на обществения облик на компанията?
- Много сайтове и приложения използват услугите на "Фейсбук", за да направят съдържанието и рекламите си по-ангажиращи и релевантни. Сред тях са социалните плъгини, като например нашите бутони за "харесване" и "споделяне", които правят другите сайтове по-социални и помагат да се споделя съдържание във "Фейсбук". Когато някой посети сайт или приложение, което използва нашите услуги, ние получаваме информация, дори ако хората са излезли от акаунта си или нямат такъв. Това е така, защото другите приложения и сайтове не знаят кой използва "Фейсбук". Много компании, включително Google, Twitter, Amazon и други, предлагат такива услуги и, като "Фейсбук", също получават информация от приложенията и сайтовете, които ги използват. Всъщност повечето сайтове и приложения изпращат същата информация на многобройни компании всеки път, когато ги посещавате.
"Фейсбук" използва информацията, която получава, от други сайтове и приложения по три основни начина: доставя услугите си на тези сайтове или приложения; подобрява безопасността и сигурността във "Фейсбук" и подобрява собствените си продукти и услуги.
Ние вярваме, че всеки заслужава добър контрол върху неприкосновеността. Изискваме сайтовете и приложенията, които използват инструментите ни, да казват на хората, че събират и споделят информация с нас, и да поискат разрешението ви за това. Независимо дали става въпрос за информация от приложения и сайтове, или за информация, която хората споделят във "Фейсбук", ние искаме те да имат контрола - и да бъдем прозрачни за това каква информация има "Фейсбук" и как се използва тя. Продължаваме да работим, за да направим това по-лесно. Например, наскоро осъвременихме политиките си за неприкосновеност, така че сега са по-лесни за четене.
- Наскоро г-н Зукърбърг обяви планове за интеграция на всички приложения на "Фейсбук". Имате ли някакви притеснения, че толкова голяма част от комуникацията на потребителите е концентрирана в една компания? Защо хората да вярват, че "Фейсбук" ще опази данните им?
- Искаме да създадем най-доброто възможно изживяване за съобщенията, на което сме способни; и хората искат чатенето да бъде бързо, простичко, надеждно и неприкосновено. Работим, за да направим повече от продуктите си за съобщения криптирани от край до край и обмисляме как да улесним комуникацията с приятели и семейство през различните мрежи. Както бихте очаквали, има много дискусии и дебати в началото на дългия процес на измислянето всички детайли как би функционирало така.
- Как Общият регламент за защита на личните данни (GDPR) засегна работата на "Фейсбук" в Европа?
- Работихме повече от 18 месеца, за да гарантираме, че спазваме GDPR. Направихме политиките си по-ясни, настройките за неприкосновеност по-лесни за откриване и създадохме по-добри инструменти, с които хората да имат достъп до информацията си, да я свалят и да я изтриват. Разпространихме същите настройки и инструменти за контрол до хората в целия свят, не само в ЕС. Помагаме и на дребния бизнес да разбере GDPR, защото техният продължителен успех е и наш успех.
- Защо "Фейсбук" ограничава достъпа до приложно-програмния интерфейс на Библиотеката с рекламите само за регистрирани потребители и иска потвърждение за идентичността? Ами журналистите или изследователите, които не желаят да имат акаунт или да пращат документите си на компанията? (Бел. ред. Библиотеката с реклами бе отворена наскоро с идеята потребителите да имат достъп до информация за това кой какви политически реклами купува и на каква аудитория ги изпраща. Приложно-програмният интерфейс позволява по-задълбочено търсене, но изисква хората, които го употребяват, да пратят свой личен документ на "Фейсбук".)
- Целта ни е да предоставим отворен API на новинарски организации, регулатори, групи и хора, които могат да държат рекламодателите и нас по-отговорни. Хората, които преминат през процеса за потвърждение на идентичността, си създават акаунт на Facebook Developer и се съгласяват на правилата на платформата, ще имат право на достъп до АПИ. Сега той е достъпен до хората във всяка държава, където действа библиотеката с реклами.