За да коментирате, да оценявате или да докладвате коментар, трябва да влезете в профила си или да се регистрирате.
Вход | Регистрация
За да коментирате, да оценявате или да докладвате коментар, влезте в профила си. Вход | Регистрация
Deepdish
Рейтинг: 1240 НеутралноДвете госпожи с прости думи пбясняват всичко, което те са, а ние не сме. Малка държава, която не може да си позволи да пилее таланти, разбрала го е на централно ниво, съответно е дала предпоставки за инициатива във всяко училище и от всеки учител. Комбинирано с ред и спокойствие и резултата е налице.
hamiltonf
Рейтинг: 3667 Неутрално"Яна Палоярви: Една от основните разлики, които обаче бих искала да подчертая е, че българската образователна система е доста състезателна, докато във Финландия ние се стремим да избягваме конкуренцията в целия образователен процес. Нашата основна цел е равенство в образованието, така че всяко едно училище да достига до едни и същи резултати. По същия начин ние се стремим и тези на учениците да бъдат на едно ниво, така че да можем да фокусираме усилията си върху децата, които изостават в учебния процес. Това е много важен принцип в образователната ни система. Един от основните принципи, гарантиран дори в нашата Конституция, е че всеки има равен достъп до образование."
"Достъпът до истинска информация вече няма значение, лице което е деморализирано не е способно да оцени истинската информация, за него фактите не означават нищо! Даже да бъде затрупано с информация, с автентични доказателства, с документи, със снимки, ако го заведете насила в СССР и му покажете концентрационен лагер, той ще откаже да повярва на всичко това. Когато военният ботуш го стъпче, едва тогава ще разбере, но не и преди това, това представлява деморализацията!" Юрий Безменов, специалист по съветска пропаганда, дезинформация и подривни дейности, сътрудник на КГБ"Туйре Сувитие: Що се отнася до учителите, една разлика, която откривам е, че във Финландия те са много силно мотивирани и имат свободата да вършат работата си по начин, който намират за най-добър."
Просто и ясно.
DDR
Рейтинг: 580 НеутралноКолкото фържави, толкова и модели в образованието. Всеки модел зависи от темперамента нс народите, населявсщи съответната държава и отношенията вътре в обществото. Един се възхищава на японската система, друг на френската, трети на американската, четвърти на чешката и т.н.
Frieren für die Freiheit. Tempolimit für die Freiheit. Ein Kühlschrank im Sommer – notwendig oder Kriegstreiberei?Универсална рецепта няма. Всеки народ трябва да открие своят правилен модел.
selqnin
Рейтинг: 830 НеутралноТова е една от причините финландската образователна система да е сред тай-успешните в Европа!!!
УВАЖЕНИЕ!!!
Надежда
Рейтинг: 1474 Неутрално"Не е важно колко време прекарват в класната стая и четат от учебника, важното е какво и колко получават."
------------------
Не съм съгласна. Повторението е "майка" на знанието. Така се учат езици, правила, теореми. Количествените натрупвания водят до качествени изменения. Да взимат таблицата за умножение в трети клас и да си играят вместо да учат, ще доведе до пълна неграмотност.
Според мен системите за оценяване са сбъркани. Променили са ги, за да създават армия от неграмотни работници. За съжаление и ние вървим по славните стъпки на Финландците.
atmanpg
Рейтинг: 893 НеутралноПо мое време имаше конкуренция.
И даде втори резултат в света, на тестовете на интелигентност на МЕНСА.
Конкуренцията води до ПОВИШАВАНЕ на качеството!
ВИНАГИ!
Надежда
Рейтинг: 1474 НеутралноРеспект към всичките ми учители, които ни наказваха, мъмреха, държаха изкъсо и ни водеха за ухото до Директорската стая.
"Приятелската връзка" учител-ученик и обръщенията на малко име, няма да доведат до нищо добро.
atmanpg
Рейтинг: 893 НеутралноАко държавата не беше съсипала ЦЕЛЕНАСОЧЕНО българското образование - финландците щяха да се учат от нас.
Надежда
Рейтинг: 1474 Неутрално-----------------------------
Нали за това и правят тестовете ПИЗА, те сами си противоречат.
hamiltonf
Рейтинг: 3667 ВеселоДо коментар [#6] от "atmanpg":
"Достъпът до истинска информация вече няма значение, лице което е деморализирано не е способно да оцени истинската информация, за него фактите не означават нищо! Даже да бъде затрупано с информация, с автентични доказателства, с документи, със снимки, ако го заведете насила в СССР и му покажете концентрационен лагер, той ще откаже да повярва на всичко това. Когато военният ботуш го стъпче, едва тогава ще разбере, но не и преди това, това представлява деморализацията!" Юрий Безменов, специалист по съветска пропаганда, дезинформация и подривни дейности, сътрудник на КГБЯзък ти за "интелигентността", щом не "виждаш" същината на казаното...
Надежда
Рейтинг: 1474 Неутрално------------------------
На една родителска среща в Първа Английска Гимназия в София, една учителка по английски, много натъжена ни обясни, че децата вече няма да учат до С1, а до В2, така им наредило Министерството /миналата година/.Било им забранено да го коментират, каза че който иска може да я наклевети. Каза, че тя няма да си плюе на Дипломата и ще учи децата, както ги е учила до сега. Навремето японски делегации са идвали, за да видят как така се подготвят българчетата, та печелят всички състезания.
А след това поколение Учители? Минаваме на Финландската система с игри и забавления?
Надежда
Рейтинг: 1474 НеутралноТи не я виждаш.
atmanpg
Рейтинг: 893 НеутралноВиждам го!
Същината е "всички сте победители", "никой не е губещ", "важно е участието, а не резултата"...
Изобщо толерсткото възпитание, което унищожава нивото на образованието във всички либерастии.
deaf
Рейтинг: 2153 НеутралноКонкуренцията е добро. Лошо е злобното съперничество.
Тони КОСТОВ
Рейтинг: 1087 НеутралноБез конкуренция няма развитие.
Тони КОСТОВ
Рейтинг: 1087 НеутралноБез конкуренция няма развитие.
DDR
Рейтинг: 580 НеутралноСпоред мене, дописката неправилно поставя ударението върху липсата на конкуренция. Много важно нещо е поднесен материала. Помня, при първата ми среща с американски учебник по дефектоскопия колко се забавлявсх и едва ли не подигравах, че е като за дебили с картинки и ”малоумни” обяснения. Е, след време, в терена, оцених достойнствата му, след като видях че и хора, които биха минали в други образователни системи за тройкаджии, съвсем успешно работят тази нелека и отговорна професия.
Frieren für die Freiheit. Tempolimit für die Freiheit. Ein Kühlschrank im Sommer – notwendig oder Kriegstreiberei?****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.
Doge
Рейтинг: 477 НеутралноДо коментар [#7] от "hope":
Слава Україні!Боже, когато стигнем тяхното ниво до стандарт на живот, уреденост на държавата и ниво на образованието, може да се опитаме да им дадем акъл. Дотогова по-добре да си мълчим и да гледаме, кое как става. А ти си живото доказателство, че акъл е единственото нещо което мжеш да го даваш, без да го имаш.
Dwayne Elizondo Mountain Dew Herbert Camacho
Рейтинг: 213 РазстроеноДо коментар [#6] от "atmanpg":
"...Съзнаваме много добре, че не можем да продължаваме винаги с практики, които сме имали доскоро. Трябва да се развиваме и трябва да подготвяме децата за бъдещите компетентности..."
Голяма част от проблемът е, че твърде много хора тук са точно с това мислене: "по мое време..." твоето време е било преди поне 30г. ... panta rhei, когато го осъзнаете най-накрая може и да започнем да дърпаме напред...
Ох как докарвам до бяс пещерните фашунгери
Рейтинг: 0 НеутралноКой това? Те тестовете МЕНСА не мерят нещо, което се учи в училище, нито пък се генерира чрез конкуренция. Ама ти сигурно си мислиш, че на тоя тест се решават квадратни уравнения, изреждат се столици, дати и години, и се обяснява какво е искал да каже авторът, нали?
DDR
Рейтинг: 580 НеутралноДо коментар [#5] от "hope":
Frieren für die Freiheit. Tempolimit für die Freiheit. Ein Kühlschrank im Sommer – notwendig oder Kriegstreiberei?За някои неща наистина трябва повторени (например езици), за други неща трябва разбиране. Само с повторение без разбиране се получавст ”папагали” с отлични оценки, полза за тях самите и за обществото —мижава.
selqnin
Рейтинг: 830 НеутралноДо коментар [#5] от "hope":
Марксизмът очевидно Ви пречи да видите начина, по който се случват успешните обществени и образователни модели през 21-ви век.
Вижте календара - изтича 2019-та, с модели от първата половина на 20-ти век няма да стане...!!!
qtl36551020
Рейтинг: 31 НеутралноНейскам съвети от скандинавци ,а колко е успешен техния модел е рано да се каже различна нация темперамент и колтура.
balgariez
Рейтинг: 8 ВеселоМи да - всички (в случая- ученици) са равни, конкуренцията е лошо нещо (нали е в основата на лошия капитализъм), остават още "свободата", "братството" и "интернационализма" (сега му викаме глобализъм", де)...
Pederugi kradat Bulgaria. PP - v kausha!Че какво ново има- аз това всичкото отдавна го знам- учеше се у байтошовото училище ;-)
****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.
Yavor Raychev
Рейтинг: 213 НеутралноИ какво като имаме деца, които печелят някакви състезания по математика?
Финландия е високо технологична държава. Нокия е една от трите компании, които могат да изграждат 5г оборудване, докато ние сме дестинация за колцентрове и други аутсорс компании
https://news.bg/your-voice/zashto-balgariya-nyama-da-stane-it-tsentar.html
Ето ви статия защо България не може да бъде ИТ център
DDR
Рейтинг: 580 НеутралноДо коментар [#27] от "Yavor Raychev":
Frieren für die Freiheit. Tempolimit für die Freiheit. Ein Kühlschrank im Sommer – notwendig oder Kriegstreiberei?Пък ей тука един чужбински филм казва, че София била Силиконовата долина на Европа. На кой да вярваме сегс?
https://www.autentic-distribution.com/68/pid/803/Balkan-Boom-Towns.htm
****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.
Надежда
Рейтинг: 1474 Неутрално-----------------------------------
В математиката също трябва повторение. То развива и бързина, и логика.
penetrating
Рейтинг: 5310 НеутралноФинландия си е поставила за цел да има 100% успех на всички деца според дефиницията за успех там. И го постига. В преследване на целите обаче предполагам, че падат глави на много таланти.
Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David HilbertВ интервюто не става дума за тях изобщо...
Yavor Raychev
Рейтинг: 213 НеутралноДо коментар [#28] от "DDR":
Вярваме на реалността. Отваряме джобс.бг и виждаме какви работни позиции има. Също така отваряме гуугъл и търсим някаква (високо) технологична компания в България и установяваме, че няма такива
Doge
Рейтинг: 477 НеутралноДо коментар [#30] от "hope":
Слава Україні!Не трябва разбиране. В университета, където учех, папагали като тебе ги късаха и те недоумяващо питаха защо, ама аз знам формулите наизуст. Само ,че на устния професора, като те накара а ги приложиш, мигаш на парцали, щото не разбираш смисъла им. Никога не съм чел тема повече от два пъти и си вадех, най-редовно четворки без проблем.
DDR
Рейтинг: 580 НеутралноДо коментар [#32] от "Yavor Raychev":
Frieren für die Freiheit. Tempolimit für die Freiheit. Ein Kühlschrank im Sommer – notwendig oder Kriegstreiberei?Изгледай филма, немски е. Сигурно не са си измисляли, та да се излагат като кифладжии на бунище. Филма вече е пускан по централните ТВ на няколко европейски държави. Последно го гледах по чешката.
atmanpg
Рейтинг: 893 НеутралноИ как?
С пеене на песничи?
Образованието изискава труд.
МНОГО ТРУД!
За съжаление, само в частните училища го осъзнават. Защото там се ИЗИСКВАТ резултати.
ivanpopov
Рейтинг: 815 НеутралноНе съм запознат с училищното образование във Финландия. Но съм имал възможност да общувам с техни студенти. И за равенство и избягване на конкуренция изобщо не може да се говори. Не знам какво точно е казала и как го е интерпретирал първо преводачът и после журналистът, но уравнивиловката не работи никъде. По-скоро, може би, е имала предвид, че имат доста ефективна система за подбор на студенти, с еднакви способности и еднаква степен на развитие, в една група. И такава "хомогенна" среда прогресира много по бързо в усвояването на поднесения материал, от сбирщина, където един отдавна е усвоил преподаваното, а друг тепърва се учи да чете.
А иначе, Финландия е сред лидерите в университетското образование и има какво да почерпим от опита й. Виж в средното не съм виждал много техни ученици по международните олимпиади, за разлика от "лошите" България и Румъния.
Yavor Raychev
Рейтинг: 213 НеутралноДо коментар [#34] от "DDR":
Ще хвърля едно око. Но рекламните филми не решават въпроса, че нашата образователна система произвежда едни от най-слабо подготвените ученици в цял свят. Както казах, това че 5-10 човека са спечелили едно състезание по математика, не решава проблемите на страната. Видно е, че средното ниво е ниско, което се изразява в липса на иновации, които да водят до високи технологии. Както казах, в София няма високотехнологични компании, ако има такива такива компании те са аутсорснати чужди, които ползват тук евтината работна ръка за неща като човешки ресурси, поддръжка и т.н. Другия вариант е компании от рода на Аурубис, Лукойл и т.н, които не са високотехнологични, нито са български. Сигурно произвеждаме нелоши средни специалисти, но и за това имам съмнение, предвид нивото в техническите гимназии
Надежда
Рейтинг: 1474 Неутрално-----------------------------------------------------------
Понеже не спираш, ще ти обясня по-подробно. В момента синът ми учи текстови задачи с въвеждане на части от числото 1. Например, "как Петър, Никола и Иван набрали малини. Петър набрал 1\13 от всички малини. Никола набрал 1\37 от всички малини.
Колко малини е набрал Иван, ако всички малини са били 21kg?" в 5 клас.
Ако, тази задача я реши един път, например в час, и в къщи реши още една, не е все едно, като да реши в къщи 20 подобни задачи.
atmanpg
Рейтинг: 893 НеутралноДо коментар [#37] от "Yavor Raychev":
Ами когато държавата връзва ръцете на учителите - как да се очакват резултати?
Който го успява, го прави ВЪПРЕКИ образователната система.
****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.
****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.
Animals As Leaders
Рейтинг: 11 НеутралноДо коментар [#6] от "atmanpg":
Става въпрос за ОБРАЗОВАНИЕ, а не за надбягване с коне!
Андонов
Рейтинг: 624 НеутралноМного смислени неща казва жената.
“Журналистика е да печаташ/показваш неща, които някой друг не иска да бъдат отпечатани. Всичко останало е пиар” Джордж ОруелНо, те къде са ние къде сме.
Те имат вече най-младата, същевременно интелигентна жена за премиер начело, ние продължаваме да тичаме към Тамбукту и Самоа с човекът излагация...
quasimodo
Рейтинг: 162 НеутралноДали това не показва по някакъв начин идеята за избягване на безсмислената конкуренция?
Аз също съм убеден, че изказването за липса на конкуренция в образователната система на Финландия е крайно и или ние не можем да разберем точно идеята, или с превода нещо се е объркало, но... олимпиади, на които да се изпъчиш и да си удряш косматите гърди, колко велика нация си... това вероятно се оценява като излишна и непродуктивна конкуренция. Каквато е и.
Judjuk
Рейтинг: 2208 НеутралноДецата трябва да се възпитават в състезателен дух, за да са готови за мръсното капиталистическо бъдеще. Мотото е "Прецакай другарчето по най-лесния начин"!
Judjukivanpopov
Рейтинг: 815 НеутралноДо коментар [#38] от "hope":
Да Ви питам, защо обръшате знака на операцията за делене? Защо не пишете 1/3, вместо 1\3, което на някои места се възприема като целочислено делене?
Относно домашните занимания - ако те имат за цел да дръпнат ученика над зададеното от МОН ниво, ги приветствам. Обаче ако целта им е да се усвои урокът, който е трябвало да бъде научен в класната стая, не сте познали! Бил съм в природоматематическа гимназия, където в 45мин се преподаваше 10 мин.теория и после спокойно се решаваха 30+ задачи. Имаше и домашно, разбира се, но целта му беше обикновено да те извади от зоната на комфорт, която си мислиш, че си постигнал в учебния час и да ти покаже възможни направления за учене на нещо ново, а не да те прати да довършваш работата на учителя.
****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.
****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.
Deaddark
Рейтинг: 1399 НеутралноДо коментар [#38] от "hope":
Това е една малоумна непрактична задача. Която с елементарни познания се решава и никъде не се прилага. Ето ти една елементарна, но с логика:
xyz=x+y+z
Doge
Рейтинг: 477 НеутралноДо коментар [#38] от "hope":
Слава Україні!Ти наистина си дебил. Въпроса е да схване значението на дробите. Ако знаеш значението на 1/13 и една 1/37 (както и на 1/2, 1/3, 1/4 , 1/5 ..... и т.н.) ще може да реши всяка дробна задача за 5 клас..
Дразнител
Рейтинг: 770 НеутралноДо коментар [#38] от "hope":
Жизнь или Life - избор има.Ами в час са решили същата задача, но с по-тривиални числа. Примерно 1/2 и 1/3 и като са разбрали принципа, са ги оставили да умножават 13 х 37. Какво толкова има?! Това си е съвсем нормална задача за 5-ти клас. Аз наскоро си гледах тетрадките от 5-7 клас по математика, за да ги покажа на сина си. Ами решавали сме такива задачи и не виждам никакъв проблем с това.
pamela
Рейтинг: 1523 НеутралноНай-важното е как ще дъде поднесен материала, че да има интерес сред децата да го изучават. Навремето търсехме допълнителна литература по предметите, които ни харесваха за да си разширим и задълбочим знанията.
Вярно е, че децата имат различни таланти, на някои не им се удават точните науки, но пък имат таланта да рисуват, пеят или да упражняват различни спортове. Родителите и учителите трябва да открият тези таланти и да подкрепят децата да ги развият.
Не виждам защо конкуренцията да е нещо непременно лошо, все пак след завършване на образованието си младежите попадат в конкурентна среда и би трябвало да са подготвени за това.
xhi13317223
Рейтинг: 80 РазстроеноРазбирам България да е подредена, чиста и уредена като Финландия, с нейния жизнен стандарт, та да имаме някакви реални и основателни поводи да предявяваме претенции - сбъркани им били системите за оценяване на финландците, и създавали армии от неграмотни работници...
Басси, пък мамковината е цъфнала и вързала - гений до гения, ерудит до ерудита...
Аман от всезнайковци и дървени философи - вместо да се замислят дали има нещо да научим от хората - ама не, неумиращият Бай Ганьо в банята - Булгар, Булгаааррр...
xhi13317223
Рейтинг: 80 РазстроеноХа, и на мен току що ми се получи същата асоциация!!!
south.africa
Рейтинг: 8 НеутралноЦитат:"Яна Палоярви: Една от основните разлики, които обаче бих искала да подчертая, е, че българската образователна система е доста състезателна, докато във Финландия ние се стремим да избягваме конкуренцията в целия образователен процес. Нашата основна цел е равенство в образованието."
Не съм съгласен с това мнение.Абсолютно извратено и противоестествено ми се вижда основната цел да е равенството.Няма как двама човека да са равни духовно и физически дори.
olimpipanov
Рейтинг: 291 НеутралноПросто и ясно, малка държава , в която всеки с тескере, в което е вложил огромни време и усилия се цени, там е срамно да си маргинал, учителите и преподавателите са на изключително уважение (парите не са водещи), няма свадливи лелки от инспекторати и безумни дирекции в министерството, които ти се качват на главата.
И последно, преди век във Финландия е било невъзможно да създадеш семейство ако си неграмотен.
rdb41527334
Рейтинг: 213 Неутралнолипса на конкуренция и състезание - всички да сме еднакво тъпи.... и мързеливи. Като сме тръгнали нека махнем и комнкуренцията и състезанието на работните места. Демек всеки да взима една и съща заплата..........
Надежда
Рейтинг: 1474 НеутралноДо коментар [#46] от "ivanpopov":
Задачата я копирах.
Смисълът на това, което казвам е, че не е все едно да решиш две или двайсет задачи от един и същи тип. Нарочно дадох пример с логическа задача. Не казвам, че е трудна.
xhi13317223
Рейтинг: 80 Разстроено.... също така, както не искам съвети, не искам да уча правопис - щото всичко знам - наил така...
rdb41527334
Рейтинг: 213 НеутралноДо коментар [#27] от "Yavor Raychev":
АМерика пък е много конкурентна и почти всяка нова технология идва от там.
south.africa
Рейтинг: 8 НеутралноСкандинавското образование:
Тук "тя" и "той" са нежелани
Момченцата играят с кукли, момиченцата карат колички. Че какво странно има в това, пита Лота Ражалин. Директорката на детска градина "Егалия" в Стокхолм разказва какво означава "полово неутрално възпитание".
https://www.dw.com/bg/тук-тя-и-той-са-нежелани/a-16271181
Мондиана
Рейтинг: 416 НеутралноДо коментар [#17] от "DDR":
"...Помня, при първата ми среща с американски учебник по дефектоскопия колко се забавлявсх и едва ли не подигравах, че е като за дебили с картинки и ”малоумни” обяснения. ..."
Подсетихте ме за американската документация (в ИТ сферата). Ясна, просто и прегледно написана. За разлика от останалите, с които се сблъсквах.
filofob
Рейтинг: 592 НеутралноТо че има, наистина има. Но наистина огромната част от заетите в сферата са в аутсорсинг дейности. Като това все пак включва не просто вдигане на телефона, а и такива неща като управление на сървъри, управление на проекти( за което не ти трябват програмисти) и дистанционно управление на процеси. Повечето хора, които познавам работещи в тези сфери са се самоквалифицирали. Тоест работата е на такова ниво, че не изисква инженерно или специализирано образование от ФМИ. За нашите условия е страхотно, но както каза един проф от ФМИ, този тип дейности най-лесно се изместват, щом някъде се окаже, че разходът ще е по-малък
Има и клонове на световни компании като Джонсън контрол(вече с друго име), които имат развоен център тук и наистина създават нещо. Като и няколко по големи (Телерик) и доста по-малки ИТ компании, но сме много далеч от Ирландия да речем.
baizuo
Рейтинг: 736 ВеселоКонкуренция трябва да има. Но не за сметка на стреса и да не се превръща в самоцел.
muncho: "Няма защо да се отричат очевидните и статистически доказани факти, че мнозинството жени не стават за шофьори"В крайна сметка обаче, след училището идва университета - не могат всички деца да отидат да учат нещо точно определено и много желано, понеже няма място за 100000 студента примерно, а за 100. И после след унито не може всички да станат мениджъри (или както и да е титлата) или да имат ус;пешен собствен бизнес. Просто е. Броят на желаните учебни дисциплини както и на хубавите професии е много по-малък от броя на учениците.
Затова който иска да си живее детството и после да стане чиновник - ок. Който иска да се подготви добре за истинския живот трябва да се напъне и да забрави глупостите , че не трябва да има кмонкуренция.
dosetliv
Рейтинг: 1210 НеутралноАйляшка работа : дебели заплати, даскала може си плямпа какво на него му е кеф и накрая всички резултати са равни.
Във Финландия са и много напред с гендеризъма
https://yle.fi/uutiset/osasto/news/finnish_officials_push_schools_to_improve_gender_diversity_teaching_leave_behind_traditional_gender_roles/9795303
AzDebil
Рейтинг: 878 ЛюбопитноЗа част от коментиращите тук е съществено като анализираме такива модели първо да си задат въпроса ТЕ, коментиращите, какво точно и искат и за кого го искат.
Искате ВСИЧКИ ученици да са идеално образовани, ИЛИ това го искате САМО за вашето дете? И поради това генерализирате негативите на НАШЕТО образование. ИЛИ ВИЕ лично сте дълбоко фрустрирани, че не сте постигнали вашите желания и поради това прехвърляте вината върху образованието или върху учителите ви. А дали сте имали способностите и таланта?
ИЛИ пък работите за чужд интерес. И писането тук е част от работата ви на идеологическия фронт. Служите, осъзнато или не, на либерастки НПО, за които "реформите" са самоцел и средство за изсмукване на публичен капитал.
???
!
Yavor Raychev
Рейтинг: 213 НеутралноЗа да се реши един проблем той първо трябва да се осъзнае.
Някога, когато в България се е създавало училището хората са се опитвали да внедрят доказано най-добрите системи в света. Когато са се появявали нови системи, старите са били променяни бързо. Резултатът е, че в България до 1944, се създават редица компании, които иновират и те лесно пробиват дори в Европа. И това е въпреки кризата от ПСВ.
Сега ситуацията е друга - ние си мислим, че сме най-добри, били сме втори по интелигентност, ползваме една немска система, примесена със социалистически елементи на над 50 години и се тупаме в гърдите.
"Някакви финландци ще ни обясняват на нас" са голяма част от мненията тук. Обаче на финландците им е все тая, жената обяснява, защото я питаме, на нея и на другите във Финландия им е през ... за България, ако искаме да си стоим на последните места си е наш избор. Хората (не само те) са готови да споделят опит. Без значение дали сте съгласни или не, Финландия е лидер в иновациите, предвид размера си и нейните ученици постоянно са на челни места в класации за общо средно ниво.
filofob
Рейтинг: 592 НеутралноЩо се отнася до конкуренцията, убеден съм, че много от вас са чели мнения на български преподаватели, че уравнировката и премахването на елитните гимназии не мотивира слабите, а сваля нивото и спира развитието на най-добрите. И със сигурност сте били съгласни с него. Наскоро и Теодосий Теодосиев каза същото.
AzDebil
Рейтинг: 878 ЛюбопитноМного съществен въпрос е във Финландия и в България колко процента от учениците са коренно противоположен на доминиращия ЕТнокултуре и ЕТносоциален модел?
Колко роми, като процент от учениците, има във Финландия и калко в България? И как това влия като моделипащо спряма останалите?
?
!
baizuo
Рейтинг: 736 ВеселоИ в Германия с половин уста се говори, че децата не трябва много да се конкурират и "бутат", но всеки втори праща детето си на допълнителни уроци, курсове, понеже немците са здравомислещи и им е ясно, че ако остават детето да си живее волно детството като в роман на Астрид Линдгрен, после най-много да стане един активист към някое нпо - зле образован, неук и неумеещ нищо.
muncho: "Няма защо да се отричат очевидните и статистически доказани факти, че мнозинството жени не стават за шофьори"И да, говоря за етнически немци, не за деца от смесени или чисто мигрантски семейства.
olimpipanov
Рейтинг: 291 НеутралноДо коментар [#5] от "hope":
Това с назубрянето е основа на обучението и съответно произвеждащо продукт в едни други времена - на Макаренко и резултатът беше несравнимо технологично изоставане.
Колкото до конкуренцията във финландските училища, не че я няма, поизгубени са в превода, ...Не се фавориза и основното е ,че на всички деца се осигурява поне възможността за еднакво по качесто образование и равни възможности и учителите по-скоро работят с изоставащите ученици, а добрите има достатъчно свободно време да си задълбочат знанията, да се занимават с музика, спорт и т.н.
AzDebil
Рейтинг: 878 ЛюбопитноИзвънредно съществен въпрос е колко процента от родителите във Финландия и колко процента от родителите в България са възпитавали децата си с принципа "Тъпите даскали са неграмотни дембели дето нищо не работят, а само си стоят и получават заплати, и освен това ви учат на неща дето изобщо не ви трябват. Така че ти даскалите не ги слушай." И не само това, ами съвсем умишлено насочват децата си да се държат провокативно в училище, да пречат, да създават конфликти, та да могат същите тези родители след това да си организират разправи над учителите, в утвърждаване на собствените си думи за учителската негодност, пред собствуните си деца.
?
!
gianni
Рейтинг: 863 НеутралноДа, точно така беше. Резултати на доброто образование едно време се виждат и сега. Където и да се обърнеш начело на държавата са интелигентите спечелили тестовете на МЕНСА. Печелим всички първи места отзад, напред.
atmanpg
Рейтинг: 893 НеутралноДолу конкуренцията!
Нека всички деца да са равни!
На най-бавноразвиващите се!
Да живеят либералните ценности.
А когато задачите се окажат твърде трудни за чедото ни - да съдим образователното министерство.
Гнус!
Doge
Рейтинг: 477 НеутралноДо коментар [#73] от "gianni":
Слава Україні!Дето има един виц. В америка били 99% тъпи и 1% умни пък у нас били 99% умни и 1% тъпи. И тук и там уравлявал единия процент.
Doge
Рейтинг: 477 НеутралноДо коментар [#74] от "atmanpg":
Слава Україні!Би ли ми изброил либералните ценности , които не харесваш?
vess1962
Рейтинг: 213 НеутралноПовечето коментари тук са добра демонстрация за това, защо сме толкова изостанали като нация. Какво да се прави, 50 години информационно комунистическо затъмнение не могат да се преодолеят току така. Видиш ли, при Бай Тошо сме били втори в света, повторението, зубренето и дърпането на уши били майка на знанието, всякакви такива глупости на търкалета и избиване на комплекси за малоценност. Ние караме 30-годишни дизелови автомобили, докато във Финландия вече половината автомобили са електрически, но ний сме най-, най-. Кои са те да ни учат???!!! Нещастна работа...
gianni
Рейтинг: 863 НеутралноДо коментар [#73] от "gianni":
Като стана въпрос за доброто образование едно време, да не забравяме и нашата спортна школа. С умело въртене на бухалки, от конкуренцията между СИК и ВИС се пръкнаха най-добрите застрахователи и охранители.
Doge
Рейтинг: 477 НеутралноДо коментар [#74] от "atmanpg":
Слава Україні!До коментар [#76] от "Doge":
За да те улесня ето извадих ти от Уики, та там са изброени основните характеристики:
"Либералното управление предполага свобода на мисълта, свободно обменяне на идеи, пазарна икономика, основана на частното предприемачество и инициатива, прозрачност на управлението, но също и ограничения върху властта на църквата (и подобни религиозни институции) и на правителството. Либерализмът отстоява също гражданските права, откритите и честни избори, свободата на печата, свободата на вероизповеданията, свободната търговия и частната собственост.[4][5][6][7]"
Та , коя от тези ценности не те кефи?
blondofil
Рейтинг: 1283 НеутралноНе ми харесва, че ще трябва да плащаме на даскалите като на лекари и адвокати. Ще се разглезят много.
Patsis
Рейтинг: 1027 ЛюбопитноДо коментар [#25] от "balgariez":
Хм, наскоро чух по радиото, че финландската образователна система всъщност била копие на някогашната съветска!
Май Вие сте на същото мнение!
dosetliv
Рейтинг: 1210 НеутралноИ къде я конкуренцията като няма домашни и контролни и всички имат еднакъв резултат? Според как обясняват легендата за якото образование е от 2000 г и е резултат от старата система дето е била като нашата. След провеждането на Реформите къде в матряла ги възхваляват дереджето се разваля. А и излиза че основна роля за резултатите има националната особеност, че момичетата им са зубрачки.
https://bigthink.com/politics-current-affairs/finland-education-system-criticisms
Doge
Рейтинг: 477 НеутралноДо коментар [#81] от "Patsis":
Слава Україні!Абсолютна същата, даже във всяко училище във Финландия има издигнат паметник на Макаренко. Абе от къде ви намират такива?
Patsis
Рейтинг: 1027 ВеселоДо коментар [#61] от "south.africa":
И оставени без наблюдение, момиченцата завиват количката в покривката за маса и й пеят: "Нани, нани, мило камионче!"
Борис Кръстев
Рейтинг: 213 НеутралноВсяка държава трябва да си намери модел, който работи за тяхната култура, история и бит. В този край на света си имат тяхна особенна култура и този модел работи за тях. Това не значи е пълната истина за всеки.
nigel
Рейтинг: 858 НеутралноЕдната от жените казва нещо което всички коментиращи пропускат:
------
Яна Палоярви: Смятам, че добрата образователна система е много тясно свързана с традициите и културата на една държава. Това, което работи добре за Финландия, не значи, че би могло да бъде приложено на друго място.
------
Няма особен смисъл да се самооплюваме какви сме ние и какви са финландците. Достатъчно е да се сравни процентът на малцинствата в едната и в другата страна. Не става дума за интелектуални способности, а за преобладаващ манталитет на тези групи, особено в посока на жертвите които семействата са готови да направят за образованитето на децата си.
Всяка държава трябва да адаптира образователната си система така че все пак и тези групи да получат поне що-годе прилично образование. Това неминуемо води до падане на средното ниво изобщо. За по-интелигентните деца не остава друга възможност освен да влязат в състезателния модел (свързан с допълнителни уроци извън изравняващата училищна среда) и да се подготвят според нуждите си и разбиранията на собствената си среда.
moominmamma
Рейтинг: 8 НеутралноДецата учат и е естествено да не се конкурират, защото на този етап те не предлагат продукт. Важното е да усвоят знания в спокойна обстановка, без стрес и с тяхното темпо.
Никой не отрича ползите от конкуренцията въобще. Във Финландия министерството не налага учебниците, по които да преподават учителите. Те са свободни да изберат най-доброто на пазара, според техните конкретни нужди. Качеството се осигурява от естествената конкуренция между издателствата.
GreenBush
Рейтинг: 8 Неутрално....."Структурата, която сме открили, че функционира най-добре в нашата страна, е взаимодействието между образованието и институциите. Между тях съществува силно доверие. Контролът липсва. Според нас това, което се случва на ниво правителство, не е толкова важно........"
Манталитетът е друг. Булгаристанският такъв е на далаверки, гешефти и прееби другарче. Имаме си учебна мафия, която всяка година преиздава неннужно учебници, бележници и всичко от което може да открадне пари от данъкоплатеца. Мизерно заплащане, лоша база и резултат тук е налице.
Yard
Рейтинг: 1291 НеутралноНе е ли така и тук? Държавата определя един план и критерии за всеки предмет и клас, но всяко издателство си пише собствен учебник.
mgsh
Рейтинг: 543 НеутралноРавен достъп до образование не означава уравнивиловка на учениците или всички те непременно да бъдат добутани до университет. Финландската система предлага многообразни и ранни възможности за специализация, както и обратното - много възможности за връщане в общообразователния курс. Целта е всяко дете да намери това, което може да учи/прави най-добре.
Толкова са далече пред българското образование... включително и по резултати. А дървените философи пак са се развихрили.
realguru
Рейтинг: 1327 Неутрално"Защо финландското образование е сред най-добрите в света?"
Това ще се оцени като децата излязат на пазара на труда и почнат да се реализират. Да не се окаже само че не могат да се реализират или не искат да се конкурират или нещо друго.
Катерина Славова
Рейтинг: 470 НеутралноХмм, абе кой го е изградил, че държавата да го съсипе? Светият дух, може би? Мога да стрелям доста точно. Не е хоби за всеки.
realguru
Рейтинг: 1327 НеутралноТо тука и нашето висше образование е такова. Всички се записват писхоложки, ейч арки или други глупости, мъжете право или други глупости и после що нямало работа и що нямало кадри за промишлеността. :)
Що ли са се чудя аз? Щото всеки иска да учи това дето може да прави най-добре. Демек да мързелува. :)
Затуй общак в строителството взема 1500лв а вече майстор гони към 2500 лв. :)
otrqdnik
Рейтинг: 264 НеутралноБраво, а колко олимпиади по физика, математика или програмиране са спечелили финландските ученици? 0? Нямам повече въпроси.
Сигурно и на индианците образователната система е била добра докато са си държали ръцете край огъня, но в съвременния свят реалностите са различни. Хубаво е да има едно много високо средно ниво, но ако е за сметка на по-ниските максимуми можеби не си струва.
Катерина Славова
Рейтинг: 470 НеутралноНе е това. Не става въпрос за премахване на елитни гимназии или пък за мотивация на слабите ученици. Става въпрос за подаване на ръка към тези, които изостават. Има програми във Финландия, в които към по-слабите ученици се зачисляват 1-2 по-добре спправящи се, за да им вдигнат нивото.
Целта не е достигане на добро средно състояние, чрез приравняване на всички, а издигане на по-слабите към, да го наречем, елитно ниво. Мога да стрелям доста точно. Не е хоби за всеки.
Надежда
Рейтинг: 1474 НеутралноНа хората много им се ще да повярват, че децата по цял ден ще се забавляват и ще получат добро образование, и на мен ми се иска да е така.
Явно обаче родителите се връзват, защото така им отпадат доста ангажименти.
Катерина Славова
Рейтинг: 470 НеутралноДо коментар [#94] от "otrqdnik":
Мога да стрелям доста точно. Не е хоби за всеки.Дай източник да видим къде е тази 0? Тъй като обичаш фактите, ето ти още малко:
Финландия
Население - 5,5 млн. души и расте
БВП ППС: $257 млрд.
Средна нетна заплата: 2500-2800 евро
България
Население - 7 млн. души и пада
БВП ППС: $162 млрд.
Средна нетна заплата: 555-600 евро
Като гледам доброто средно ниво води преди високите българси максимуми. :-))
Doge
Рейтинг: 477 НеутралноДо коментар [#93] от "realguru":
Слава Україні!Тоя майстор с 2500 сигурно е с две леви ръце.
otrqdnik
Рейтинг: 264 НеутралноДо коментар [#97] от "katerina_slavova":
Когато циганското население във Финландия стане 30% средното ниво ще падне рязко, не се тревожи. Единственото, което ги спасява от примитивните племена е климата. Обществото е изградено на принципа на конкуренцията и себеизявата, няма как това да не е основата на обучението, както й се иска на госпожата. Всъщност целта на различните възрастови групи е различна. Една учителка в детска градина да говори за цялото образование е несериозно, при нея целта е да социализира. В училище целта е да се натрупат трудови навици и знание. В средното и висшето обазование предните основи се превръщат в компетенции.
moominmamma
Рейтинг: 8 НеутралноДо коментар [#89] от "Yard":
Фактът, че до училище се допускат само одобрени от МОН учебници е предпоставка за корупция? Но учебниците не са най-важното.
Децентрализирана система. Всяка община решава сама за себе си, дори кога да започне учебната година. Националната им образователна рамка е много по-широка. Те имат задължителен минимум на учебни часове по определен предмет за етап на обучение, а не за всяка една година, което дава свобода на общините и учителите, да направят учебния план срямо възможностите на децата в техния регион, за да няма изоставащи.