Дейвид Бордман: Хората осъзнават колко е важна качествената журналистика

Дейвид Бордман: Хората осъзнават колко е важна качествената журналистика

Дейвид Бордман: Хората осъзнават колко е важна качествената журналистика
Дейвид Бордман е председател на Solutions Journalism Network и декан на Klein College of Media and Communication към Temple University, Филаделфия. Бил е изпълнителен редактор и старши вицепрезидент на в. "Сиатъл таймс". Под негово ръководство вестникът печели четири награди "Пулицър". Той бе един от участниците на конференцията "Журналистика в търсене на решения" на Асоциацията на европейските журналисти (АЕЖ) и организирана в партньорство с Фондация "Фридрих Науман".
Журналистиката в търсене на решения е подход, при който репортерите търсят не само проблем, но и стратегия за преодоляването му. Идеята зад него е да се преодолее негативното медийно отразяване на околния свят и да се тласнат институциите и обществото към действия, полезни за всички.
"Дневник" говори с Бордман за необходимостта от качествена журналистика и как може тя да бъде печеливша дейност.
- Прекарали сте 30 години на работа във в. "Сиатъл таймс". Какво се промени за това време в журналистиката и какво остана същото?
- Бизнес моделът се промени драматично и то не за добро. По-трудно се намират ресурси за новинарските организации по света и особено местните, особено в САЩ. Не се промени нуждата от смислена журналистика в обществена полза, нуждата журналисти да бъдат кучета-пазачи спрямо държавните служители, властимащите, правителствените служители. Както и нуждата, за която говорим сега, журналистите да сочат потенциални решения на проблемите.
- Сам казвате, че ресурсите са малко, а едно разследване или текст, предлагащ решение, изисква много време и пари. Как практически една новинарска организация може да си позволи да инвестира толкова много?
- В света се случват две неща, които ни обнадеждават много. Особено в последното десетилетие с издигането на лидери популисти, феномена на дезинформацията и разделението в света, което ни припомня времена, в които мнозина не сме били родени (средата на 20-ти век), хората наистина осъзнават колко е важна качествената журналистика. В същото време виждаме, че търговският бизнес модел се разпада. Виждаме желание от страна на хората да плащат за качествени новини и интереса на фондации и организации с идеална цел да ги подкрепят.
Този преход се случва сега и периодът е труден, но има много причини за оптимизъм, че от това ще произлезе нов бизнес модел, който да поддържа качествените новини. В САЩ определено виждаме това с "Ню Йорк таймс" и "Вашингтон пост", но го виждаме и в местни медии, като "Бостън глоуб" и "Филаделфия инкуайърър", и дори "Сиатъл таймс". Виждаме хора, които по свое желание плащат дигитални абонаменти, нещо, което не бяха склонни да правят преди.
- Мислите ли, че абонаментите могат да бъдат основен източник на финансиране за големи медии?
- Ще трябва. Мисля, че рекламите още имат своята роля, но с промяната на рекламния модел пред хората има много повече начини да намират стоки и услуги онлайн. Да се прави това през новините не е отговор. Така че наистина трябва да се помага на хората да видят стойността на качествените новини, а начинът за това е да се произвеждат качествени новини, които водят до промяна.
- Дали тези развития имат общо с израстващото поколение – за САЩ милениълите, а за Източна Европа – хората, родени след падането на комунизма?
- Мисля, че най-младото поколение пълнолетни е много обещаващо. Това, което наричаме поколението Х - между бейбибумърите и новото - това е голяма генерализация, но имаше данни, че тези хора не се интересуват особено от новини, от сериозни новини, повече ги влечеше забавлението, те бяха поколението "Аз". Сега виждаме огромен интерес в социалните проблеми, климатичните промени, политическа и икономическа справедливост. Тази мотивация е добра за качествената журналистика.
- Как един репортер да върши работата сив околна среда, която вече се характеризира с недоверие и понякога открита враждебност към журналистите?
- Ключът към напредването на журналистиката на решенията и идеята за разследваща журналистика с позитивно влияние е не просто репортерът да се заинтересува, но и ръководителите му да го подкрепят. Да дадат финансова подкрепа и време, защото този тип журналистика изисква време и ресурси. Най-добрият начин ръководството да бъде привлечено за това е да се покажат доказателствата, че общественото отвръща позитивно. Има проучвания в новинарски организации, включително "Сиатъл таймс", където работех, които показват, че читателите са по-активни спрямо този тип журналистика. Те споделят в социалните мрежи, прекарват повече време онлайн, а това потенциално води до повече печалби и по-добри журналистически резултати.