Посланик Флоранс Робин: Франция е за интегриране на Западните Балкани, но не в тази рамка

Посланик Флоранс Робин: Франция е за интегриране на Западните Балкани, но не в тази рамка

От септември 2019 г. г-жа Флоранс Робин е посланик в София. Тя е била преподавател по физика, доктор е по епистемиология и история на точните науки и идва от кариера с високи постове в управлението на образованието
От септември 2019 г. г-жа Флоранс Робин е посланик в София. Тя е била преподавател по физика, доктор е по епистемиология и история на точните науки и идва от кариера с високи постове в управлението на образованието
На 1 януари започва шестмесечното френското председателство на Съвета на ЕС, което съвпада и с президентски избори в страната. Разговаряме с посланика на Франция в София г-жа Флоранс Робин какви приоритети подготвя Париж за председателството, каква е френската позиция за евроинтеграцията на Западните Балкани, защо Франция реагира толкова остро на споразумението AUKUS (Австралия - Великобритания - САЩ).
За последен път Франция бе ротационен председател на ЕС през 2008 г., когато президент бе Никола Саркози, а премиер - Франсоа Фийон (днес и двамата са осъдени за злоупотреби), в САЩ президент стана Барак Обама, Бойко Борисов и Виктор Орбан още не бяха премиери, а Русия не беше окупирала Крим.
Госпожо посланик, много неща се промениха за изминалите 13 години от последното френско председателство на ЕС. Днес Франция е различна, Европа е различна, светът е различен. Предстои ново френско председателство на Съвета на ЕС в един особен период. Какво подготви Франция за първата половина на 2022 г.?
- Прав сте, че периодът е много особен. Преживяваме много особена епоха - Франция, България, Европа, светът... И затова е много важно Франция да положи усилия и да има успешно председателство, да сплоти солидарността и приятелството в Европа.
Първото направление е основната за нас тема за икономическото възстановяване. То трябва да бъде социално, солидарно и, може да се каже, екологично, със сериозно отношение към проблемите на околната среда. Възстановяването е много важно за всички нас и трябва да покаже устойчивостта на ЕС.
Второто направление, по което искаме да работим - естествено, в синхрон със следващите ротационни председатели Чехия и Швеция - е една силна Европа. Става дума за Европа, способна да вземе съдбата си в свои ръце, по-добре да контролира бъдещето и сигурността си.
Третото направление е чувството за принадлежност. Всички европейци би трябвало да се чувстват членове на едно семейство, което въпреки езиковото си и културно многообразие - или може би именно благодарение на него - дава надежда и видимост на младите хора. И най-вече - едно общество, поддържащо демокрацията и върховенството на правото. Тоест граждани на Европа, които се обединяват около основните ценности на ЕС.
Ето така виждаме за момента френското председателство. Пътят е труден, но трябва да се извърви. Защото, както сам казахте, светът стана много трудно място.
Говорите за европейско семейство, но често и предимно в Източна Европа, включително България, се чува недоволство от подобни метафори. Има хора, които казват, че в това семейство едни се държат като родители, а към други се отнасят като към деца. Как изглежда семейството на Европа според вас? Кои са "родителите" и кои - "децата"?
- Не знам дали точно по този начин може да говорим за европейското семейство. Имам предвид семейство в по-широк смисъл - фамилия, род. Братовчеди, които не са израснали в едни и същи условия. Някои са си тръгнали в един момент, а после се връщат. Други са преживели трудни моменти, скарали са се с фамилията, но в момента са убедени, че ще успеят и ще живеят по-добре, ако надмогнат трудните моменти в историята си и открият смисъла в това семейство.
Така че това, което има смисъл в една фамилия, е протегнатата ръка, а не старите истории от миналото, които понякога подкопават цялата идея. Това, което трябва да направим, е да приемем различията и да ги превърнем в богатство.
Ние сме невероятен континент. С богата история, прекрасна природа, пълен с многообразие, с интелигентни хора, които желаят да направят така, че светът да се развива по-добре. Нека им дадем тази възможност. Нека бъдем солидарни помежду си. Новата ни история не е еднаква, националните контексти са различни. Но знаем, че бъдещето ни е неразривно свързано.
Френското председателство съвпада и с президентските избори във вашата страна - важни и за французите, и за Европа. Какво отражение ще има предизборната кампания за председателството?
- Смятам, че ще е положително. Този факт също ще помогне за това Европа да бъде включена в предизборната кампания и ще напомни на французите, че част от решенията, които взимат, се отнасят не само за тях, но и ангажират цялата визия за общото ни бъдеще. Франция и французите трябва да се чувстват като членове на това голямо семейство, за което говорим.
Част от изборите, които всички правим - за демокрация, права на човека, енергетика, образование - имат отражение не само за нас, но и за целостта на Европа.
През 2021 г. Френският институт празнува 30 години от установяването си в България, като се разви от една малка библиотека до цял комплекс на площад "Славейков". Какво се опита за това време институтът да научи българите и какво научи от българите?
- Това е символична годишнина за нас, говореща и за историята на България. Защото институтът е създаден през 1991 г. след посещението на президента Франсоа Митеран и импулса, създаден от речта му пред студенти (през януари 1989 г. - бел. ред.) в Софийския университет за "вятъра на промяната" в Източна Европа. Франция реши, че трябва да участва в този полъх на свободата.
Разбира се, страната ни присъства в България и преди 1989 г. Потокът от хора, творци, идеи между нашите страни съществува отдавна. Той е много важен. Какво е дала България на Франция? Всички познаваме големите философски имена и творци, избрали да се установят във Франция и допринесли изключително много за интелектуалния кипеж в страната. Говоря за имена като Юлия Кръстева, Цветан Тодоров, Кристо. Сега е подходящ момент да припомним ролята на Кристо на жив мост между Франция и България.
Съответно Франция се опитва през годините - и особено от 1991 г. насам - да изгради мостове в интелектуалния и творческия живот между двете страни. Да включи България в обмена между институциите и културите в Европа.
Да разширим района на разговора ни. Преди дни беше срещата ЕС - Западни Балкани в Словения, която не успя да преодолее резервираността на страните членки към започване на преговори за членство на Албания и Северна Македония. България казва "Не" по известни причини. Франция казва "Не" по други. Какви са те и доколко се покриват с българските?
- Веднага искам да уточня - Франция в никакъв случай не е казвала "Не". Напротив, ние ясно подкрепяме европейската перспектива на Западните Балкани. И ако преди няколко месеца просто припомнихме на по-висок глас позицията си, то е не защото искаме да възпрепятстваме присъединяването на Западните Балкани към ЕС, а искаме да уточним, че то трябва да стане в нова рамка.
Думите на Франция бяха именно тези - "Да" на интеграцията на Западните Балкани, "не" на интеграцията в тази рамка на преговори.
Поискахме да се направят важни промени и това се случи. Първо, много по-ясно да бъдат уточнени условията, които трябва да бъдат изпълнени за влизане в ЕС. По-точно възможността да има реверсивност, обратно движение. Защото фактът, че си отбелязал като изпълнено едно условие с кръстче в квадратчето в списъка, това не означава, че е завинаги. Ако нещо междувременно се промени - има отстъпление в отношението към върховенството на закона, правата на човека, основните ценности на съюза - ние също трябва да можем да се върнем и да кажем, че тази клауза вече не се изпълнява от страната кандидат.
Получихме съгласие за преразглеждане на рамката за преговори със страните кандидатки. От този момент за нас всичко е възможно.
Още веднъж казвам - Франция е за европейската перспектива на Западните Балкани, но не при всякакви условия, а при изпълнение на това, за което говорим.
Много добре осъзнаваме, че има сложни ситуации в района, нерешени спорове... Искрено желаем да помогнем за решението на тези конфликти, да участваме, за да се постигне по-голяма евроинтеграция на всички тези държави.
Но на първо време във всяка от тези страни на Западните Балкани трябва да бъдат задълбочени основните реформи. Специално ще проследяване борбата с корупцията, с организираната престъпност, с равенството между половете, правата на малцинствата... Цялата работа, която вече започна, трябва да продължи. Когато казвам, че Франция се ангажира да продължи подкрепата за Западните Балкани по пътя към интеграцията, имам предвид, че на срещата в Бърдо призовахме ЕС да засили колективните си усилия за подпомагане на тези страни. Регионалното сътрудничество трябва да е по-голямо, да се подкрепят усилията за добросъседство и за сближаването им с някои конкретни европейски държави.
Мога ли да обобщя обяснението ви с думите "Франция казва "Да", но "Не" по този начин"?
- "Не по стария начин". Тази промяна на начина я постигнахме. Процесът трябва да стане по-взискателен, по-обвързващ, да отчита основните ценности на ЕС. В замяна се ангажираме да окажем по-голяма подкрепа и да засилим сътрудничеството ЕС - Западни Балкани.
Означава ли това, което обяснявате, че Франция желае нов модел за преговори за еврочленство, който да е универсален и да важи за страни като Украйна например?
- Не знам дали можем да използваме такова определение. Рамката за преговори трябва да се адаптира към особеностите на всяка държава. Но казвам още веднъж - тя трябва да бъде взискателна по всички пунктове и ценности. Тази рамка трябва да изисква постигнатото да бъде устойчиво и трайно във времето, за да е в полза на народите на тези държави.
Зоран Заев и Урсула фон дер Лайен по време на посещението на премиера на Северна Македония в Европейската комисия в края на септември
Зоран Заев и Урсула фон дер Лайен по време на посещението на премиера на Северна Македония в Европейската комисия в края на септември
"Зелената сделка" на ЕС е друга гореща тема. Би трябвало да вървим към приключване на подготовката за този пакт, но, изглежда, се пораждат нови спорове и дебати, а не консенсус. Преди дни например Франция, България и група държави от ЕС се обявиха ядрената енергия да получи "зелено" финансиране от ЕС като "чиста" за климата. Оказахте се в компания със страни от Източна Европа и Финландия (строи руска АЕЦ), която по-скоро очертава разделителна линия спрямо страни като Германия и антиядрени държави в ЕС. Защо се получи така, каква е целта? Няма ли опасност такива инициативи да забавят и дори да провалят Зеления пакт?
- Много е трудна тази тема. Някой би си помислил, че ще са ни нужни десетки години за постигане на съгласие. А не е така. Факт е, че позициите се втвърдяват, но трябва да превъзмогнем това. Защото учените предупреждават, че без бързо решение няма да успеем да задържим затоплянето на климата в рамките на 2 градуса до 2030 г. Личната ни отговорност към бъдещите поколения, към нашите деца - не говорим какво щяло да стане след сто или хиляда години, а за нашето време, за оцеляването на човечеството.
Целите са ясни, трябва да се борим със затоплянето на климата, и то много бързо, да спазваме поетите ангажименти от Европа - с 50% намаляване на въглеродните емисии до 2030 г. и пълна въглеродна неутралност през 2050 г. Ядрената енергия е част от решението. Тя е чиста, сигурна и икономически конкурентна. Като гледаме какво се случва в момента с цените на природния газ - над 170% поскъпване от януари насам, разбирате за какво говоря. Освен това тази енергия ни позволява да сме независими спрямо трети страни.
Когато говоря за автономност и силна Европа, мисля и за енергийната независимост.
Припомням, че Европа е лидер в ядрената енергетика, може да създаде хиляди квалифицирани работни места за нашите граждани. Затова се обявяваме ядрената енергия да се разглежда наравно с тази от възобновяеми източници като чиста. Естествено, това не ни спира от мащабни инвестиции във ВЕИ, те са необходими, но сами по себе си не гарантират сигурност и непрекъснатост на доставките. Виждаме как държави, отхвърлили или изместили встрани ядрените централи, се виждат принудени да отворят централите си на въглища, за да си осигурят енергия. Това е просто невероятно. И в известен смисъл е непоносимо по отношение на поетите ангажименти.
Има достатъчно силна гледна точка, която опонира на вашата. Надявам се бързо да намерите терен на общ интерес с привържениците ѝ.
- Разбира се, това трябва да се направи. Като говорим за европейско семейство, необходимо е да разговаряме, да споделяме гледната си точка, но като не забравяме взаимните ни ангажименти и интересите на нашите граждани и бъдещите поколения.
Посланик Флоранс Робин: Франция е за интегриране на Западните Балкани, но не в тази рамка
Да поговорим за събитие в другия край на света, което засегна Франция и отекна в Европа - стратегическото споразумение AUKUS (Австралия, Великобритания, САЩ). Мнозина не разбират какъв толкова е проблемът, след като се говори за австралийски ядрени подводници чак през 2040 г., и смятат, че острият отговор на Париж е само заради загуба на договор за милиарди евро и типично голистка реакция. Какви всъщност ще са последиците за евроатлантическата солидарност и европейската сигурност? Ще ускори ли този случай инициативата за стратегическа автономност на Европа?
- Първо, да не забравяме как бе съобщено за това споразумение. Да, то ще има много сериозни последици за европейците и за функционирането на евроатлантическия съюз.
Подобен начин на действие - бруталното прекратяване на партньорството с Австралия и обявяването на споразумението, показва, че Европа има нужда от инструменти и средства да гарантира собствената си сигурност и особено в Индийско-Тихоокеанския район. Това говори също, че ЕС трябва да има капацитета да действа на световната сцена. Европа трябва да е автономна и да има много по-голяма солидарност.
Не може да кажат на европейците „занимавайте се единствено с близкото си обкръжение, а ние ще се занимаваме с останалия свят".
Ние имаме интереси в Индийско-Тихоокеанския район. Смятаме, че станалото не съответства на интересите на ЕС в този район. Особено във връзка с отношенията с Китай. Затова мисля, че в момента сме длъжни заедно да помислим как по-добре да гарантираме сигурността си.
Бързото оттегляне на САЩ от Афганистан без реално консултиране с европейците илюстрира по същия начин необходимостта Европа да вземе в ръце собствената си сигурност и интереси.
Разбира се, в никакъв случай това не означава, че се отдалечаваме от трансатлантическия съюз. Нямаме никакво намерение да се откажем от ангажиментите си в НАТО. Напротив. Това не е проблем, засягащ единствено французите. Смятаме, че трябва да се реформират трансатлантическите отношения така, че да отговарят на новите цели и предизвикателства. Нужни са повече усилия от европейска страна за евроатлантическата сигурност. Както и повече усилия от американска страна за консултиране и отчитане интересите на европейските съюзници.
Говорите за мултилатерализъм, но напоследък се използва все по-често друг термин - минилатерализъм, т.е. създаване на компактни коалиции за постигане на конкретна цел. Едни по-гъвкави и бързи решения спрямо относително статични структури като НАТО. Усещате ли подобна тенденция в света?
- Да, не може да се отрече, че има такава тенденция да се върви към подобни коалиции, създавани за някакъв период от време и не много добре структурирани. В никакъв случай това не бива да застрашава по-трайни и дълбоки коалиции, създадени около по-дълбоки и сериозни цели. Веднага отбелязвам европейската солидарност и трансатлантическия съюз, който сам по себе си е част от стабилността на света.
Да, нека бъдем по-гъвкави и бързи, да имаме капацитет да отговаряме на новите предизвикателства. Но и "Да" за основните ценности и доверието между съюзници, което да е нашият компас.
Безспорно начинът на обявяване на AUKUS дава начало на един нов период, но и вярвам, че от него ще излезем по-силни, с по-балансирано сътрудничество. Очакваме от САЩ да погледнат позитивно на раждането на една по-солидарна Европа. Смятам, че, от друга страна, самите европейци ще убедят себе си, че могат да са по-ефективни и способни партньори, че могат да присъстват по-ефективно на световната сцена.
От което ще имат полза и САЩ?
- Абсолютно. Убедени сме в това.
Посланик Флоранс Робин: Франция е за интегриране на Западните Балкани, но не в тази рамка
Да се върнем към Европа - за каква стратегическа автономност говорим, докато ЕС има проблем с върховенство на закона, свобода на пресата, корупция... Еврокомисията бе критикувана неотдавна в Европарламента, че прави твърде малко и твърде късно, включително в случая с България и санкционираните от САЩ по Глобалния закон "Магнитски". В крайна сметка това е разговор за двойни стандарти във външната политика. За обвинения, включително към Франция и семейството на европейските либерали, реформирано със значителната роля на президента Еманюел Макрон. Какво прави Франция, за да спрат тези обвинения?
- Връщаме се на началото на разговора ни. Много е сложно европейското ни семейство. Факт е, че в едно семейство трябва да се споделят общи цели и ценности и да се зачита суверенитетът на всеки негов член. Но всички събития и кризи, през които сега преминаваме, би трябвало да ни убедят, че трябва да вървим към по-голямо сближаване, по-бърза конвергенция, общи ценности, по-голяма интеграция, зачитаща историята и спецификите.
Самите народи ще дадат отговорите. При политическите структури реформирането ще стане по-бавно. Но хората стават все по-взискателни и в кризите настояват за важни реформи. В този смисъл вярвам в зрелостта на народите, макар че някои ръководители трудно чуват гласа на народа си, да вървят с него, да го поведат към повече сигурност, отговорност и благоденствие във всекидневието в крайна сметка.
Затова смятам мобилността за едно от най-важните измерения, потокът на хора и идеи. Всичко това прави така, че в един момент тази сила на демокрацията, на споделените ценности, ще помогне да се превъзмогнат трудностите и препятствията. И това ще се случи много по-бързо, отколкото политиците си мислят.
Идвам от сферата на образованието и това ме кара да смятам, че много често политиците забравят за силата на младите хора. Способността им да действат като цунами, помитащо бариерите.
Завиждам на оптимизма ви в една Европа, в която се говори за "пленени държави". Споделете в края на разговора някакво лично преживяване в тези странни две години от мандата ви в България. Нещо, което да вдъхне кураж на младите българи, искащи и борещи се за промяна.
- България се оказа прекрасна изненада за мен. Не познавах страната. Четох за нея в исторически книги, но там невинаги се говори за най-добрите моменти. А тук открих една изключително красиво място. Понеже идвам от страна с изключително разнообразна природа и география, веднага се почувствах на една вълна с прекрасното обкръжение в България.
Срещам се с много българи, разговарям с много млади хора - добре образовани, креативни, имащи едно-единствено желание - да дадат нещо от себе си, да направят така, че България да участва на възможно най-доброто ниво в бъдещето на Европа.
Българите понякога не съзнават достатъчно богатството не само на природата, но и на народа си.
Това ми вдъхва голямо доверие. Не достига само заключителният етап - преминаването от мечтите към тяхното осъществяване. Трябва българите да имат повече доверие в себе си. Да си позволят да вземат бъдещето си в ръце. Не сте сами. Цяла солидарна Европа е с вас.
Заглавието и акцентите в текста са на "Дневник".