Павлина Илиева, "Бъдеще за туризма": Всичко стана last minute, което е убийствено за един бизнес

Павлина Илиева, "Бъдеще за туризма": Всичко стана last minute, което е убийствено за един бизнес

Павлина Илиева, "Бъдеще за туризма": Всичко стана last minute, което е убийствено за един бизнес
За втора поредна година представителите на туристическия бранш полагат големи усилия да оцелеят в условията на пандемия, страхуващи се клиенти и налагани им ограничения вътре и извън страната. Много от тях още не са успели да си вземат предплатените пари на контрагенти, други още не са се разплатили с клиентите си. Има ли много фалити, в каква степен браншът възстанови дейността си, какво ще иска от новия министър на туризма - по тези и още теми разговаряме с Павлина Илиева, председател на обединението "Бъдеще за туризма" - най-новата, но и най-многобройната организация в бранша. Тя е и собственик на "Аполо".
  • Европа е затворена за българи, защото не са ваксинирани
  • Държавата гледа на бранша като на потенциални крадци от помощи
  • До април България трябва да въведе гаранционен фонд за изходящия туризъм
  • Министерството на външните работи не знае къде в чужбина има туристи
  • Туроператорите работят с под 20% от обемите си
Каква година изпращат туроператорите?
- Очаквахме я с оптимизъм, но знаехме, че ще е сложна и такава се оказа. През 2020 г. имахме между 82 и 93% спад в дейността, а фирма с 15% дейност е на практика изчезнала фирма. През 2021 г. имаше малко по-голямо движение, но в никакъв случай не можем да говорим за голяма крачка спрямо 2020 г. Обаче това си е феномен, защото ако питате някой американски експерт, той би казал, че нито една от тези фирми не би трябвало да е оцеляла в тези условия досега. Смея да кажа, че никой от занимаващите се с изходящ туризъм не си позволи да бъде безотговорен, като просто фалира, което бе най-лесният изход за всеки от нас и нямаше никой да ни обвини.
Тоест не се сбъдна прогнозата за фалити?
- Поне в нашата организация, където членуват 180 фирми, няма такива. А около 80% от всички успяха да се разплатят с клиентите. И могат да кажа, че говоря от името на бранша, защото за помощи кандидатстват около 600 фирми общо и една трета са наши членове.
Защо все още не всички са се разплатили с клиентите за предплатени пакети?
- Няма как при 10-15% работа да се възстановят тези пари. На много хора сме върнали сериозни суми, но бизнесът е ужасно притиснат.
За тази година какъв е обемът на работата спрямо преди пандемията?
- Това ще го изследваме след края на годината. По мои виждания ще имаме малък ръст, но наистина малък. Много популистко е в момента да се казва, че работим, при положение че има 5-6 чартъра. Те са напълнени от едва няколко големи туроператора, които успяват да реализират някакъв оборот, но средните и по-малките нямат никакъв шанс - или се превръщат в туристически агенти, като продават тези чартъри, или са в тотална стагнация. А те също имат пари да връщат на клиенти.
Колко пари още се дължат общо?
- Никой не събира такава информация, надявах се поне в НСИ да има, но се оказа, че микрофирмите нямат задължение да подават статистически данни. Затова искаме към бъдещия гаранционен фонд (който управляващите заявиха, че ще въведат, и който да покрива задълженията на клиенти в случай на фалит или кризи като пандемията - бел. авт.) да направим одитно звено за превенция на фонда и електронен регистър, в който ще се регистрират всички туристи, пътуващи зад граница.
Така Министерството на външните работи ще е наясно във всеки момент при криза къде има български граждани. Това е огромен проблем, за който никой не говори. Това ще искаме да направим с новия министър, а на държавно ниво трябва да бъде изработен стратегически план за действие в извънредна ситуация.
Все пак за толкова време защо не е изчистен този дълг към клиентите - било чрез замяна на екскурзии или друго?
- Предложили сме всички варианти, като тук трябва да се каже, че ваучерът за пътуване не съществува в правния мир и в този смисъл е оборим в съда. Не падат само тези, които са оформени като споразумение с клиента.
Друг възможен вариант бе алтернативна екскурзия срещу платените пари. Но искам да ви разкажа за един такъв случай. Наш турист се записва през декември 2019 г. за екскурзия в Египет през втората половина на март, която не се състоя. Тогава си представяхме, че до 2 месеца всичко ще приключи, и му предложихме есенната програма. Избра дата през ноември, но тогава Министерството на здравеопазването обяви, че несъществените пътувания няма да се изпълнят. Клиентът е упорит и се записа за март 2021 г. И отново цялата бумащина, фактури, сторниране и пр. прехвърлихме за март. Но тогава за 2 дати бе забранено пътуването в Африка и клиентът попадна в тях. Тогава избра да смени дестинацията с Тунис през юни, което обаче струваше 900 лв. при платени от него за Египет 1500 лв. Каза, че разликата от 600 лв. ще ползва през лятото в България. Направихме пакет за 350 лв. и останаха още 250 лв., които успяхме да му върнем сега през септември, когато бяхме одобрени за държавна помощ.
Хората не могат да си ползват парите, защото Европа е в голяма степен затворена заради капана на светофарната си уредба, а ниската ваксинация на българите е утежняващо обстоятелство за този процес. От друга страна, в конкретния пример той ми е дал пари за Египет и аз съм предплатила услуги там, но той иска да отиде в Тунис и аз вадя свои пари, за да платя за Тунис, а аз нямам безкрайни възможности за това. И се надявам да запиша друг за Египет, за да ползва платените там вече пари. И този пример е един добър вариант, в който клиентът не е вдигал скандали и не е искал да му върнем парите веднага.
Тук е мястото да кажа, че за неваксинираните в Европа има много ограничения, а при българите те са едва 20% и колко от тези 20% могат да пътуват, за да правим ние бизнес?
В същото време има доста хора, които се ваксинираха точно заради пътуванията, но ето неотдавна няколко страни - Италия, Гърция и др., въведоха и тест в допълнение на ваксината. И тези, които са го направили, за да не харчат за тестове, се чувстват излъгани. Но по-страшното е за неваксинираните - те ще направят тест, но от тях се иска и карантина в някои страни. Тоест ние оставаме да работим само с ваксинирани, което реално ни ограничава дейността до тези ниски нива 10-15%, защото ваксинираните в България са 26%. Така българите сега могат да пътуват само на няколко места в промеждутъците на вълните - Тунис, Египет, Занзибар, Доминикана, Малдиви, Йордания, и като се пътува там, се вижда, че западните туристи ги няма, на място са тези от Източна Европа.
А успяха ли туроператорите да си използват парите, предплатени преди началото на пандемията за самолетни полети, хотели и пр. в чужбина?
- Не. Ще дам пример със себе си - в Европа работим с круизни компании, имам много пари, вложени в тях, но те реално не работят или пускат много плахи маршрути. Надяваме се поне 2023 г. да започнат, но на мен там са ми парите. Пуснаха кораб това лято, който бе само в Средиземноморието и само за италианци. Но искат вече и пътниците да са ваксинирани, освен това спира в няколко европейски държави и светофарната уредба веднага влияе на пътниците дали могат да слязат на сушата.
Другото, което много пречи на бранша в България, е внезапното въвеждане на мерки. Чартърът тръгва преди издаването на заповед, която предвижда същите туристи като се върнат да остават 10 дни под карантина или да си направят тест за 70 евро на човек, преди да тръгнат обратно за България. При цяло семейство, тръгнало на ваканция, сумата е значителна. Най-добрият вариант бе, когато се предвиждаше при кацане до 24 часа да се прави PCR тест, чрез който ви отпада карантината. Това бе отдушникът за пътуванията през лятото. Сега се иска тест в чужбина или оставаш под карантина.
Но как могат да са предвидими тези мерки за много време напред?
- Може здравните власти да ни дават 10 дни предвидимост, а те ги имат - има вече ваксини, има математици, които добре предвиждат развитието на заразата и могат да ни кажат, че към еди-коя си дата е възможно да има ограничения. Не искаме точна дата.
А ето в момента хората стоят и чакат и не знаят за Нова година дали да планират нещо. Аз ги съветвам да чакат, защото на 1-ва и 15-а дата Европа си обновява информацията. Всички сме на тръни, платили сме самолетни билети и хотели и ако някой каже, че затваряме пътуванията, ние сме на точка нула, на фаза "13 март", когато се въведе извънредното положение.
За къде са се записали за Нова година хората?
- Египет, Малдивите, Дубай, Доминикана и по-наблизо - Турция и Албания. И виждате, че няма европейска страна.
От изплатените помощи от държавата за бранша, освен че се забавиха много, каква е равносметката?
- Помощта от 61 млн. лв. от декември м.г. минаха през 3 различни схеми за раздаване, които бяха с различни ограничения и добрата идея доведе до лош резултат. Проблемът е, че може би има насадено мислене у държавата, че бизнесът е крадец и мошеник, а не данъкоплатец, и вероятно затова мерките не проработиха както бяха замислени.
Администрацията, опитвайки се да наложи ограничения, за да не може да се открадне по някакъв начин, прави ограничения за бизнес, който не разбира как функционира. Но не иска и да пита, затова се стигна и до протести от наша страна. Първите 10 млн. лв., платени по Коледа миналата година, бяха 1.08% от оборота на фирмите за 2019 г. И не можеше да се ползват за връщане на пари на клиенти, защото бяха за ликвидност.
Това стана възможно при второто раздаване през март. И това е причината да се борим да има гаранционен фонд като в повечето европейски страни, който да се задейства в подобни ситуации и клиентите да са спокойни. Вместо това преди години България въведе застраховката "Професионална отговорност" за туроператорите, която обаче покрива най-много 25% от оборота им, което не е защита на клиента - и от тук българският абсурд на въведената Европейска директива.
Проследихте ли преговорите за коалиция в частта за туризма?
- С четирима от преговарящите няколко дни преди това говорихме за проблемите, въпросът е, че единствено се прие създаването на гаранционния фонд, което наистина ще трябва да се случи, защото България е пред трета наказателна процедура, защото не са защитени парите на туристите. Но пак се избяга от фокуса, а трябва да се започне от нулата.
Всеки от тези 18 сегмента, които споменах, има собствен ад и трябва да започнем да излизаме от казана. Вярно, че табели в България няма или не са добри, но преди да говорим за тях, трябва първо браншът да оцелее - за екскурзоводите няма помощ, музеите бяха затворени, не можем да наваксаме с работа, защото продължителността на кризата е сериозна. Грантовите схеми трябва да продължат, но не да се дават на калпак, а само на хората, които наистина имат нужда.
В момента помощи се взимат и от хора, които нямат нужда от това, но ги взимат, защото е възможно. А нуждаещите се са спирани от административни ограничения. В момента тече процедура за 30 млн. лв., приета с актуализацията на бюджета, в която са допуснати хора от напълно различни бизнеси - туроператори, хотелиери, масажисти, фризьори, не се дефинира услугата "Туризъм" и влезе всичко, което го има на територията на един хотел. Хората, които правиха програмата, не са наясно с тези бизнеси.
Но и браншът говори противоречиви неща на министъра, независимо кой е той.
- Доколкото знам има 240 неправителствени организации в туризма, което е абсурдно. Законът за туризма позволява това. А ние, макар че имаме най-много членове и сме най-активни, не можем да сме сред тях, защото законът изисква да сме поне на 3 години.
Има хора, направили си организация със семейството - баба, дядо, внуче и тъщата, и след това могат да са НПО и да участват в поръчки. А ние сме господин никой. Освен това трябва да има изискване за минимум брой членове и също да не може една фирма да членува в много идентични браншови организации. Това е важно, за да останат наистина работещите НПО организации, изразяващи интереса на голяма част от бранша, а не да се говори от името на 10 фирми, които да членуват и в друга НПО, организация изразяваща противоположно мнение. Трябва да има регулация в нормативната база и осъзнаване на бизнеса, ако иска администрацията да работи правилно, трябва да й се подават правилните сигнали.
Новият министър на туризма как изглежда в очите на бранша?
- Имах няколко срещи с него, преди да стане министър, той бе доста активен като депутат в комисията по икономика и туризъм, така че имаме големи очаквания. В началото на годината предстои среща по проблемите на бранша.
Освен гаранционния фонд ще искаме и да има контролен орган на туризма в България. Сега сме изхвърлени към Комисията за защита на потребителите, на която изобщо не й е до нас. При оплакване на клиент правят формални проверки - дали в договора с него ги има изискваните по закон реквизити, и с това се приключва, а това не е контрол върху качеството на предоставената услуга. И понеже няма контрол, едва сега, като започна да се кандидатства за помощи, разбрахме, че има проблем - част от бранша осчетоводява разходите си опростено по решение на счетоводителя. При нас има ДДС на маржа и една фактура трябва да се осчетоводи веднъж за стандартното счетоводство и втори път заради ДДС, но някои счетоводители са си спестили тази работа. Така при реален оборот от 3-4 млн. лв. в графата е осчетоводено 50 хил. лв. и само за тях може да се получи помощ.
Освен това с контролния орган, действащ в страната, ще се ограничи до минимум сивият сектор, който в момента смело мога да кажа, че при автобусните пътувания е достигнал шеметните размери на 60%.
И това се случва заради липсата на контролно звено, както и на одитно звено към бъдещия гаранционен фонд. Одитното звено е да пази фонда от източване и на известен период да проверява всички туроператори.
Има много неща, които трябва да минат на контрол. Браншът не е настоявал за това, очаквал е, че администрацията трябва да води политика, ако това е било в 80-а година, сега не е така. Най-малкото администрацията не разбира бизнеса и начина на работа.
Какво планирате и прогнозирате като бизнес за 2022 г.?
- Честно казано, вече нищо не планираме, а само се надяваме да имаме 15 дни, в които да можем активно да работим. Пазарът се пренастрои много бързо към това, че всичко стана last minute (решение в последната минута - от англ.), което е убийствено за един бизнес. Не можех да повярвам, че програми, които струват 1500 - 2000 лв., ще бъдат разпродадени за 10-15 дни. Това в нормална обстановка се продаваше за 3 до 5 месеца напред, а сега самите клиенти са минали на друга скорост.
​​​​​​​Знаят, че или сега или не се знае кога. Друг е въпросът, че няма избор на дестинации. Вече втори сезон въртим Занзибар, за пръв път от 26 г. видях за тази дестинация да има 12 полета. Хората бяха като отвързани. Това едва ли ще се повтори.