Сузи Денисън, ЕСВП: "Автономна Европа" означава да не ни поставят пред свършен факт

Сузи Денисън, ЕСВП: "Автономна Европа" означава да не ни поставят пред свършен факт

Сузи Денисън, ЕСВП: "Автономна Европа" означава да не ни поставят пред свършен факт
Сузи Денисън ръководи програмата European Power на Европейския съвет за външна политика, анализираща как да се защитават интересите на Европа в света след пандемията, балансирането между "европейската автономност" и оформянето на международна система, основана на правила, а не на сила. Тя има опит в британското министерство на финансите и правозащитна дейност. Познанията ѝ са предимно в сферата на стратегията на ЕС в международните отношения и сигурността и как Европа би могла да бъде глобален фактор.
Добре дошли в България, г-жо Денисън. Какво ви доведе в София?
- Преди всичко, за да чуя как се отразява руската инвазия в Украйна на вашата страна и да участвам в дебат за това какво означава това за европейския проект. Както и да оценя за нашия проект Power Atlas как се променя балансът в различни сфери, в частност - при климатичните и енергийни политики. А точно те станаха особено актуални тези дни като европейски отговор на руската агресия, който все по-вероятно ще върви в посока разнообразяване на източниците, а не само да се намали зависимостта от Русия.
Много решения по повод кризата се взимат от двете страни на Атлантика, т.е. решенията като че ли не могат да бъдат само европейски? Действията на Вашингтон тласкат ЕС към това да предприема определени действия?
- Съгласна съм, че трансатлантическата колона ще остане абсолютно фундаментална за сигурността. Но и смятам, че малко преди и веднага след инвазията диалогът от двете страни на Атлантика се разви и стана по-съдържателен и прагматичен. Силата на пакетите от санкции е в това, че те не са само американски, а и че в тях участват европейци, австралийци и други съюзници. А това е една от погрешните сметки, които Владимир Путин си направи. Не е очаквал, че ще демонстрираме такова ниво на единство и реакция.
Рабира се, САЩ ни тласкат да правим още крачки, в енергетиката включително. В някакъв смисъл, за американците е по-лесно да действат, защото имат широк избор, на енергоизточниците си, например. Но пък от Европа идват предложения за сигурността като полската идея за самолетите МиГ-29. В този смисъл в трансатлантическите отношения става дума за промяна на баланса, в значителна част, защото САЩ действат решително.
В България известно време случващото се в Украйна бе наричано ту война,ту специална военна операция... Вие как г оопределяте?
- Руското нападение е категорично неоправдана и без приемливи аргументи атака, инвазия без да е предизвикана от някаква заплаха за Русия. Това е и атака срещу европейската система, опит да се промени балансът на силите на прага на Европейския съюз.
Смятам, че в някакъв смисъл е отговор на растящото чувство за идентичност, което украинците изпитват към европейския проект. Това дестабилизира начина, по който Путин възприема света. Украйна заплашва мирогледа му, но никога не е заплашвала сигурността на Русия.
Сузи Денисън, ЕСВП: "Автономна Европа" означава да не ни поставят пред свършен факт
Не всичко в Украйна е "цветя и рози". Там имат проблеми с корупия, националисти...
- Безспорно е така. Затова е толкова голямо предизвикателството към ЕС да отговори на кандидатурата на Украйна за членство по такъв начин, че да интегрира страната. Имаме десетки хиляди страници съюзно законодателство, което трябва да се приеме и прилага, Маастрихтски критерии, стандарти за върховенство на правото и демократичност... Украйна е далеч от покриването на тези критерии.
Но руската инвазия е преминаване към нов и важен момент за евроинтеграцията. Вероятно лидерите на ЕС трябва да измислят някакъв обтекаем модел, да предложат перспектива за бъдещо членство в комбинация със защита на възможността тези страни един ден да влязат в ЕС. Иначе те завинаги ще са блокирани в сива неутрална зона, в която няма да могат да кандидатстват за ЕС и НАТО от страх да не дестабилизират отношенията между Русия и Запада. От друга страна, те нямат защитата на двете страни. Дори в момента да спре войната, Украйна ще остане в рискова ситуация за следваща инвазия, когато Путин реши да се възполва.
С какво Европа ви изненада в реакцията си?
- Имаше доста изненади в първите две седмици. Фундаментални промени, започнали от драстичния завой във външната политика на Германия - да изпрати оръжие и да подкрепи първата военна помощ на ЕС, да наруши десетилетни табута. Дания е пред референдум за включване в европейско сътрудничество по сигурността... Навсякъде в Европа преизчисляват ползите от такова сътрудничество.
Другата голяма промяна е да се сглобява европейска политика по сигурността на такова високо ниво. От години си говорим за PESCO (сътрудничество за колективни поръчки на няколко държави в сигурността - бел.ред.), за европейски суверенитет, но за една нощ се премина към действия.
Тъжното е, че гражданите са подкрепяли подобна посока още по-рано, отколкото допускаха самите политици. Хората искат такова сътрудничество, включително когато не приемат Русия за заплаха. Политиците погрешно са разчитали сигналите. Това, което видяхме през първите две седмици в полза на т.нар европейска автономност - вкл. в икономическата сфера и възможността за налагане на санкции, е голяма крачка напред.
Чухме през последните дни лидери на ЕС, вкл. Жозеп Борел, да говорят за превръщането на Европа в геополитически фактор. Според мен, за да си такъв фактър, трябва да предотвратяваш подобни кризи, а не само да реагираш на тях. Това е, което трябва да изграждаме в месеците напред - способност устойчиво да поддържаме това сътрудничество и общи действия.
- Нарекохте в свой коментар "трагедия в трагедията" това разминаване между политиците и очакванията на хората. Всъщност, вие критикувате елитите в Европа. Нов доклад на ЕСВП също показа, че повечето европейци не вярват, че гласът им се чува от техните правителства. Как ще отговорите на парадокса, че обикновените хора очакват повече активност от ЕС, но решенията в съюза се взимат от... политиците и правителствата, на които тези европейци не вярват?
- Съгласна съм. Това има дълбоки корени, но особено след 2016 г. и Брекзит европейските лидери са уплашени от спектъра националистически политики в ЕС. Опасяват се, че ако прекалят с европейската интеграция, обществото ще оттегли подкрепата си за европейския проект. В действителност сега виждаме, че не е така. Европейците очакват от ЕС да отговаря на проблемите, които ги тревожат, че съюзът може да издържа на кризи като пандемията, климатичните промени... Искат лидерите им да си сътрудничат на континентално ниво за по-добра защита в този иначе силно обвързан свят.
Това е особено интересно в контекста на френските президентски избори на 10 април. Дори кандидатите на крайната десница нямат антиевропейска платформа, не чуваме повече за Frexit. Никой не говори за "по-малко Европа", говори се за реформиране на Европа за една "по-добра Европа". И тук е предизвикателството на проевропейски лидери като президента Еманюел Макрон - да направят разграничение от визията за националистите, като обясняват че са за "по-добра" интегрирана и автономна Европа, а не за един по-малък европейски проект.
Сузи Денисън, ЕСВП: "Автономна Европа" означава да не ни поставят пред свършен факт
Може ли вече да се каже, че "Европа на нациите" е път без изход?
- Мисля, че в кризата, предизвикана от Русия, наблюдаваме точно това. Националните правителства признават, че сами не могат да се изправят срещу Путин, но колективната сила на ЕС като икономически блок в санкциите е реакция, която руският президент едва ли е очаквал и ще си плати заради ефекта върху руската икономика. Това е икономическа война, в която един проект за мир, какъвто е ЕС, участва, благодарение сътрудничеството на всичките си членове.
Кризата уплаши, но и мотивира националните правителства за колективни действия. 
И все пак европейският проект си има свои граници за действие, вижте енергийната зависимост от Русия и как реагират отделни страни, вкл. България. Пропиляхме ли последните десетина години, за да намалим тази зависимост, за да преместим тази "червена линия"? Какво да се направи сега, да говорим за "зеления" преход като въпрос не на климатични политики, а на национална сигурност?
- Да, така трябва да говорим. Изостанахме в разнообразяването на енергийните източници. Предложението на Европейската комисия RePowerEU от 8 март има силен елемент не само за скъсване с вноса от Русия, но и за развиване на европейски енергоизточници, при което да не сме зависими от други места по света.
От няколко години е ясно, че енергийната сигурност - като част от националната сигурност и това кои ще са доставчиците - изисква доста по-ясно да се осъзнава в какво сме зависими. При раздялата с изкопаемите горива имаме капацитет, който още не е напълно използван (особено при енергията от ветроцентрали), но винаги ще сме зависими от внос не само на енергия, но и на суровини и компоненти, нужни за "зелените" технологии а нашия възобновяем сектор.
Това е разговор и за конкуренцията с Китай. Трябва да разберем, че "зелените" технологии са вече фундаментални услуги, ако искаме да се разделим с въглеродните източници. Литият и редките материали по света са събрани в шепа страни в Африка и Китай вече е там. Обърнахте ли внимание кои държави се въздържаха с Китай за осъждането от Общото събрание на ООН на руската агресия?
Това най-малкото показа, че още не използваме дипломатическия си потенциал, за да си гарантираме енергийна сигурност. "Климатичната дипломация" е все по-важен елемент от това как трябва да работим за енергийната си сигурност. Не можем да си позволим повече да догонваме събитията, както се случи с Русия.
Президентът Макрон обича да говори за "европейски суверенитет" и автономност. А вие какво разбирате под това?
- Да повторя, че в енергетиката никога няма да постигнем пълна автономност. Затова аз бих казала, че тази самостоятелност, за която говорим, е способността ни да правим избори в един свързан и конкуриращ се свят. Да преценяваме кое е най подходящо и си струва за нас. В този смисъл Европа още не е суверенна.
В последните седмици ни бяха отнети цял набор от възможности да избираме. Ограничени сме в това какви санкции можем да си позволим да наложим. Трябва да решим този проблем, да имаме повече свобода на избора. Това е и дефиницията Европа да може да действа геополитически в света.