Петър Стоянович: Националният празник е знаков въпрос, да не го обвързваме с ежедневна политика

Петър Стоянович: Националният празник е знаков въпрос, да не го обвързваме с ежедневна политика

Петър Стоянович: Националният празник е знаков въпрос, да не го обвързваме с ежедневна политика

    • Не само подходяща дата да намерим, и консенсус трябва да постигнем, ако решим да променим националния празник.
    • 24 май е реална алтернатива, така ще извадим националния празник на ново, духовно ниво, уникално в световен мащаб.
    • Коминтерновските клишета в историята се разпадат трудно, защото облъчваха три поколения, но завесата все пак се вдига, макар и бавно.
    • Между двете световни войни България е имала международна политика от майсторски ранг, достойна да бъде изучавана в университетите.
Всяка година тържествата за Трети март са съпътствани от обществени спорове дали датата е най-подходящата за национален празник. А тази година в дните след празника на светите братя Кирил и Методий - 24 май, политическа партия ГЕРБ внезапно яхна вълната на обществените вълнения и поиска 24 май да стане за национален празник, без да обясни защо през годините на своето управление не го е предложила, когато е имала и мнозинство да го осъществи.
Трети март беше обявен за национален празник без обществен дебат, с указ на председателя на Държавния съвет Петър Младенов от 27 февруари 1990 г. и с решение на последното комунистическо Народно събрание от 5 март 1990 г. Така поколения българи израснаха и израстват с един лозунг всяка година на националния празник - тържествено изказване на благодарност и признателност към друга държава, други народи и армии за постигане на вековната мечта за свободна и независима българска държава.
Преди отново да решават политиците, "Дневник" отвори темата за дискусия и започна с експертите, които най-добре познават историческите събития. Първо се обърнахме с въпроси към историци от БАН, Софийския университет "Св. Климент Охридски", Великотърновския университет "Св. Кирил и Методий" и други научни институти. Разговорите с доц. Пламен Божинов от Института за исторически изследвания при БАН и с проф. Милко Палангурски от Великотърновския университет "Св. Кирил и Методий" можете да прочетете тук и тук, с доц. Стефан Дечев и проф. Петко Ст. Петков - тук и тук.
Днес представяме разговора с проф. Петър Стоянович, историк в БАН. Заглавието и акцентите са на "Дневник".
Темата за националния празник очевидно занимава обществото, щом като всяка година става повод за спорове и разделение - намирате ли за основателни тези обществени вълнения?
- Народната душа е като вятъра, вее се спрямо сезона и посоката. Основание за подобно вълнение има, лошото е, че досега дебатът винаги е бил конюнктурен и най-вече цикличен - като повечето български страсти. Постоянството ни е слаба страна и изхождайки от това, смятам, че нямаме особен повод за надежда.
Направете си сметка - щом по толкова важен въпрос като националния празник сме така циклично-повърхностни, какво остава за малките теми? Страстта ни е до пладне, привечер вече друго ни тресе. Повърхностни сме, затова и политиците ни са еднодневки.
Миналата седмица - след Деня на Св. св. Кирил и Методий, партия ГЕРБ внезапно актуализира темата, като предложи 24 май да стане национален празник. Каква е оценката ви за такъв внезапен жест и как би следвало да се постъпи?
- Идеята е интересна - питам се защо не го направиха и наложиха по време на дългогодишното мнозинство, което имаха? Но това е традиция - да не би СДС на времето да проведе ефективна лустрация...
Обвързването на такъв знаков въпрос като националния празник с ежедневната политика е неправилно. Разговорът трябва да е по-хладен, аргументиран и да отразява някакво цивилизационно мнозинство в държавата. Опции има няколко, нека най-сетне да ги сложим на масата и да видим. Моите почитаеми колеги Палангурски, Петко Петков и Веселин Янчев вече работят по нещо подобно и аз съм убеден, че Българската академия на науките, която представлявам, също ще вземе активна роля като най-стара и авторитетна българска научна институция.
Най-често се обсъждат за подходящи събития Съединението на Княжество България с Източна Румелия (6 септември 1885), обявяването на Независимостта (22 септември 1908), Празникът на Св. св. Кирил и Методий 24 май, има и мнение да си остане сегашният национален празник 3 март. Вие кои дати от българската история смятате за подходящи да бъдат обсъдени за национален празник?
- Трети март стана национален празник в година, в която бившата комунистическа партия все още имаше думата в България. Тя нямаше как да наложи друга дата, защото за половин век знаем какво пишеше в червените учебници за Съединението, за Независимостта и за техните водачи (князе, политици, военни). Беше логично да подмени в някаква степен 9 септември с 3 март - без да слагам знак за равенство, разбира се.
Според мен изборът е бил такъв и защото от възможните дати БКП-БСП можеше в бъдеще да "контролира" само 3 март, през руската карта. Със 6 и 22 септември това щеше да й е истински трудно.
Иска ми се да опитаме да помислим прагматично: не какво би могло да бъде избрано, а какво може да мине през парламентарен вот. Аз и поради лични пристрастия, и по семейна линия имам ясни връзки и симпатии към септемврийските дати. Но все повече се съмнявам, че те ще ни доведат до така лелеяния национален консенсус: нали все това гоним - помирителния консенсус, никога Пражката пролет или Унгарските събития. Сакън да не падне косъм от главите ни от палачите, нито от жертвите.
Та все повече ми изглежда и логично, и възможно да скалъпим някакво по-голямо мнозинство за национален празник около 24 май. Всъщност - ако въобще се стигне до сериозно парламентарно усилие - 24 май остава единствената сериозна алтернатива на 3 март. Така ще извадим националния празник на съвсем ново, духовно ниво, между другото и уникално в световен мащаб. Съществуващите държавни празници ще останат в календара на нацията и ще бъдат празнувани подобаващо.
И защо все пак не 3 март?
- Дебело подчертавам, 19 февруари/3 март е една от ключовите дати в новата ни история и за нас тази завоевателна война на Руската империя, водена с крайно недостатъчна логистика и със съмнителен стратегически талант, е освободителна. България се появява на картата благодарение на тази война. В нея са загинали хиляди войници от различни националности на руската армия, румънци и българи - с подвига на последните аз особено се гордея!
С времето въпросите и споровете около 3 март станаха повече от отговорите, които тази дата дава. Говоренето покрай нея не са думи нахалос, оставете патетиката.
Нека имаме предвид, че само допреди трийсетина години за Руско-турската война имаше официална държавно-партийна версия. Ненакърним иконопис! И огромна част от истината за дипломатическата й подготовка (тоест за нейната обреченост), за недалновидното командване и лошата екипировка (тоест за нейната нечовечност спрямо самите руски войници), за ролята на великите сили (тоест за изкуствено налаганите образи на "добрите" и "лошите") на практика бяха неизвестни на народа и липсваха в учебните програми.
Тъй като темата за 3 март се подновява сега във време на водена от Русия война, има ли опасност дискусията да бъде възприета като ненаучна и съобразена?
- Лошо е, че темата за 3 март отново се възобнови сега, в условията на война, и това даде хляб на едната страна да твърди, че дискусията е конюнктурна, тоест я лишава от нужната дълбочина.
Но ние като общество сме принудени да вземем някакво отношение към промяна, ако не искаме всяка година на Шипка българи да застават срещу българи.
От разговорите с историци научавам, че в повечето държави националният празник е свързан с независимостта им. Защо в България този ден - 22 септември 1908 г., е не само пренебрегван, но допреди 20-30 години българите масово дори не знаеха за него?
- Практики из света различни. Дайте да мислим национално и да вземем българско решение.
Колкото до Независимостта, нейната почти апокрифност през десетилетията на комунизма беше плод на целенасочени усилия на системата. Уви, днес е трудно да се навакса знанието за това епохално дело на нашите предци, но мисля, че вървим в правилната посока.
Защо толкова трудно се разпадат коминтерновските и другите партийно-партизански клишета за личностите и събитията в българската история? Как се съчетава например устойчивото близо век клише за лошите царе и добрия народ и същевременно да се проповядва гордост с българската история, която някой иска даже да я присвои?
- Коминтерновското се разпада трудно, защото беше част от държавната образователна и всякаква политика, наложена върху две цели поколения и силно облъчила третото. Ние бързаме да говорим за 1990 г. като за начало на промените, а това далеч не е така. Имаше отделни инициативи и стъпки, но реалната промяна започна много по-късно.
У нас декомунизация практически никога не е имало. Тук Западът и Америка имат своята огромна вина, защото след падането на Берлинската стена не посмяха да отрекат и накажат комунизма, както го направиха с нацизма, а те са две страни на една и съща монета.
Кажете ми какво значение има, че българският парламент обяви през 2000 г. с цял закон комунистическия режим за престъпен, след като това остана справедлива, но формална декларация? Тогавашният лидер на БСП казваше, че този закон цели "реабилитация на фашисткия режим до 1944 г.", а днешната й председателка носи цветя на "Братската могила", на къщата на Живков и на паметника на Цола Драгойчева и Пенчо Кубадински?
Правителството на Демократическата партия, оглавявано от Александър Малинов, което с княз Фердинанд на 22 септември 1908 г. провъзгласява независимостта на България. От ляво на дясно: Андрей Ляпчев, министър на търговията и земеделието, ген. Данаил Николаев - на отбраната, Никола Мушанов - на просвещението, в центъра седнал премиерът Малинов (който е и министър на обществените сгради, пътищата и съобщенията), д-р Тодор Кръстев - на правосъдието, ген. Стефан Паприков - на външните работи, Иван Салабашев - на финансите, Михаил Такев - МВР.
Правителството на Демократическата партия, оглавявано от Александър Малинов, което с княз Фердинанд на 22 септември 1908 г. провъзгласява независимостта на България. От ляво на дясно: Андрей Ляпчев, министър на търговията и земеделието, ген. Данаил Николаев - на отбраната, Никола Мушанов - на просвещението, в центъра седнал премиерът Малинов (който е и министър на обществените сгради, пътищата и съобщенията), д-р Тодор Кръстев - на правосъдието, ген. Стефан Паприков - на външните работи, Иван Салабашев - на финансите, Михаил Такев - МВР.
Цар Фердинанд ли е причината да не бъде празнуван по достойнство денят на Независимостта, тъй като ще се наложи да се отбелязват качествата му на патриот, визионер и дипломат, а той трябва да бъде елиминиран по дефиниция от светлите страници на историята?
- Е, това е много дълъг разговор. Не е само царят... Да не би комунистите да признаваха заслугите на Малинов, Паприков, Николаев (вижте снимката - бел. ред.). Преди това на Стефан Стамболов и д-р Константин Стоилов, на Димитър Петков... След периода - на цар Борис, на Андрей Ляпчев, на Георги Кьосеиванов... Че между двете световни войни (и особено към края на периода) битата, ограбена, малка България има една международна политика от майсторски ранг, която е достойна да бъде изучавана в университетите.
Какво мислите за "само черните" и "само белите" портрети на историческите личности?
- Мисля като за черно и бяло. Траурни портрети - без цвят, подтекст, полусянка и фантазия. Черно-бялото не е историческа наука, а пропаганда. Прилича на платен опит за временно запушване на отворила се дупка във времето. В историята няма само ангели или само демони.
Ако читателите и особено учениците знаеха колко много и понякога дълбоки страсти, падения и зависимости са имали стотици именити лица, свят ще им се извие, затова вероятно учебниците им го спестяват.
Но едно е задължително: като общество и като граждани трябва да сме наясно кой в края на краищата е престъпник, тиранин, садист, фанатик и кой просто е станал моментен вероотстъпник, попаднал е в слабост, пречупил се е, положителното у него не е успяло да пребори демоните. На всички тях дължим обективност и убедено искрена оценка. Но към първите трябва да сме точно толкова безкомпромисни и последователни, колкото опрощаващи и нюансирани към другите. Именно защото между черното и бялото има една прекрасна палитра, пълна с истински хора, живи и покойни.
Оптимист ли сте, че българската историография ще постигне истината и ще успее да я предаде на по-широките кръгове българи, на новите поколения?
- Ще ви учудя, като кажа, че в края на краищата аз съм оптимист по отношение на бавното, но сигурно отваряне на завесата. Никой и никъде не може да се скрие от истината. Един ден тя идва свише и иска да се разплати сметката.
Всеки е свободен да я нарича както поиска: обстоятелства, съдба, Бог, случайност, късмет - поне можем да воюваме за свободата да изберем пред какъв олтар да се изправим срещу последната истина. Ако всеки от нас според силите си премахне по един камък от грамадата, която затрупва историята ни, скоро ще започнем да проглеждаме и с двете очи, а не да се въртим в кръг еднооки.
Петър Стоянович (род. 1967, София) завършва история с докторат във Виена. Сред водещите историци е по нова българска история, специализиран в история на Третото българско царство и династията. Министър на културата (2013-2014). Доктор на историческите науки. Професор в БАН. Автор на десетки статии и студии, както и на монографиите:
• Между Дунав и Нева. Княз Фердинанд I Български в очите на австро-унгарската дипломация 1894-1898. С., ЛиК: 1999;
• Известният непознат. Иван Стоянович - Аджелето (1862-1947). С., Сиела: 2012;
• Междуцарствието, кризата и битката за българския трон (1886- 1887): солисти и статисти - от Батенберг до Кобург - с поглед върху медийното им отразяване. С., Захари Стоянов: 2017;
• Пътят към София. Произход, образование и мотивация на принц Фердинанд Сакс-Кобургски и Готски за мисията в България. Велико Търново, Фабер: 2021.
• Преди месеци в Австрия излезе от печат първото цялостно издание на немски език за управлението на цар Фердинанд до Балканските войни: Zar Ferdinand I. (geb. Prinz von Sachsen-Coburg und Gotha): Seine Herkunft, Bildung, Motivation und der Aufbau des modernen Bulgariens 1861 - 1887 - 1912. Wien, LIT Verlag: 2021.
• През лятото читателите могат да очакват монументалния му труд за европеизацията на България в края на XIX век.