Сценаристът на Only Murders In The Building: Трябва да се надсмиваме над сериозните неща

|
От 14 юни видеострийминг услугата Disney+ официално е достъпна за българските абонати. Едно от хитовите заглавия, които предлага платформата, е Only Murders In The Building, част от развлекателното съдържание на Star. Първият сезон на продукцията е наличен в Disney+ със старта ѝ в България.
Комедийният сериал е създаден от Стив Мартин, Дан Фогелман и Джон Хофман и разказва за срещата между трима непознати съседи (Стив Мартин, Мартин Шорт и Селена Гомес), които споделят обща страст към популярен подкаст за разследване на истински престъпления. Но внезапно самите те се оказват въвлечени в епицентъра на едно такова. В луксозната им жилищна сграда Upper West Side се случва мистериозна смърт, за която триото подозира, че е убийство, и използва "опита" си от общото хоби, за да го разследва.
Първият сезон на сериала се оказа изключително успешен, а "Дневник" получи възможност да зададе няколко въпроса на един от създателите му - продуцентът и сценарист Джон Хофман, който разказа как се работи едновременно с няколко звезди от различни поколения, както и дали вторият сезон на Only Murders In The Building ще бъде толкова заплетен и забавен, колкото и първия.

Криминална мистерия и комедия не са точно най-близките филмови жанрове. Как успяхте толкова умело и органично да ги съчетаете?
- Точно това беше предизвикателството. Страшно ми помогна човекът, който ми даде тази идея в началото - Стив Мартин. Самият той много обича и двете - и мистерията, а в същото време е гений в комедията. Така че аз бях силно заинтригуван от това, което той ми предложи, и ме отвори много като сценарист, чрез разбирането на типа комедия, която най-много харесвам - комедия на човешкото. Онази, която ни свързва като хора. Която като споделяме помежду си, понякога чувстваме като неуместна - например като се смеем в църквата. Или когато се надсмиваме над много сериозни неща. Когато сме толкова шокирани, че правим неща, които са глупави.
Подобни моменти постоянно се случват около нас, те са много човешки, така че да се създава разказ по тях означава да пишем за истината и за съчувствието. За много силни личности - това трио, с което разполагаме в поредицата - и всеки от тях си има своята перспектива. И тримата започват в началото с идеята за човешки взаимоотношения, които искат да завържат, така че върху основата на мистерията и престъплението, и убийството, и тъгата, се оформя и другият план - на смеха. Защото вече си се отворил емоционално и по някакъв начин си се свързал с героите и когато бъдеш провокиран от тях, ти е смешно, въпреки че е по начин, по който не би трябвало да ти е.
Основният чар на сериала не е просто звездният му състав, а това, че всички видимо се забавляват, докато снимат епизодите. Наистина ли всичко се случваше толкова гладко, както изглежда, или все пак имаше известен сблъсък на звездни характери?
- Голяма част от настроението е в сценария. Докато го пишех, се надявах, че той ще накара всички тези невероятно известни и талантливи хора да са доволни, така че в момента, в който те се запознаят с него, да кажат - о, харесва ни много! И когато това наистина се случи, те започнаха да работят по него по техния си естествен начин. Селена, Мартин и Стив са професионалисти и се уважават един друг страшно много. И сами наложиха един тон по време на снимките, който беше толкова приятелски, че фактически нямаше начин да работят един с друг, без да се забавляват.

Аз казах на всички още в началото на продукцията - ще сме пълни идиоти, ако не се забавляваме, докато снимаме този сериал. Така се и получи. И всичките тези звезди искаха страшно много да идват на снимачната площадка в разгара на пандемията, когато никой не искаше да излиза от къщи, да идват на работа - това беше толкова вълнуващо за мен! Беше доказателство, че поредицата си струва, щом тези трима актьори, с които всички толкова желаят да работят, в момента, в който идваха на терен, показваха изключително високо ниво на игра. Така че това беше една осъществена мечта. И, разбира се, беше предизвикателство, заради времето, в което го правехме.
Бързо открихме къде точно трябва да се позиционираме в това толкова сложно за света време, че сме късметлии да бъдем в ситуацията, в която бяхме. Имахме цял куп от предохранителни мерки, протоколи за тестване и всичко останало. И беше изключително предизвикателство да правим комедия точно през това време - в един момент ти става адски смешно, а ти си с маска и с плексигласов шлем отгоре и се чудиш по какъв начин точно да се засмееш.
Цялата работа беше като ходене по въже - знаехме, че трябва да преминем през всичко това, и стискахме палци всичко да бъде наред и да успеем да доведем докрай това начинание.
И като говорим за цялата тази връзка между актьорите по време на снимките, с кое поколение звезди се работи по-лесно в подобна продукция - с младото или с по-старото?
- Това е много хубав въпрос. Харесвам и двете поколения толкова много и се чувствам свързан и с двете. Знам, че звучи налудничаво, но аз така или иначе стоя някак между тях. Ужасно много обичам, когато Селена идва при мен с някакви идеи. Приемам ги до една. И тя винаги страшно много помага с това, че е по-свежа и модерна.
Странно е, но в това шоу хем имаме изключително младежка настройка, хем в същото време проявяваме стар, мъдър дух - и двете са в перфектна комбинация. Затова мисля, че всеки човек може да се почувства свързан с поредицата.

Във втори сезон ще видите една сцена със Селена, която се отнася до това разделение на поколенията, която мисля, че ще ви изненада и се надявам, че ще ви достави удоволствие и ще ви накара да се смеете всеки път в който я гледате.
Доста мистерии от първия сезон останаха неразгадани, което обещава не по-малко интересен втори. Още от същото ли да очакваме в него, или ще ни изненадате с някаква съвсем нова посока?
- По малко и от двете. На мен много ми харесва това - първи сезон завършва с напрегнат и отворен край, така че няма как да отидем някъде много встрани от него. Трябва да останем в същата линия, така че всичко да изглежда познато, както и в същия времеви поток, поне на първо време. Но след това отново разтърсваме историята. С изненадващ епизод, който ви кара да кажете: "О! Чакайте малко, какво стана?" На мен много ми харесва да правя това. И мисля, че историята сега ни позволява шоуто да поеме в посока, за която не подозирахме, докато правехме първи сезон, когато все още не знаехме как публиката ще реагира на сериала.
Фактът, че зрителите вече познават шоуто ни помага да взимаме по-лесно решения какво ще последва нататък в историята, например как да направим цял епизод, в който героите не говорят, какъвто има в първи сезон. Знаем как да постигнем това, без нещата да изглеждат нагласени или евтини, чрез поддържане на самия разказ. Това е много вълнуващо за мен като сценарист. И ни позволява да не се налага да обясняваме сюжета твърде много на зрителите, защото те вече знаят доста.
В привидно лекия криминален сюжет прозира и немалка степен на сатира към модерното общество. Отчуждаването на индивида в рамките на една общност, самотата, разривът между поколенията, стремежът към фалшиви идеали. Било ли ви е цел да ги осмеете, или те някак неизбежно се вплитат във всяка съвременна история?
- О, много харесвам този въпрос! В него се крие една от любимите ми части на това, което успяхме да постигнем. Да плуваме именно в тези по-дълбоки води на сценарния разказ на шоуто. Защото то дава поводи за смях, но също и много поводи за сериозен размисъл.
В сериала всички герои са въвлечени в болезнените теми на съвремието. И доколкото сме ги поставили вътре в тях, фактически имаме възможност да помогнем на някого. Този импулс за създаване на човешки взаимоотношения, който е основна нишка в историята ни, е изумителен. Ние го виждаме всеки ден в нашия свят.
А обратната страна на нещата е, че в случая разказваме историята под формата на подкаст на нашето трио. Те сами я разказват отвътре, докато тя се случва, така че гледната им точка може и да не е правилната.
Това е смешно, но мисля, че точно цялостният поглед към личните ни интереси в нашия свят днес, донесоха едновременно развръзката и големия успех на първи сезон. И в крайна сметка героите навлязоха толкова надълбоко в престъпленията, които разследват, че сега в новия сезон се оказват заподозрени за ново убийство и самите те са обекти на нов подкаст от техния ментор. Така че когато други хора ми казват, че до някаква степен шоуто отразява света ни като цяло, аз изключително много се радвам да го чуя.

Тримата главни герои - Селена Гомес, Стив Мартин и Мартин Шорт, са и изпълнителни продуценти на сериала. Месеха ли се в процеса на снимане, или изпълняваха задачите си дисциплинирано, като редови актьори?
- Те добавиха толкова много към продукцията! И наистина са прекрасни и всеотдайни професионалисти. Изпълняваха безропотно всичко, което се искаше от тях, а когато имаха идея, или някаква друга гледна точка към ролята си, не казваха: "Това не е добре за моя герой!" и да започнат да спорят, а просто го обсъждахме - това винаги е най-добрият начин. И на мен това ми харесваше. Трябва да съм луд, за да не приема съвет от тези трима актьори. Те имат толкова много опит.
Всички те добавяха от себе си към истинността на героите си, което първоначално не съм очаквал. Това е основното нещо, което се случваше с тях като изпълнителни продуценти, проверяваха фактите за техния персонаж, за тяхното поколение и за историята на героите им. Сега, след като вече заснехме общо 20 епизода до края на втория сезон, те познават героите си по начин, по който може би дори аз не ги познавам. Така че много ценя обратната връзка от тях и идеите, които ми дават.
Симбиозата между тримата в поредицата е удивителна. На снимачната площадка ли изградиха тази силна връзка, или са имали и предишни колаборации?
- Това беше нещо, което не предвиждах. Не знаех как ще се получи. Нямах представа как тримата ще работят заедно. Мислех си, че когато зрителите за пръв път видят шоуто, ще си кажат: "Какво е това? Не разбираме как такава комбинация ще сработи въобще."
Когато ги събрахме за пръв път на снимачната площадка, те не се познаваха. Е, в сериала героите на Стив и Мартин всъщност се знаят от цяла вечност, и двамата са добре разработени комедийни машини, но когато дойде Селена Гомес, тя имаше свой собствен комедиен стил, собствена гледна точка, поколение, своя собствена чувствителност. И аз не можех да повярвам колко добре се стиковаха.
Също така беше прекрасно да ги гледаш да се опознават и извън това, което знаят един за друг от ролите си, и те много се харесаха, и работеха заедно по начин, който пред очите ми развиваше взаимоотношенията на персонажите им. Ако героите им във филма се познаваха от години, можеше да бъде различно, но след като те и в ролите си постепенно научаваха неща един за друг, това съвпадна съвсем точно със ситуацията на снимачната площадка.