Илия Вълков, АЕЖ: Автоцензурата при журналистите се появява, когато има силен натиск отвън

Асоциацията на европейските журналисти (АЕЖ) представи в понеделник, 17 октомври, шестото си поред проучване на свободата на словото в България. То се провежда на всеки две години и представлява анкета с различни въпроси, които се попълват от самите журналисти.
В изданието за 2022 г. са се включили 204 души. Основните изводи са, че сред работещите в медиите у нас се забелязва лек оптимизъм за състоянието на медийната среда и същевременно се открояват няколко тенденции, сред които, че се увеличава автоцензурата, както и че все повече обиди и заплахи към журналисти идват от социалните мрежи и форуми. За подобен натиск съобщават и журналисти, които твърдят, че са нападани заради позицията им спрямо войната в Украйна. Всеки десети споделя, че е бил е заплашван със съдебно дело, което е ръст с около 4% спрямо предходното изследване на АЕЖ. Почти всеки втори журналист посочва, че лично е бил обект на неправомерен натиск.
За резултатите от проучването "Дневник" разговаря с автора му доктор Илия Вълков, който е член на Управителния съвет на Асоциацията на европейските журналисти, заместник главен редактор на списание "Мениджър" и преподавател в Университета за национално и световно стопанство (УНСС).
Кое за вас е най-отличителното в отговорите на журналистите за 2022?
- Тази година има два нови индикатори. Освен въпроси, свързани с пандемията, за да видим отражението й върху работата на журналистите включихме и темата за войната в Украйна. Вижда се, че онези проблеми, които създаваха разделителни линии в редакциите и предизвикателства за журналистите, се пренесоха и развиха още повече с войната в Украйна. Вижда се, че има сериозно разделение вътре в отговорите при тези въпроси. Има сигнали, че журналисти са подлагани много често на тормоз по позиции, които имат те или тяхната медия по отношение на войната в Украйна.
Друг нов момент в тазгодишното изследване е, че имаше въпроси, които са свързани със съдебните дела срещу журналисти.
От отговорите се вижда, че всеки втори журналист е бил заплашван от съдебно преследване, а един от 10 директно е бил обект на такова съдебно преследване и е имал дела за клевета срещу него. |
Виждаме, че много сериозно и притеснително се засилва автоцензурата в редакциите.
Много журналисти, заради характера на работата вътре в самите медийни организации, често се самоограничават. Виждаме, че вътрешните форми на натиск много сериозно, все по-често присъстват чрез търговските отдели на медиите, които по един или друг начин влияят на редакционното съдържание. Виждаме и това, че политици и бизнес субекти почти поравно се явяват фактори на външен натиск.
Партийните централи и политиците са водещи в осъществяването на различни форми на натиск в медиите. |
Какви са причините за това, че нивото на автоцензура се увеличава?
- От една страна са икономическите и финансовите фактори. Участниците споделят, че през последните две години заради пандемията и намаляване на постъпленията в медиите много от журналистите са притеснени заради доходите си.
Те предпочитат, за да си спестяват главоболия, да се съобразяват с едни или други инструкции, които получават. Това не значи, че не си вършат работата. Остава впечатление, че много от журналистите са дръжки на микрофони и "мисирки", които изпълняват определени директиви. Това не е така. Автоцензурата се появява и за това да има някакво организационно спокойствие в редакциите.
Виждаме в анкетата, че сред водещите проводници на влияние са отговорните редактори, които много често сменят съдържанието. Издателите и собствениците на медии също имат роля в тези процеси.

Доклад: Български журналисти са все по-заплашени и се самоцензурират
Как може да се противостои на това? Освен заради икономическите фактори, дали може отвътре да се постигне подобрение?
- Трудно е да стане. Първо професията трябва да бъде по-добре платена и престижна. За съжаление тя загуби през последните години много сериозно обществено доверие и обществен капитал.
Видяхме издателски войни, сериозна политизация на медийната среда, които рефлектираха върху доверието към медиите и журналистите. Пазарът у нас не е особено голям и малки и бутикови медии, които се опитват да правят обективна и честна журналистика трудно оцеляват. Рекламните приходи не са особено големи и единственият шанс е оценката на техните читатели, слушатели и зрители на тези медии. Заради загубеното доверие те не са склонни да подпомагат тези медии, като заплащат за тях чрез месечни абонаменти или дарения. Единици са тези редакции, които що годе успяват да се самоиздържат по този начин.
Автоцензурата се появява в среда на много голям и сериозен натиск и не трябва да го подценяваме като явление. За да може да се преодолее тази тенденция, е необходимо журналистите да срещат по-голяма обществена подкрепа. |
Сред въпросите е дали има различно отношение от страна на различни държавни институции към по-критични медии. Виждаме много сериозен процент на положителни отговори. Така, ако журналистите са по-критични, изданията също, виждаме как те са изваждани от списъци с мейли, не им изпращат информационни съобщения, не ги канят на пресконференции, държат се враждебно с тях, арогатнтно дори. За съжаление не виждаме подкрепа от страна на гражданското общество към тези журналисти.
Но гражданското общество може да даде тази подкрепа, когато има по-голямо доверие към журналистите. А доверието към медиите трябва да дойде от самите тях. Така се получава омагьосан кръг.
- Така е. Както виждаме и от последните събития на пресконференции с агресивни участници, самата журналистическа общност не е особено сплотена и единна срещу подобни агресори и провокатори.
Няма как да има нормални медии, когато няма нормална държава.
Разделението на обществото се пренася и в медиите. Виждаме как медийната среда се политизира, как партиите имат собствени медии, сайтове, телевизионни канали, вестници, независимо дали това е публично или прикрито. |
Самите медии много активно участват в политическото раздробяване и заемат категорично позиции про и анти някакви партии. За много медии се вижда как изборите са се превърнали в сериозен източник на приходи. Когато за кратък период са произведени много на брой избори, се вижда колко много медии са зависими от това партийно финансиране. Това няма как да не рефлектира и върху медийната независимост. Ние имаме от всичко по- много.
Има страшно много медии, които тенденциозно защитават политиката на всяка една власт на деня. Има и някои, които се обръщат като ветропоказатели. Твърде много журналистите започнаха да симпатизират на едни и други политици. Има и немалко журналисти с партийни карти, които дори раздават правосъдие и се виждат като вездесъщи фактори в политическия живот.
Професията стана много отворена и много случайни хора влязоха в нея. А да си добър журналист означава да си обществено отговорен, да спазваш определени професионални стандарти, да имаш чистота на отношенията и поведението си. |
Видяхме колко много журналисти направиха политическа кариера, а това също е признак за някакви гнили процеси.
От проучването става известно, че и самите журналисти отчитат, че е необходимо по-добро образование и практическа насоченост. В доклада е отбелязвано, че това е повод за размисъл. В каква насока?
- Това е много интересен феномен и за първи път виждаме толкова голям резултат. Журналистите осъзнават, че е необходимо да имат по-голяма квалификация за своята работа, да има повече обучения, да влизат по-подготвени хора. По време на пандемията ние видяхме колко неподготвени бяха медиите при отразяването й. Назад в годините по време на финансовата криза през 2007-2008 г. много медии заради финансовите загуби орязаха своите бюджети и за това ресорните журналисти започнаха да отразяват няколко различни ресора. Загърбени бяха здравните и социалните теми и вече няма добре подготвени журналисти по тези теми.
Тези проблеми се увеличават и по отношение на дезинформацията и войната в Украйна, виждаме сериозни дефицити в международната журналистика. Много малко редакции успяват да поддържат и международни отдели, много малко имат кореспонденти в други столици.
Оттам идва и усещането, че трябва да се засили обучението и квалификацията, да се видят университетите, които предлагат такова образование, да бъдат по-адекватни на средата и потребностите на пазара.
Да работиш като журналист не означава, че трябва да си завършил журналистика. Напротив, за да бъдеш добър, трябва да си специалист в друг сектор, в който имаш сериозни, базисни умения. Но все пак има едни професионални стандарти, които всеки добър журналист трябва да следва. |
А как е на-добре да се осигури това обучение? От самите редакции или другаде?
- Ние от АЕЖ предлагаме добри обучения и срещи с опитни журналисти не само от Европа, но и от света. Но самите медии трябва да бъдат по-отворени и да поддържат и мотивират репортерите и служителите си. Обучението също трябва да следва промените в средата, в която живеем. Има потребност от специализации в различни сектори в публичното пространство, които остават непокрити. Необходимо е самите издатели да инвестират повече в секторната журналистика.
В доклада е записано, че "държавните и областните институции се очертават като източници на външен натиск. Какъв е изразът на такъв външен натиск ?
- Ние установихме, че много общини по един или друг начин финансират регионалните медии в значима за техните приходи степен. Натискът минава и по други начини -директни обаждания, искания за намеса и промяна на съдържанието. |
За поредна година е видимо, че има много сериозно централизиране на медиите в столицата и регионалната журналистика е изправена пред сериозен риск от изчезване. Има все по-малко медии, които успяват да разказват историите на своите региони. Едва 2% от участниците в анкетата посочиха, че са кореспонденти на медии. В желанието си да обхванем по-широк кръг региони от страната, ние пропускаме доста проблеми, които остават извън нашия обхват.
Като цяло регионалните журналисти са подложени на по-голям натиск в сравнение с колегите им в София, където все пак имат възможност да се ползват от защитата на своите редакции, на техните юридически отдели. В малките издания това не е така. |
Изследването констатира, че е много голям делът на журналистите, които са били свидетели как на техни колеги е оказан натиск или са били заплашени. Как може да се помогне на тези хора, така че да не остават само мълчаливи свидетели?
- Чрез обединяване на журналистите, осигуряване на правна помощ. Много посочват, че имат нужда от такава. Има много организации, които помагат дори и безвъзмездно на журналисти, за да се справят с това предизвикателство. Тук стигаме и до предишната констатация.
Има много слаба солидарност сред журналистите, малко са и медиите, които откликват, когато има съдебни дела за сплашване срещу техни колеги. |
Европейската комисия предложи механизъм за справяне с делата срещу журналисти - така наречените SLAPP (Strategic lawsuits against public participation) дела. Българското министерство на културата трябваше да разработи български мерки по темата. Има ли индикация от отговорите, че се разчита на такава реакция ?
- Не. Институциите никъде не се споменават като фактор, който може да повлияе върху медийната среда в страната.
Отговорите на колегите показват, че има очакване да има повече работа върху прозрачността и отчетността на финансирането и собствеността на медиите. Другите форми на регулация не са осъзнати като необходими. |
Между другото ние имаме нелошо законодателство по отношение на прозрачността на собствеността и финансирането. Но се оказва, че те не работят.
За да има резултат, е ноебходимо да има работещо правителство и парламент, за да бъдат гласувани законодателните промени. Макар че и без законодателни промени някои министерства могат да си подобрят работата, стига да имат желание. Политическата нестабилност е добро извинение.
Много е притеснително, че във всеки един парламент има поне по една политическа сила, която казва, че трябва да се занимава с дезинформацията и състоянието на медиите. И се появяват интересни идеи, които ги виждаме в практиката на тоталитарни държави. Във всеки един парламент има и сега вероятно ще се появат още, които ще пишат закони, за да забраняват едни или други медии.
От резултатите на проучването става ясно, че към журналисти са отправяни онлайн заплахи. Какви най-често са те?
- Това е тенденция от поне няколко години. Ние го засичаме от 2017 насам и все повече онлайн медии и форуми са терен, на който медии и журналисти са заплашвани. Това е или под коментари на публикации, форуми на изданията, а понякога дори и лични атаки през съобщения. Заплахите са най-различни. От лични квалификации , понякога и по-сериозни физически заплахи, които трябва да са отговорност на разследващите органи.Журналистите споделят, че заради техните позиции са били заплашвани пряко от различни критикуващи групи, които ги тормозят. Всъщност и от двете страни на войната има хора, които смятат, че тя не се отразява обективно.