Доц. Алексей Пампоров: Расизъм и отсъстваща Агенция за детето в казуса с разменените бебета

Дневник препубликува от сайта "Маргиналия" интервю с Алексей Пампоров - доцент по социология в Института по философия и социология на БАН, преподавател на "Социология на семейството" и "Ромска история и култура" в СУ и "Демография и публични политики" в Пловдивския университет. Поводът за разговора е случаят с разменените бебета в АГ болница "Шейново".
Доц. Пампоров, във фокуса сме с казуса "разменени бебета". До този момент болницата "Шейново" умишлено е пазила дискретност по него. Разгласиха се вече не съвсем ясни обстоятелства кога се е случила размяната, а на уважавания директор д-р Румен Велев се наложи да отговаря на доста обвинения. Какъв е коментарът ви?
- Това е много неприятен казус, който изисква наказателни или административни мерки - в зависимост от вината, която предстои да се докаже. Същевременно става ясно, че директорът на Шейново е предприел всички стъпки, предвидени в закона: веднага е информирал полицията и в момента текат следствени действия, разпитани са 30 души. Доколкото разбираме, вече е направен и ДНК тест, който в понеделник е потвърдил подозренията на една от майките, т.е. каквото е трябвало да се направи, за да се установят фактите е направено. Сега остава формално да се произнесе съдът, да се намесят органите по закрила и да се намери най-доброто решение за семействата - включително психологическа подкрепа за двете майки, както и финансова компенсация за претърпяните страдания.
Майката, сезирала болницата за размяната, без нейно желание е била потърсена за коментар. Медиите обаче са открили другата жена, която е от малцинствата. Прави впечатление, че не тя е била инициатор на този разговор с журналистите, но те са отишли на адреса й, за да покажат в каква мизерия живее бебето. Посочиха дори името му. Има ли проблем в този подход?
- Това е поредният много неприятен пореден случай, в който не само една медия, а няколко телевизии и онлайн издания грубо погазват етичния кодекс на българските медии. Нарушена е неприкосновеността на личния живот. Майките бяха посочени с имената си. В случая на едното семейство беше снимана къщата и бяха направени внушения, че там едното бебе не е получавало добри грижи, защото къщата е бедна. Това е абсолютно недопустимо и не може да се оправдава с обществен интерес.
Общественият интерес изискваше д-р Велев да направи пресконференция - и той го направи. Обществото може да повдигне въпроси към Министъра на здравеопазването, към Комисията по здравеопазване в парламента, към Комисията по лекарска етика към БЛС, към Българската на асоциация на професионалистите по здравни грижи; към Алианса на българските акушерки. Но да засилвате мъката на тези хора, да ги стигматизирате завинаги, защото имената им вече са онлайн и всеки може да ги намери - това е абсолютно неморално. В етичния кодекс пише: "Няма да разкриваме самоличността на деца, попаднали в беда или засегнати от престъпления, когато това може да им навреди", но медиите изцяло пренебрегнаха това.

Стандартите в родилните отделения са архаични
Доста от медиите акцентираха върху етническия произход на една от майките. Защо според Вас, като един от най-добрите експерти, изследвали нагласите към малцинствата, се случва това?
- В случая сработиха негативните стереотипи към ромската общност, както и предразсъдъкът как "искат бели деца" и "крадат бели деца". Това е чист расизъм. Ако ромската майка беше действително "черна", а другата майка беше контрастно "бяла" - вярвате ли наистина, че може да стане такава грешка? Стига се до абсурда, че едната майка казва: "това бебе ме съмнява, че е мое" и не го иска; докато другата вече се е привързала към детето, което е кърмила и преповивала три месеца. Именно тази, втората, бива обвинена в момента. А тя - ако го мислим дори през призмата а Соломоновата притча - вече се е привързала към това дете. Тя очевидно обича това дете и е полагала добра грижа за него. Да, семейството е икономически затруднено, но детето е несъмнено искано и обичано.
Освен това има и един друг много любопитен факт. От гледна точка на фолклорната традиция в България, от гледна точка на така модерните напоследък "традиционни ценности", ромската жена трябва да се счита за "млечна майка", за "дойка", на това дете, което е отглеждала три месеца. Всички трябва да уважим това. Надявам се, с добра психологическа подкрепа, че тези две семейства могат да продължат да поддържат контакт и историята, която започва зле, да се превърне в повод за приятелство и дружелюбни шеги след 20 години, когато "млечните братя" станат пълнолетни.
В социалните мрежи цари напълно недопустим расистки хейт около случая. Съществува ли филтър, който да препятства разпространението му и да не бъде идентифициран като "цензура"?
- Има такъв механизъм. На първо място, трябва да се промени начинът, по който работи етичният кодекс и съответно етичната комисия на българските медии. Недопустимо е заради състезанието за рейтинг и кликове, уважавани иначе телевизии да направят такава свинщина като кадрите на дома на ромската жена и мъката на нейното семейство. Нямам други думи, с които да класифицирам репортажи, които показват лицето на майката и имат слоган "не мога да спя и да се храня". Това се нарича ревиктимизация и следва да бъде санкционирано. Тази телевизия, трябва също да плати обезщетение на майката. Никой нищо няма да направи обаче. Това е първото, което показва системен морален проблем.
Второто нещо е - къде е Държавната агенция за закрила на детето (ДАЗД)? Защо в случая няма действия от тази агенция, а в медиите се говори за Агенцията за социално подпомагане? Нали разбирате, че това е симптом на неадекватната ни система за закрила, която е бюрократично сложна - ДАЗД накрая ще направи "проверка" и ще отчете дейност, но е неефективно и не работи в интерес на децата.
На трето място, говорим за трети импотентен орган - Комисията за защита от дискриминация. И тя няма да направи нищо, макар че и тук има нарушение на кодекса, където е записано: "Няма да посочваме расовата, религиозната, етническата принадлежност, сексуалната ориентация, умственото или физическото състояние, ако тези факти нямат съществено значение за смисъла на информацията".
И за да улесня Вашите читатели, а и Вашите колеги журналисти, които не усещат проблема: Ако смятате, че има "съществено значение", че едната майка е българка, а другата ромка - значи сте расист! Защото случаят щеше да е точно толкова важен и проблематичен, ако и двете майки бяха българки или ако и двете майки бяха ромки. Недопустимо е в АГ болница да разменят бебета. Точка. Виновният трябва да си понесе последствията. Точка. Етносът на майките е без значение, защото всички хора се раждат равни по достойнство и права - казва българската конституция!