Владислав Стоименов: актьорът, който е изгряваща звезда като режисьор

Владислав Стоименов: актьорът, който е изгряваща звезда като режисьор

Владислав Стоименов
Георги Сиркатов
Владислав Стоименов
"Един човек, който преоткрива себе си и света, в който живее."
Така представя себе си актьорът и театрален режисьор Владислав Стоименов, с когото се срещаме в един от малкото слънчеви дни в началото на юни. Той е част от трупата на Младежки театър "Николай Бинев", участва във филма на Валери Йорданов "Шекспир като улично куче", наскоро спечели и награда "Аскеер" за изгряваща звезда.
Роден е през 1996 г. в Шумен. Театърът навлиза в живота му благодарение на неговата майка, която му показва какво е това изкуство. Първият спектакъл, който гледа, е на фестивала "Друмеви театрални празници" в Шумен - "Змейове" с режисьор Бина Харалампиева. В училище го канят да влезе в едно представление и той казва "да". И така неусетно и може би на шега започва театралният му път.
Кандидатства в НАТФИЗ "Кръстьо Сарафов", където го приемат да учи "Актьорско майсторство за драматичен театър" в класа на проф. д-р Атанас Атанасов. След това придобива и магистърска степен "Режисура в сценичните изкуства" с ръководители проф. Пламен Марков, доц. Петър Кауков и Явор Гърдев.
Разказва, че по пътя си среща много учители: "Гледам да се уча от всекиго, защото всеки един човек може да бъде източник на познание и опит. Има и много примери, които се опитвам да следвам, защото истински ме вдъхновяват с това, което те правят. Това е чудесно, защото понякога, за да се възпламени нещо в нас, имаме нужда от външен подтик".
Първото му представление като професионален актьор е "Катастрофа" (Театрална работилница "Сфумато") с режисьор Антон Угринов. Спектакълът е на сдружение "5х5" и е по текстове на Харолд Пинтър и Самюел Бекет. "Катастрофа" следва няколко сюжетни линии, които представят темата за властта. Представлението е фрагментарно и всеки един от актьорите има няколко роли, които са обединени от единна логика.
Кадър от филма "Шекспир като улично куче"
София Филм Фест
Кадър от филма "Шекспир като улично куче"
Дебютът на Владислав Стоименов като актьор в киното е във филма "Шекспир като улично куче" с режисьор Валери Йорданов. Неговият герой Шеки е едно момче, чийто живот е белязан от две крайности - театъра и уличния бокс. Той умее да пише много добре, обожава да чете Шекспир, но едновременно с това е гангстерът на своята улица. Във филма Владислав си партнира с Васил Илиев, с когото си поделят наградата за главна мъжка роля от 40-ото издание на фестивала "Златна роза".
Владислав Стоименов казва, че има допирни точки между него и героя му във филма, но те се променят постоянно: "Вярвам, че човекът е динамична величина и е съвсем естествено, когато сме работили по този филм, да съм отключил нещо у себе си, за което Валери да каже: "Това е моят човек." Но предвид това, че ние се развиваме, е нормално тогава някакви неща да са били валидни, а сега не."
За да бъдат избрани за ролите си в този филм, двамата с Васил Илиев преминават през многобройни кастинги. Владислав разказва, че снимачният процес го е научил на много неща, най-вече на това да развие актьорска сетивност пред камера, защото играта пред камерата е много по-различна от играта на сцената:
"В театъра всичко е тук и сега и не съществува бариера между теб и зрителите. При играта пред камерата се изгражда една невидима стена, която малко или много те отчуждава от зрителя. Това по някакъв начин различава типа зрител, защото единият има пряка връзка с художествената реалност, а другият - косвена. Това оказва влияние върху начина, по който ти действаш в момента.
Играта пред камера се запечатва и остава такава каквато е, докато едно представление всеки път е различно като енергия и взаимоотношения.
Може би поради това много често, за да разбереш в дълбочина смисъла на една идея, фраза или монолог, е необходимо време - с развитието на представлението се наблюдава и израстване на персонажа."
Някъде покрай премиерата на филма, актьорът решава за малко да остане извън светлината на прожекторите и да се изяви като режисьор. Спира се на постановката "Арт" от Ясмина Реза и я предлага на директора на Младежкия театър. Поставя я именно там, а за ролите избира Петър Петров-Перо, Кирил Недков и Георги Гоцин. Именно за режисьорския си дебют Владислав получава "Аскеер" за изгряваща звезда, а Кирил Недков е награден за поддържащата си роля в спектакъла.
Това, което го провокира да изследва тази пиеса, е архетипната тема за приятелството и властовите механизми, които го управляват: как ние гледаме на приятелството, дали то е една равновесна система, или там едноличното мнение се приема като закон и действа строго оформена йерархия в отношенията.
Интересното в пиесата според него е, че се изследва темата за приятелството през призмата на изкуството. По думите му драматургичният текст е многопластов и това дава възможност вътре да намираш най-различни линии както между персонажите, така и обвързани вторични звена като темата за отчуждаването и безразличието. Не на последно място обект на интерес става и ролята на езика за оголването на идеята за приятелството като равновесна система - в конфликта, доведен до абсурд чрез преекспониране на баналното, могат да бъдат открити дълбоките разломи в привидно гладко скрепените приятелски отношения.
Георги Гоцин, Кирил Недков и Петър Петров-Перо в "Арт"
Гергана Дамянова
Георги Гоцин, Кирил Недков и Петър Петров-Перо в "Арт"
Спектакълът също така засяга въпроси като тези дали сме способни да бъдем приятели, чуваме ли се, разбираме ли се един друг: "В пиесата виждаш как тези хора, които се познават от толкова много време, в един момент започват да свалят кожа от телата си с думи, защото егото настъпва и никой не е готов и не може да приеме човека отсреща, когото познава до болка, но всъщност се оказва, че не е съвсем така. Всичко това е представено с чувство за хумор, което прави текста интригуващ."
За работата си по този спектакъл Владислав Стоименов получава награда "Аскеер", за която казва, че приема като комплимент за това, че някой е оценил труда му: "Радвам се, че фондация "А'Аскеер" оцени нашия труд, но гледам да стоя само в това. Опитвам се да не си придавам излишна тежест или значение, защото в крайна сметка това идва, отминава и след това може би няма чак такова значение."
Владислав разказва, че иска да се развива както като актьор, така и като режисьор: "Двете неща по твърде различен начин разкриват какъв е светът, в който живея. Придават много по-голям смисъл на това кой съм, защото вярвам, че театърът наподобява нас самите.
Като актьор много ми харесва това, че мога да "полудея" по правилен начин, а като режисьор това, че мога да изследвам нещо в неговата мащабност - дълбочина на идеи, внушения, актуалност, тематика и логика. Може би по този начин съумявам в по-голяма степен да преоткрия себе си.
Харесва ми това да давам свобода на актьорите, аз самият съм актьор и се чувствам щастлив когато ми дават свободата да изявя своя талант, защото това е двустранен процес. В този смисъл доверието е необходимо, тъй като актьорите са тези, които ще пресъздадат образите, следователно не бива да се пренебрегва тяхното усещане."
А каква е цената на това да се занимаваш с изкуство днес? Каква е целта на театъра? Актьорът казва, че изкуството е нещо, което изисква много усилия и енергия: "Аз лично вярвам, че функцията на театъра е да те държи буден, фокусиран и да вълнува. Напоследък даже мисля, че театърът има способността да обединява заради силата на колективното преживяване - група хора изпитва нещо много силно заедно и това общо преживяване има конкретна цел - търсене на решения. По този начин започва един процес на идентификация с конкретен персонаж и през него човек търси отговори за самия себе си."
А чрез срещата с големите драматурзи, режисьори и текстове Владислав вярва, че чрез тях се променя перспективата, през която гледаме на нещата. Това дава възможност да се експериментира в театралните форми, изграждане на нов театрален език и театрални техники. Споделя, че благодарение на срещите си с тях в момента е на етап, в който задълбочава разбирането за всичко онова, което би искал да прави, и за посоката, в която би искал да се развива. И вярва, че както животът постоянно се променя, така и театърът, защото той наподобява неговият ритъм.