Елизабет Страут: Франсис Макдорманд изигра чудесно ролята на Олив Китридж

Елизабет Страут (67) е американска писателка, родена в Портланд, Мейн. Автор е на седем книги, превърнали се в световни бестселъри. За романа си "Олив Китридж" е удостоена с наградата "Пулицър" за художествена литература през 2009 г. Книгата е адаптирана в минипоредица и може да се гледа в НВО. В главната роля е Франсис Макдорманд. Сериалът е носител на осем награди "Еми" през 2015 г., а книгата бързо става бестселър на "Ню Йорк таймс".
Романът "Олив Китридж" и продължението му "Олив Китридж. Отново" са издадени на български. Издателство "Кръг" подготвя за печат и второ издание романа й "Момчетата Бърджес" (първото издание е от 2014 г.).
Елизабет Страут даде писмено интервю специално за читателите на "Дневник", но отказа да отговаря на политическите въпроси, които й бяха зададени по повод управлението на Донлад Тръмп в САЩ и войната на Русия срещу Украйна. Преводът на интервюто е на издателство "Кръг".
Книгите ви за Олив Китридж спечелиха читатели от цял свят. Очевидно хората са видели собствените си проблеми в тях. Какво е вашето обяснение - явно животът в Мейн е същият като навсякъде по света?
- Вярно е, че много читатели по света допуснаха Олив Китридж в живота си. Тя не е просто един човек от Мейн, а напълно формирана личност, която, изглежда, може да говори на хората отвъд различни граници. Аз самата си го обяснявам с факта, че Олив е откровена. Откровена е относно това коя е, откровена е и във възгледите си и не се страхува да ги заяви. И макар че това може да я направи неприятна, я прави също човек. Мисля, че хората оценяват някои от нещата, които тя казва, защото и те може би ги мислят, но никога не биха се осмелили да ги кажат. Но Олив е и сърдечна. Виждаме я такава в немалко от историите.
Написахте продължение на първата книга, отличена с "Пулицър", след 10 години. Какво се случи, за да го направите?
- Нямах намерение да пиша втори роман за Олив, мислех, че съм приключила с нея. Но един ден в Осло, където бях за представянето на моя книга, седях в едно кафене, преглеждайки имейлите си, когато изведнъж тя ми се яви съвсем ясно. Видях я по-стара - излезе от колата си и тръгна по пристанището, отивайки да закусва. Тази картина беше толкова ярка, че просто трябваше да я опиша, и до края на уикенда бях нахвърляла историята "Поетесата" - първата, която написах за "Олив Китридж отново". А след като го направих, осъзнах: "О, имам да казвам още за нея!". Оказа се, че все още не съм приключила с Олив, нито пък тя с мен.
Срещали ли сте героинята си в живота? При какви обстоятелства?
- Олив е компилация от много хора, които съм срещала през живота си. Но върху страниците тя се превърна в себе си - в Олив.
Актрисата Франсис Макдорманд пресъздаде вашата героиня в сериал. Харесвате ли образа, който тя изгражда? Така ли си представяхте Олив?
- Мисля, че Франсис Макдорманд свърши страхотна работа, превъплъщавайки се в Олив. Не така си представям героинята си. Според мен Франсис Макдорманд е хубава жена, а моята Олив - неособено. Но Франсис изигра чудесно ролята.

Олив е учителка, майка ви също. Прилика се вижда и между баща ви и Джак Кенисън - друг от героите. Автобиографичният елемент задължителен ли е при писане на художествена литература? В смисъл че човек явно не може да избяга от най-близките си.
- Интересно е, че намирате прилики между Джак Кенисън и баща ми, защото аз не виждам нито една. Пиша художествена литература, като се опирам на всички онези години, през които съм наблюдавала хората внимателно - много, много внимателно, и съм се вслушвала какво казват. Ето по такъв начин идват при мен моите персонажи.
Във визитката ви пише, че се занимавате с геронтология. Виждаме, че Олив остарява съвсем не "като катедрала", както гласи сентенцията. Какво е старостта?
- Да, учих геронтология отдавна, в университета. Мнозина остаряват по същия начин, по който са живели. Но наблюдавайки хората отблизо от толкова много години, съм стигнала до заключението, че с възрастта или се уголемяваме, или се огорчаваме. И докато си по-млад, няма как да знаеш кое от двете ще ти се случи. Под "уголемяване" имам предвид, че хората стават по-отворени към света, и мисля, че случаят с Олив Китридж е точно такъв. Тя е отворена за нов брак на доста късна възраст, а после - във втората книга, е отворена към различни типове хора и любопитството никога не я напуска. Както сама казва в тази книга, мисли, че е станала поне "мъничко по-добра като човек". Аз също мисля така.
Откъде идват всички отрицателни черти на героинята ви? Тя е егоистична, тиранична, безцеремонна, груба, лишена от сантименти. Не може да няма причина, заради която е такава.
- Изреждате само нейните много лоши черти и разбирам това. Но както казах, вярвам, че Олив има и много добри черти. Единственото, което знаем за миналото й, е, че баща й се е самоубил, и спокойно може да допуснем, че това е част от проблема й. Но коя е тя и защо е такава, каквато е, си остава мистерия, както е при повечето хора според мен. Мисля, че всички ние сме мистерия.
Олив задава въпроса накъде е тръгнал светът. Вие как бихте отговорили?
- Олив има сериозно основание да се чуди накъде отива светът. Живеем в много страшно време.
Отношенията на Олив със сина й са сред най-важните сюжетни линии в романа. Откъде се поражда тази дълбока криза между родители и деца, която е често срещана?
- Връзката на Олив със сина й е особено проблемна, защото едва на по-късна възраст тя си дава сметка, че не е била добра майка, и за нея е ужасяващо и съкрушаващо да го осъзнае. Мисля, че много родители възприемат децата си като свое продължение и в резултат на това може да са по-критични към тях. Мисля също, че ако един родител си даде сметка, че детето му не му принадлежи, вероятно ще може да достигне до по-голямо израстване. Но в същото време хората се раждат с определен характер според мен. Олив е родена с нейния характер, синът й Кристофър - с неговия. Идеята "природа срещу възпитание" силно ме вълнува. Но мисля, че природата на всеки човек определя много неща у него.
Често има смърт в историите, които разказвате. Има също самоубийства и насилие. Хората като че ли късно намират смисъла на живота, ако изобщо го намерят. Въпросът е банален, но все пак какъв е смисълът на живота?
- Нямам отговор на това. Но в моята работа се опитвам да представя по правдив начин различните начини, по които живеят хората. И независимо дали има насилие или самоубийства, винаги търся онази малка искрица благородство, която толкова често проблясва в живота ни.