Павлина Илиева, "Бъдеще за туризма": Войната изправи туроператорите пред шизофренна ситуация

След началото на пандемията, която задълго напълно спря туризма, а все още се теглят последствията от него, сега българските туроператори, а и техни клиенти, бяха поставени в ситуация да решават дали отново да не се откажат от мечтано пътуване. Войната на Израел с "Хамас" автоматично прекрати пътуванията до държавата, но това създаде несигурност и опасения за целия регион, подкрепени и с променената по-късно позиция на Министерството на външните работи да се избягват пътувания в съседните Египет и Йордания докато други европейски страни препоръчаха да се избягват само точките на конфликт. До какво доведе всичко това разговаряме с Павлина Илиева, председател на Управителния съвет на Обединение "Бъдеще за туризма" и съсобственик на туроператора "Аполо". Отговорите са изпратени по имейл.
Към момента какъв е обемът на пътуванията до Израел, които са били планирани, и които войната направи невъзможни и как се процедира с тях - връщат се пари, пренасочват се туристи и др.?
- По груби сметки над 10 хил. туристи трябваше да пътуват с чартърните вериги за Израел, Йордания и Египет. Не бих могла да кажа какъв е обемът само за Израел, но за там нямаме казус, защото в самата държава са обявени непреодолими обстоятелства. Там има война, която е причина за отказ на всички пътувания. Предплатените от потребителите суми ще бъдат възстановени, заместени с друго пътуване или ще бъде издаден ваучер, в зависимост от желанието на клиента.
Какво се случва с предплатените суми за самолетни билети и за настаняване и други услуги в Израел?
- Сумите, платени към доставчиците в Израел, трябва да бъдат възстановени. Законовият срок за това е 14 дни от датата на отмяна на пътуването. Доставчикът на услугите по пакета обаче няма такова задължение и тук възниква големият проблем. Някои от доставчиците на услуги в Израел вече изплатиха част от парите, но авиокомпаниите все още мълчат или прилагат практиката от периода на COVID да не се връщат пари, а да се премести пътуването за друга дата. Това е кошмарът за туроператорите, защото част от парите са блокирани от авиокомпанията, а сумите трябва да бъдат върнати на клиента.
Какъв е делът на отказите от туристи да пътуват по дестинации като Йордания, Египет и др. заради войната на Израел с "Хамас"?
- Всичко вървеше нормално, докато Ситуационният център на МВнР не излезе с препоръката си и повиши степента на риска. Бомбата избухна и вся страх и паника сред клиентите. Стресирани хора звъняха и идваха в офисите, за да анулират пътуванията. В рамките на една седмица всички фирми и служителите по тези дестинации бяхме подложени на вербален тормоз от изплашени хора. Започнаха да валят заплахи и писма от адвокати. Други пък ни обвиняваха, отново чрез адвокати, че ако анулираме пътуванията, им проваляме годишната отпуска. Туроператорите изпаднахме в една шизофренна ситуация дали да откажем или да изпълним програмите. Тогава Министерството на туризма излезе със становище, че в тази ситуация се прилагат условията по договорите, което успокои страстите.
Как се процедира с туристите, които все пак се страхуват и не искат да пътуват. Те могат ли да си получат парите?
- Препоръката няма задължителен характер в тази ситуация и ние трябва да изпълним ангажиментите си по договор. Освен това чартърните вериги са планирани и предплатени много преди да се случат събитията в Израел. Представете си как щяха да бъдат изпълнени програмите, ако туроператорите не бяха платили на доставчиците си. Ако клиент се откаже от пътуване - той има право на това, но ще претърпи финансови загуби под формата на неустойки, съгласно договора.
Заради тази ситуация има ли откази или записванията да не вървят по други дестинации заради страха и неизвестността?
- За радост не. Винаги съветвам нашите клиенти да проверяват източниците на информацията и да се доверяват повече на туроператора и агента. Повярвайте ми, хората, които са избрали тази професия, имат много силно развито чувство за отговорност. Ние следим обстановката по всяка дестинация, по която изпращаме хора, защото нашето задължение по закон е не само да ги заведем, но и да ги върнем. Ако има и най-малкото съмнение за проблем, то ние отказваме пътуването. Освен това следим обстановката, чрез водачите на групите, чрез местните ни партньори и чрез официалните дипломатически мисии и бордовете по туризъм на съответните държави. Туризмът в повечето държави е национален приоритет. Този отрасъл е голямо перо в националните бюджети и във връзка с това държавите имат изградена методика за информация и сигурност на туристите на тяхна територия.
Партньорите ви в Египет и Йордания предлагат ли отстъпки с цел да не се провалят пътувания?
- Не. Искам да ви кажа, че тази истерия и паника се наблюдава единствено и само на нашия пазар. Всички държави в Европейския съюз повишиха нивото на риск на 4, но направиха едно доста по-разумно и премерено оповестяване. Ако отворите МВнР на няколко европейски държави, ще прочетете, че не се препоръчва да се предприема самостоятелно пътуване, а за организирани туристически пътувания се препоръчва повишено внимание и да не се отделят туристите от маршрута на групата. Резултатът от двата подхода доведе до регулярно изпълнение на програмите на европейските туроператори и огромна паника сред българските туристи. Ако проследите летищата на Хургада, ще видите, че дневно кацат 72 чартърни полета от Европа, а на летището в Акаба - 25. Толкова, колкото са заложени за сезона.
Има ли и колко са отменените чартъри и до кои дестинации?
- Всички групи за Израел са отменени до края на тази година. Естествено, във връзка с отказите на хората, се опитваме всички оператори да оптимизираме максимално веригите, за да има възможно най-малко загуби.
Застраховките на туроператорите ще покрият ли нещо от загубите им, в кои случаи?
- Застраховката "Отговорност на туроператора" е инструмент, който работи единствено и само, ако туроператор е обявил фалит и не може да си изпълни договора с клиентите. В настоящата ситуация застраховката няма отношение.
Гаранционен фонд би ли бил от полза при такива казуси? Какви са изгледите за неговото създаване?
- Гаранционен фонд ще бъде полезен само, когато туроператорът не може да си изпълни задълженията, поради несъстоятелност или фалит. Затова още веднъж ще подчертая, че туроператорът е отговорен по цялото изпълнение на договора. Ако клиентите бъдат изоставени или туроператорът фалира преди заминаване, тогава фондът влиза в действие. В сегашната ситуация фондът няма отношение. Към Министерството на туризма работи група по създаването на Гаранционен фонд и аз силно се надявам той да види бял свят възможно най-скоро.
Тези топли дестинации са подходящи за цялата зима, какви са плановете за след Нова година за тях?
- Туризмът обича мира и затова горещо се надяваме войната да приключи възможно най-бързо. Ако това стане и обстановката позволява, естествено ще направим отново чартърните вериги до Египет и Йордания. Аз лично работя Египет от 2001 г. и да ви кажа в района имаше доста сътресения през годините, но въпреки всичко бяха бързо преодолявани и туризмът възстановяван.