История на графитите в София: От триизмерните бомби до големите стенописи

История на графитите в София: От триизмерните бомби до големите стенописи

  • Хората в момента са доста по-образовани по темата с графитите.
  • Когато искаш да направиш нещо легално в България, за съжаление, трябва да чакаш огромни срокове и да се занимаваш с една торба документи.
  • На сегашната сцена ѝ липсват хора, които да изскачат със стил, който да е свеж и да си е техен.
Sofia Urban Art е името на голямо илюстровано издание, което представя историята на графитите и уличното изкуство в София - от първите надписи в края на социализма, през зараждането на културата през 90-те и началото на века, важните артисти, фестивали и изложби. Двуезичната книга е дело на Sofia Graffiti Tour и събира архивни кадри и други визуални свидетелства с писмената история, разказана и чрез разговори с някои от най-значимите софийски райтъри (графити художници).
"140 идеи" или One For All Ideas е един от крютата (групите), които около 2010 г. година се насочиха към големите стенописи като форма на улично изкуство. Техните мюръли (стенпоиси) са сред най-разпознаваемите в София и цяла България.
Преди "идеите", Yeto и Teleto формират дружбенското крю GAC, което още се помни заради парчетата (рисунките) с триизмерни букви от първото десетилетие на века. В момента продължават да творят заедно с Jermain както в сферата на графитите и стенописите, така и в тази на изящното изкуство. Тяхната история е показателна за пътя на много от софийските артисти от нелегалното рисуване до галериите и мащабните творби.
Нека всеки от вас се представи с няколко думи.
- Jermain: Тагът ми е Jermain (JRMN) и се занимавам с графити горе-долу от 2003 г. Цял живот се занимавам с рисуване, завършил съм Художествена академия. По отношение на графитите най-важната за мен година е 2008 г., когато сформирахме крюто "140 идеи". Преди това съм имал две други крюта - GSC и LNC - те са квартални и не са много известни.
Teleto: Teleto е моят таг, рисувам от 2001 година, когато направихме крюто GAC с брат ми Yeto. Оттогава до 2008 г. бяхме GAC, а след това - "140 идеи".
Yeto: Ние с него се запалихме по графитите успоредно, но без да сме заедно. Аз бях на една ученическа бригада в Германия и там се сблъсках с всичко това, което бяхме гледали в интернет. Когато се върнах, той беше намерил спрейове и вече бяха рисували с един пич от квартала. След това през 2001 г. направихме GAC, което първоначално означаваше Graffiti Art Crew, но после измисляхме и други значения.
Teleto: На първото ми парче пишеше GANGSTA, така че можеше да значи Gangsta Art Crew. Едно от парчетата на кирилица беше "Гняв и Агресия". Гледахме да измисляме ново значение на GAC за всяка стена.
GAC се помни с разпознаваемите ви триизмерни букви. Как се насочихте към този стил?
- Yeto: Всеки тийнейджър се запалва от по-популярните артисти. Тогава това бяха Cantwo, Seen, немската школа, американските wildstyle-oве (б.а. - wildstyle е един от основните графити стилове, разпознаваем с широката цветова гама и сложното изписване на букви). В Германия бях снимал един от тези артисти - DAIM - които ни повлияха като стил.
Teleto: Тогава беше и малко по-трудно да следиш какво правят хората, защото нямаше "Инстаграм". Интернетът беше или в "Матрицата" (б.а. - столични компютърни клубове), или с модем, обаче беше доста скъпичко да набираш по телефона. Следяхме една шепа артисти - пишеш в Гугъл "графити" и каквото ти излезе, това ти влияе. В София по това време освен нас 3D-та правеха SirGo и това момче от Дружба, с което рисувахме, Nick, който спря през 2004 или 2005 г.
Сградата на 23-то средно училище "Фредерик Жолио-Кюри" в София.
140 идеи
Сградата на 23-то средно училище "Фредерик Жолио-Кюри" в София.
Познавахте ли се преди това или графитите ви запознаха?
- Teleto: Сестрата на Jermain ми беше колежка в университета и веднъж го взе със себе си на едно парти. Той размахваше един маркер и скици.
Jermain: Аз преди това ги знаех и съм ходел, докато те са рисували, защото наистина правеха много впечатляващи неща, никой друг не правеше такива 3D-та. Когато се запознахме, рисувах сам и нямах достатъчно пари, за да правя парчета, а рисувах супер много скици. Така се заговорихме: "Ти рисуваш графити? Ние рисуваме графити!". "Да, знам, че вие рисувате графити."
Teleto: Тогава беше доста по-лесно да се запознаеш с другите райтъри. Правеше впечатление, когато някой каже: "Аз рисувам", ако някой познава някой друг, казва: "Ей, и аз познавам някой, който рисува!". Така си намираш контакт. Както и по фестивалите - тогава рисувахме една шепа хора и на фестивали се събирахме по-голямата част от тях. Например, на първата "Аерогресия", на първия Sprite Graffiti Fest. Имаше и един графити канал в mIRC и от там също станаха доста запознанства.
Какви наблюдения имате върху сцената в България преди вас?
- Yeto: Помня едно L на Naster (б.а. - друг псевдоним на художника Nasimo) - един "керъктър", който държеше L-че, в подлеза на НДК. На MAD в Зоната - имаше една скейт рампа с много култово парче. Също и нещата на SirGo.
Teleto: И доста неща в Дружба. Едно локално крю, NHC - New Hooligans Crew, имаха доста неща в нашия квартал. В града доста се забелязваше ERIC и нещата му правеха огромно впечатление - както бомби (жаргон за нелегални улични парчета, при които най-често с контури и пълнеж в различни цветове се изписва името на артиста), така и легали (жаргон: графити рисунки, които са поръчани от някого и са законни). Човекът тогава беше изпреварил всички, със сигурност. (б.а. - ERIC273 е един от най-значимите софийски райтъри в първото десетилетие на века, умира през 2004 г.)
"140 идеи" изминават пътя от нелегалното рисуване до мащабните стенописи.
140 идеи
"140 идеи" изминават пътя от нелегалното рисуване до мащабните стенописи.
Колко голямо беше неразбирането на гражданите и полицията към вашето занимание през първото десетилетие на века? От онова време в подлеза на НДК стои един телефон на XPOME с послание, че хората, които звънят на 166 са виновни за недовършените графити. Променя ли се това отношение?
- Yeto: В началото полицаите не обръщаха такова внимание, защото за тях това не беше кой знае какво престъпление.
Teleto: Хората в момента са доста по-образовани на тази тема.
​​​​​​​София е смазана с тагове и бомби, но се вижда и хубавата страна на нещата. Отношението е различно, ако те видят в два посред нощ да правиш пълнеж и ако те видят през деня да правиш концептуална стена на трафопост. Сега хората знаят за какво става дума, докато тогава беше нещо много странно и необичайно.
Ние тогава се шегувахме, че все ще се намери някой да дойде и да те пита: "Това сега защо го правиш? Какво рекламираш?". Покрай всичките големи легали и до някаква степен медиен интерес към подобни проекти, хората вече са по-отворени към хубавите неща.
Вие самите сте отговорни за много от тези големи стенописи, които промениха и разбирането за графитите в обществото. Как всъщност се формира "140 идеи"?
- Jermain: Допреди да се сформираме, си рисувахме отделно, но често се събирахме по приятелски на по-големи стени. Аз и GLOW рисувахме по-често заедно, защото сме от съседни квартали, а братята също си рисуваха заедно. На всички ни се правеха по-големи стени, с фонове, с някаква идея в тях или някакъв водещ керъктър (жаргон: "керъктирите" са рисунки, които не представляват букви), да е нещо по-изпипано, по-голямо.
Тогава с GLOW си говорехме колко е яко да си рисуваме с GAC-овете и че ще е много яко да направим крю. Те си бяха говорили същото.
​​​​​​​Казахме си: "Колкото повече хора сме, толкова повече материали, по-големи стени, по-изпипано". Имаше строежи, които позволяваха да оставаме повече време, да си рисуваме по един, по два дни.
Кой беше първият голям легален стенопис?
- Yeto: Първата стена всъщност беше обща и беше първият голям мюръл въобще в новото време на графитите в България. Една стена на 68-мо училище с един балон. Тя беше организирана от "Трансформатори", а ние направихме концепцията. Може би месец по-късно нарисувахме орела (б.а. - знаков стенопис върху 32 СОУ в София), което като самостоятелна творба си е вече първото.
Jermain: Тогава бяхме кандидатствали с рисунки на соколи и царски орли в един конкурс на Българското дружество за защита на птиците. Те много се изкефиха, че сме ги направили със спрейове. Казахме им директно: "Не можем ли да направим нещо такова на стена, само че да е по-голямо?". Те предложиха да го направим по този техен проект за опазване на царските орли. Беше през 2012 г. Впоследствие се случи и самото рисуване. На мен ми е една от любимите ни стени.
Имате ли други любими ваши стенописи?
- Teleto: На мен ми е доста любима стената в Русе, която направихме за проекта Green Murals. За това турне натоварихме един бус с боя и започнахме да обикаляме - София, Враца, Русе, Бургас, Благоевград. Във всеки един град направихме по една стена на природозащитна тематика.
Yeto: Две години по-рано, точно след орела, имаше конкурс на Johnnie Walker, в който концепцията беше да подкрепят млади артисти със социално отговорна насоченост. С наградата си финансирахме следващите фасади, защото много искахме да направим още неща, а виждахме, че това е много трудно - такъв бюджет трудно може някой да осигури, освен ако не е чрез проект, който трябва да се пише. Тогава направихме стената с мечките на Подуяне и още една - "Баланс" в Люлин.
Стенописи с кауза за опазването на околната среда.
140 идеи
Стенописи с кауза за опазването на околната среда.
При стенописите, които организирахте сами, имаше ли трудности в комуникацията с хората, от които зависи позволението, независимо дали граждани в някоя кооперация или пък отговорници за някакво публично пространство?
Jermain: С трупането на портфолио от наши неща, които да показваме на хората, стана много по-лесно.
​​​​​​​Чисто законовата част, която е свързана с общини и разрешителни, е изключително тромава и коства много време и енергия. Когато искаш да направиш нещо легално в България, за съжаление, трябва да чакаш едни огромни срокове и да се занимаваш с една торба документи, с художествени експертни съвети, което доста усложнява процеса.
Yeto: Няма посочени параметри, които да следваш. От тази гледна точка нещата не вървят в много правилна посока. Легализирането на една стена всъщност стана още по-трудно.
Jermain: Иначе като локации гледаме чисто по графитаджийски да са такива, покрай които минават повече хора, да се виждат и да има някакъв социален ефект. И стените да са в добро състояние чисто практично, защото тези неща в България, за щастие, остават доста дълго във времето. Готино е самата стената да може да издържи на това време.
Кое е основното, на което залагате в стенописите, а и в други проекти, които реализирате? Съобразявате ли по някакъв начин самата рисунка с мястото?
- Yeto: Няколко пъти сме правили анаморфози - да дорисуваме фона, сякаш изчезва, да продължим околната среда около фона, защото ще ни помогне за едно или друго нещо в композицията. Използваме такива дадености. Друг път просто имаме някаква силна идея, която съобразяваме със стената. Винаги първо виждаме стената, форматът на платното, и после започваме да го мислим.
Jermain: Да, както и цветовите палитри спрямо някои неща, които са дадености на стената. Ако съседните сгради са в определени цветове или пред стената има нещо непроменимо, го взимаме предвид и гледаме рисунката да се впише.
Yeto: На стената в Горна Оряховица (б.а. - Nightkeeper, на бълг. "Нощен пазач") ползвахме съществуващ прозорец като фенер в рисунката. И вечер, когато се светне прозорецът, свети самата картинка. Един от най-големите ни проекти и наситен със супер много предизвикателства през цялото време - имаше инцидентни случайности, които по една или друга причина спираха рисуването - беше в Албания. Там стената беше супер висока, ние трябваше да рисуваме от две съоръжения - вишка и една висяща платформа. Засядахме по няколко пъти по съоръженията без ток, без нищо. Беше голям екшън. Но бяхме с добра нагласа към случващото се и нещата станаха добре.
Jermain: Понеже стената беше много висока, 11 етажа, ползвахме една техника за пренасяне, която измислихме там. Двама седят на вишката, един човек с радиостанция отдолу ги насочва за прехвърлянето на самата скица върху стената. Така този човек рисуваше дистанционно.
Yeto: Най-предизвикателен общ проект, с който сме се захващали, със сигурност е We All Write, фестивалът в Ахтопол през 2017 г. (б.а. - в рамките на фестивала много къщи и хотели в морския град са изрисувани от български графити артисти)
Имахте ли за цел задължително от нелегалните графити да преминете към легални проекти, а и към някои съвсем други форми на изобразително изкуство, с които се занимавате в момента?
- Yeto: Ясно е, че рисуването на платна, например, е просто някакъв естествен път, някаква друга медия. Относно нелегалните графити - ние все още се събираме от време на време, намираме някакви строежи. Не сме оставили графитите и рисуването само за поръчки. Запазваме си цялото забавление.
Jermain: От самото начало сме искали да правим колкото се може повече и по-големи проекти, да реализираме повече идеи на по-видими и по-големи места.
Как възприемате развитието на графити и стрийт арт сцените в София?
- Yeto: Мисля, че графитите са по-живи от всякога. Правят се постоянно, идват артисти отвсякъде. Много е субективно дали на мен ми харесват нещата, които се правят, и до каква степен вече хората, които започват сега, отделят времето на това да правят скици, а не да гледат "ТикТок" и "Инстаграм". На сегашната сцена ѝ липсват хора, които да изскачат със стил, който да е свеж, да си е техен, да е търсен, да се вижда, че си ровят.
Jermain: Мисля, че откъм стрийт арт, за съжаление, няма толкова активни артисти. В началото си правехме организирани срещи за лепене на плакати, плочки и такъв тип по-различни медии. Имаше желание за по-различно изразяване. Сега има няколко подобни на Банкси човека, какъвто е emircA, които изскачат в София и правят впечатление, но като цяло стрийт арт нещата са в застой. Поне аз не виждам много.
Yeto: Липсва пънкарията - да е свободно и хората повече да изразяват себе си.
Сграда на ул. "Иван Вазов" в София.
140 идеи
Сграда на ул. "Иван Вазов" в София.
Кои са ключовите събития и места в София, свързани с графитите, които са оставили най-голям отпечатък?
- Yeto: За съжаление, много от местата вече ги няма. Веднага се сещам за кортовете в Студентски град, строежа в Лозенец до 21-во училище. Разбира се, каналите - те са събрали много изпълнения на едно място. А за събития - в София имаше Meeting of Styles, Just Writing My Name, Write 4 Gold.
Teleto: Откъм събития още 2002 г. имаше една много яка изложба на X-ENERGY, Nick, NTN и SirGo, която беше направена от сдружение "Радар". Те тогава доста здраво участваха в софийския графити живот, организираха всякакви неща. След това се случи "Аерогресия" в тогавашния Sofia Land, което беше супер яко събитие. Бяха дошли SZC от Стара Загора, също и NTN-ите. От София участвахме доста хора, и легални, и нелегални артисти. После се събрахме и рисувахме отпред на оградите на Софияленд, бяха сложили едни платна. Това беше супер яко събитие за времето си.
Година по-късно или същата година започна Sprite Graffiti Fest, който вече бутна нещата много здраво. Той и и "Аерогресия"-та запалиха много хора от София и ни запознаха с артисти от провинцията. Тези събития хем имаха ъндърграунд усещане, хем като официални графити събития.
Кои са вашите любими графити стилове и артисти?
- Teleto: Аз нямам любими артисти, понеже са супер много хората, които следя - и изобразително изкуство, и класически графити, бомбинг, всякакви неща. В никакъв случай не мога да изредя двама-трима. Същото е и със стиловете. Аз самият експериментирам, скицирам, рисувам всякакви неща - throwup-ове (ж. - вид бомби), мъча някакви преплетени надписи, рисуваме животни по стените Всичко!
Ролерите (ж. - графити, нарисувани с "мечета" с блажна боя) ме кефят супер много, според мен те са изиграли много важна роля в софийската сцена, рисуването с латекс, блажна боя, с вар, с акрил, с всичко Това също беше много важно, особено в кризисните години, когато нямаше много пари.
Jermain: Малко сложно е да се посочи само един определен стил. На този етап са ми интересни по-раздвижени неща, фигурални творби. От класическите графити много се кефя на тагове. За софийската сцена важни хора са ХPOME, GLOW, който преди беше в нашето крю.. SPIT, ако говорим за тагове, е факир. От по-старите, разбира се, ЕRIC - когато започвах да рисувам, този човек ми е бил най-добрият пример за графити. Ходех с аналогови апарати да снимам негови творби.
Teleto: Той е определено първият king (ж. най-значимите артисти в даден град) в София.
За мен е много готино, че зад вас стои цялата тази традиция от хора, които са ви повлияли. А после вие през стенописите правите графитите достояние на една доста по-широка група от хора. Yeto, само ти още не си казал любими стилове и артисти.
- Yeto: Творческото ми вдъхновение повече идва от художници, отколкото от графити артисти. В графити света пък виждам свежест, енергия, която винаги се усеща от целия този уличен размах. Иначе следя доста живописци, много пейзажни артисти, както съвременни, така и класически. Веласкес, например, ми е супер интересен. След това вече са много, много различни, въобще не искам да споменавам имена.
И наистина последно: най-идиотската история, свързана с графити в София, която ще ви остане в ума?
- Teleto: Запечатала ми се е една съвсем прясна история от февруари (2023 г. - бел. ред.), когато рисувахме на съвсем спокоен спот, без да има някакво напрежение. Малко се пребих, скъсах връзки на глезен и после 7 седмици почти не можех да ходя. Като ми се случи, си казах: "Да си бях избрал друго хоби! Да събирам марки или да играя шах, за да ми е по-готино!". Пред стената имаше едно малко стъпало и като слязох от него, глезенът ми пропадна и вместо на стъпалото, си стъпих на кокалчетата отстрани на глезена.
Yeto: Сещам се за нещо, тогава Jermain го отнесе. Беше едно рисуване наскоро, преди 2-3 години, в подлеза на "Гешов" и "България". Тръгваме си и товарим боите в неговата кола и там и си седят до ден днешен, защото няколко баки се разляха и всичко стана мазаляк.
Jermain: Задните ми седалки бяха леген с боя! Такъв тип неща са ни се случвали много през годините. Почти готова стена, събираме материалите и някой се спъва в някоя бака, понеже вече сме изморени, и изпръсква цялата стена! Падали са баки от скелета.
Teleto: Падали са хора от скелета!
Jermain: В Албания не искаха да ни построят едно скеле, защото бяха заплашили със смърт човека, който беше дошъл да сложи скелето.
Книгата SOFIA URBAN ART, която през снимки и разкази представя развитието на графитите в българската столица, излезе през декември. Проектът се реализира с подкрепата на програма "Култура" на Столична община и в партньорство с "Електрохолд България", Scalefocus и музея за графити и улично изкуство STRAAT в Амстердам. Книгата ще бъде представена на 21 декември в "Топлоцентрала".