Лиза Боева: По-добре цяла учебна година Данте, отколкото цял наръч автори

За да коментирате, да оценявате или да докладвате коментар, трябва да влезете в профила си или да се регистрирате. Вход | Регистрация
За да коментирате, да оценявате или да докладвате коментар, влезте в профила си.
Коментари (127)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на lz2
    lz2
    Рейтинг: 2258 Неутрално

    Малко не съм съгласен с г-жа Баева. Вярно е, че преподаването е скучно и препълнено със шаблони, но това въобще не значи, че "Под игото" е по-"низш" роман от "Божествена комедия" на Данте. Просто са различни и до дам! Ама и учениците са различни! Едно и също нещо еди ще го научи от Вазов, друг ще го научи от Данте! Просто образованието трябва да се обърне към индивидите, а не да прави унифицирани тъпунгери, без грам собствено мислене!

    ПравописА е поле за изява на неграмотните!
  2. 2 Профил на SN DV
    SN DV
    Рейтинг: 36 Неутрално

    "по-добре една цяла учебна година да се изучава Данте, отколкото цял наръч български автори"
    ---------------------------------
    Още ли някой има съмнение, че целта е да бъдем УНИЩОЖЕНИ ?

  3. 3 Профил на Peter Lozanov
    Peter Lozanov
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До 1 и 2 ,пак не сте разбрали, какво е искал да каже авторът.

  4. 4 Профил на wux46502994
    wux46502994
    Рейтинг: 221 Неутрално

    Г-жата изобщо не е в час, а се изказва. "Ромео и Жулиета" отдавна не е в програмите. Много от подрастващите не могат да четат гладко, сричат до 12. клас, а животът им често е толкова труден, че "скуката" им е последната грижа. И те я преодоляват с чалга или тик-ток. Никъде в учебниците няма въпрос "какво е искал да каже авторът". Впрочем, добре е г-жта да поработи над граматическите си грешки.

  5. 5 Профил на bilkata
    bilkata
    Рейтинг: 644 Неутрално

    Разбира се, госпожа Боева е крайна в тезата си, като всвки артист, който иска да предаде нещо на аудиторията.
    Което не значи, че не е права. Не се хващайте буквално за израза й.
    Да се изучи днешната световна литература е много по-обемно дело, отколкото през Възраждането, да не говорим за по-рано. Физически не е възможно да се обхване всичко. Само в българската литература в последните 20-тина год. се появиха и избърсаха от праха текстове, които ги нямаше и бяха забранени преди. Яна Язова, Божинов и т.н. След време може да се окаже, че изучаването на Язова е по-важно за българщината от половината Вазов? Какво правим с "1984" и трябва ли този роман да измести "Робинзон Крузо", примерно? А "Майстора и Маргарита", един от най-великите романи в света, къде го дяваме? А всичко, което не е европейска литература - Сун Дзъ, африканските, азиатски и американски автори?
    Затова обучението по литература трябва да задава въпроси, да обучава в критично мислене и да възпитава вкус и навици за четене. Любопитният читател, изграден от това обучение, след това цял живот ще прави своите открития в литературата, вече въоръжен с "инструментите" за целта.

    Ще споделя този текст с моя десетокласник и ще си го обсъдим.

    Power is like being a lady... if you have to tell people you are, you aren`t. M.Thatcher
  6. 6 Профил на Boriana Gecheva
    Boriana Gecheva
    Рейтинг: 16 Неутрално

    До коментар [#4] от "wux46502994":

    Не злобейте! Госпожата, както я наричате, споделя вижданията си в разговор с журналистката, така че няма как да прави граматически грешки. Не смятам, че произведенията на Данте биха били разбрани от днешните българчета, защото средата е различна за българските и италианските деца. Но е полезно и интересно да се чуят мненията на различни хора, добронамерено.

  7. 7 Профил на Прокопсало Парвеню
    Прокопсало Парвеню
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Лиза Боева: По-добре цяла учебна година Данте, отколкото цял наръч автори

    По нелепа теза могат да измислят само грантогладни

    а да им я препечатат

    само грантояди

    06-20 Р.Радев: Смущаващо е, че Божков звучи по-убедително от неговите обвинители ............................. 01- 21 Р.Радев: Логично е.. г-н Пеевски да подкрепи г-н Борисов на президентските избори, те са ортаци в бизнеса и политиката.................................................................................. ...................................... ............................. 01-21 Г.Атанасов: Нямам нито една забележка към Радев ................................................................................................. 10-21 К.Петков: Ако управлява коалиция с ДПС, излизам на протест ............................................................................ 09-21 К.Петков: С две ръце гласувам за президента Радев ................................................................................................ 10-21 К.Петков: Ние от "ПП“ много харесваме Бойко Рашков за вътрешен министър . ............................... 01-22 Радан: Но днес просто трябва да свалим шапка на Радев ..................................................................................... 03-22 Б.Рашков: Божков няма да откаже да даде показания, че е бил изнудван .................................................. 03-23 К.Петков: За мен е просто умопомрачаващо .............................................................................................................. ................................ как прокуратурата дори не образува производство заради изнесеното от Божков... 12-23 К.Петков: Не вярвам в идеята за независими експерти в регулаторите. По-добре е всяка една партия да сложи политическите си експерти и всеки да си поеме отговорността.
  8. 8 Профил на ylx57667497
    ylx57667497
    Рейтинг: 126 Неутрално

    До коментар [#6] от "Boriana Gecheva":

    ко общо имат общочовешките идеи за изборите който прави всеки човек в живота си на данте, с това дали ше ги четат италианчета, българчета, германчета или гърчета ?
    и като чуя , че треба чааветата да си развиват ''критичното мислене'' ми се драйфа.
    те първо не са ги научили изобщо да мислят, основата се претупва като ''скучна'', а веднага ги фъргат в ''критичното мислене''.
    ай сиктир !

  9. 9 Профил на quantumfoam
    quantumfoam
    Рейтинг: 8 Неутрално

    После що имало бум на депресиите сред младежта !

    ╒╩╦═╬►○‼▲‼○◄╬═╦╩╕ Unconsensual consent is not a consent at all ..!. .!..
  10. 10 Профил на ylx57667497
    ylx57667497
    Рейтинг: 126 Неутрално

    До коментар [#9] от "quantumfoam":

    ми то нормално ве !
    подрастващите почват да се ''променят'' физически, удрят ги непознати пориви тип ''хормон'', сегрегацията на ''готини - лузъри'' е много ясно изразена сега, чааветата са по -агресивни един към друг, към родители, даскали, непознати...
    как няма да има ''депресии'' сред тях ?

  11. 11 Профил на хм
    хм
    Рейтинг: 1337 Неутрално

    българското общество вече няма тази искрà за положотелни промени в образованието.

    групата маймуноподобни патреотари не може да надскочи образователният си лимит "руснаците не са ни окупирали, а са ни асвабадили от фашистко иго".

  12. 12 Профил на Лео
    Лео
    Рейтинг: 1085 Неутрално

    "Най-вече защото просто е скучно."
    Ако на госпожата нещо ѝ е скучно, това не означава, че на хилядите ученици също ще им е скучно. Хората са различни.
    Освен това трябва да се учат разнообразни неща, как иначе учениците ще се научат да мислят върху различни произведения и как ще разберат кое им допада повече или по-малко? Мислите, че само ще пробват различни автори ли, когато имат Тик-Ток ли?

  13. 13 Профил на SN DV
    SN DV
    Рейтинг: 36 Неутрално

    До коментар [#3] от "Peter Lozanov":

    До 1 и 2 ,пак не сте разбрали, какво е искал да каже авторът.
    -------------------------------
    Акцента на статията е ИЗКЛЮЧВАНЕТО на българските автори, а как е казано и защо е казано е без никакво значение.

    Стартира се проект за УНИЩОЖЕНИЕТО на българската идентичност.

    Поръчителите вече имат опит в Украйна.

  14. 14 Профил на Костадин Иванов
    Костадин Иванов
    Рейтинг: 3479 Неутрално

    Нямам нищо против Данте, но след като Вазов бе обявен за архаичен, после да ми се пробутва Данте като вечно актуален ми идва много.
    Повтаря се, че децата били други, друго трябвало да бъде отношението. Ами опитайте се да ги правите по друг начин, да видим дали може.
    Проблемът е точно в смененото отношение.

    Еретик
  15. 15 Профил на Родолюбец
    Родолюбец
    Рейтинг: 902 Весело

    Т.е. ученикът трябва да бъде воден от учителя така, че да чете и препрочита текста. Не учебника, а текста на великия автор. Това в нашата обучителна система не се случва.

    Добре де. Казва анторката, че трябва да се чете текста, а не да слудва учителя.
    За Жулиета знаем, че след две седмици ще навърши 14 години, ала на каква възраст е героят не е посочено (пряко) в текста. Ние (читателите) по презумпция се убедени, че щом Жулиета е 14-годишна, то и Ромео трябва да е (приблизително) на тази възраст. При внимателен прочит ще установим, че той е около 25-годишен,

    Е, прочетохме текста и, според госпожата, Ромео не бил мляд влюбен, а .... педофил.

    Съмнявам се Шекспир да е наблягал на това в пиесата си.

    61. Ниkoй въ Бългapckoтo Княжecтвo нe мoжe ни дa kупувa, нитo дa пpoдaвa чeлoвeчeckи cъщecтвa. Вcekoй poбъ oт kakъвтo пoлъ, вepa и нapoднocтъ дa бъдe, cвoбoдeнъ cтaвa, щoм cтъпи нa бългapcka тepитopия.
  16. 16 Профил на schwimmwagen
    schwimmwagen
    Рейтинг: 777 Неутрално

    Пропускът в разсъжденията на авторката е хронологията,което срива цялата теза. Не може да сравняваш Данте с Юго или Вазов. Литературата трябва да бъде стикована с това , което учат по история. Как ще разбереш Шекспир или Булгаков ако нямаш поне бегла представа от епохата?!
    Изкуството е отражение на човешкото развитие и книгите са интересни , когато читателят ,поне малко е запознат с контекста на времената.

    "...Thereafter the man-loving God who arranges everything, and who did not abandon man without an intellect, sent unto him Saint Constantine the Philosopher, called Cyril, a righteous and truth-loving man, and he created for them thirty-eight letters..."
  17. 17 Профил на Dimitar Kunev
    Dimitar Kunev
    Рейтинг: 1332 Неутрално

    40 г преподавам български език и литература. Демокрацията разруши интелекта и морала на учениците, точно такива госпожи от СУ и НБУ са част от унищожението.

  18. 18 Профил на ylx57667497
    ylx57667497
    Рейтинг: 126 Неутрално

    нали им гледам програмата в сайта на министерството на образованието !
    в трети клас вече мятат работи, де ние ги почвахме в 4-ти, 5-ти клас.
    почва се с басни и приказки, където формата, алегориите и символите са общоприети и поуките са недвусмислени .
    после ги бухай в света на ''мултикултурната среда'' и ''критичното мислене'' за тъмни лес.
    ДВЕПМ

  19. 19 Профил на uq
    uq
    Рейтинг: 1466 Неутрално

    Дневник, вие сте ПЪЛНИ идиоти. Как можахте да извадите от текста точно това нелепо заглавие? Заради него за малко щях да подмина този великолепен текст. Примерите които дава жената са нестандартни, може би с цел да провокира, но разсъжденията и констатациите са в 10ката. За съжаление опасявам се, че малцина ще я разберат

  20. 20 Профил на Костадин Иванов
    Костадин Иванов
    Рейтинг: 3479 Неутрално

    "Най-вече защото просто е скучно."Ако на госпожата нещо ѝ е скучно, това не означава, че на хилядите ученици също ще им е скучно. Хората са различни.Освен това трябва да се учат разнообразни неща, как иначе учениците ще се научат да мислят върху различни произведения и как ще разберат кое им допада повече или по-малко? Мислите, че само ще пробват различни автори ли, когато имат Тик-Ток ли?
    —цитат от коментар 12 на Лео

    ++++++++++++++++++
    Странно как на мен всичко от Омир до Д. Димов ми беше интересно, а сега трябва да тръпнем от страх дали някой илитерат ще хареса експресионизма.

    Еретик
  21. 21 Профил на uq
    uq
    Рейтинг: 1466 Неутрално

    До коментар [#1] от "lz2":

    "Под Игото" е банална боза, написана в духа на най-майсторския Вазов популизъм, с който той се занимава кажи речи цял живот и издигната в класика още приживе от самия си автор, в качеството му на министър на културата. Няма човек, който наистина чете и мисли, който наистина да харесва Вазов. Разбира се, всеки ще ви каже, че харесва Вазов, патриарха (за какъвто сам се провъзгласил), защото ако каже друго, веднага ще бъде разпнат и оплюят от всички, които всъщност.....никога не са чели Вазов

  22. 22 Профил на barter1
    barter1
    Рейтинг: 1026 Неутрално

    На тази снимка ми прилича на Гуинет Полтроу

    "Чалга, гей паради и класова борба"
  23. 23 Профил на wux46502994
    wux46502994
    Рейтинг: 221 Неутрално

    До коментар [#6] от "Boriana Gecheva":

    Не злобея, но тя наистина няма представа. А и нтервютата обикновено се вземат с предварително зададени въпроси в писмен вид. Ето Ви грешка: "да убие вълшебството, красотата, възторгА (а не "възторгЪТ")

  24. 24 Профил на Манчо
    Манчо
    Рейтинг: 8 Весело

    в класните стаи (пак казвам - дори в най-скъпите частни училища у нас) над децата гори осветление и най-често това са отвратителни луминесцентни лампи, такива, каквито се поставят в моловете или зъболекарските кабинети. Това ми се струва по-ужасяващо, отколкото резултатите от тестовете.
    ****************************************************************

    Тази интерпретация на проблемите в даскалото много ме изкефи!
    Обаче /подозирам/ един професионален психиатър би реагирал на заявеното с.......мммммммм......загриженост, да кажем.....

    Мараба, С-ДС доносници!
  25. 25 Профил на az_medikyt
    az_medikyt
    Рейтинг: 517 Неутрално

    Това което беше тогава, и сега е същото. Това не е обучение по литература, не се заблуждавайте. Това е пречупване на личността, насаждане на бинарно, плоско-линейно мислене, идеали от 19ти век, комплекси. Който не се впише, не заучи канона така както се учи корана, е аутсайдер. Оценката по литература тежи твърде много, и не, не решава съдби, но има силно влияние като ограничава избора и селектира. Дава предимство на обре излъсканите мозъци в областта на образование, право... Да не обяснявам.

  26. 26 Профил на uq
    uq
    Рейтинг: 1466 Весело

    До коментар [#23] от "wux46502994":

    Ауууу пак ли пълниЯТ член? Ма ти си ентеУектуаУец бе, по-уекичко го казвай! Ето това е продуктЪТ на образователната система, за която се говори. Докато чете "Божествена комедия" , продуктЪТ ще търси......пълниЯ член.

  27. 27 Профил на schwimmwagen
    schwimmwagen
    Рейтинг: 777 Неутрално

    До коментар [#25] от "az_medikyt":

    Защо постоянно бъркате средно с висше образование? Училището не е да те обучава , то е дава основа. При основите , били на сграда или учение има строги норми и нищо повече. Обучението по литература или каквато и било друга тясна специалност е в университета.

    "...Thereafter the man-loving God who arranges everything, and who did not abandon man without an intellect, sent unto him Saint Constantine the Philosopher, called Cyril, a righteous and truth-loving man, and he created for them thirty-eight letters..."
  28. 28 Профил на nicks
    nicks
    Рейтинг: 221 Неутрално

    Още десетина години и можем да излезем на площадите и извикаме "45 години реформа на образованието стигат!!!"

  29. 29 Профил на Манчо
    Манчо
    Рейтинг: 8 Весело

    За Жулиета знаем, че след две седмици ще навърши 14 години, ала на каква възраст е героят не е посочено (пряко) в текста. Ние (читателите) по презумпция се убедени, че щом Жулиета е 14-годишна, то и Ромео трябва да е (приблизително) на тази възраст. При внимателен прочит ще установим, че той е около 25-годишен, а във времената на Шекспир това далеч не е нито юношество, нито младост: това е зряла възраст. Призмата, през която ще гледаме оттук насетне героите (знаейки техните възрасти) несъмнено ще бъде променена.
    ***************************************************************

    Хммммммм, странно, странно.......нима авторката не знае, че омъжването на младо момиче от аристократически произход за зрял / в т.ч. и много по-зрял от Ромео / мъж през 16 век е по-скоро стандарт, отколкото изключение? Какво ни предлага дамата, да съдим ситуацията в РЖ по днешните стандарти, по които подобен брак би бил скандален?
    Забавно!

    Мараба, С-ДС доносници!
  30. 30 Профил на ylx57667497
    ylx57667497
    Рейтинг: 126 Неутрално

    До коментар [#25] от "az_medikyt":

    кои са идаелите от 20-тия век ?
    а от 21-вия ?
    то затуй повечето станаха ''небинарни'' сошъл-джъстис-уориърс, де хал-хабер си нямат от нищо и живеят със ''закостенелите'' си майки и бащи до 38-та година .
    гледам дъщеря ми в редит какви ''небинарни'' възгледи за света чете и поства !
    лайнета с тениски по 150 евро, де пият в старбъкс блудкаво кааве за 12 лева и се оплакват от капитализма на телефони по 1000 евро.


  31. 31 Профил на uq
    uq
    Рейтинг: 1466 Неутрално

    До коментар [#25] от "az_medikyt":

    :) както казва (полу на шега) сина ми, който има късмета да е наистина четящо и мислещо дете, "Трябва да ме запишете на курсове за матурите, да ми кажат какво трябва да мисля, за да изкарам"

  32. 32 Профил на barter1
    barter1
    Рейтинг: 1026 Неутрално

    Накратко - да махнем българските автори. Чуждите са "по-важни"

    "Чалга, гей паради и класова борба"
  33. 33 Профил на uq
    uq
    Рейтинг: 1466 Неутрално

    До коментар [#32] от "barter1":

    На кратко, нищо не си разбрал.

  34. 34 Профил на 4ort
    4ort
    Рейтинг: 114 Неутрално

    До коментар [#6] от "Boriana Gecheva":

    Мислите ли, че произведенията на Данте или Гьоте бяха разбираеми за българчетата преди 40 години? И ако мислите така, много моля да го обясните .Благодаря!

    Имам време да питам всеки идиот.
  35. 35 Профил на barter1
    barter1
    Рейтинг: 1026 Неутрално

    Това което беше тогава, и сега е същото. Това не е обучение по литература, не се заблуждавайте. Това е пречупване на личността, насаждане на бинарно, плоско-линейно мислене, идеали от 19ти век, комплекси. Който не се впише, не заучи канона така както се учи корана, е аутсайдер. Оценката по литература тежи твърде много, и не, не решава съдби, но има силно влияние като ограничава избора и селектира. Дава предимство на обре излъсканите мозъци в областта на образование, право... Да не обяснявам.
    —цитат от коментар 25 на az_medikyt


    Не забравяй, че говорим за ученици (основно, средно образование), а не за студенти. Цялата статия е писана с презумпцията, че литературата се преподава на интелектуално развити личности, а не на деца. Няма как да стане, това дете довчера е чело приказки, още срича като чете, а вие искате да прави дълбоки анализи на класически произведения. Не може да стане това ако учителя не го въведе първоначално, да го научи на основните литературни похвати. Затова дадени произведения се изучават после и във висшето образование, за да се случи това, което искаш ти и Боева. Но без полагане на някакви основи това няма как да стане. Не може да тръгнеш да импровизираш без преди това да знаеш гамите. Не може да тръгнеш да правиш дълбок анализ на литературно произведение ако преди това не си успял да направиш по-елементарен, на ниско ниво, такъв. Всяко нещо с времето си, искате прекалено много от едни деца в (пред)пубертетна възраст.

    "Чалга, гей паради и класова борба"
  36. 36 Профил на uq
    uq
    Рейтинг: 1466 Неутрално

    До коментар [#32] от "barter1":

    И за да ти обясня по-просто, пак ще дам пример със сина ми. Един ден ми казва, тате, ние в България нямаме такива автори както в световната литература. Някакви са такива...плоски. Не е вярно казвам има, има Йовков, има Чудомир има ... Радичков.
    А той, ...ааа тва тоя с врабчетата ли беше? Казвам да, ама не са само врабчетата, номиниран е за нобелова награда.
    Той потърсил и след няколко дена казва, Абе ти знаеш ли че....тоя Радичков наистина има добри неща. Та....така

  37. 37 Профил на barter1
    barter1
    Рейтинг: 1026 Неутрално

    До коментар [#25] от "az_medikyt":Защо постоянно бъркате средно с висше образование? Училището не е да те обучава , то е дава основа. При основите , били на сграда или учение има строги норми и нищо повече. Обучението по литература или каквато и било друга тясна специалност е в университета.
    —цитат от коментар 27 на schwimmwagen


    ++++

    Именно, напълно подкрепям

    "Чалга, гей паради и класова борба"
  38. 38 Профил на barter1
    barter1
    Рейтинг: 1026 Неутрално

    До коментар [#29] от "Манчо":

    Да, и на мен ми стана странно защо държи това да бъде изрично упоменато. Може би има връзка факта, че в "културните" среди цари разгул, бохемски начин на живот и разврат

    "Чалга, гей паради и класова борба"
  39. 39 Профил на Манчо
    Манчо
    Рейтинг: 8 Любопитно

    До коментар [#32] от "barter1":На кратко, нищо не си разбрал.
    —цитат от коментар 33 на uq


    А накратко разбра ли или не разбра?

    Мараба, С-ДС доносници!
  40. 40 Профил на barter1
    barter1
    Рейтинг: 1026 Неутрално

    До коментар [#32] от "barter1":На кратко, нищо не си разбрал.
    —цитат от коментар 33 на uq


    А ти нищо не си прочел

    :Но като художествена висота "Божествена комедия" е по-важен текст от "Под игото", ето защо аз бих променила изцяло учебната структура.
    —цитат от коментар 0 на Статията

    "Чалга, гей паради и класова борба"
  41. 41 Профил на tjp581128271
    tjp581128271
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#36] от "uq":

    + Да, резултатът е такъв, когато училище и семейство работят в една посока.

  42. 42 Профил на schwimmwagen
    schwimmwagen
    Рейтинг: 777 Неутрално

    До коментар [#40] от "barter1":

    Божествена комедия е основоположник на съвременната литература . Да, в този смисъл е по важна от Вазов, от Шекспир и т.н.т. "Художествено..". ?! Надали може някой да каже.

    "...Thereafter the man-loving God who arranges everything, and who did not abandon man without an intellect, sent unto him Saint Constantine the Philosopher, called Cyril, a righteous and truth-loving man, and he created for them thirty-eight letters..."
  43. 43 Профил на inn СУПЕР
    inn
    Рейтинг: 997 Неутрално

    Интервюто е в достътъчен обем, че да разберем главното от вижданията на интервюираната. Няма обучение без връзка учител - ученик, колкото по-здрава е тази връзка, толкова по-добро е обучението. Останалото е капацитетът на преподавателя, а главният фактор, който определя този капацитет е свободата на идеите му. За мен госпожата си е 100% на мястото, дай Боже повече такива преподаватели.

  44. 44 Профил на barter1
    barter1
    Рейтинг: 1026 Неутрално

    До коментар [#42] от "schwimmwagen":

    Въпроса е едното да не става за сметка на другото, към каквато посока ни води статията.

    "Чалга, гей паради и класова борба"
  45. 45
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  46. 46 Профил на Манчо
    Манчо
    Рейтинг: 8 Весело

    Ако училищният урок започне от тезата, че пиесата на Шекспир "Ромео и Жулиета" е история на трагичната любов, то тогава въпросът за възрастта на Ромео отпада, къде изчезва Бенволио е все едно, а защо брат Лоренцо оставя Жулиета сама в гробницата с два трупа (единият - на нейния любим) - няма значение.

    Ако се опитаме, подобно детективи, да търсим отговори на тези уж незначителни въпроси, ще разберем величието на този текст: той е така майсторски създаден, така вълшебно разиграни са персонажи, колизии, скрити мотиви...
    ***************************************************************

    1. Ако урокът започне от посочената теза, то нито въпросът за възрастта на героите, нито проблемът за неуспеха на миротворците Бенволио и брат Лоренцо отпадат. Това отпадане се случва само в главата на интервюираната почитателка на настолните лампи.
    2. Твърдението, че ако се заровим в анализи на поведението на Бенволио или Лоренцо, то непременно ще стигнем до величието на текста е симпатична халюцинация, защото:
    3. Проблемът не е в това коя "врата" за влизане в текста избираме. Проблемът е в абсолютната схоластичност на учебниците и преподаването, постановена от учебната ни система. Която издига в култ и оценява с "6" учениците, които са се превърнали в говорещи учебници/учители. А не тези, които могат да защитят и най-шантава теза с добро ниво на език и логика.
    Преведено за почитатели на настолни лампи - ако в учебниците изпраскат урок с акцент върху Бенволио и Лоренцо - пак ще се случи същото осакатяване, като с уроците, изградени върху тезата за трагичната любов.
    За да се случва друго са нужни две неща:
    - образователната система да се откаже от задължителните учебникарски интерпретации, като оценява не зазубрените клишета, а иновативната мисъл. Това е по-простата част от решението, защото е декретна;
    - да се намерят даскали, които могат да приложат този подход и в ситуации на интерпретиране на Бенволио, и в ситуации със скок някъде из фаталната любов. Това е толкова трудно, че искрено се съмнявам във възможността да се случи. Не защото липсват интелигентни хора в даскалата / нищо лошо не мога да кажа за учителите си по български, имахме страхотен късмет с тях!/, а защото изградения стереотип в нашето общество е този на папагалските рецитации. От президента до последния боклукчия - доминацията на папагалщината е потресаваща. В този форум, включително. За съжаление - и в т.н. "цивилизован" свят е така.
    Просто светът работи така.
    Под 1% наистина успяват да мислят с главите си / и тласкат нещата напред/, останалите вдигат папагалска врява....Май не е толкова безсмислено, колкото изглежда, а?

    Мараба, С-ДС доносници!
  47. 47 Профил на Роси СУПЕР
    Роси
    Рейтинг: 5587 Неутрално

    Първото нещо, което децата трябва да научат е, да мислят. Те точно това не научават в училище.

  48. 48
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  49. 49 Профил на 3opa
    3opa
    Рейтинг: 66 Неутрално

    Съгласна съм, че вместо да се препуска из произведенията, по-добре е децата да изучават по-малко на брой произведения, но по-задълбочено. Данте цяла година е може би прекалено - не за друго, а защото наистина има и други автори, на които е добре да се спре вниманието на ученика. Иначе Данте човек цял живот може да го препрочита и все да намира нови неща.
    Преподаването на литература трябва да възпитава грамотни, любознателни и мислещи хора, да развива влечение към доброто и жажда за красивото. Трудна е тази задача и не е по силите на много учители, които са притиснати и от бумащината, и от самата система за оценяване. Формализираното обучение по литература (пр. "какво е искал да каже авторът") не е само български проблем.
    Имам поглед и върху преподаване на литература в чужбина. Горе-долу същите проблеми. Но виждам ползи от това да се учат по-малко произведения. В същото време не пречи на децата да се дават списъци с книги за ваканциите - ако проявяват интерес, да имат ориентир. Тази българска традиция е много добра.

  50. 50 Профил на mkebg
    mkebg
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Поредната ляволиберална откачалка...

  51. 51 Профил на Positive
    Positive
    Рейтинг: 431 Неутрално

    40 г преподавам български език и литература. Демокрацията разруши интелекта и морала на учениците, точно такива госпожи от СУ и НБУ са част от унищожението.
    —цитат от коментар 17 на Dimitar Kunev


    Препоръчвам Ви да гледате "Обществото на мъртвите поети" . Учителят ми по литература в гимназията ни го пусна. И ни учеше да мислим сами, не да преписваме критика.
    Знаете ли, че предмета по който преподавате - литература е изкуство? Или държите да учат какво пише в учебника относно какво си мислил автора, като писал стихотворението...

    Интелекта и морала... сигурно и вярата в ръководната робя на БКП

  52. 52 Профил на Georgi Bozhidarov СУПЕР
    Georgi Bozhidarov
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#1] от "lz2":

    Няма никакво съмнение, че в световната литература "Божествена комедия" е ненадминат връх. Това е произведение, създало собственоръчно съвременния италиански език. Не виждам защо трябва да има "патриотична" реакция спрямо обективен и установен факт в сферата на изкуството. Все едно да кажете, че Гришо не е по-слаб от Федерер, просто е различен... Вазов е поет, освен това. Неговото призвание е поезията, не прозата, макар да има добри разкази и повести. Но "Под Игото" дори във Вазовото творчество не е сред най-хубавите произведения.

  53. 53 Профил на Тина
    Тина
    Рейтинг: 8 Неутрално

    ":Защо постоянно бъркате средно с висше образование? Училището не е да те обучава , то е дава основа. При основите , били на сграда или учение има строги норми и нищо повече. Обучението по литература или каквато и било друга тясна специалност е в университета.
    —цитат от коментар 27 на schwimmwagen


    Абсолютно вярно! Доказателството е тук, във форума. На много от писалите им липсва основата по български език - правопис и граматика. Той/тя не знае или не се замисля кога се пише Й, та ще разсъждава кой автор е важно да се изучава.

  54. 54 Профил на Positive
    Positive
    Рейтинг: 431 Неутрално

    До коментар [#49] от "3opa":

    За съжаление не е само бумащината. Много учители по литература не могат да надскочат себе си и според мен не биха могли да изразят мнение, без да са ппрочели нечия критика.
    Как ако не можеш да мислиш самостоятелно, ще научиш на това друг?

    Да не говорим пък за тестовия формат на изпитване по литература. Няма шанс да излезеш от рамката на зазубрените готови отговори.

  55. 55 Профил на nigel
    nigel
    Рейтинг: 890 Неутрално

    Затова обучението по литература трябва да задава въпроси, да обучава в критично мислене и да възпитава вкус и навици за четене. Любопитният читател, изграден от това обучение, след това цял живот ще прави своите открития в литературата, вече въоръжен с "инструментите" за целта.
    —цитат от коментар 5 на bilkata


    И в преподаването на литература, както и в почни всяка човешка дейност на първо място важен е човекът който я извършва.
    Сигурно на повечето пишещи тук ще им се стори невероятно, но аз и до днес си спомням преподавателят ни по география в 7-ми клас, в обикновено провинциално училище. Когато обясняваше значението на географията той даде пример с руско-турската война от 1877-78 година. Руската империя няма добър излаз на море, а през 19-ти век това е много важно стратегически и за търговията. Затова целта ѝ е да има контрол над Проливите, и води поредица войни с Османската империя. Получава се съвпадение на интересите на Русия и на българския народ и става Освобождението. По този начин виждаме връзката между географията, историята и политиката. Забележете, става дума за 1971 година ! В случая урокът беше не толкова къде се намират Проливите, а за връзката между отделните науки.
    Същият този преподавател на уроците за Южна Америка ни четеше пътеписи за района.
    Няколко години по-късно (1974-75) преподавателката по литература в техникума ни караше да правим диспут на тема от дадено произведение - по спомени всяка група трябваше да защитава позицията на единия литературен герой в някакъв конфликт от произведението.
    Разибра се повечето от станалите преподаватели си караха по шаблона, но в паметта ми са останали тези като хора, на които дължа нещо.

  56. 56 Профил на Positive
    Positive
    Рейтинг: 431 Неутрално

    [quote#53:"Тина"][/quote]

    Правите ли разлика между предмета "Български език" и предмета "Литература"?

  57. 57 Профил на joseph.mccarthy
    joseph.mccarthy
    Рейтинг: 8 Неутрално

    не разбирам, разговорът за литература и изкуство ли е или за нагли шарлатанис?
    Доколкото си спомням, " ДОЦ. Д-Р ЛИЗА БОЕВА" има "лекция-спектакъл", където обяснява, че половината от книгата Майстора и Маргарита била неправилно и скучно написана, и трябвало да отпадне, а авторът й, Михаил Булгаков, бил "подмазвач на сталин".

    Ето това е номенклатурната среда на този "вестник". С такива облъчва.

    Имах близка приятелка, музикант, изкушена много от изобразителното изкуство. Искаше да се запише на курс при тези циркаджии "за Ренесанс", 2 седмици лекции за 1800 лв., като за мен парите не са водещата тема а смайващата простотия на госпожата, като я послушаш малко повече извън горната старателно подготвена реклама.
    Попитах моята позната, защо за същите пари не пожиевее в airbnb във Флоренция за същите пари и не стои през цялото време в музея Уфици, където ще види Ренесанс без преводачи-шарлатани?
    Ами там било на чужд език, а тези били много интелигентни и говорели все пак на български.

    Толкоз за Имитацията при нас и шарлатаните. ДОЦ. Д-Р ЛИЗА БОЕВА..... толкова.

    Октавиан е антикомунист и не желае присъствието на руснаци и русняшки медии като тази или други в България.
  58. 58 Профил на nigel
    nigel
    Рейтинг: 890 Неутрално

    Как ще разбереш Шекспир или Булгаков ако нямаш поне бегла представа от епохата?! Изкуството е отражение на човешкото развитие и книгите са интересни , когато читателят ,поне малко е запознат с контекста на времената.
    —цитат от коментар 16 на schwimmwagen


    Няма нужда да ходим толкова назад в историята. Убеден съм че средният западен читател не е в състояние да разбере дори „Времеубежище“, след като просто не е живял в такава атмосфера.
    Да не говорим че даже и у нас за съвременното поколение това е било някъде преди Новата ера. Много ми е забавно като чуя поредният журналист да обяснява как нещо се случило „през далечната 2007 година“ !

  59. 59 Профил на joseph.mccarthy
    joseph.mccarthy
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Убеден съм че средният западен читател не е в състояние да разбере дори „Времеубежище“
    —цитат от коментар 58 на nigel


    откога номенклатурният паулу коелю е мерило за "средният западен читател"?

    Как да очаквате нещо повече от стада, баламосвани от такива като госпожата от интервюто??

    Октавиан е антикомунист и не желае присъствието на руснаци и русняшки медии като тази или други в България.
  60. 60 Профил на nigel
    nigel
    Рейтинг: 890 Неутрално

    До коментар [#1] от "lz2":"Под Игото" е банална боза, написана в духа на най-майсторския Вазов популизъм, с който той се занимава кажи речи цял живот и издигната в класика още приживе от самия си автор, в качеството му на министър на културата. Няма човек, който наистина чете и мисли, който наистина да харесва Вазов. Разбира се, всеки ще ви каже, че харесва Вазов, патриарха (за какъвто сам се провъзгласил), защото ако каже друго, веднага ще бъде разпнат и оплюят от всички, които всъщност.....никога не са чели Вазов
    —цитат от коментар 21 на uq


    Лесно е да разсъждаваш за „банална боза“ когато имаш прочетено (надявам се при такова категорично мнение) поне най-доброто от световната литература през следващите 100 години. Когато Вазов е писал „Под игото“ преди него българската литература са били творения от нивото на Кръстьо Пишурката.
    За мен все още има смисъл от четене на произведенията на Вазов и Славейков за да си изградим реална представа за епохата.

  61. 61 Профил на cockney
    cockney
    Рейтинг: 309 Неутрално

    Не познавам свой съвременник от мъжки пол, който навремето не е бил влюбен в сладката и сочна Оливия Хъси!

  62. 62 Профил на nigel
    nigel
    Рейтинг: 890 Неутрално

    До коментар [#25] от "az_medikyt":Защо постоянно бъркате средно с висше образование? Училището не е да те обучава , то е дава основа. При основите , били на сграда или учение има строги норми и нищо повече. Обучението по литература или каквато и било друга тясна специалност е в университета.
    —цитат от коментар 27 на schwimmwagen


    Напълно съм съгласен ! Бих дал и пример с висшето образование. Технологиите вече се развиват толкова динамично, че е трудно последните постижения да бъдат включени веднага в програмата. На практика се получава че новите инженери при нас идват със знания от нивото на аналоговота техника отпреди 50 години, в които обаче са добре описани принципите на процесите. Реализацията на тези принципи в съвременните цифрови устройства я научават в хода на работата, като не съм забелязал някой да е имал затруднения за това.

  63. 63 Профил на мики маус СУПЕР
    мики маус
    Рейтинг: 2417 Неутрално

    “ Аз нямам системни наблюдения, не следя какви колективи в кои години списват учебниците по литература. Но се случва да разгърна учебник…”

    Хм
    Не че учебниците са китка, напротив отвратителни са. Но тук се дава трибуна на една женица случайно разгърнала учебника и вече имаме буря в чаша с вода!

    Проблемът на скапаните учебници е точно повърхностния подход на авторите и тиквите в министерството - гледат да има шатенийка, правилен новоговор, прилагателни като иновативен и граждански и дотам. Повърхностен подход какъвто и въпросната Лиза демонстрира. И това се представя за меродавно мнение, просто защото тя чопли нещо си в нбу и е жената на Финци.
    С подобен подход средното образование ще продължи да бълва интелектуални скопци.

  64. 64 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 3752 Неутрално

    До коментар [#17] от "Dimitar Kunev":

    Альооо ти имаш прапопис на четвъртокласник, а бил 40 год. преподавател по БЕЛ!? Майко мила!!! Освен теб, виновни са и други, историчарката искра баева и колектив, написали десетки учебници по история, вкл. и за 2023/2024, а тази другарка един път не е казала истината, всичко руско е изпълнило мозъчето й. Същата гнида като теб!

    "Достъпът до истинска информация вече няма значение, лице което е деморализирано не е способно да оцени истинската информация, за него фактите не означават нищо! Даже да бъде затрупано с информация, с автентични доказателства, с документи, със снимки, ако го заведете насила в СССР и му покажете концентрационен лагер, той ще откаже да повярва на всичко това. Когато военният ботуш го стъпче, едва тогава ще разбере, но не и преди това, това представлява деморализацията!" Юрий Безменов, специалист по съветска пропаганда, дезинформация и подривни дейности, сътрудник на КГБ
  65. 65 Профил на schwimmwagen
    schwimmwagen
    Рейтинг: 777 Неутрално

    До коментар [#58] от "nigel":

    Ох, да не захващаме тази тема. Там всичко е мъчително. Само някакви всеядни мохикани, като мен биха стигнали до края.

    "...Thereafter the man-loving God who arranges everything, and who did not abandon man without an intellect, sent unto him Saint Constantine the Philosopher, called Cyril, a righteous and truth-loving man, and he created for them thirty-eight letters..."
  66. 66 Профил на мики маус СУПЕР
    мики маус
    Рейтинг: 2417 Неутрално

    А колкото до учениците и вълшебствата - след Пърси Джаксън, Властелинът, Хари Потър и какво ли още не, едва ли много ученици се трогват от средновековните представи за вълшебство.

  67. 67 Профил на nigel
    nigel
    Рейтинг: 890 Неутрално

    До коментар [#6] от "Boriana Gecheva":Мислите ли, че произведенията на Данте или Гьоте бяха разбираеми за българчетата преди 40 години? И ако мислите така, много моля да го обясните .Благодаря!
    —цитат от коментар 34 на 4ort


    Докато стигна до Данте в училищната програма само домашната ни библиотека беше минала 1500 книги, а бях изчел поне още толкова от читалището. Нито единия от тези обаче не ми беше интересен. Сега от позицията на 50 години по-късно смятам че просто не съм бил в състояние да ги разбера.
    Всъщност доста по-лесният за разбиране Хемингуей го преоткрих при второ прочитане като станах на 30 години.

  68. 68 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 3752 Неутрално

    До коментар [#55] от "nigel":

    Толкова просто изглежда, но е толкова трудно за голямата маса преподаватели.
    https://www.btv.bg/shows/120-minuti/videos/sazdateljat-na-pisa-andreas-shlajher-mnogo-e-vazhno-roditelite-da-imat-ambicii.html
    Това беше изключитено интервю, а един акцент от него - добрите учители да не стоят в добрите училища с добрите деца, а да отидат в по-трудните училища с трудните деца. Който и там се докаже - израства рязко нагоре! Представям си каква промяна в пулса е предизвикало това мнение в много от родните преподаватели в елитните училища.

    "Достъпът до истинска информация вече няма значение, лице което е деморализирано не е способно да оцени истинската информация, за него фактите не означават нищо! Даже да бъде затрупано с информация, с автентични доказателства, с документи, със снимки, ако го заведете насила в СССР и му покажете концентрационен лагер, той ще откаже да повярва на всичко това. Когато военният ботуш го стъпче, едва тогава ще разбере, но не и преди това, това представлява деморализацията!" Юрий Безменов, специалист по съветска пропаганда, дезинформация и подривни дейности, сътрудник на КГБ
  69. 69 Профил на мики маус СУПЕР
    мики маус
    Рейтинг: 2417 Неутрално

    До коментар [#36] от "uq":

    Това е пряк резултат от “обучението” по литература. Децата намразват литературата и спират да четат. Освен ако родителите не ги подтикнат както във Вашия случай.

    А Чудомир наистина е страхотен. И за съжаление далечен за днешното градско поколение.

  70. 70 Профил на мики маус СУПЕР
    мики маус
    Рейтинг: 2417 Неутрално

    До коментар [#51] от "Positive":

    +++++++

    O Captain, my Captain!…

  71. 71 Профил на baigan
    baigan
    Рейтинг: 941 Неутрално

    Бих добавил още - По-добре да учат целия Вазов, отколокот само "русофила" Вазов, та да разберат младите какви хора са газили тази земя - великани като мисъл и действие! великани, които ни завещаха ключа към разбирането и на днешните събития, но ние старателно го скрихме. Иначе ползваме тия хора за евтини пропагандни трикове като този на Мая Манолово, която врещеше, че след МОЧА идвало ред и на паметнка на "русофила" Вазов. Ами защото не са я карали навремето да учи наизуст не само "Аз съм българче", а и "На руските воини". Толкова е просто, но вече 35 години не го правим, нищо не пипаме, за да не засегнем "авторите" на русофилската версия на нашата история, която е меко казано невярна.

  72. 72 Профил на joseph.mccarthy
    joseph.mccarthy
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Присъединете се към предложението за изписване на чуждици в българския език на latinitsa.
    Това кара пишещия да мисли българския език, да го опознава и да го използва пълноценно.

    РЕЧНИК НА ЧУЖДИТЕ ДУМИ В БЪЛГАРСКИЯ ЕЗИК
    РЕЧНИК НА КРАСИВИТЕ ДУМИ В БЪЛГАРСКИЯ ЕЗИК (в начален етап на съставяне)

    Стремежът при съставянето на тези речници е да бъдат кратки и да отразяват онези думи, с които съставяме всекидневния си говор - нека те се разбират като manifest и въпрос на вкуса към думите, а не като езиковедски (а не лингвистичен) труд.
    За съставянето на тези речници са използвани чути и прочетени думи в българската pop култура, проверени в български речници и най-вече в “Български етимологичен речник”, издание на Института за български език към Българска академия на науките; дъждът от чуждици в българския език е безкраен и не може да бъде обхванат от никой речник.

    Нашият призив е - нека не заприличваме на израсналите в северно-македонската езикова норма, нека не “киднапираме” и нека не казваме “бейбиситерка”.
    Ако те имат причина да търсят и да си въобразяват една отдалеченост от българския език на етно-менталния експеримент (организиран им от тоталитарни геноцидни режими), ние българите нямаме тази нужда.
    Нека не сътворяваме същия упадък на все още изключително богатия език, който сме наследили - българския.

    Когато прегледахме - буквално прочетохме от кора до кора - 8-томния “Етимологичен речник” си дадохме ясна сметка, че използваме около една четвърт от българските думи. Останалите нито са забравени, нито са неясни, напротив, все още ги разпознаваме, но не ги използваме. Защо заменяме десетки български български думи, с много по-безцветни чуждици - това е въпрос, който трябва да бъде зададен на народопсихолози и изследователите на тоталитарния мрак и бедствие, което ни се е случило; което продължава и днес, със сменен източник на чуждопоклонство. За да се стигне до там, обществото, под въздействие на комунистическа номенклатура, публично да се възмущава от българското си знаме или от развитието на фоклорните си традиции, но което общество не знае и нищо друго, нито в оригинал, нито пък познава добре коя да е чуждестранна култура; Колко от русофилите могат да различат пианистично произведение на Шчедрин от соната на Губайдулина? Колко дясно ориентирани “про-европейци” могат да различат рисунка на Райко Алексиев от карикатура на Александър Божинов? Но всички тези хора развяват или флагове на чужда терористична държава или пък оплюват българската идентичност, както хитро им подсказват синове и дъщери на бивши партийни величия, за да “бъдели европейци”. Тези хора днес не “търсят в интернет”, те “гугълват”. Обръщат се един към друг на “гайс”. Какво ще остане накрая с този подход - една празна стая, в която оперира чужда валута, която ни се подхвърля отнякъде срещу добро поведение?

    Предложеното изписване на чуждици на латиница едва ли е възможно да бъде приложено напълно; за нас това усилие е въпрос на лична естетика и на етика, а не на разделяне на езика; още по-малко искаме да отделяме хилядолетни индоевропейски думи от езика ни или пък названия, които науката е избрала за универсални.
    Правилото “всеки сам си преценя” как да приложи; цели да стимулира близкото ни по разбирания и вкус общество колективно да овладее по-добре езика, който ни е подарен като роден - без да стигаме до крайност и ограниченост.
    Призоваваме (а не апелираме) употребата на това правило да бъде израз на личен стремеж към богат и красив български говор, а не буквен запис на cacophonia;

    п.п. “какофония” (от гр. - лош звук) - неприятно слухово впечатление, получено от нестройно, неритмично и несъгласувано ансамблово изпълнение; хаотично, безмислено натрупване на тонове; обратното на “благозвучие”

    Октавиан е антикомунист и не желае присъствието на руснаци и русняшки медии като тази или други в България.
  73. 73
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  74. 74 Профил на ylx57667497
    ylx57667497
    Рейтинг: 126 Неутрално

    До коментар [#66] от "мики маус":

    заеби ти вълшебствата и магията !
    днешните пишлегари прескачат базовия морал и принципите на отношенията в обществото, защото от години се дудне, как в школото учениците са ''унифицирани'' и мислят ''по калъп''.
    изкореняването от главите им на основата ги прави не критично мислещи, а хахавели -уманитари като представителката на ''културата'' у нас в лицето на интервюираната .

  75. 75 Профил на Ivan Sashev Dimitrov
    Ivan Sashev Dimitrov
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Данте бива смятан за първият ренесансов автор, който разчупва теологичните писания и разчиства място за раждането на съвременната литература. Но не става за литературно четене, а по-скоро за час по философия. Смятам Каравелов за много по-добър от Вазов, но патриотичният патос винаги е бил по-важен в БГ. Какви патки съм имал за учителки по литература, не е истина. С нулев педагогически потенциал. Там е заровено кучето.

  76. 76 Профил на anx55520847
    anx55520847
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#4] от "wux46502994":Не злобейте! Госпожата, както я наричате, споделя вижданията си в разговор с журналистката, така че няма как да прави граматически грешки. Не смятам, че произведенията на Данте биха били разбрани от днешните българчета, защото средата е различна за българските и италианските деца. Но е полезно и интересно да се чуят мненията на различни хора, добронамерено.
    —цитат от коментар 6 на Boriana Gecheva


    Стига, бе, госпожо! Щом успях да обясня "Антигона" на осмокласник и той разбра какви са общочовешките проблеми в нещо, написано преди 25 века, че даже и я хареса, та колко по-лесно е да обясниш Данте! Но истината е, че ако човек не започне да чете текста заедно с ученика и да го разнищва, просто не става. Това в клас обаче няма как да се случи, защото са по 25 деца и все ще има някой да се прави на интересен. А и времето е малко и постоянно се бърза. Програмата е направена за лекционно изнасяне на уроците и всеки, който си позволи да не го направи, а да обърне внимание на текста и на разсъжденията на децата, просто ще затъне в програмата и няма да може да си преподаде всичко. И после идват едни родители и едно ръководство, които ти зепват "Ама как може така!" и ви обясняват как не си вършите работата. Това е проблемът на обучението по литература - дори и да може учителят, няма значение, защото форматът го принуждава. И му остава единствено да се примири, или да напусне...

  77. 77 Профил на nsk151162581
    nsk151162581
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Пропускът в разсъжденията на авторката е хронологията,което срива цялата теза. Не може да сравняваш Данте с Юго или Вазов. Литературата трябва да бъде стикована с това , което учат по история. Как ще разбереш Шекспир или Булгаков ако нямаш поне бегла представа от епохата?! Изкуството е отражение на човешкото развитие и книгите са интересни , когато читателят ,поне малко е запознат с контекста на времената.
    —цитат от коментар 16 на schwimmwagen


    Литературата не е "науката" история. Литературните текстове не са исторически и това не е целта им.
    Казвате: "ако нямаш бегла представа от епохата" няма да разбереш Вазов, Ботев и др. .. Ами, за великите текстове не се отнася това твърдение.
    Ако днес украинци прочетат Ботев или Вазов, знаете ли как добре ще ги разберат, макар да се отнасят за случило се 150г.назад.

    Съгласен съм с тезите на авторката.

    Ако в училище изучават литературните текстове, ако разглеждат написаното, без излишен "патос" - патриотичен или друг, ще усетят вълшебството им в чист вид.
    И да, всеки ще достигне до различни "дълбини". Колкотото, толкова. При всеки - различно. И в това няма лошо.
    Дайте им шанс да четат и изговорят написаното, много ясно ще видят какво се казва или не се казва, а "защо" - вече интерпретациите са безкрайни.

  78. 78 Профил на joseph.mccarthy
    joseph.mccarthy
    Рейтинг: 8 Неутрално

    За мен темата не се корени нито в невероятното художествено произведение "Божествена комедия", което е едно от най-важните и колосални в изкуството въобще, нито пък в Под игото (не, невежи, нито е слабо, нито е банално. Прозата на Вазов е изключителен запис на българския език, четенето е удоволствие!).

    Както се изрази един друг човек тук "кучето е заровено" съвсем другаде: в това как комунистическата номенклатура и наследници непрекъснато желае и лакомо се протяга към това да владее наративите, "то да обяснява на другите" кое как е от една високопоставена позиция на която се е самопоставило. Няма я вече съветската армия да ви възцари, г-жо, д-р, доц Лиза Боева!

    Аз мисля, че българското общество няма нужда от подобна радиоточка. Животът е сложен и разнообразен, възгледите и за Ромео и Жулиета, и за Под игото са различни и разнообразни,а богатството е в познаването им. Не се връзвайте на шарлатани, на телефонни измамници, на комунисти, на това "работническо дело" под което коментираме, ами - забавлявайте се сред нюансите!

    Октавиан е антикомунист и не желае присъствието на руснаци и русняшки медии като тази или други в България.
  79. 79 Профил на Един вампир броди из Европа
    Един вампир броди из Европа
    Рейтинг: 518 Неутрално

    Всичко е вярно освен пълният член на "възторгът" още в подзаглавието. Нататък, да си призная, не четох.

    Много е трудно да се преподава Данте в училище за шафйори или шивачки. Аз завърших Английската гимназия и си спомням възторга да изучаваш Шекспир в оригинал с учителка, изцяло отдадена на работата си. Не съм забравил и тормоза по български език и литература, където интригата беше колко ученици на А ще вземат частни уроци при Б и обратно -- за да се научат да пишат правилни съчинения.

    Минаха години, сполетя ни Преходът и в условията на демокрация Английската гимназия отпразнува юбилей от своето създаване. Беше споменат педагогическият принос на всички директорки, заместник-директорки, партийни секретарки и обикновени доноснички, и само за учителките по английски не бе казана нито една дума.

    Демокрацията е най-големият враг на планетата (https://foreignpolicy.com/2019/07/20/democracy-is-the-planets-biggest-enemy-climate-change/)
  80. 80 Профил на anx55520847
    anx55520847
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#1] от "lz2":"Под Игото" е банална боза, написана в духа на най-майсторския Вазов популизъм, с който той се занимава кажи речи цял живот и издигната в класика още приживе от самия си автор, в качеството му на министър на културата. Няма човек, който наистина чете и мисли, който наистина да харесва Вазов. Разбира се, всеки ще ви каже, че харесва Вазов, патриарха (за какъвто сам се провъзгласил), защото ако каже друго, веднага ще бъде разпнат и оплюят от всички, които всъщност.....никога не са чели Вазов
    —цитат от коментар 21 на uq


    Не си прав! Вазов има достатъчно възможности като поет и писател да работи майсторски с езика, но този роман е бил предназначен за широката публика, която по това време просто се е научавала да чете и толкова. Под една пределно лесно разбираема форма и сюжет с много изненадващи обрати и откровени гегове има скрит много смисъл. Този роман говори на прост език за нас като българи и дори само затова е важно да присъства в училище. Но когато не си достатъчно пораснал да схванеш тънката мисъл извътре, просто си оставаш на нивото на сюжета и романът ти се струва плосък. Препоръчвам ти да го прочетеш като възрастен - изведнъж текстът придобива неочаквана дълбочина.

  81. 81 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 3581 Неутрално

    ВИИ Маркс имени В.И.Ленина

    В Санкт... града на Ленин, печелиш грант и титла магистрат
    само с учене на Данте?

    Не слушай что те учат.
    Делата гледай.

    До коментар [#7] от "Прокопсало Парвеню":

    Лиза Боева: По-добре цяла учебна година Данте,
    отколкото цял наръч автори

    По нелепа теза могат да измислят само грантогладни

    а да им я препечатат

    само грантояди

  82. 82 Профил на schwimmwagen
    schwimmwagen
    Рейтинг: 777 Неутрално

    До коментар [#67] от "nigel":

    Разбираемо. За много произведения на човек му трябва и житейски опит.
    Швейк на 17г ми беше блудкав, на 30г съм се превивал от смях на пода :)

    "...Thereafter the man-loving God who arranges everything, and who did not abandon man without an intellect, sent unto him Saint Constantine the Philosopher, called Cyril, a righteous and truth-loving man, and he created for them thirty-eight letters..."
  83. 83 Профил на Positive
    Positive
    Рейтинг: 431 Неутрално

    До коментар [#72] от "joseph.mccarthy":

    руските чуждици на какво ще ги пишем?

  84. 84 Профил на joseph.mccarthy
    joseph.mccarthy
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#72] от "joseph.mccarthy":руските чуждици на какво ще ги пишем?
    —цитат от коментар 83 на Positive


    bolshinstvoto от тях на латиница. Не знам. Моята цел не е да въвеждам други букви, а да се видим как пишем и как се излагаме и да си спомним нашите думи.

    Октавиан е антикомунист и не желае присъствието на руснаци и русняшки медии като тази или други в България.
  85. 85 Профил на idianata
    idianata
    Рейтинг: 640 Неутрално

    До коментар [#31] от "uq":

    Наистина го запишете. Моето чаве не се записа на такива курсове и накрая не уцели ключовите думички за които са сверявали проверителите... Пак същата баналност, която се очакваше от тях, беше изтърсил, но само със синоними неописани в ключа за проверката... Стигнаха му прословутите точки за заветната 'елитна' гимназия, но е фрустриращо за младежа, ако сам се определя като знаещ и разумен.

  86. 86 Профил на Един вампир броди из Европа
    Един вампир броди из Европа
    Рейтинг: 518 Неутрално

    [quote#76:"anx55520847"][/quote]

    От тази гледна точка съм напълно съгласен, че е по-добре цял срок да се изучава едно произведение, отколкото да се претупват много автори. Научете ги да четат, пък дали и какво ще четат, това вече си е тяхна работа. Както спасяването на давещите се според едно безценно произведение. Но ако умеят да плуват, помага.

    Демокрацията е най-големият враг на планетата (https://foreignpolicy.com/2019/07/20/democracy-is-the-planets-biggest-enemy-climate-change/)
  87. 87 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 3581 Разстроено

    секи 4ти км

    НАДЕЖДА ТУКА ВСЯКА ОСТАВИ.
    Учител видиш ли - пази се!

    Абе... когато малък,
    не прекали ли Путин с четене на Данте?

    До коментар [#2] от "SN DV":

    "по-добре една цяла учебна година да се изучава Данте,
    отколкото цял наръч български автори"
    ---------------------------------
    Още ли някой има съмнение, че целта е да бъдем УНИЩОЖЕНИ ?

  88. 88 Профил на forza
    forza
    Рейтинг: 975 Весело

    Поредната фейсбук буря в напръстник дестилирана вода.

    Почитаемата госпожа комай нещо бърка средното с висшето образование.

    И к'во като изчезнал Бенволио?

  89. 89
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  90. 90 Профил на chudomor
    chudomor
    Рейтинг: 803 Весело

    Защо да се ограничаваме само с литературата. Тотален игнор на родното - трети ден Супербоул, Тайлър Суифт и гаджето и, Рио де Жанейро и самба и нито ред и снимчица от "Кукове".
    Щото Раковски е по-далеч от служебния комп ...

    Дневник решава проблемите със свободното слово както половината човечество месечните си такива - с тампони. Ама абонирани ...
  91. 91 Профил на nigel
    nigel
    Рейтинг: 890 Весело

    До коментар [#67] от "nigel":Разбираемо. За много произведения на човек му трябва и житейски опит.Швейк на 17г ми беше блудкав, на 30г съм се превивал от смях на пода :)
    —цитат от коментар 82 на schwimmwagen


    Швейк го четох на 18 като подготовка за казармата. Много ми беше полезен !!!

  92. 92 Профил на Dimitar Kunev
    Dimitar Kunev
    Рейтинг: 1332 Неутрално

    [quote#37:"barter1"][/quote]


    До коментар [#47] от "Роси":

    А Вие сте пример за немислие. Най-несмислените постинги в Дневник, откакто отвреме-навреме влизам.

  93. 93
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  94. 94 Профил на Торбеш КЛУБ
    Торбеш
    Рейтинг: 1092 Неутрално

    До коментар [#92] от "Dimitar Kunev":
    ====
    “сте пример за немислие.“
    ====
    Не може НАЙ-ТЪПИЯ КОМУНЯГА-ПУТИНИСТ във форума на Дневник да развява на всеобозрение насраните гащи на своята малоумност, аморалност и малограмотност!
    “НЕМИСЛИЕ” - в Българския език такава дума няма.
    И в родния Ви цигански език няма!



    Като българин съм горд, че думата "неудачник" е незаменяема чуждица в българския език, заемка от руския език.
  95. 95 Профил на Торбеш КЛУБ
    Торбеш
    Рейтинг: 1092 Неутрално

    До коментар [#17] от "Dimitar Kunev":
    ======
    40 г преподавам български език и литература. Демокрацията разруши интелекта и морала на учениците, точно такива госпожи от СУ и НБУ са част от унищожението.
    ======
    Значи Вас да държим отговорен за опростачването, за отвращението от четенето, за масовото оглупяване и чалга-мирогледа!
    “Демокрацията разруши интелекта и морала” - това глупаво изреченийце служи за смокинов лист на личните Ви срамоти - да не можете да преведете на човешки език културата и да я представите на младите души?! Пълна бездарност - демокрацията му виновна!
    Овце да бяхте пасли - повече полза от Вас щеше да има.

    Като българин съм горд, че думата "неудачник" е незаменяема чуждица в българския език, заемка от руския език.
  96. 96 Профил на Pavlina Gesheva
    Pavlina Gesheva
    Рейтинг: 8 Неутрално

    [quote#53:"Тина"]
    —цитат от коментар 56 на Positive
    Правите ли разлика между предмета "Български език" и предмета "Литература"?[/quote]

    **
    Туй е въпросът!
    Форумните капацитети (вкл. и кинематографистката Лиза Боева!) по преподаване на литература в българското училище (не)обяснимо защо го подминават.
    Уважаеми, по предмета "Български език" се изучават езикови правила, които трябва да се научат/знаят от учениците априори както таблицата за умножение. Задължително. Компромисът води до неграмотност.
    Художествената литература е изкуство, а целта на всяко изкуство е да забавлява, да развива въображението и умението да се съпреживява и разпознава маскираното Зло като Добро. Да се откриват посланията, а не отживялото "какво е искал да каже авторът".
    Художествената литература е храна за душата и като такава трябва да я възприемат учениците. Ако учителят по БЕЛ е по-сдържан, с емоционален дефицит, в часовете му по литература може да е тегаво и скучно, но пък по "Български език" резултатите да са много добри. Съвършен е само Господ!
    Относно полемиката за преподаването в училище на Вазовите проза и поезия - категоричното ми мнение е, че изучаването и познаването им е задължително!
    Вазов за българите е като Шекспир за англичаните, Пушкин за руснаците, Данте за италианците, Сервантес за испанците.

  97. 97
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  98. 98 Профил на ijh26646896
    ijh26646896
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Нема да се учудя, ако утре радикализираните либераси почнат да бутат и паметници на Вазов и пр. възрожденци като част от идеологическата им световна война.

  99. 99 Профил на evpetra СУПЕР
    evpetra
    Рейтинг: 1807 Неутрално

    До коментар [#6] от "Boriana Gecheva":Мислите ли, че произведенията на Данте или Гьоте бяха разбираеми за българчетата преди 40 години? И ако мислите така, много моля да го обясните .Благодаря!
    —цитат от коментар 34 на 4ort


    Не само че ми бяха разбираеми, но ми бяха и интересни - бях прочела текстовете без "адаптация" (впрочем, по мое време нямаше такива "улеснения"), както и цялата "Илиада", цялата "Война и мир". Просто обичах да чета и това е най-важното - децата от раждането си да виждат родителите с книга в ръце. Децата на четящите родители дори проявяват по-голям интерес към книгите "на мама" (татковците май много не четат), отколкото към книжките с картинки. Децата са различни и първа грижа на родителите е да се занимават с тяхното образование, а не да разчитат на училището.

  100. 100
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.





За да коментирате, да оценявате или да докладвате коментар, трябва да влезете в профила си или да се регистрирате. Вход | Регистрация
Loading…
Loading the web debug toolbar…
Attempt #