Андрей Янкулов пред "Дневник": Прегрупирането в прокуратурата съвпадна с това в кръговете за влияние

|
За корупционните практики на бившия следовател Петьо Петров-Еврото, който се издирва, и за тези на Мартин Божанов-Нотариуса се знае от години, но допреди месец институциите ги неглижираха, омаловажаваха, а вероятно и прикриваха. Убийството на Мартин Божанов-Нотариуса предизвика ефекта на доминото, а фактите и данните за дейността му задвижиха както общественото мнение, така и множество различни държавни и институционални механизми в опит да се установи влиянието, което е имал в съдебната система. "Дневник" разговаря с Андрей Янкулов, старши правен експерт на Антикорупционния фонд, който публикува двете разследвания за влияние в съдебната система - "Осемте джуджета" и "Списък за бърз контрол".
Това е първа част от разговора, втора - четете тук.
Антикорупционният фонд разкри под формата на разследвания престъпни схеми през последните години - "Осемте джуджета" и "Списък за бърз контрол" бяха едни от тях. Ако преди няколко години те бяха представени по-скоро като изолирани случаи, сега мащабите изглеждат много по-големи и задвижиха институции. Какви са разликите между "Осемте джуджета" тогава и казуса с Нотариуса сега?
- Когато разкрихме историята с Мартин Божанов-Нотариуса през 2021 г., институционалната реакция тогава, и може би обществено-медийната, не беше много по-различна от тази с "Осемте джуджета". Даже можем да кажем, че това някак си не създаде дори бума, който беше в социалните медии след "Осемте джуджета", не му се обърна чак такова внимание, но ние още тогава знаехме, че със сигурност това е подобна мрежа с подобно сериозно влияние, която е от естество да упражнява влияние върху правосъдните институции като мрежата на Петьо Петров-Еврото.
Коя колко точно влиятелна е била е, разбира се, въпрос, на който няма как да имаме точен отговор. Но и за двете мрежи след работата по тези разследвания при нас никога не е стояло съмнението, че се касае наистина за много сериозни организирани престъпни групи за неправомерно влияние в правосъдието, с които съответно покрай това вървят и други неща - рейдърство, което осъществяват. Там, където резултатите, които искат да постигнат, не стават чрез корумпиране на съответните служители, става чрез заплахи, използване на компромати и т.н. Различни са лостовете, с които си служат. Каква е разликата в обществения отзвук - сега е много по-сериозен, отколкото беше през 2020 и 2021 г.
Според мен обяснението трябва да се търси в променената все пак институционална среда. Обществено-политическите отношения, които съществуваха към 2020 и 2021 г., можем да кажем, че сега са променени. Вследствие и на това имаме и различен като цяло обществен отзвук на тези данни.
Включително и институционален отговор.
- Включително и институционален отговор някакъв, какъвто в началото не се наблюдаваше. Дори не се твърдеше, че това са някакви изолирани случаи.
Институциите тогава отричаха въобще съществуването на такива кръгове за влияние.
Бившият главен прокурор Гешев неглижираше публично данните, които бяха изнесени за мрежата на "Осемте джуджета", а за мрежата на Мартин Божанов-Нотариуса никакъв коментар нямаше от него. За "Осемте джуджета" имаше публични коментари на осмиване на тези обстоятелства.
По-късно разбрахме и сега разбираме от постановление на Софийската градска прокуратура (СГП), че години по-късно същият този главен прокурор Иван Гешев е мобилизирал, или поне така се твърди в постановлението на СГП, целия ресурс на Софийската районна прокуратура (СРП) за наказателно преследване на фронтмена на "Осемте джуджета" - бившият шеф на столичното следствие Петьо Петров-Еврото, в рамките буквално на часове.
От нещо, което беше тотално несъстоятелно, отведнъж се превърна в нещо, което самата институция прокуратура идентифицира като много голямо в лицето и на бившия, и на настоящия главен прокурор, който пък заяви, че изчистването на прокуратурата и разплитането на тази мрежа (тогава се говореше за "Осемте джуджета") е залог за бъдещото нормално функциониране на прокуратурата. Т.е. виждаме промяната в заявките на институциите - те вече не могат да си позволят да неглижират тези въпроси. |
Мащабът на мрежите стана вече ноторен факт, никой вече не спори за това. Единственият спор, който съществува между тези два клана в прокуратурата, е кой какви отношения е имал с мрежите, но фактът на съществуването им и влиянието им не се отрича от никого. Това вече стана общоизвестен факт. За съжаление обаче дори и при този институционален отговор, който наблюдаваме в момента и все пак някакво задвижване на държавните органи по тази тема, преустановяването на това неглижиране и на затваряне на очите малко вероятно е да доведе до нещо докрай, до нещо смислено от чисто институционална гледна точка.

Андрей Янкулов пред "Дневник": Връзките на хора от властта с мрежите са документирани (втора част)
По какъв начин се отрази прегрупирането, за което говориха Гешев и Сарафов в един разговор, който изтече в медиите? Свързано ли е с прегрупирането на тези два кръга около Петьо Петров-Еврото и Мартин Божанов-Нотариуса?
- Първо, нещата съвпадат времево. Това е едното обстоятелство, което трябва да ни наведе на извод за такава свързаност. Второто е в официален акт на СГП, а именно, че Гешев в последните дни от мандата си, преди да бъде предсрочно освободен, е разпоредил образуване на наказателно производство, на вече подалата оставка ръководителка на СРП Невена Зартова, срещу Петьо Петров, което е било насочено и срещу Борислав Сарафов. В хода му като свидетели са били ползвани лица от кръга на Мартин Божанов-Нотариуса. Виждаме тези индикации до какъв извод в крайна сметка могат да доведат.

Съдия Цариградска към депутатите: Изчистете политическия чадър над мафиотската структура
Разбира се, той може да бъде в някаква степен спекулативен.
Но тези съвпадения като че ли говорят за една обвързаност на различните нива в прокуратурата и различни ръководни служители в прокуратурата потенциално с някой от тези два кръга. Обратното пък също е налице. |
След освобождаването на г-н Гешев започва разследване в СГП срещу групата около Мартин Божанов, където пък вероятно като свидетели са ползвани хора може би от другия кръг. Тези множество съвпадения ни навеждат на мисълта, че има такива обвързаности.
Проблемите вече са известни. Как изглеждат решенията?
- Решенията могат да бъдат съзрени изключително трудно, защото на всеки е ясно, че при така създадената обстановка има, ако не друго, то поне сериозни, обосновани съмнения за обвързаности между тези криминални кръгове и нива в прокуратурата. Дали наистина в каква степен има такива обвързаности ние можем да спекулираме на база наличната информация, но при тези основателни съмнения няма как да има легитимно очакване, че тази институция, която е толкова обвързана с тези кръгове, ще може сама да проведе безпристрастно разследване на тези обстоятелства и няма да попаднем отново в ситуацията, в която избирателно се хващат едни обстоятелства спрямо определени лица, а за други обстоятелства и за други лица широко си затварят очите.
Ако това се случи, то тогава за никакво разплитане и за никакво правосъдие не може да става въпрос.
Избирателното правосъдие не е правосъдие. Това, че някой ще бъде наказан евентуално или хипотетично, ако за сметка на това няколко други бъдат умишлено прикрити, това не е правосъдие.
Така че при тези съмнения за много сериозно инфилтриране на мрежите в институциите съд и прокуратура как тогава може да има легитимно очакване за едно такова безпристрастно разследване? Ами не може да има. Винаги ще остане съмнението в обществото, че това разследване е проведено по един незаконосъобразен начин. Това е пагубно за правосъдието, защото то трябва да има обществена легитимност, за да действа по такива казуси.
Ако няма изначално обществена легитимност, ако няма изначално легитимност, ако щете, дори в правната общност... Не можем да очакваме от гражданите да са толкова информирани в дълбочина за процесите, които протичат, то поне в правната общност хората, които са информирани за тези процеси, там трябва да се търси легитимността на подобни институционални действия, които ще бъдат извършвани. Това също не е налице, защото в правната общност също никой не вярва, че едно такова разследване може да бъде безпристрастно проведено.
И това ни води до единственото логично заключение, че ако може да се очаква институционална, нормална, адекватна редакция на всичките тези процеси, т.е. едно безпристрастно, всеобхватно, пълно разследване, това нещо би могло да бъде проведено само от външен на прокуратурата субект. |

Антикорупционният фонд: Защо материали, уличаващи Сарафов, са върнати на прокуратурата, ръководeна от него
Дори и хипотетично, ако си представим ситуацията, в която в момента изпълняващият функциите главен прокурор Борислав Сарафов бъде временно отстранен от поста, който заема, или се оттегли от поста, който заема, дори и в тази ситуация прекалено много данни има за хора в прокуратурата, които са били ангажирани по тези наказателни производства, за които излизат толкова смущаващи обстоятелства - за това как са провеждани тези наказателни производства. И при това положение как да очакваме, че дори и и при оттегляне на и.ф. главния прокурор институцията може да проведе това разследване?
Така че единственото решение е някой друг да може да направи разследването. Но нашата институционална рамка, зададена от Конституцията, дава пълен монопол на прокуратурата върху дейността по наказателно разследване и наказателно преследване. Никой друг, освен прокурор не може да го проведе.
В това положение сме изправени наистина пред една патова ситуация, от която излизане в този конкретен случай на практика няма. Защото временната парламентарна комисия, която беше създадена, дори и при най-добро желание и най-адекватно действие от нейна страна има много лимитирани възможности. Тя не може да влезе в дълбочина и да проведе едно такова наказателно разследване. Да, тя може да направи други важни и съществени неща, но самото наказателно разследване не може да го проведе.
И дано поне това, тези обстоятелства, които се случват пред нас, ни накарат да осъзнаем вредността на този пълен прокурорски монопол върху обвинителната функция, защото наистина в едни изключително лимитирани ситуации, но една от които в момента наблюдаваме, трябва да има процедурната възможност някой друг да се занимава с тези случаи, а не прокуратурата. Това е блестящ пример за такава ситуация и тя трябва да бъде използвана, за да се разбере това. |
Тук е моментът да припомня, че вашата основна критика към промените в Конституцията е, че беше изпуснат моментът да се разбие монополът на прокуратурата. Каква промяна трябваше да се направи?
- Монополът на прокуратурата върху наказателното преследване у нас се разбира като това само и единствено прокурор да може да ръководи наказателното преследване и да повдига обвинение. Но дори и не само това обстоятелство, а и изключването на съдебния контрол върху правилността на тези прокурорски решения.
Такъв вид, толкова силен прокурорски монопол не съществува почти никъде в която и да е европейска държава.
В огромното мнозинство европейски правни системи има различни възможности за контрол от една страна или противотежест на тези прокурорски решения. Например когато прокурорът отказва да повдигне обвинение или отказва да се занимава с разследването на случай, има различни опции - дали съдът ще прегледа неговото решение и ще стигне до извода дали то е правилно, или може да укаже повдигане на обвинение е едната опция, т.е. контрол. Другата опция е, когато прокурор откаже да се занимава с определен случай да има противотежест на това, т.е. някой друг субект да може да встъпи в тази обвинителна функция.
Пак казвам, почти всички европейски правни системи познават някаква засилена форма на контрол или противотежест, каквито нашата правна система не познава, и това ни вкарва в тази ситуация, при която, ако прокуратурата не желае да се занимава с някакъв случай, няма лек. Срещу това няма лек. |
Да, сега беше въведен контрол върху отказите за образуване на наказателно производство в някои случаи след много дългогодишна борба това да се случи и много дългогодишно отричане на полезността от такова действие, а то е толкова естествено. Но това е за много малка част от случаите на самия вход, в самото начало на наказателното производство, но това не означава, че в едно наказателно производство, когато прокурорът бездейства, срещу това негово бездействие ще има някакъв лек. Продължава да няма.

Прокурор Невена Зартова: Висши прокурори са обвързани с кръговете на Еврото и Нотариуса
Ако искаме да приведем нашата система на наказателно правосъдие в съзвучие с добрите европейски практики, това би означавало ние да създадем такава система на контрол и противотежести при упражняването или неупражняването на обвинителна функция така, че да не може една институция, която на всичкото отгоре по дефиниция действа затворено и йерархично, да се разпорежда изцяло с един такъв съществен въпрос като това дали някой трябва да бъде разследван, дали да му бъде повдигнато обвинение и какво обвинение да му бъде повдигнато.
Шансът беше при конституционните промени това да стане, като на конституционно ниво се разчупи този монопол - дали като се предвиди възможност за съдебен контрол на всеки един прокурорски акт в предвидените от закона случаи и съответно регулацията да бъде оставена на другите закони за това кога точно да се налага съдебния контрол, или като беше предвидена възможност за алтернативно обвинение. Отново казвам, това алтернативно обвинение не трябва да го разглеждаме като някаква хипотеза, при която всеки в държавата да може да повдига обвинение на всеки друг.
Трябва да го разглеждаме като някаква много лимитирана форма за противотежест и баланс на отказа на прокурора да се занимава с определени случаи. Особено когато става дума за много сериозен случай от обществен интерес, засягащ самата институция, включително и главния прокурор, най-удачният вариант, при който би се постигнало решение на тези проблеми, би било наказателното разследване да се извършва от външен субект. Така най-адекватно би се изпълнило и решението на ЕСПЧ по делото "Колеви срещу България", защото сега ние го изпълнихме с най-добрия възможен вариант вероятно в рамките на действащата Конституция, но все пак в рамките на действащата Конституция.
Видяхме, че съдията, кариерно съдия, която беше назначена като изпълняващ функциите разследващ срещу главния прокурор и неговите заместници, той трябваше да стане прокурор, за да се впише в този конституционен модел. Ставайки прокурор, малко или много този човек попада вече в прокурорската система и съществуват опасности от намеса, които не могат да бъдат изцяло елиминирани, а чисто практическите рискове ние ги видяхме при имплементирането на тези норми. Когато в началото прокурорската колегия на ВСС се чудеше къде ще настани този човек, на какво бюро, кой ще му даде компютър и трябваше съдията, вече прокурор, да провежда срещи с и.ф. главен прокурор, когото ще разследва, за да осигури той логистично нейната работа. Това е абсурд, чисто практически е абсурд.
Изглежда, този вариант също не е особено ефективен. Но ако се върнем отново на темата за Нотариуса и Еврото, вие казвате на практика, че не би могло да се очаква от прокуратурата, че ще успее да разследва ефективно и безпристрастно и винаги ще остават някакви съмнения. Казвате и че Народното събрание не разполага с предвидени от закона механизми, които да позволят едно такова разследване. Кой тогава би могъл тогава да проведе разследване при сега действащата Конституция и законодателна рамка? Има ли изобщо някаква възможност, или не може да се очаква разследване?
- Спрямо настоящата Конституция и законодателна рамка няма. Затова казвам, че не можем да очакваме обективно и адекватно институционално разплитане на този случай, защото няма как някой външен да го направи.
Това, което може да стане, е първо - осъзнаване на погрешността и вредността на концепцията за прокурорски монопол и на второ място е това, че дори и да не можем да очакваме адекватно финализиране от наказателноправна гледна точка на този казус, поне чрез контрол от страна на парламента, общественият натиск над дейността на институциите - това малко или много винаги е едно обстоятелство, което може да ги държи в напрежение в добрия смисъл на думата, което би означавало да действат по адекватен начин, а не превратно да използват правомощията си.

Бойко Рашков, депутат: Борисов и Пеевски правят кастинга и за следващия главен прокурор
Чрез обществен натиск, чрез натиск от една подобна комисия в парламента институциите могат да бъдат контролирани. Да, лимитирано е, има много пречки срещу това, но поне е нещо и затова тази парламентарна комисия е важна с този контрол, който може да осъществява, макар и лимитиран, но все пак е нещо. Защото ако го нямаше него, ако го нямаше и общественият и граждански натиск и темата бъде забравена, няма абсолютно нищо да се случи. Сега излиза едно постановление на СГП, което в друга среда беше немислимо такова нещо да бъде публикувано от прокуратурата. То до голяма степен е не само изобличаващо предишните практики на предишното ръководство, но то е до някаква степен и изобличаващо за начина, по който е подходено по казусите след промяната на властта в прокуратурата.
Именно защото сме поставени в ситуация, в която е много трудно обективно да се вадят избирателно само едни неща, изобличаващи едната група, без това да засегне другата група, това ни дава поне малко надеждата, че така ще излизат повече неща, които иначе не биха излезли, и има поне някакъв минимален шанс за частично разчистване от всички групи, а не избирателно само от едната група. |
Заради това парламентът, въпреки че има лимитирана роля по отношение на контрола, който може да осъществява върху органите, които изпълняват правосъдието, той може да одитира дейността на институции, които са били ангажирани по тези казуси и особено на институции в изпълнителната власт като МВР и неговата ГДБОП, на комисията КПКОНПИ, за която също трябва да се разбере през годините какво се е работело по мрежите там и по какви данни е имало и защо нищо не е излязло оттам.

Гръмнаха бушон. Прегрупирането по върховете на прокуратурата продължава
Антикорупционната комисия като че ли остана в сянка, а знаем, че там е концентрирана голяма част от властта за разследвания срещу корупцията. Какво се случва в момента там, докато погледите на обществото са насочени другаде?
- Нищо не се случва. Беше написан нов закон, има нещо ново в този закон, а именно даването на разследващи функции на тази комисия, но всичко друго в общи линии не е много променено от режима, в който беше досега. Пак беше разделена на две, през 2018 г. Беше събрана, а сега отново е разделена. За тези разследващи функции аз съм коментирал много пъти, че сами по себе си те не могат да обърнат по някакъв начин картината на борбата с корупцията по високите етажи на властта по ред причини, основната от които е, че разследващите органи, тези, които фактически провеждат разследването, по нашата концепция за досъдебната фаза на наказателния процес, те имат много лимитирана роля.
Всичко се провежда под пълния контрол на прокурора и затова и най-перфектните разследващи органи да имаме, без прокуратурата да действа адекватно, от тяхната работа няма да има никакъв позитивен ефект.
На законовата реформа в тази комисия не бива да й се възлагат прекалени надежди предвид нещата, които чисто нормативно бяха свършени с нея. Фактически виждаме блокиране на избора, поне до момента, на ръководството на тази комисия - няма избрани нови ръководители на органа, които сега трябва да бъдат трима, а оттам насетне никакви процедури по избор на нови разследващи инспектори не са започнати и не са проведени. |
Това дава едно забавяне във времето в започването на функционирането на тази комисия, но отново казвам - това дори не е и толкова важно. Много по-важна е реформата, която ще се направи на ниво Закон за съдебната власт в изпълнение на конституционните промени, какъв избор ще бъде направен за бъдещите Висш съдебен и Висш прокурорски съвет. Това са ключовите въпроси, които предстоят оттук насетне.
Най-важното, което може да бъде направено с Антикорупционната комисия, е един пълен одит на дейността й назад през годините, и то особено на това звено, което дойде от ДАНС и което е натоварено със задачата да разкрива корупционните престъпления. В крайна сметка защо антикорупционната комисия, разполагаща с бюджет около над 20 млн. лв. на година, не разкри някоя от тези мрежи за престъпно влияние в правосъдието, защото тя точно това трябва да работи?
Вашият отговор какъв е? Защо?
- Моят отговор е, че тя никога не е имала мандат да се занимава с това. А дори и след като тази първоначална информация беше поднесена на тепсия от една гражданска организация, нищо не последва след това. Повече от логично е да си направим заключението, че не че там не са знаели за съществуването на тези кръгове. Вероятно дори е имало някъде скатани някакви разработки, сигнали и т.н.
За тези хора, защото аз съм много далече от мисълта, че така както ние достигнахме до първоначалната информация за съществуването на тези мрежи, така не е имало и много хора, които са отишли с тази информация и при институциите, за да им я предоставят - в антикорупционната комисия. И след като нищо не се е случило, значи единственият логически извод, който може да направим от това, е, че там не е имало реален мандат, връчен на тази комисия, да се занимава с такива случаи. По-скоро тя е трябвало да служи за прикриването на такива случаи, а не за тяхното разкриване.
Втора част от интервюто четете тук:
