Андрей Янкулов пред "Дневник": Връзките на хора от властта с мрежите са документирани (втора част)

Андрей Янкулов пред "Дневник": Връзките на хора от властта с мрежите са документирани (втора част)

Андрей Янкулов
Андрей Янкулов
  • Ако Народното събрание не избере нови Висш съдебен и прокурорски съвет и нов главен прокурор, ще изпаднем в удобно безвремие, в което статуквото в съдебната система може да се закрепи.
  • Инспекторатът към ВСС е в очевидна будна кома и най-добре е да се закрие максимално бързо.
  • Връзките на много от властимащите с тези мрежи, са документирани.
  • С всички средства на наказателното разследване, могат да се събират доказателства.
"Дневник" разговаря с Андрей Янкулов, старши правен експерт на Антикорупционния фонд, който публикува двете разследвания за влияние в съдебната система - "Осемте джуджета" и "Списък за бърз контрол". Първа част от разговора може да прочетете тук, а това е втората част от интервюто.
Още една комисия беше създадена по осветяване на дейността на Мартин Божанов-Нотариуса - към съдийската колегия на ВСС, а и прокурорската колегия се включи с изслушване на хора, свързвани с Божанов. Има ли капацитет една такава комисия, която пък е във Висшия съдебен съвет, или Инспектората на ВСС да направи проверка по случая и можеше ли още през 2020 г. същите тези органи да направят тази проверка по същите тези случаи, докато Божанов още беше жив, а съдиите Владислава Цариградска и Цвятко Лазаров бяха изслушани пред същия този ВСС и тези органи знаеха за натиска над тях още тогава?
- Инспекторатът е другата държавна институция, която е в очевидна будна кома. Освен да се получават заплати там, не знам какво друго се прави в тази институция в последните години, откакто е извън мандат. По тези казуси, които разтърсват магистратурата, инспекторатът е абсолютно отсъстващ. Главният инспектор не съм видял от години да се появява или да каже нещо. Това само потвърждава излишността на тази структура. Колкото по-бързо бъде закрита, а не да се търсят начини да бъде реформирана, толкова по-добре.
Ако има някой, който трябва да се занимава с корупционно поведение сред магистратите, нали затова е антикорупционната комисия? Инспекторатът, ако се касае за някакви форми на етично поведение, то това може да се организира да се случва и през етични комисии към съответните органи на съдебната власт. Струва ми се, че това раздуване на съдебната система с прекалено много органи, които вземат големи заплати, но до тук свършва всичко и реално от тяхната работа няма никаква полза, е абсолютно контрапродуктивно.
Вземащите политически решения трябва да се замислят, виждайки този липсващ инспекторат и може ли да бъде събуден, след като е в такова състояние след такива скандали. Обективно възможно ли е той да бъде реформиран? Защото аз не съм оптимист.
Що се касае до ВСС и бившата съдийска и прокурорска колегии, които изпълняват функциите на новите съдебен и прокурорски съвет, те са поставени в ситуация, в която не могат да мълчат. Трябва да вземат някакви мерки, да покажат някакво институционално поведение предвид фактът, че цялата държава се тресе от този скандал. Затова правят тези стъпки. Иначе е ясно, че ако имаше действително воля там някой да се занимава с тези обстоятелства, това щеше да бъде направено още през 2020 г., както и още тогава щеше да се вземе много сериозно отношение по "Осемте джуджета", а през 2021 г. по разследването за Мартин Божанов и "Списък за бърз контрол".
Нищо такова не се случи. Абсолютно същото, което наблюдавахме на ниво прокуратура и антикорупционна комисия - широко затваряне на очите, неглижиране и осмиване.
Те излязоха с декларация тогава, в която принципно осъдиха натиска над съдии и с това като че ли приключи темата ?
- Да. И когато говорим за един от елементите за начина, по който оперира мрежата - когато има данни за заплахи към съдии. Но генерално погледнато това не са само заплахи за съдии, това са и данни за престъпно влияние, корупционно поведение. По тази линия абсолютно нищо не беше направено. Сега, очевидно е за мен, желанието на бившите две колегии на ВСС да демонстрират и те някаква загриженост и някакво институционално действие в положителна посока. Доколко обективно и оттам може да произлезе също трябва да бъдем скептични, но
колкото повече се говори за тези случаи, колкото повече те бъдат поставени в някакъв фокус, толкова по-добре.
Дори и да не се стигне до пълното им разплитане, до наказване на виновниците, все пак всичко това има някакъв позитивен ефект, най-малко заради това, че много хора, участници в подобни криминални сдружения, занапред много повече биха се замислили дали биха се ангажирали в подобни структури. Дори този превантивен ефект, ако се постигне за в бъдеще, пак все ще е имало някаква полза от цялото това действие.
Разпознаваме няколко криминални сюжета - убийството на Мартин Божанов-Нотариуса, имотните измами и нерегламентирани контакти, влияние и натиск над магистрати. Очаквате ли да излязат и други криминални сюжети и откъде трябва да започне разплитането на цялото кълбо?
- Очаквам, ако темата продължи да бъде в публичния фокус. Защото виждате - излизат нови хора и говорят. Излизат данни за дела.
Очаквам да излязат нови обстоятелства за тези групи до момента, в който темата бъде в обществения фокус. Ако бъде забравена утре и този прозорец, който сега се е отворил, бъде затворен, всичко ще затихне.
Тъй като обективно не можем да очакваме това разплитане окончателно, няма да се достигне и до някакъв забележителен резултат. По принцип може да се разплете от много места поради наличието на прекалено много обстоятелства. Важно е желанието и естествено способността да се работи по казуса, но няма как да има легитимно очакване, че това може да бъде сторено от институциите в сегашния им вид.
В интервю пред БиТиВи съдия Цариградска казва, че по време на заплахите срещу нея изрично е уточнено, че "Марто" е много близък с "Иван Гешев и Пеевски". Има ли механизъм, с който да се установи дали това е вярно и ако е - да бъде доказано и да се стигне и до други нива на влияние в политическите среди?
- Има институционален механизъм, в хода на който се събират доказателства в едно наказателно производство.
Но възможно ли е, след като казвате, че не може да се очаква обективно разследване?
- Има свидетели, които са и от кръговете и покрай тях, прекалено много хора, които са ангажирани и които очевидно обстоятелства около влиянието на тези кръгове са станали тяхно достояние. В хода на едно наказателно производство се събират и веществени доказателства.
Аз съм абсолютно убеден и мисля, че у никой няма съмнение, че връзките на много от властимащите с тези мрежи, са документирани. Въпросът е дали до тези носители на тази информация може да бъде достигнато, дали вече е достигнато и дали някога информацията от тях ще послужи на разследването за разплитането на тези мрежи.
Видяхме една снимка, която се разпространяваше миналата година и която беше в епицентъра на всичко, което се случваше - на и.ф. главен прокурор Борислав Сарафов с Петьо Петров. Това със сигурност не е единственото подобно материално доказателство за някакви връзки. Това е едно единично, може да е извадено от контекста, но е материално доказателство за някаква връзка. Да, Сарафов обясни на какво се дължи тази среща, но вероятно има и много други подобни доказателства, от които вероятно може да се направи по-пълна картина и които може да не са извадени от контекст.
Т.е. с всички тези средства на самото наказателно разследване, могат да се събират доказателства. Вече в какъв обем ще бъдат окончателно събрани, дали това ще допринесе за цялостно изясняване на картината, естествено, е нещо, което няма как да знаем. Но начинът, по който може да се достигне до тези връзки, е чрез разследване.
Случайно ли е според Вас, че след мащабните разкрития, които текат срещу организираната престъпна група, действала в съдебната власт, закриляна от политици, лидерите на ГЕРБ и ДПС тръгнаха да атакуват предстоящата ротация?
- Нека видим дали ще се стигне до събаряне на правителството. Пак заради времевото съвпадение на някои обстоятелства, също може да се направи едно обосновано заключение, че има връзка между попадането в обществения фокус на тази тема за корупцията в правосъдието, защото това е темата, и поведението на тези две партии, които в продължение на години крепяха това правосъдно статукво, което ни доведе до този модел.
Много добре трябва да си спомнят читателите как, когато г-н Гешев събираше прокурорите на национални съвещания и се правеха изявления за независимостта на прокуратурата и т.н. Той беше подкрепен и физически от представители на тези партии, ГЕРБ и ДПС на тези събития бяха до него.
И при много по-съществени мотиви, с които се искаше предсрочното му освобождаване от предишните правосъдни министри Янаки Стоилов и Надежда Йорданова, те не бяха уважени, а накрая беше освободен за едно непремерено изказване. Цялата тази картина ни навежда на обоснованото заключение за една обвързаност между правосъдното статукво, което наблюдавахме през годините и този модел на правосъдие в България и политическото поведение на тези големи системни партии.
И сега, в момента, когато правосъдната система се тресе, виждаме едни безпрецедентни прояви на противопоставяне в институцията прокуратура, която беше толкова монолитна дълги години, няма как това да не води и до сътресения на политическия терен.
А и обратното - сътресенията на политическия терен да водят до сътресения в това правосъдно статукво. Повече от очевидна е свързаността между тези процеси.
Ако този кабинет падне, дори и хипотетично да приемем такъв сценарий, няма да се изберат в срок нови висши съдебен и висш прокурорски съвет и следователно новият главен прокурор и новият шеф на ВАС ще бъдат избрани от действащия ВСС, или ще останат същите. Ще попаднем ли отново в ситуация "Ти си го избра"?
- Има опасност да попаднем и в такава ситуация и в една ситуация на безвремие - правосъдно или политическо или каквото и да е друго, при което това клатещо се правосъдно статукво да се закрепи поради липсата на възможност за въздействие отвън заради политическата криза, за незнайно какъв период от време. Защото ако не бъдат попълнени в срок от парламента съставите на висшия съдийски и на висшия прокурорски съвет, съответно това няма да бъде направено и от съдебната власт, а дори и да бъде направено, както вече видяхме, то няма да доведе до функциониране на тези органи.
Бездействието от страна на парламента ще блокира този процес категорично, което съответно ще ни изправи пред реалността сега действащите прокурорски и съдебен съвет да продължат да действат извън мандата си за не се знае колко време напред, и.ф. главният прокурор да продължи да бъде такъв за неизвестно колко време напред и да се получи едно закрепване на ситуацията, относително затишие, без резки движения в една или друга посока.
И може да останем в едно такова безвремие, в което всеки малко или много може да бъде доволен, че нищо кой знае какво не се случва.
Как трябва да изглежда новият Закон за съдебната власт? Кои са задължителните елементи, които трябва да бъдат включени, според Вас?
- Важно е да се регламентира една процедура за избор на бъдещите членове на Висшия съдебен и Висшия прокурорски съвет, която да буди достатъчно доверие, че това няма да бъдат някакви задкулисни назначения на хора, които в последствие ще вземат решенията си в тези съвети под чуждо давление. Ако в тези съвети не влязат достатъчно независими и професионално подготвени хора с необходимия личен морал, то тогава нищо позитивно не можем да очакваме и от бъдещото функциониране на тези съвети.
Много е важно как ще се случи този избор и не можем да го обвържем само с нормативните правила на избора.
Дали можем да се надяваме на такова осъзнаване? Разбира се, вероятно повечето хора ще бъдат скептични. Но те трябва да си дадат сметка, че без такова осъзнаване у самите политици, че не могат да продължат да възпроизвеждат същите избори, нищо не може да се промени.
Каквито и нормативни промени да правим, каквито и конституционни промени или промени в Закона за съдебната власт да правим, ако начинът, есенцията на избора, същината на този избор продължи да бъде една и съща, отново да се избират хора, които ще се търсят да бъдат лоялни, зависими и да могат в определен момент да бъдат натиснати да действат по определен начин, тогава нищо няма да се промени. И най-перфектният закон да се напише сега, това няма да се случи.
Опасявам се, че времето, което са си дали самите политици за приемането на този ЗСВ и изготвянето му, е доста кратко и дано не стигнем до някаква ситуация като тази при антикорупционната комисия, където законът беше приет в някакъв порядък, но този закон на практика не се прилага в момента. Защото нито имаме избор на членове на комисията, нито имаме действия за попълване на състава на комисията с хора, които реално ще работят по тези нови разследващи функции. Нищо от това не е направено.
Най-важно е как политическата власт ще продължи да третира съдебната система.
Другият аспект са изборите, които ще бъдат проведени вътре в самите професионални общности, защото това, което наблюдавахме при предишните избори за съдийската квота, е изключително притеснително.
Това, че беше дадено мнозинство на съдиите, избрани от съдии в новия Висш съдебен съвет на конституционно ниво, е положително в отговор на европейски препоръки и постигане на европейски стандарт. Но ако и там фактическият избор се проведе по начина, по който се проведе предишният такъв избор, тогава до какъв резултат ще доведе това? До никакъв. Защото при тези толкова сериозни съмнения за потенциална манипулация на този вот с конкретни данни, изложени за това, ами ако същото се повтори? И сега, при положение, че квотата е още по-голяма, това ще доведе до още по-голям риск за начина, по който ще функционира този бъдещ ВСС дори и при нормативно дадените по-големи гаранции за независимост на съда.
Това ни връща на въпроса могат ли да се саморегулират тези органи - и ВСС, и адвокатурата, нотариусите и прокуратурата най-вече. Има ли как да се самоизчистят отвътре?
- Шансовете за това самоизчистване и саморегулиране зависят от самата общност. В прокуратурата това е изключително малко вероятно да се очаква, че би могло да се случи. При съда, защото там е по-скоро хоризонтална структурата и ги няма тези много тежки йерархични структури на прокуратурата, може би има шанс, но трябва да си даваме сметка, че много време мина, време на лоши избори за ключовите постове в тази система.
Какво ще се случи, ако Петьо Петров-Еврото се върне в България? През последните дни имаше коментари, че е в близка до България държава. Ще се превърне ли той в изкупителна жертва за тези случаи?
- Слухове всякакви сме чували. Не съм много убеден, че това би могло да стане чисто фактически при него, защото ми се струва, че той е прекалено навътре в тези процеси и трудно нещата биха могли да бъдат насочени само срещу него, без това да засегне много други хора...
В случая с Еврото и с Божанов съм твърдо убеден, че записи са правени, но дали те са унищожени, дали са иззети или са били иззети в някакъв момент част от тях, по кои дела са и къде се намират, нищо от това не знаем и не може да се каже.