Мари Дюмулен, ЕСВП: Макрон изпрати три послания с изказването си за военни в Украйна

Мари Дюмулен, ЕСВП: Макрон изпрати три послания с изказването си за военни в Украйна

Мари Дюмулен, ЕСВП: Макрон изпрати три послания с изказването си за военни в Украйна
Френският президент Еманюел Макрон разбуни духовете в Европа с изказване, че не изключва изпращане на западни военни в Европа, и отзвукът от думите му продължава и до момента. Той направи още няколко уточнения, Русия реагира остро, някои съюзници категорично изключиха подобен сценарий, но други казаха, че за него трябва да се говори и мисли.
"Дневник" разговаря по този въпрос, както и за шансовете да се преговаря за край на войната в Украйна с Мари Дюмулен, директор на програмата Wider Europe на Европейския съвет за външна политика. Тя е бивш френски дипломат от кариерата, включително с мисии в чужбина, и е ръководила департамента за Русия и Източна Европа във външното министерство. Доктор от парижкия Институт за политически науки (Sciences Po), Дюмулен има обширен опит в търсенето на решения за продължителни конфликти в източноевропейското съседство на ЕС.
В края на февруари президентът Еманюел Макрон каза, че няма консенсус по повод това как може да се изпратят сухопътни войски на други държави в Украйна, но че в бъдеще нищо не бива да се изключва. Какво всъщност каза той с тези думи?
- Нека първо поясним контекста. Той отговори на въпрос на журналист, това не беше някакво [подготвено преди това] негово решение да говори за това.
Нали не казвате, че това просто му се е изплъзнало? Човек не очаква подобно нещо от президент на Франция.
- Не, не е неволно изказване. Но и не мисля, че той можеше да отговори по друг начин на такъв въпрос. Защото ако те питат "Готов ли сте да повишите нивото на ангажираност в името на това да не се допусне победа на Русия?" и отговориш "Не, не съм", резултатът няма да е това, което всъщност искате да кажете.
Затова смятам, че в изявлението му има три послания:
  • Първото е към Москва и то заявява: "Готови сме да повишим залозите, защото не искаме да победите, тъй като това е важно за нас. Украйна ще надвие в крайна сметка. Не очаквайте да се откажем. Ще продължим да подкрепяме Украйна, каквото и да струва това."
  • Второто е към обществото. Това е начин да се заяви: "Това е и наша война и трябва ментално да сте готови да засилим ангажираността си, ако това се налага. Ние сме съвсем сериозни. Не става дума само за Украйна, става дума за нас."
  • Последното послание е към другите европейци. То им заявява: "Ако ние сме сериозни за това да не позволим на Русия да победи, трябва да сме готови да приемем последиците, включително възможността да бъдат изпратени войски в Украйна. Ако не го искаме, да направим нужното сега, за да се не стига до такава фаза по-късно." Иначе казано, трябва да се изпрати повече военна помощ на Украйна, други видове въоръжение, включително ракети с по-голям обсег, и т.н.
Но не и войски на украинския фронт?
- Да, в споменатия контекст смятам, че той не е имал предвид изпращането на хиляди военни да се сражават на фронта в Украйна, а по-скоро с подкрепящи задачи като обучение, разминиране и подобни.
Проблемът е, че такава позиция не е била съгласувана с партньорите. Затова и предизвика по-скоро обратен ефект и реакции "Не, не, не сме готови", които стигнаха до Русия. Но, пак припомням, това бе отговор на журналистически въпрос.
Но част от този контекст е, че две години след началото на войната са разпокъсани платформите, на които се взимат решенията на Запада да се помага на Украйна. Едно е Рамщайн, друго са двустранните решения, трето са колективните действия на Европейския съюз. Дори няма достатъчно прозрачност кой какво прави с военната помощ. Приемливо ли е това?
- Доста оптимистично гледам на това, имайки предвид какво бе постигнато дотук, а не като си мислим къде можеше да бъдем. Да, може да бъдем по-ефективни, да напредваме по-бързо. Но спомнете си какво беше през февруари 2022 г. Категорично ще е нужно много повече за Украйна, включително от страна на Франция. Властите в Париж твърдят, че правят много повече, отколкото е общото впечатление, че помагат с разузнавателни данни.
Вярно е също, че се отпускат много средства за енергийни помощи и компенсиране последиците от войната. Но действията за Украйна в тази ситуация се нуждаят и от подкрепата на обществото. Ако хората останат с впечатление, че парите на данъкоплатците отиват за украинците, а французите, българите и т.н. плащат цената за това, подкрепата за военната помощ за Украйна ще намалее много бързо. Последиците от войната за нашите общества трябва да бъдат компенсирани максимално, докато в същото време се изпраща помощ на Украйна.
Процесът за взимане на решения изглежда на пръв поглед, хаотичен. Но той се създава с много сложна институционална рамка.
Нуждаем се от участието на САЩ, но не можем да използваме рамката на НАТО, защото не искаме да се създава впечатление, че алиансът се включва в конфликта. ЕС трябва да стори повече, но трябва да привлече и страни извън съюза като САЩ, Канада, Норвегия и т.н. Затова има и различни форуми за обсъждане, доста от тях са на двустранна основа, тъй като ЕС няма достатъчно механизми да го прави. Европейската отбрана винаги е била нещо сложно.
Може ли вече да се твърди, че само със съчувствие към Украйна обществата на Запад могат да стигнат в подкрепата си не по-далеч от това, което е в момента? Сега е време за лидери, програми, бюджети, инвестиции, институции и военни, готови да си свършат работата, без да чакат обществото да започне да се настройва, че военен сблъсък с Русия може би не е немислим?
- Това е фундаменталният въпрос "Ше има ли война?". Няколко високопоставени граждански и военни ръководители говориха вече за това.
На първо място, това е част от отговорностите и задълженията на хората на тези постове, особено при военните - да са подготвени за война. Комуникирането за такъв сценарий в момента може би е голямо изключение, но да са подготвени за военен сблъсък е смисълът да имаме армии.
Те заговориха за това, за да изпратят послание към обществото, че войната не е нещо там някъде, засягащо само украинците, а ние ще им дадем оръжия и оборудване и те ще се сражават. Тази война е и за собствената ни сигурност. Това е причината да подкрепяме Украйна - не искаме да водим война, не просто на нашата територия, тъй като в наши дни тя се простира в различни пространства, в които можем да бъдем въвлечени.
Чуват се и призиви за преговори - аз поне не виждам какъвто и да е знак от Русия за някаква промяна на позицията ѝ в сравнение с 24 февруари 2022 г. Как изобщо би било възможно нещо подобно?
- Не виждам как може да има преговори сега. И причините са няколко, като една от тях е, че Русия се надява да води диалог със САЩ, не с Украйна и европейците. А американците не могат в този момент да водят такива преговори.
  • Руското ръководство, смятам, наистина вярва, че всичко това може да бъде уредено чрез споразумение Русия - САЩ, без участието на Киев и Европа. Сегашното ръководство във Вашингтон не изглежда да има желание за това, макар да не съм сигурна какво би направила евентуална различна администрация на САЩ след изборите през ноември.
  • Второ, Русия анексира завзетите територии и това вече прави невъзможно според конституцията ѝ те да бъдат върнати. Когато Москва говори за преговори, тя има предвид: "Първо украинците приемат "териториалните реалности", тогава може да преговарям." Което означава капитулация на Украйна. Защото ако това е отправната точка, то какъв резултат се очаква? Вероятно руснаците очакват да приключат с нещо повече от това.
  • Трето, има проблем с това как Русия разглежда тази война, включително как я представят на населението си - все повече като война за оцеляване и като свещена война. Виждате как все повече православната им църква пряко участва в легитимирането ѝ и в работата с военните на фронта. Това означава, че е много трудно да преговаряш по каквото и да е. От друга страна, като вземем предвид как функционира руската политическа система, доста съм сигурна, че руското ръководство може да промени говоренето и да представи като велика победа каквото и да е. Социологически допитвания показват, че мнозинството руснаци биха подкрепили приключване на войната с преговори, ако Путин вземе такова решение. Но в момента не изглежда Русия да е готова да преговаря.
Доколко това е обвързано с онези два документа, които Москва представи като условията си на Запада през декември 2021 г.?
- Ще продължим доста дълго да ги обсъждаме като исторически факти, но лично аз не вярвам, че двата меморандума бяха нещо сериозно. Мисля, че бяха замислени като послание: "Да, Русия е готова за разговаря, но ето какво искаме." А исканията бяха толкова прекалени, че не виждам как изобщо са си представяли, че могат да ги поставят. По-скоро руските дипломати вероятно са си мислели, че това е отправната точка за преговори - силно максималистичен подход - и ще получат по-малко, но то след това ще дойде нещо интересно за тях.
САЩ и съюзниците отговориха с нещо наистина интересно - въпроси, които Русия повдига от години, за ракетите с малък и среден обсег в Европа например. Руснаците реагираха с: "Не, вие отхвърляте нашите искания, няма да преговаряме." Тоест руското ръководство не мислеше сериозно за преговори.
Мисълта ми е, че двата меморандума поставяха под въпрос цялата архитектура на сигурността в Европа, на процеса от Хелзинки. Ще бъде ли уреждането на конфликта в Украйна част от предоговарянето на цялата тази по-голяма рамка, т.е. излизането от войната става доста по-сложно?
- Войната срещу Украйна има няколко нива.
  • Едно е измерението, свързано със световния ред: "Искаме да сме признати на същото ниво като САЩ. Искаме да променим доминирания от Запада международен ред"...
  • После има европейско измерение - да се промени то на 180 градуса, на Русия вече не ѝ пука за резултатите от Хелзинки, те имат различна интерпретация на случилото се там в началото на 70-те години.
  • На трето място идва руското измерение - според мен става дума за ново изграждане на руската държава и идентичност като доминиращата източна славянска държава, а този проект е невъзможен без контрола над Украйна.
А възможен ли е без Европа?
- Тази "нова Русия" се вижда от Москва като доминиращия фактор в източната част на Евразия. Не съм сигурна за намеренията им към балтийските републики, Полша и източния фланг на НАТО. Но съм доста съм сигурна, че вярват в доминирането си в Източна Евразия.
Как виждате в този контекст Западните Балкани и разширяването на ЕС в тази част от Европа?
- Не съм специалист по района. Но след февруари 2022 г. виждам подновено внимание от ЕС към Западните Балкани, Кавказ и Източна Европа заради войната.
Това съживено внимание може да е подвеждащо. Защото сме склонни да виждаме повече ефекта от войната, отколкото местната динамика на процесите преди избухването ѝ. Не бива да подхождаме към района само през призмата на геополитическата конкуренция с Русия, казано най-общо. Трябва да се внимава какво се случва тук, властовите размествания и как страните в района се справят в тази ситуация, извличайки ползи за себе си.
Европейците усещат колко спешно трябва да се вземат решения за района заради геополитическата конкуренция, но в същото време не знаят как да го направят и не могат да се споразумеят за това. Така може да се продължи със същите дискусии, които вървят от години, което носи разочарование за държавите от Западните Балкани, както и на новите кандидати Украйна, Молдова и Грузия.
Това може да бъде изключително разрушително, тъй като разширяването на ЕС беше много силен стимул за промени и защитаваше тези държави. Редица държави, включително Франция, която до февруари 2022 г. беше против това да се дава някаква европейска перспектива на Украйна, разбраха, че ако държим тези страни извън ЕС, ги оставяме застрашени. Но ако включването им в ЕС е начин и да бъдат защитени, тогава трябва да осъзнаем, че разширяването трябва да бъде променено - то ще е и за сигурността, а не само за свободното движение на стоки, хора и капитали в единния пазар.
Молдова изглежда интересен казус напоследък - малка държава, която, изглежда, доста ускорено се променя в усилието си да стане част от евроатлантическата общност.
- Да, това е типичен пример как, като се инвестира малко повече, може да се постигне реална промяна. Тя е много малка и много беззащитна. След Украйна това е най-засегната от войната държава и се справя със ситуацията доста прагматично и умно. Имаме уникален шанс със сегашното правителство реално да променим ситуацията с тази страна.
Русия използва най-различни лостове за натиск - корупция, дезинформация, намеса в изборите... но Кишинев се справя с тях. И най-големите рискове там не са свързани в момента с Приднестровието, а със следващите президентски избори. Русия не харесва Мая Санду и правителството и трябва да внимаваме какво се случва там.
Приднестровието е използвано за засилване на натиска, но не съм сигурна, че имат възможност да използват района като военен фактор в някакъв голям мащаб. Сепаратисткият район е доста изолиран и каквото и да е засилено руско присъствие там няма да остане незабелязано. Има икономически проблем - приднестровската енергетика е изцяло зависима от руския газ, пренасян транзитно през Украйна, но този договор изтича в края а годината и Киев казва, че няма да го поднови.
Затова гледам на неотдавнашните призиви на "властите" в Приднестровието към Москва за икономическа подкрепа по-скоро като на опити да се възстанови диалогът с Кишинев. Да не забравяме и това, че Молдова доскоро беше в ситуацията, в която сега е Грузия, но промяната се случи. Ситуацията обаче е крехка и ако не отдаваме на молдовците нужното внимание и помощ, може да изгубим тази страна.